2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Tesla vezetés - ezt is meg kellett tapasztalni

Írta: | Kulcsszavak: tesla . model s . vezetés . ludicrous . ludicrous+ . gyorsulás . villany

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Vajon mi a válasz arra a kérdésre, hogy melyik manapság a legfelhype-oltabb autó márka? Szerintem vitathatatlan, hogy a Tesla. Bár manapság az elektromos autókról nem lehet higgadtan, tárgyilagosan beszélni, ugyanis egyből ideológia és hitvitába csap a dolog, leszögezném, hogy nincs ilyen célom ezzel a bejegyzéssel. Én mindig is nyitottan álltam ehhez a dologhoz és izgalmasnak találtam azokat a tulajdonságokat, amiket egy villanymotor dinamikája ad egy e-autónak.

Jó 10 éve, mikor a "belsőégésű vs. villany" ellentét még nem volt ennyire kiélezve és Tesla még éppen csak bemutatta a Model S-t, én elismerően nézegettem az autót. Tetszett a formája, jó megjelenése volt (ami a villanyautókról általában nem volt elmondható) és a sportautókat legyorsulós videók a youtube-on különösen érdekessé tették. Azóta viszont eltelt már egy jó kis idő, sok minden változott, de én igyekszem továbbra is ugyanúgy kezelni ezeket a dolgokat, függetlenül attól, hogy épp hova tolódnak a frontvonalak.

Elhatároztam hát: ki kellene próbálni ezt az autót, úgyis mindig kíváncsi voltam rá. Meg ha ennyit beszélnek róla az autós körökben - ahol sokat mozgok - akkor legalább tudjak én is úgy hozzászólni, hogy első kézből szerzett tapasztalatom van.

Elkezdtem nézelődni a lehetőségek után - túl sok opció azért nem volt. Végül kiválasztottam egy Tesla S P90D-t.

A csomag, amit választottam elvileg egy 60 perces vezetésről szólt, bár utólag megítélve, szerintem pontosabb lenne, ha 60 km-es körként promóznák. A fóti Auchan-nél lévő Supercharger-ektől indult (és ott is végződött) a kör. Az autó impozáns volt. 2015-ös évjárat, jó 320 000 km-rel.
Kényelmes, fekete bőrülései voltak, amin azért már látszott, hogy nem most gurult ki a gyárból. A kormányon is látszott már a kopás - nem volt rossz állapotban, de azért már észre lehetett venni a beltéren a használatot. De nem különösebben foglalkoztam vele. Amit meg akartam tudni erről az autóról, azt ez nem igazán befolyásolta.
Egyébként nem volt az a benyomásom, hogy nagyon puritán vagy gagyi lenne a beltér. Talán, mert egyrészt nem is a Model S, hanem inkább a Model 3-mal szemben szokták ezt jobban felhozni. Másrészt, mert hozta egy 15-20 milla közötti prémiumautó belterét, legalábbis dizájnban, ami már azért nem a ciki szint. Bár tény, ez az autó árban jóval fentebb van és aki ennyiért vesz autót, már nem biztos, hogy ezzel beéri.

Én alapvetően a vezetésére voltam kíváncsi. Milyen beleülni, milyen dinamikája van a forgalomban, milyen a road presence, milyen megjelenni vele és hogy úgy en bloc: mennyire jön be nekem?

Az instruktor ült a jobb egyben, ő kezelte a középkonzol képernyőjén megjelenő dolgokat. Kezdetben az "alap" módban volt az autó (talán Comfort volt a neve, nem emlékszem pontosan). Így gurultunk ki az M0-ig. Ebben a módban olyan 300-350 lóerős autó dinamikáját hozta. Én azért igyekeztem kihozni belőle, amit tud, oda-odaléptem neki egyenesekben. Akkor lettem felvilágosítva, hogy ez még csak a "városi" üzemmód, mikor már kezdett a csalódottság kiülni az arcomra.
Ahogy felértünk az M0-ra, az instruktor átkapcsolt "Sport" módba. Ekkor már valami 500+ lóerőt szabadult rá a hajtásra, erősen érezhető is volt a különbség. Az autó jó 2,2 tonna, 4-en ültünk benne, de itt a gyorsítósávon egy padlózásra már durván megindult a kocsi. Kezdte közelíteni azt az élményt, amit vártam ettől a vezetéstől.

