Sziasztok!
Szeretnék venni egy 96-98-as évjáratú régi swiftet.
Le tudná valaki írni, hogy mit és hogyan nézzek meg rajta? Nem vagyok teljesen hozzáértő, de annál lelkesebb
Előre is köszönöm!
Üdv. Yush
Sziasztok!
Szeretnék venni egy 96-98-as évjáratú régi swiftet.
Le tudná valaki írni, hogy mit és hogyan nézzek meg rajta? Nem vagyok teljesen hozzáértő, de annál lelkesebb
Előre is köszönöm!
Üdv. Yush
Hogy mit nézzél meg rajta? Mindent!
Valamit biztos kifelejtek, de azért megpróbálok leírni néhány jótanácsot.
A papírok átnézése után(forgalmi, törzskönyv, esetleg szervizkönyv) kezdheted a külsejével, sorban átnézed a tipikus rozsdásodási pontokat: küszöbök, ajtók alja, sárvédőívek stb. Kisebb karcok ilyen korban már természetesek, ilyen szempontból hibátlan autót nem fogsz találni. A kasznielemek színárnyalata között ne legyen eltérés, a hézagok legyenek egyenletesek. Ha komoly rozsdásodásba futsz, akkor inkább hagyd a francba azt az autót, van választék bőven. Viszont a kipufogó a hátsó dobnál majdnem mindegyiken rozsdás, amelyiken pedig nem azt már cserélték. Ez típushiba, úgyhogy rozsdás kipuff esetén még nem muszáj elszaladni, előbb-utóbb mindegyiken cserés lesz. Érdemes megnézni a gumik állapotát is. Ha kopottak vagy öregek, akkor hamarosan cserések lesznek. (ez egy jó alkualap is lehet)
A külső után jöhet a beltér. Érdemes a kilométer-futással összehasonlítva vizsgálódni. Komoly szakadás, lyuk, lelakottság, erősen megkopott kezelőszervek intő jelek.
Ha belül nagyjából minden okés akkor nyisd ki a motorteret. Az a legjobb ha egy kicsit poros, és sehol nincs olajfolt. Ha túl tiszta az nem szerencsés, mert nem látod, hogy szivárog-e valahol olaj, vagy vmi egyéb folyadék. Ettől függetlenül a tiszta motortér sem kizáró ok, mert utalhat akár a tulaj igényességére is. Érdemes megnézni az olajszintet is. (leállítás után minimum 10 perccel) Ha a minimum alatt van akkor fuss! Ha ok, akkor beindítás, motorfülelés.
Ha eddig minden ok, akkor jöhet a próbaút. Ha vezettél már autót, akkor nagyjából tudod hogyan kell viselkednie. Ne rángasson, ne adjon ki fura hangokat (főként a motorra és a futóműre gondolok), az egyenesfutás legyen jó, a fék fogjon rendesen, lehetőleg ne húzzon egyik irányba se, a váltás legyen sima, a kezelőszervek működjenek megfelelően. Az elektromos dolgokat érdemes egyesével mind-mind kipróbálni.
Miközben nézed át az autót kérdezgesd a tulajdonost, érdemes feltenni pár keresztkérdést is.
FONTOS: Ha kezdő vagy használható vásárlásban, akkor ne egyedül menj, hanem olyannal, aki ért hozzá. Ha egyedül mégy, akkor az autót nézesd át egy szervizben (lehetőleg nem ott, amit az eladó ajánl) , azt a pár ezer forintot bőven megéri.
[ Szerkesztve ]
Még ehhez hozzáírnám, hogy a belső térben a kormány mennyire van elkopva, ami utalhat a valódi km állásra, valamint ha kinyitod a motorház tetőt, akkor a hűtő fölötti merevítésnél látszódhat, ha az eleje törve volt. Ha elviszed szerelőhöz, akkor én ajánlom a kompresszió mérést is (én nem tettem ->motorcsere ), és ha alánéztek, akkor látszik igazán mennyire van egyben a kocsi, egy dolog, hogy a szerelő azonnal megmondja, ha törve volt, de még az avatatlan szem is látja. A lengéscsillapítókra is mindenképpen rákérdeznék, főleg ha pesti az autó. Az eladó megbízhatóságát én pl úgy állapítottam meg, hogy kaptam a nem dohányzó, megkímélt szöveget, én meg beleszagoltam a hamutartóba, és persze büdös volt mint állat... de lehet csak nekem vannak rossz tapasztalataim.
Én is a szerelőt javasolom, ha lehet ismerős, vagy vidd magaddal, vagy vidd el a kocsit hozzá.