Hirdetés

Autószimulátorok PC-n 1: 1992-2005

2023 októberében lesz 25 éve, hogy megjelent a Grand Prix Legends, az első „igazi” autószimulátor. Ezzel kezdetét vette a műfaj kb. 10 éves, a SimBin leépüléséig tartó aranykora.

1992 ben jelent meg PC-re (csak IBM PC vel foglalkozok írásomban) az Angol Geoff Crammond vezetésével készített „Microprose Formula One GRAND PRIX” c. játéka, ami ugyan 286-os processzoron is elindult, de a tényleges élvezetéhez 386-os kellett, min. 1 MB RAM-al. Ez még nem támogatott kormányokat (amik nem is igazán voltak, ’94-ben jelent meg a Thrustmaster Formaula T1), és ekkor még ugye 3D gyorsítók se voltak. Ez a hőskorszak első kiemelkedő alkotása, az 1996-os Formula One Grand Prix 2 (F1 GP2) vel együtt. (Összehasonlításul: ekkor jelent meg a Quake 1, a világ első teljesen 3D-s játéka.) A második rész futtatásához 486-os, 66-100MHz-es processzor, valamint 8-16MB RAM kellett. (SVGA módhoz Pentium 133) A nehézség 5 fokozatban állítható, és jóval keményebb, mint az első rész. A Magyar kiadás 190 oldalas lefordított kézikönyvvel került piacra. 1996 más szempontból is fontos dátum: ekkor jelent meg az első sikeres, szélesebb körben is elterjedt 3D gyorsító, a 3Dfx Voodoo 1-ese. Ezt még nem támogatta a program, ami mindent tudott, amit egy korabeli prociból ki lehetett hozni. Már ekkor, a kilencvenes évek első felében is sok autós játék jelent meg PC-re, de szimulátoros szempontból ez a kettő érdemel említést.

Az áttörés 1998 ban, a Grand Prix Legends megjelenésével jött el. Az Amerikai Papyrus Design készítette, amit David Kaemmer alapított. A játék a forma 1 1967-es szezonját eleveníti fel, ekkor még nem voltak szponzorok, matricák, és szárnyak az autókon, de már 3 literes motorokkal mentek a 66-os másfél literesekkel szemben. Min. 166MHz-es Pentium 1 esen, 32 MB RAM-al fut, és támogatja a 3Dfx 1-es, 2-es kártyákat, valamint a kormányokat. Optimális futásához 266MHZ-es Pentium 2-es kell 64 MB RAM-al. Ez volt az addig megjelent legnehezebb, legélethűbb szimulátor, ami az F1GP2-t is kenterbe verte. A GPL máig igen népszerű, WinXP-től Win7-en át Win10 ig minden alá portolták, demók is vannak, rengeteg patch, többféle szezon, stb. Részletekért lásd a www.gplworld.de/en oldalt (angol és német oldal is van).

Nem sokat kellet várni Crammond válaszára, 2000 közepe táján megjelent az F1 GP3 (Pentium 2-266MHz, 3-450MHz, 32-64MB RAM, 8-16MB VRAM, DirectX 7), az F1GP2 jelentős továbbfejlesztése. A feldolgozott 1998 as szezon is mutatja, hogy a játékot korábban szerették volna piacra dobni, akkor nagyobbat is szólt volna, de Crammond nem ad ki félmunkát a kezei közül. Ezt a programot gyakorlatilag csak egy két grafikai hiányossága miatt kritizálták, ezért cserében viszont a saját korában átlagosnak számító gépen is jól futott. Az, hogy mégsem lett kirobbanó siker, mint 2 elődje, csak annak köszönhető, hogy ekkor már Dunát lehetett rekeszteni az autós programokkal, F1-es témakörben is legalább 2 korabeli konkurenciája volt (EA F1 2000, Eidos F1 World Grand Prix). Egyik nagy újdonsága a dinamikusan változó időjárás. A szimulátoros értékeket a könnyű kezelhetőség elé helyezők viszont szerették, a korszakalkotó GPL-el emlegették egy lapon.

Az F1GP4, Crammond utolsó alkotása 2002 ben jött ki (Pentium 2-400MHz 3-750MHz, 64-128MB RAM, 16-32MB VRAM, DirectX 8), pont az EA féle F1 2002-vel egy időben. Ez is fejlődött a 3-ashoz képest, de az elődök problémái (grafikai hiányosságok, áttekinthetetlen menü megmaradtak.) Ráadásul visszatért a gépigény probléma is. Ehhez jön még, hogy az F1 2002-t nem kisebb cég csinálta, mint az amerikai Image Space Incorporated (ISI), az ISImotor (gMotor) engine kifejlesztője, amire még a SimBin játékok (GTR 1-2, GT Legends), és az rFactorok ismertetésekor fogok kitérni. Az F1GP4 ugyan élethűbb szimulációnak bizonyult, de általánosságban alulmaradt a F1 2002-vel szemben. 2002 ben jelent még meg a Live for Speed első kiadása, ezt, ha lassan is, de azóta is fejlesztik, és „részben ingyenes” program.

2003 februárjában jött a Nascar Racing 2003 Season, a Papyrus játéka, módosított GPL motorra építve, júniusban pedig megjelent az F1 Challenge '99-'02 (optimum: P3 1GHz, 256 MB RAM, 32 MB VRAM, DX 8.1) az ISI fejlesztésében. Ez volt az a 4 év, amit az EA licencelt, ezért az F1 2002 motorjára építve még egyszer utoljára megpróbálták nagyon odatenni magukat, ami sikerült. A metacritic PC-s racing játékok toplistáját ez a játék vezeti, holtversenyben a Forza Horizon 5-el… (harmadik a személyes kedvencem: GTR 2).

2004 ben a Richard Burns Rally személyében (P4 1,6-2,4GHZ, 256-512 MB RAM, 64-128 MB VRAM) végre egy igazi raliszimulátor is megjelent, a Svéd Warthog fejlesztésében. Lényegében máig ez az egyetlen raliszimulátor, nem hibátlan, de a kevés pályát és autót bőségesen felduzzasztották, ezt is folyamatosan bővítik, fejlesztik, használják a rajongók (www.rallysimfans.hu).

2005 ben lépett piacra a SimBin az első szimulátorával, és ugyanebben az évben jelent meg az rFactor első része (1,4GHz egymagos CPU -2,4GHz C2D, 1-4GB RAM, DX 9c). Ez részben egy keretrendszer, amibe egyszerűen készíthetőek MOD-ok, ezeket fogja össze, részben pedig a netes multi mókák keretét is adja. A már említett ISI minden tapasztalatát beleadta az F1 Challenge-en alapuló (de licencekkel nem rendelkező) szimuláció továbbfejlesztésébe, megalkotva pl. az egyedülálló gumimodellező rendszert. Korának legösszetettebb, legprofesszionálisabb szimulátora. A 2. rész 2013-ban jelent meg.

Következő írásomban a SimBin játékokkal folytatom, addig is nyomjátok, mint Panis Monacóban!
u.i.: ez még csak a 0.8-as verziójú írás, ha azt gondolod, kihagytam valami fontost, vagy infód van az említett programokról, kérlek jelezd hozzászólásban vagy privátban! -Köszi!

Tovább a fórumba.