Ecserig mentünk így, az autopilot-ot használva addig. Kíváncsi voltam arra, hogy hogy működik ez a feature. A kormányoszlopon bal alul volt egy bajuszkapcsoló, elvileg ez van az autopilotnak dedikálva, ezt kellett kétszer magam felé húzni és akkor autopilot módba kapcsolt. Tartotta a sávot és a követési távolságot. Indexelésre és a kormány enyhe billentésére (amit 20 mp-enként egyébként is meg kellett tenni, hogy jelezzük a gépnek, még itt vagyunk) pedig sávot is váltott. Őszintén szólva, nem nyűgözött le különösebben, kis túlzással ezt bármelyik mai ADAS 2 vezetéstámogató rendszerekkel rendelkező autó tudja. Jó, sávot nem váltanak azért. De egyáltalán nem adta azt az érzést, hogy én csak utasként ülhetnék ott, ő majd megold mindent, és elvisz, ahova kívánom.
De lehet, hogy az újabb Teslák, amik körbe vannak kamerázva (ezen még csak 2 kamera volt, 1 elöl, 1 hátul), azok már jobban tudják ezt a dolgot.

30 km M0-s szakasz után Ecsernél lementünk és itt kezdődött az a rész, amire nagyon vártam. A lehajtó után, tiszta, egyenes út előttünk. Az instruktor áttette az autót Ludicrous+ módba. Az utasításai szerint 15-20 km/h-ra lassítottam vissza, majd nagy levegő és padlógáz...
Na, amit ekkor mutatott az autó, az semmilyen szempontból sem volt csalódás. Olyan brutálisan kezdett tolni, hogy szinte megszédültem. Úgy lifteztette meg a gyomrom, mint a szabadesés. Rendesen nem volt kellemes érzés. Ha valami, akkor ez a része mindenképp felér a hype-hoz. Ahogy kis sebességről megindul, na az páratlan.

Utána kicsit megálltunk, fotózkodtunk, az instruktor bemutatta az autót kívül-belül. Megnéztük azokat a feature-öket, amiket, ha valaki nézett már pár videót a Teslákról, akkor ismerhet: fingópárna, kandallótűz stb.

Aztán elindultunk vissza. Itt még egyszer kipróbáltuk a gyorsulást. Másodjára sem volt kevésbé mellbevágó az élmény. Rendesen megfacsarta a belső szerveimet.

Vissza az M0-ra, innen már én akartam vezetni, úgyhogy nem kapcsoltunk autopilot-ot. A besorolásnál jött is az első alkalom, ahol a Tesla képességeit lehetett használni (Sport módban voltunk). A 3 sávos szakaszon épp a középsőben voltunk, ahol olyan 100 km/h-s volt a tempó. A Belsőben pedig 140 körül mentek el mellettünk és relatíve sűrűn, ilyen 4-5 autóhossznyi követési távolságokkal. Ahogy elhúzott mellettem az egyik autó balról, padlógáz és be a belsősávba. Még majdnem utol is értem. Nem tartottam fel a mögöttem jövőt egy pillanatra sem :)
Meg kell azért jegyezni, hogy bár 100 km/h felett is kegyetlenül meg tud indulni, egy 500 lóerő körüli sportosabb autó azért ott már tudja ugyanezt a gyorsulást. Abban a tartományban már nem annyira kivételes, mint álló közeli helyzetből.

Valami hasonló dinamizmussal szerettem volna vezetni az út hátralevő részében. De erre sajnos nem volt lehetőség. Nem akarok erre sok szót vesztegetni, de az instruktor, hogy is mondjam... Az az igazi "Teslás gyökér" volt, ahogy az ilyeneket elképzeled. Másról sem tudott beszélni, csak hogy minden más technika már elavult, ez a jövő és ez mindenben jobb mindennél. Inkább már nem is szóltam hozzá, csak ne ömöljön már a szájából ez a sok bullshit. Ha kapott valami rendes műszaki kérdést az autóval kapcsolatban akkor meg vagy csak pislogott vagy egyenesen hülyeséget beszélt.
Lényeg, hogy az előbb vázolt besorolási manőver után már mondta, hogy óvatosan kéne menni meg ilyesmik. Utána pedig szólt, hogy inkább tartsuk a sebességhatárt. Szóval dinamikusabb vezetésről, jó kis odalépésekről nem lehetett már szó.

Ami még feltűnt, ahogy próbáltam kiélvezni a belteret és a vezetést, hogy a kormánya nagyon nem jön be. Egy sportos autó kormánya vékony. De egy akármilyen autóé is nem túl vastag a kényelmes fogáshoz. Ennek a kormánya viszont kifejezetten vastag. Biztos együtt lehet vele élni, de ez is egy olyan apróság volt, ami az én szemszögemből inkább "meh..." volt.

Összességében jó tapsztalat volt, kíváncsi voltam, hogy mit vált ki belőlem. A végén azzal az érzéssel szálltam ki belőle, mint amit a parasztbácsi érez, amikor zsiráfot lát az állatkertben:

Szép, szép, de otthonra azért nem kéne.

