2024. május 5., vasárnap

Gyorskeresés

A tanuló vezetők élete bizony szopás....

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Hosszú idő után először írok blog bejegyzést, de ez már kikívánkozott belőlem.
Legutóbb is olvastam valakinek a topicját, hogy ki hogyan viszonyul a tanuló vezetőkhöz. Ki türelmesebben - ki egy kicsit durvábban.

Én is a tanulók táborát erősítem, ugyanis tavasszal kezdtem a Kresszel, nyáron pedig már autóban ültem. 21 évesen kezdtem, ami a mai világban már idősnek számít, mert már ahogy töltik be a 18-at teszik is le a vizsgát sokan. Nekem erre anyagiak miatt nem volt lehetőségem, de már 2 év melózok fix állásban és idővel azért szépen összegyűlt a pénz a jogsira és nemsokára az autó ára is meglesz.

Olyan szempontból nem volt egyszerű a dolgom, hogy a családban senkinek nincs autója sem jogsija, tehát a gyakorlási lehetőségeim nagyjából 0-ra korlátozódtak. Akkor ültem először a volán mögött, amikor elkezdtünk vezetni az oktatómmal.
A mai világban eltörölték a rutin vizsgát (legnagyobb baromság), de szerencsére Kecskeméten ahol vezetek van tanpálya és ott tudtam az első "lépéseket" megtenni. 2 órát csak ott vezettem, valamint a 3.-at is ott kezdtem meg és csak aztán mentünk ki a forgalomba.

Úgy érzem, hogy ez egy alapnak jó volt a továbbiakhoz. Már túl vagyok a szükséges óra és kilóméter számon, sőt 1 sikertelen forgalmi vizsgán is.
Sajnos idiótákkal vannak tele az utak és aznap is sikerült kifogni 1-et.

A szitu annyi volt, hogy aluljáró előtt 1 sávra szűkül a 2 sáv és előtte be kellett volna sorolni, ezzel nem is lett volna gáz, mert nem volt a közelben senki, de amikor elkezdtem a manővert egy hátulról jövő nem, hogy nem várta meg a dolgot, de még be is vágott mellém záróvonalon át és úgy előzött meg. Természetesen a vizsgabiztos le is fújta a dolgot, mert ugye "sérült az elsőbbség".

Nem kicsit voltam csalódott a dolog miatt, mert előtte jól ment a dolog nem csináltam semmi hülyeséget. Szokás mondani, hogy a vizsgán 50% szerencse - 50% tudás szükséges, de az ilyen parasztoknak legszívesebben az első villanyoszlopot kívánom... :U

Mai napon voltam vezetni ismét, hogy gyakoroljuk azt az érintett szakaszt és hihetetlen, de megint sikerült 1 szerencsétlen barmot kifogni. A megszűnő sáv végén szépen indexelve állok és várom, hogy elmenjen mindenki, 1 "rendes" autós meg is állt és villogott, hogy menjek. Indultam is volna befelé, erre elindul és tolja a dudát ezerrel. Hát had ne mondjam, hogy az oktatóm mellett milyen káromkodásban törtem ki. Szerencsére nem vizsga volt, de az ilyen f.szfejek miatt bukik az ember súlyos tízezreket a későbbiekben.

És azt kell, hogy mondjam nem vagyok az a tökölve elindulós fajta, tehát nem fulladok le és várok fél percet mire észreveszem a dolgokat. Nyilván nem kapkodok, mert annak nincs értelme, de egészséges tempóban közlekedek.
Nevetséges, hogy sok tanuló vezető a maga párszáz kilóméterével sokkal biztonságosabban és körültekintőbben tud vezetni, mint azok akiknek már évek óta megvan a jogosítvány. Be kellene már vezetni, egy 5 évente kötelező kresz vizsgát, asszem sokan kihullanának a forgalomból....

Egyébként a témától kicsit eltérő dolog és a hasonló cipőben járók véleményét szeretném hallani. Én egy dízel SX4-es Suzukin vezetek, viszont a jövőre egy benzines Swift-et szeretnék venni. Belsőre majdnem tök ugyan az, tehát még szerencsém is van, mert ismerős lesz a környezet. A kérdésem az lenne, hogy mennyire nehéz átállni dízelről benzinesre. Nyilván lefulladni sokkal könnyebb vele és a váltásoknál is jobban kell figyelni a kuplung miatt. Kinek mennyi időbe telt a dolog ?

Előre is köszi a válaszokat és várom a véleményeket, hogy kinek milyen tapasztalatai vannak a vizsgákról és a tanuló vezetésről. :)

Hozzászólások

(#1) nemlehet


nemlehet
őstag

Nincs akkora különbség a benzines és a dízel között. A kuplung beállításától sokkal inkább függ mint az autó benzines vagy dízeles voltától.

Amúgy ha szabálytalanul, záróvonalon át előzött vagy vágott be eléd akkor jogtalanul buktatott meg a biztos. Innentől meg nem a "barom" hibája, csak keresett valami indokot, mert meg akart buktatni.

