2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Alfa Romeo Giulia Q-val a Balaton Park Circiut-en!

Írta: | Kulcsszavak: alfa . alfaromeo . giulia . quadrifoglio . qv . balatonpark . bpc

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Régóta tervezgettem már, hogy ellátogatok egy pályanapra a Giulia-val egy olyan pályára, ahol ki lehet autózni az 510 lóerős sportszedán képességeit. Eddig csak a Hungaroring volt belföldi opció, de régi F1-es pályánk nem keltett bennem csillapíthatatlan vágyat. Így, mikor tudomást szereztem a BPC átadásáról, felcsillant a szemem.

Ahogy elkezdtem utánanézni és egyre többet tudtam meg a pályáról, éreztem, hogy erre az aszfaltcsíkra mindenképp fel akarok hajtani. Nem meglepő tehát, hogy amikor két héttel az esemény előtt tudomást szereztem arról, hogy 2023 augusztus 19-én megtartják a pálya első nyílt napját, rövid teketóriázás után befizettem rá.

Amit a pályáról tudni érdemes, hogy majdnem olyan hosszú, mint a Hungaroring (4115 méter kontra 4381 méter), a pálya átlagos szélessége viszont nagyobb és a vonalvezetése is izgalmasabb versenyre ad lehetőséget, több egyenessel és gyorsabb ívekkel. A pálya gyakorlatilag alkalmassá tehető lenne Formula 1 versenyek befogadására is, az aszfaltcsík ennek megfelel. Egy ilyen licenszhez azonban még sok egyéb szabálynak is meg kéne felelni és nem mellesleg rengeteget kéne érte fizetniük. De ez az én szempontomból nem volt releváns, örültem, hogy megépült egy ilyen szintű versenypálya tőlem kevesebb, mint 100 kilométeres távolságra.

A nyílt nap hírére nem csak én, de a Giulia Q-s csoportban is sokan felkapták a fejüket, így csakhamar lettünk onnan négyen is. Majd még innen a PH!-ról is jelentkezett TheProb a Giulia-jával, tehát öt autóval érkeztünk. 20 perces etapokra lehetett befizetni és lehetett választani délelőtti és délutáni alkalom között. A délelőttire vettünk jegyet, hogy szabad maradjon a délután, akár még egy strandolás is beleférjen a Balatonban. Rövid levelezés után sikerült leszervezni, hogy egy csoportba kerüljünk mindannyian. Egész héten napsütéses jó időt jósolt az időjárás jelentés, így biztos voltam benne, hogy ez egy jó élmény lesz.

Azonban szombat reggel hétkor arra keltem, hogy esik az eső. Egyből ránéztem az időjárás előrejelzésre. Sajnos tévedtek a meteorológusok, bizony zuhog az eső itt is és a felhők épp a Balaton felé tartanak.
A kedvem is egyből olyan felhős lett, mint az időjárás, mivel az autón a hátsó abroncsok profilmélysége már a kopásjelző közelébe ért és hiába rendeltem be az új gumikat, azok nem érkeztek meg péntekre, ahogy ígérték. Ezek az autóra homologizált Pirelli P Zero Corsa-k pedig normál profilmélységgel sem brillíroznak az esőben, ebben az állapotban pedig szinte használhatatlanok. Így biztos voltam benne, hogy nem hajtok fel a pályára, mert rendes tempó helyett csak gurulgatni tudnék, valamint a cascóm sem érvényes versenypályán történő kár esetén, aminek így még fokozottabb lenne az esélye.

Már-már úgy voltam, hogy így el sem indulok, de ha már megvettem a jegyet, akkor legalább nézzük meg, hátha nem lesz ott olyan rossz a helyzet. Odafelé úton csak az aggodalmam fokozódott, pontosabban a bizonyosságom, hogy ebből ma semmilyen pályázás nem lesz számomra. Végig zuhogott az eső, egyre fokozódó intenzitással. Az autó fara már a közúti sebességhatárok környékén is meg-megúszott, szóval 70-80 km/h-val tudtam csak haladni.