Hozzászólások

(#1) angyalpc2


angyalpc2
aktív tag

Szép, szép, de otthonra azért nem kéne. :P ;]

" 2015-ös évjárat, jó 320 000 km-rel."
Valami használt kocsit vetek a piacról mondjuk hollandból, németből.
Instruktor.. tehát cég tulaj vagy valami alkalmazott, vigyáz a kocsira, nehogy TC legyen 15 misi.
biznisz

[ Szerkesztve ]

(#2) bitpork


bitpork
veterán
LOGOUT blog (1)

Nem értem tisztán az elvárást. Bérelt autót is a teljesítményhatár utolsó 10%ban használod? Értem én hogy szerettél volna megtapasztalni valami mást, de biztos hogy jó módon közelítetted meg a kérdést?

https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html

(#3) #89309696


#89309696
törölt tag

A későbbiek jobban vezetnek maguktól, plusz nem tudom az európai korlátozások fel lettek-e oldva, mert nemrég még nem vezethetett annyira okosan, mint az államokban, szoftveresen korlátozva volt.
A 20 másodperces megérintés az ami engem mondjuk idegesítene, mert bár a Tesla is úgy ajánlja, hogy ez nem önvezető, hanem addig tudod a kijelzőt meg a térképet nézegetni és szendvicset enni, vizet inni, többre még nem garantált, de ha 20 másodpercenként baszogat engem akkor szendvicset se tudok enni, hamar leverném a kormányt a helyéről.

A melletted ülő meg alap, hogy nem enged száguldozni, mert féltik az autót. És ezekre hiába van casco meg szarrábiztosítás, pont a hype miatt olyan drága minden hozzá, hogy beszarás, a cég meg nyilván profithajhász, szóval nem lesz semmiféle száguldás engedés, a két elképzelhetetlen lepadlózás az ami belefér. Ez a legtöbb helyen amúgy szerintem így van.
Keresni kell egy olyan céget ahol ki is lehet kormolni ezt a szart rendesen. :K

[ Szerkesztve ]

(#4) HussarF válasza bitpork (#2) üzenetére

Nem gondolom, hogy túlzott elvárásaim lettek volna. Az ember azért fizet be egy ilyenre, hogy megtapasztalhassa, hogy mit tud az autó. Nem arra, hogy dugóban álljon vele vagy hogy úgy közlekedjen, amiből semmi nem derül ki az autó tulajdonságait illetőn. Egyébként a saját kocsimat is a határán hajtom, ha ahhoz van kedvem. Én vezetni szeretek, nem A-ból B-be elvitetni magam egy dobozzal. És a vezetésből jutott kevesebb, itt, mint amit szerettem volna.

Összehasonlításképp, amikor a Ferrari-t vezettem, akkor szó sem volt arról, hogy visszafogjam magam. Sőt, még az instruktor szólt rám, ha óvatoskodtam, hogy nyomjam neki. Na, olyan egy rendes vezetési élmény.

Azon röhögtem magamban, hogy ahogy csorogtunk 110-el a forgalomban az M0-son, a fazon még így bekérdezett, hogy "ugye milyen jó a vezetési élmény?". Majdnem kiröhögtem, hogy milyen vezetési élmény? Emberünk magyarázta folyton, hogy milyen csoda autó ez, a többi mennyire gagyi hozzá képest, közben meg úgy tűnt nekem, hogy fogalma sincs, hogy milyen valójában vezetni...

Pedig a gépben amúgy lett volna potenciál. Mikor rugdostam, azért meg-megugrott. Bár én egy kicsit közvetlenebb pedálreakciót el tudtam volna képzelni, de, ez gondolom egy ilyen autónál csak program kérdése.

Vagy még megemlítem azt, hogy azzal kezdte a fazon, hogy ez a kocsi alvázszám alapján élettartama alatt ingyen tölthető a supercharger-ről. Szóval mennyibe került neki ez az út? Mennyi lehet az amortizáció? 1000 ft? Én fizettem érte 60 ezret. Nehogy már annyira félteni kelljen, hogy ne lehessen meghajtani egy próbakörön. Úgyis mindig azt emlegetik, hogy ezeket alig kell szervizelni, nem romlik el bennük semmi. Akkor meg mire a nagy féltés?

(#3) Fehér Farkas
Ahogy mondtam is egy "szar" Ferrarit nem féltek meghajtatni velem. Akkor miről beszélünk? Nem a végsebességet akartam volna kitaposni belőle, de azért 150-ig egy lendületesebb sávváltásnál hadd lépjek már oda anélkül, hogy már hiperventillálna az instruktor...

[ Szerkesztve ]

(#5) #89309696 válasza bitpork (#2) üzenetére


#89309696
törölt tag

Csak egy egyszerű félreértés. Az élményvezetés az nem egyenlő a száguldozással jelen esetben, ezt valószínű félreértik sokan és meglepi őket mikor nem engedik meghajtani a kocsit. Ezért lenne jobb próbavezetésnek hívni ebben a formában, csak úgy eladhatatlanabb.

