A Berlini Kaiserlichen Patentamt-ba (Császári szabadalmi hivatal) nyújtotta Rudolf Diesel szabadalmát egy új hőerőgép megvalósításáról, 1892 február 27-én.
A szabadalmat egy esztendővel később, 1893 február 23-án kapta meg. (Már akkor sem volt egyszerű Otto után egy hasonló motor szabadalmaztatása.)
A szabadalmaztatás nehézségeit a megvalósítás nehézségei követték.
A motor fejlesztése közben, még hány szabadalmat is bejegyeztetett. Tulajdonképpen a máig átalakuló motorok már jelentősen térnek el az eredeti szabadalomba foglaltakhoz képest.
A dízelmotor piacképessé válása után hatalmas ütemben kezdett terjedni. A magasabb hatásfok több felhasználási területről is kiszorította a benzines társát.
Az utóbbi időben több csapás is érte a dízelmotort. A személyautókban használt motorok szennyezési adatmanipulációjától kezdve. A Stuttgartból, 2018 december végétől kezdődően, az Euro6-nál régebbi motorok részleges kitiltásáig bezárólag.
A dízel motor köszöni jól van. A legújabb fejlesztések már valós forgalomban is tudják tartani a környezetvédelmi előírásokat. Ezzel először sikerült a benzin motorokat, minden tekintetben leelőzni.
(A dízelmotor teljesítmény arányosan kevesebb szén-dioxidot bocsájt ki, mint a benzinmotor. Kevésbé emeli az üvegház hatást.)