A minap hallottam az m1 híradóban, hogy a magyarok még mindig inkább a minőségi termékeket veszik, ellenben az olcsó, de alacsonyabb minőségű termékekkel.
Hát, biztos jó okuk van ezt mondani, de az én személyes és több éves tapasztalatom ennek pont ellenkezőjét mutatja. Amiről a múltkor sikerült is egy képet készíteni, ami jól szemlélteti a lényeget:
Persze, tudom, lehet csak a legolcsóbb akciós párizsit nem töltötték újra. Biztos az fogyott ki a leghamarabb és nincs utánpótlás stb stb... Bármi lehet, tudom. Viszont a gyakorlati tapasztalatom az, hogy a valóság az amit ez a kép első ránézésére mutat.
Mégpedig azt, hogy az olcsó cuccot viszik az emberek, mint a cukrot, a drágább minőségibb pedig nem annyira. Ez nem azt jelenti, hogy az emberek csak az olcsót veszik, de hogy abból többet az 100%. Ugyan ez a jelenség megfigyelhető a többi polcon is. Az akciós ill. olcsóbb termékek villámgyorsan kiürülnek és alig bírják tölteni utána a polcokat. Ellenben a drágább de minőségibb áruból csak pár darab fogy.
Hasonló jelenséget tapasztaltam az olajnál. Mikor pár hónapja (talán fél éve?) durván megemelték az étolaj árakat, a kieső árkategória helyére egyből bejött 3-4 féle noname gyártó étolaja azon az áron, ahol korábban a márkás Vénusz és Floriol voltak.
A jelenség itt más kontextusban figyelhető meg. Mégpedig úgy, hogy az olajos polcokon a polcok 90%-át a 3-4 féle noname olaj foglalja el. Kartonszámra kivan téve, amiből rendszeresen fogy is. Ellenben a már szépen megdrágított Vénusz és Floriol olajoknak mindössze 2x 1-1,5 méternyi polc jut. Gyakorlatilag pár darab van kitéve belőlük.
Ez azért érdekes, mert az áremelkedések előtt ez nem így volt. Úgy volt, hogy volt a Floriol, a Vénusz, egy Noname és egy sajátmárkás termék. De a Floriol és a Vénusz láthatóan nagyobb területet foglalt el, mint a többi. Az áremelkedés után pedig Noname-ből bejött 3 másik márka és a két nagy márka ennek arányában visszaszorult.
Ez is mit mutat meg egyértelműen? Azt, hogy az emberek inkább az olcsóbbat veszik. A piac diktál itt is. 3 új ismeretlen márka csak azért tudott betörni és bent is maradni, mert az emberek azt veszik.
De ha már témánál vagyunk, az én véleményem az, hogy a kérdésre a válasz a kettő között. Illetve egyéni elbírálás. Tehát próbálunk ésszerűen spórolni. Nem vesszük meg a legolcsóbbat, de a drágát se, mert az annyit nem ér. A legtöbb esetben. Borból pl nem vagyok hajlandó gagyit venni.
De pl tésztából lehet kapni 150-200 forintosat (asszem most a makarónira gondolok) illetve 400-500 forintosat is márkától függően. Különbséget én nem éreztem, ezért nem látom értelmét a drágábbnak.
Üdítőkkel szintén így vagyok. Aldis 165 Ft / liter árú 50%-os alma ill. narancslét szoktunk venni.Ellenben a Sió 256 Ft / liter-be kerül és mindössze 12%-os. Hát akkor miért venném azt? Csak mert Sió. Igen, csak sajnos ez a márkahűség anyagilag nem kivitelezhető már. Wc papaír hasonló téma. Már évek óta 45 forint / tekercs áron veszünk wc papírt. 3 rétegű kamilla illatú. Kell ennél több? Akkor miért vegyem meg az átlag 78-90 forint / tekercs árú papírt? Csak mert selymesebb? Ugyanmár... Ezzel is akár több ezer forintot lehet spórolni havonta és mégsem a gagyit vesszük.
Tehát próbáljuk a köztes megoldást találni a minőség és az ár között.