Bérelt autók nagy részét pont szarrápadlózzák, mert nem ül mellettük senki aki szólna érte és úgyse az övé.

[ Szerkesztve ]

(#6) #89309696 válasza HussarF (#4) üzenetére


#89309696
törölt tag

A Tesla költségei pofátlan magasak, hiába tölti ingyen. Valami elmebeteg biztosítás meg casco díjak vannak rá, a sokak által nem kedvelt Handrás régebbi videóiban szó is volt erről mikor a fogdoki csávóval videózott, nem lepne meg, ha többe kerülne a sok hülyeség rá, mint egy Ferrarira. Meg valószínű autókultúra szakadék is van a Ferraris cégek és egy Teslás között.
Ehhez jön, hogy eleve egy "lefingott" olcsón megvett régi autóról beszélünk, egyértelmű pénzhajhász, gyorsan meggazdagodni akaró cégről beszélünk, tehát minden fingfillért félteni fog, nem fog engedni gyorsan menni, ilyesmi lehet az ok.

[ Szerkesztve ]

(#7) HussarF válasza #89309696 (#6) üzenetére

Nem arra akartam utalni, hogy lefingott, régi autó. 5 éves, szerintem az még nem vészesen régi. 320 ezer km meg megint nem vészesen sok. Legfeljebb a magyar embernek, aki a külfödről behozott, 450 ezerről 150-re visszatekert romokat veszi és azt hiszi, hogy egy 150 ezret futott autó úgy néz ki. Teljesen egyben volt ez a kocsi. A bőr már ki volt fényesedve az ülésen meg a kormányon, de egyébként semmi különösebb "lepukkantság" nem volt benne.
Meg lehet, hogy 3 éve vette, 100 ezer km-rel. Nem fél éve 300 ezerrel. Ahogy használják, simán belemehet évi 50ezer+ km.

(#8) szipipeti válasza HussarF (#4) üzenetére


szipipeti
csendes tag

Ezt versenypályán kell....
Közúton csak "próbavezetés" élményvezetés, teszt van... szabályos keretek között...
Padlógázt 500 LE-vel nem a 110 Km/h úton kell...
Nem szeretném, ha a családom mellett "élménykednél".

(#9) angyalpc2 válasza szipipeti (#8) üzenetére


angyalpc2
aktív tag

élmény vezetés sport kocsival közúton...
ez kb olyan mint a mindenki 600+ccm sport motort vesz

Aztán pénteken, szombat egyik irányba, vasárnap meg vissza irányba halnak/rettegnek az emberek.

Szóval nem azért van vagy veszi a sportmotort, hogy normálisan közlekedjen.
Az csak eszetlenkedésre való.

Egyébként nyilván mindenki nyomna egy jó kövéret :D ne legyünk álszentek, taposná neki mindenki :D
De talán nem az M0-s a megfelelő út erre. Habár a tesla 4 kerék meg biztonsági dolgokban eléggé toppon van, nehezebb eldobni mint egy motort vagy egy hátsó kerekes Mustángot stb...
Meg már az is élmény, hogy egy ilyen kocsit ki lehet próbálni.

[ Szerkesztve ]

(#10) #89309696 válasza szipipeti (#8) üzenetére


#89309696
törölt tag

110-nél ezekben a fizikai működésük miatt jó ha van 300 lóerő. Azért azt már el lehet padlózni ész nélkül is egy 2 tonna fölötti vasedénnyel mert semmi nem fog történni, főleg a Tesla menetstabilizáló rendszerével.
Állóból se egyszerű babakocsis anyukákat ölni vele ahol még megvan az 5-700 lova, a kommersz 100 lovas villanyautókkal sokkal inkább esélyesek az ilyen kisodródások.

HussarF
A lefingottat úgy értettem, hogy ha adott cég komolyan venné amit csinál és élményt akarna adni akkor nem abba a kocsiba ültet bele. Itt érződik ki a különbség mondjuk a Ferraris esethez képest. Ha ez egy komoly cég lenne, komoly vezetési élmény átadásának szándékával akkor egy sokkal fiatalabb, fullos verdába ülhetsz bele, nem egy 5 éves P90D-be amiben még levegőt se lehet venni 60 ezerért.
Ezt a Ferraris valószínű gondolatban se merné megtenni, hogy rádszól. Persze az is lehet, hogy két óvó néni között ekkora különbség van és lehet egy második körnél egy másik óvó néni már engedne gyorsan menni. De ahhoz túl drága, hogy az ember többször menjen amíg ki nem fog egy lazább anyósülésben lévőt aki engedi meghajtani picit jobban.

[ Szerkesztve ]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.