Vizsgán pl az egyik barátom karambolozott, mert a piroson keresztül kikanyarodtak elé. Mégsem bukott meg, mert nem az ő hibája volt.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#2) Petyyyyy


Petyyyyy
addikt

Néhány éve már nem tanuló vezetőként - bár ettől függetlenül azért van még mit tanulni szerintem a következők fogalmazódtak meg bennem.

A rutin vizsga eltörlése számomra is fájó pont volt. Kb. 12 éves korom óta vezettem, - nem csak erdőkhöz vezető földes úton, hanem jobbára egy főútról a falunkba irányuló 5km beveztő szakaszon, de nagy ritkán főúton is - így sok újdonság nem ért a Kresz oktatáson és a tanuló autóba üléskor sem, de azért az autót is szokni kell. Tanpályán 3 kört mentem, aztán "akkor most megyünk a városba!" felkiáltással vezényelt tovább az oktatóm. Nem éreztem túl nagy megkülönböztetést az órák alatt. Más kérdés, hogy mindenki - most már én is - késztetést érez arra, hogy a szabályosan ötvennel haladó tanulót meg kell előzni városban. :U
Nem voltak levillogások, dudálások és társai.

Forgalmi vizsga előtt elmesélte az oktatóm, hogy mi buktatta meg az előző versenyzőt. OK, mondom majd én figyelek....hát nyilván hogy ugyanazt a hibát megettem én is és ennek ellenére sem szakította meg a vizsgabiztos a vizsgát. Négysávoson a kerszteződésben, a zebra előtt bazi mikrobusz, így simán kitakarja azt, aki a zebra előtt áll és várja, hogy elengedjék. Ekkor is úgy kell megközelíteni a kereszteződést, hogy adott esetben ugye el tudjam engedni a lábbuszos kollegát. Persze, hogy nem engedtem el. :))

Az átállást tekintve viszont egy univerzális tanáccsal tudok szolgálni: Keep calm! Tolatásnál, beállásnál, indulásnál és mindenhol el kell felejteni azt, hogy úrist'n mi lesz ha nem leszek elég gyors, tuti ledudálnak, levillognak, stb. Halál nyugalommal kell csinálni és akkor menni fog.
Mikor először ültem benzines autóban...egy nyugalmazott tábornokot kellett elfuvaroznom Pesten. Cseppet sem volt para nyilván :DDD De mire az autóhoz értünk leredukáltam a pánikot. Helyette egy kissebb mellény, merthát megy ez nekem! És láss csodát: megnyugtattam magam annyira, hogy tényleg ment is. Csúcsidőben 2-3 óra vezetés és superhero leszel. :)
Jellemzően mindenki baromi szemtelenül és pofátlanul vezet. Viszont üdítő élmény egy normális sofőrrel találkozni az úton, szóval nem kell átvenni a mindenhol nekem van elsőbbségem c. szokást.

PS.: Vizsgák után ~ 1 hónappal senki nem tartja be a szabályokat, 2-3 hónappal később pedig a nagy részére már nem is emlékszel.

[ Szerkesztve ]

Szemed az úton, pedál a padlón || Whatever, Im the star

(#3) ^Clown


^Clown
veterán
LOGOUT blog

Én dízelen tanultam vezetni, azóta szinte csak benzines kocsikkal jártam. Benzinesekkel könnyebb lefulladni, meg kell szokni, hogy alul a benzines motorok nyomatékszegények, ellentétben a dízel kocsikkal. Ráérzel, aztán fel se fog tűnni többet :)

(#4) bmwsan


bmwsan
senior tag

Szia!

Én is így voltam ezzel, de idovel, ahogy egy kis tapasztalatot szereztem (egy év alatt mentem kb 25 000km-ert) máshogy látom már a dolgokat. A szabálytalakondás már más kérdés.
A sávváltás, besorolás egy tanulóvezetonek mindig több ido, de ez természetes is.
Nem ismered a kocsit határait annyira, saját képességeidet, illetve még nem teljesen alakul ki a rutinszerü vezetéskultúra, kicsit olyan robotszeru. Elsonek az egész folyamot végig gondolod, majd utána cselekszel.
Aki viszont halad ezt nem mindig várja végig.

Tanuló vezetoként a tapasztalat hiánya miatt ,nem vezet olyan vehemenciával az ember mint, aki több százezer kilométert tudhat maga mögött.
Szerintem mire valaki azt mondhatja, hogy tud vezetni legalább egy 100 000 km maga mögött kell tudnia, lehetoleg nem 20 év alatt hétvégi soforkent.
Kecskeméten tanultam én is amúgy.

1-2 nap alatt megszokja az ember a benzint, kicsit több gázt kell adni elindulásnál, de azt majd érzed.
Jelenleg 3 autót használok/tam (céges turbobenzin, szüleim dízel autója, illetve nem rég adtam el az én benzines Civicem). Már fel Sem tunt, hogy meilyk milyen motorral volt szerelve.