10:30-kor kezdett volna eredetileg a csoportunk, én pedig 10 óra után 10 perccel értem a helyszínre. A regisztrációs sátornál gyorsan megkérdeztem, át lehet-e tetetni az időpontot délutánra - folyamatosan néztem az időjárást, délutánra már napsütést ígért - mert ilyen vizes pályára nem tudok felhajtani. Szerencsére minden probléma nélkül át tudták tenni az időpontot 14:30-ra, így egyből megkönnyebbültem, nem hiúsul meg a tervezett pályázás. ÖT autós csapatunkból ketten velem együtt átkérték magukat erre az időpontra, a másik két tagunk viszont maradt az eredeti beosztásnál vizes pálya mellett is.

A köztes időben megnéztük a pálya széléről a csoportot, amiben eredetileg is mentünk volna. Konstatáltam, hogy helyesen döntöttem. Vízfalat húztak a száguldó autók, egyáltalán nem lett volna biztonságos felhajtanom. Körbenéztünk a parkolóban is, nem sokakat ijesztett el az eső. Rengeteg Porsche volt, szerintem a megjelent autók kb. harmadát ők tették ki. Az olasz vonal főleg Alfákból állt, bár egy-két Maserati is felbukkant, valamint volt egy pályára épített Lamborghini Huracan is. Ferrarit viszont egyet sem láttam.

Délután fél háromra eltűntek a felhők és a pálya is teljesen felszáradt, volt kb. 30 fok, optimálisak voltak a körülmények. Néhányszor be kellett inteni a piros zászlót, ami miatt az időpontunk eltolódott majdnem három órára. 14:50 körül viszont felsorakoztunk a boxutcában, majd rövidesen elindították a körünket. Előtte elhelyeztem az autóban egy GoPro-t, aminek a felvételéből készítettem egy videót. Ez a cikk végén látható.

Az első körben igyekeztem óvatosabban haladni, de így is kicsit lendületesebben haladtam, mint amit közúton dinamikusnak nevezünk. Az autó menetmód kapcsolóját D-be (Dynamic) tettem, ez a "polgári" fokozatok között a legagresszívabb. Még itt is be van kapcsolva minden védelmi rendszere az autónak (menetstabilizátor, vészfékező rendszer, stb.), de már jóval közvetlenebbül adja le a teljesítményt és a váltóprogram is olyan fordulaton tartja a motort, hogy minden pillanatban nagy nyomaték álljon rendelkezésre.

Két kör után már kezdett megjönni az önbizalmam, az autó tapadt, az aszfalt kiváló volt, a pálya vonalvezetése szintén tetszett. Ekkor határoztam el, hogy a menetmód kapcsolót átteszem R-be. Ez a Race rövidítése. Az autó ekkor minden segédrendszert kikapcsol, megjelenik egy figyelmeztetés a műszerfalon, aminek az a lényege, hogy "ésszel, mert itt már csak magadra számíthatsz és semmi nem fog megmenteni, hogy ha későn jössz rá, hogy ez nem adja ki". Az autó egy 510 lóerős gokarttá változik, a teljes 600 Nm nyomatékot a hátsó tengelyre leadva. Még a Jóisten is elfordítja orcáját terólad.

Fokozatosan kezdtem egyre jobban hajtani a gépet, folyamatosan a farára figyelve, nehogy egy gyors íven, 160 körül kezdjen el megelőzni a segge. Kissé engem is meglepett, de ilyen száraz, meleg időben még mindig tökéletesen működtek a hátsó Pirelli-k is. Érdekes abroncs ez egyébként. Jogilag nem semi-slick, de azért elég közel van hozzá. Vízen nem működik, 15 Celsius fok alatt nem működik, de szárazon, meleg időben verhetetlen. Viszonylag szűk az a paraméter tartomány, amiben jól használható, de akkor nagyon jó! És megnyugodtam, hogy ezt még minimális profilmélységgel is tudja.

Ahogy belejöttem, egyre jobban nyomtam neki. Végül nyolc kört tettem meg, ami közel 33 km. A fara végig stabil volt. Viszont az elejét kezdte egy kicsit tolni egy idő után. Vagy én kezdtem már túl nagy sebességgel belemenni az ívekbe vagy az első gumik kezdtek túlmelegedni, valószínűleg is-is. Az autót karbon-kerámia fékekkel rendeltem, így a fékek kímélésére nem kellett úgy figyelnem, mint a vasfékeseknek. Fékerő vesztésről így a megtett körök alatt szó sem volt.