Illettve benzinnél nagyobb gyorsításnál vissza kell kapcsolni, mivel dízeleknél már gyakran 1500-2000-es fordulat között kello nyomaték áll rendelkezésre, addig egy benzinesnél az ero inkább 2500-as fordulat körül jelenik meg.

Sok sikert a kovetkezo vizsgához! :))

(#5) Sethdobaloah


Sethdobaloah
senior tag

attól fulladsz le, hogy még nem megy rutinból a váltás, nem azért mert ilyen-olyan az autó. Ha már odafigyelés nélkül váltasz, teljesen mindegy lesz egy pár váltás után, hogy éppen milyen autót vezetsz.

...csak én vagyok helikopter?

(#6) Petyyyyy válasza Sethdobaloah (#5) üzenetére


Petyyyyy
addikt

Hiába váltasz rutinból, akkor sem mindegy hol és hogyan fog a kuplung. Nem nagyzolásból, de a fateromnak - akinek egy kivételével mindenből megvan a jogsija - is át kell szokni, ha benzinesbe ül. Nem fullad le, de nem olyan finom az első pár kapcsolás.

[ Szerkesztve ]

Szemed az úton, pedál a padlón || Whatever, Im the star

(#7) PuMbA válasza Petyyyyy (#6) üzenetére


PuMbA
titán

:K Egy 2015-ös Skoda Octavia és egy 1993-as nem szervós, nincs semmi segítés Astra F között nagyon nagy különbség van és az Astránál sokszor rosszul időzítve jönnek ki a dolgok nekem, pedig mindkettőt vezettem már többször, de átállni sosem könnyű. Az Astra fékje ráadásul annyira másabb / gyengébb az Octavia-éhoz képest és egyszer majdnem belemenés lett, annyira megszoktam az Octavia fékjét.

[ Szerkesztve ]

(#8) bmwsan válasza Petyyyyy (#6) üzenetére


bmwsan
senior tag

Itt a pont. :K

Nagyban fog a kuplung állapotától, illetve, hoyg egy dízel autónak már kis fordulaton elég nyomatéka van ahhoz, hogy egy autót meg tudjon mozdítani.

[ Szerkesztve ]

(#9) h3lios válasza bmwsan (#4) üzenetére


h3lios
addikt

Dízelnél könnyű beleszokni a tutiba, hogy szinte gázt sem adsz de gurulsz. Ez a benzinesnél instant lefulladás. :) Ezért nem szabad megszokni, hogy csak arra hagyatkozol, hogy majd gurulsz 1-esben, aztán gáz és 2-es. Mert ez benzinesnél nem lesz jó. :D

Köszi a jókívánságot, 4-én megyek következőnek. :) Most kicsit necces a dolog, mert az egész város fel van túrva felújítások miatt.

Legtöbb probléma egyénként tényleg úgy van ahogy mondjátok, nem magával a vezetéssel van a baj, hanem még sokesetben nem ösztönből jön a dolog. A váltások már hálistennek mennek olyan szinten, hogy nem is figyelek, de mindig jól választom meg a fokozatokat.

Ami problémás (való életben nem az), hogy nem feltétlen bízok meg az autós társaimban. Amikor kereszteződésben nekem van elsőbbségem, de a kisutcából kivágódik valaki, majd tol egy satuféket, na az a herótom. Nem tudom eldönteni, hogy kihajt elém vagy nem. És egy vizsga simán mehet el ilyen barmokon, mert nyilván az ember ösztönből el akarja a karambolt kerülni, de ha lemondom az elsőbbségemről az is ugyan úgy bukás tud lenni.

Oktatóm mesélte, hogy egész ultimate kategóriás bukásai voltak a tanítványainak. Pl. zebráig tekert ezerrel a bicajos a delikvens pedig nyugodtan ment volna át előtte, mert akkor nem jár a bicajosnak elsőbbség, amikor meg a zebrára ért "leugrott" és gyalog ment volna tovább. Ezért bukott is az illető... :U

[ Szerkesztve ]

B-tag: H3lios#2825

(#10) Petyyyyy válasza h3lios (#9) üzenetére


Petyyyyy
addikt

Ó, mégvalami!

Ha jó arc az oktatód, megengedi, hogy beülj hátra potyának, mikor valaki más vezet nála éppen. Én jogsi megszerzése után is csináltam ilyet, hogy szokjam a forgalmi helyzeteket. Nem hátrány, hogy valaki rögtön elmagyarázza helyben, hogy mi is a bibi.

Dízelnél is változik majd a dolog, ne aggódj. Az elején még juhuu elindultam teljesen simán, minden dadogás nélkül! Aztán hamar kezdi érezni az ember hogyan lehet rendesen kiindulni a lámpától, de mégsem forgatva 4 ezerig, csak nyomatékból. :)

Szemed az úton, pedál a padlón || Whatever, Im the star

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.