Természetesen ez csak ilyen első pályanapos ismerkedés, élvezkedés volt. Ideális ívek, degresszív fékezés, optimális kanyarkigyorsítás és hasonló, pályaautózásnál fontos dolgokat legfeljebb próbáltam megvalósítani, de inkább csak a vezetésre meg az autó viselkedésére koncentráltam. Ilyen szemmel nézzétek a videót :)

Hozzászólások

(#1) HussarF

A bejegyzés témája tavaly augusztusi, még akkor meg is született az írás. A késői megjelenésének oka, hogy eredetileg címlapos cikként írtam meg. Ez lett volna az első ilyen. Az oldalon lévő útmutatók alapján és néhány hetes átfutást jelentett volna. Azóta eltelt fél év és semmi sem történt, csak folyamatosan hátrébb sorolódott, így úgy döntöttem, hogy akkor inkább megjelentetem a saját blogomban.

Idén lesznek komolyabb túráim az autóval, a Grossglockner alpesi út és környékére, valamint a Transzalpina és Transzfogarasi utakra, melyekből már egy tényleg tartalmasabb cikket tervezek írni. Talán megpróbálom azzal is a címlapra írást, majd ezt még emésztgetem.

[ Szerkesztve ]

(#2) ncc1701


ncc1701
veterán

Még mindig gyönyörű ez az autó. Konditeremben egy srácnak van egy 200 lovas alap motoros verziója, nekem az is elég lenne. :)

(#3) HussarF válasza ncc1701 (#2) üzenetére

Pont most jött ki róla egy Speedzone, Vályi-Csikós videó. Még a 200 lovas is etalon: Giulia Super (2019) vs Octavia vRS (2021)

[ Szerkesztve ]

(#4) Tibiajax


Tibiajax
nagyúr

a verda rendben van, a videót 1percig voltam képes nézni.. ahogy fogod azt a kormányt, meg ahogy vezeted ezt a gépet
báááh

(#5) plömplöm


plömplöm
őstag

hiányoltam a csaje reakcióit, így lett volna az igazi :)

pedig ez egy hulladék honda, nem 510 lóerős gokart, nincs 600nm, manuális a váltó, a fickó sem tud vezetni...

All systems gone! Prepare for downcount! 5....4....3....1! Off blast!

(#6) zoo8800 válasza HussarF (#1) üzenetére


zoo8800
veterán

A Glockner úttal csak óvatosan... ott olyan tömeg tud lenni, ami teljesen hazavágja az autózást. A fél világ oda jár autózni, és ha te pont egy oldtimer traktoros (!) felvonulást fogsz ki, akkor így jártál :)
Mi 2022-ben a Timmelsjochon kifogtuk a Moped Marathont, akkor százszámra voltak mindenhol a másfél lóerős, de 150 decibellel zúgó Puchok, Simsonok, és Rometek. Azokat legalább meg lehetett előzni, mér amikor nem 3-an mentek egymás mellett.

rip and tear, until it is done

(#7) HussarF válasza zoo8800 (#6) üzenetére

Igen, emiatt foglaltam át a szállást úgy, hogy hétköznapra essen az út, ne hétvégére. Nem garancia, de talán nagyobb az esély jó autózásra akkor is, ha nem hajnalban indul az ember.

(#8) fogselyem válasza Tibiajax (#4) üzenetére


fogselyem
tag

A kormányfogás elvette a kedvem az egésztől, hogy végignézzem a videót.

Houhi-Gassen (放屁合戦) harcos.

(#9) fogselyem


fogselyem
tag

Hát kör után kezdett elmelegedni a fék?
Az utcai gumik mennyire bírták a pályát?

Houhi-Gassen (放屁合戦) harcos.

(#10) HussarF válasza fogselyem (#9) üzenetére

Karbon kerámia fékek vannak az autón, az elmelegedéssel nem kell számolni.

Az első gumik a végén már elkezdtek kenődni egy kicsit. De lehet ezen segített volna, ha magasabb nyomásra fújom. Ezen a gyári AR homologizált Pirelli P Zero Corsa-k vannak, amik hajlanak már a semi-slickre a keverék tekintetében. Szárazon, melegben kiválóan tapadnak, de 15 fok alatt, vagy esőben életveszély.

[ Szerkesztve ]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.