Hirdetés

2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-12-13 05:16:13

LOGOUT.hu

nVidia GeForce GTX 950 / 960 (GM206) téma összefoglaló

Ahogy az várható volt, eljött a Maxwell architektúra harmadik nekifutása, amikor is az NVIDIA a játékosok többsége szempontjából a legfontosabbnak tartott felső-középkategóriát célozta meg. Ehhez a vállalat egy új lapkát is tervezett, amely a GM206 névre hallgat. Már a megjelenésekor sejteni lehetett, hogy nem ez lesz az egyetlen GM206-ra épülő Maxwell VGA, melynek megfelelően befutott a GeForce GTX 950 is, ami a jól bevált recept szerint készült.

950/960 Teljesítménye

PROHARDVER! tesztek

GeForce GTX 950, a legújabb középkategóriás
Az NVIDIA GeForce GTX 960 tesztje
Körteszt: négy GeForce GTX 960 a ringben

Néhány Típus Szerinti Tesztek!

960

Gigabyte GTX 960 2GB OC
EVGA GTX 960 2GB SSC
MSI GTX 960 2GB Gaming OC
ASUS GTX 960 2GB STRIX
Palit GTX 960 2GB Super JetStream

950

Cicergés

A tápellátó áramkörök „cicergése“, sípolása

Driver letöltés

http://www.geforce.com/drivers

Új driver hibát okozott

• Gyakran előfordul, hogy az új driver nem gyorsulást hanem lassulást, esetleg addig meg nem jelenő hibát, anomáliát okozott. Ebben az esetben célszerű az eggyel korábbi, esetleg a jól be vált drivert "WHQL" vissza telepíteni. De előtte érdemes megfelelően megszabadulni a hibás drivertől, amit a következő programmal tehetünk meg: Display Driver Uninstaller "DDU"

MSI Afterburner

http://gaming.msi.com/features/afterburner

- Az MSI Afterburner-t használjuk a GPU memória/mag (memory/core clock) órajel emeléséhez. Illetve a játékokban az oldalsávban megjelenő értékek kijelzéséhez pl: CPU usage, temperature, ram használat.
A tényleges Videoram "Vram" használtot nem lehet pontosan kijeleztettni , mert ugyan a Vram be van töltve, de az nem biztos, hogy valós időben használatba is vette a videokártya. további magyarázat a "2GB VS 4GB" kifejtésben.

• Értékek kijelzése a következő módon lehetséges:

"Show in On-Screen Display" előtt pipa legyen! "Ezek kerülnek kijelzésre"

[link]

Illetve a háttérben futnia kell a másodlagos programnak melyet telepítéskor lehet kiválasztani "Riva Tuner Statics Server"

• További hasznos MSI Afterburner beállítások magyarázattal:

[link]

Tuning

• Mindenki saját felelősségére vágjon bele a videokártya tuningolásába. Ezek már olyan órajel értékek lesznek amelyek nem szerepelnek a garanciálisan biztosított kártya létfeltételében. Ha nem megfelelő a tuning utáni hűtés, vagy csak egyszerűen valamely PCB komponens nem bírja, akkor ez a kártya elhalálozását is okozhatja.

• Rengeteg tuning segédprogram létezik ( EVGA PrecisionX, ASUS GPU Tweak, Gigabyte OC GURU II, és a fent említett MSI Afterburner.

• Leginkább az MSI Afterburner-t használjuk előszeretettel az egyszerűsége és monitorozási képessége miatt. Először is tudni kell, hogy minden vga máshogy viselkedik, máshogy tűri a tuningot. Nem lehet mutatni másik hasonló típusra sem, hogy "miért nem megy annyit mint az övé, neki is ez a típus van". Jobb hűtéssel szerelt példányok sem garanciák arra, hogy magasabb órajelen képesek folyamatosan járni. Ha egy adott kártyának magasabb a GPU-Z terhelés alatt kiírt VCC értéke, az azt jelenti, hogy a "GPU mag" több energiából gazdálkodhat. Ez utalhat magasabb tuningolási sikerre.

• Kis lépésekben vágjunk bele az órajelek emelésében. Általában elmondható, hogy a memóriát(memory) +150Mhz felé is emelhető míg a gpu nem biztosan. GTX 960 a topikban látottak szerint a maximális 1500-1600 közötti Core Clock, míg memória terén az 1800-2000 Memory Clock, értékeken teljesítenek hiba nélkül. Ezek maximális "csúcson járatás" értékek. Veszélyesen befolyásolhatják a vga élettartamát is. Játékok terén pedig változó ezeknek a változtatásoknak a hatása: +5 és 15FPS közötti többletet adnak. Ezek alapján mindenki döntse el szükséges-e a tuning eme kártyán.

Memory Clock túlhúzása: Túl sok +Mhz értéket adtunk, ekkor a tesztprogramok, játékok nem futnak le megfelelően "csíkozódás" vagy teljesen le áll a program. Ilyenkor vegyünk vissza az értékekből. Ez nagyon veszélyes, mert a memória meghibásodhat magas hőmérsékleten ami a kártya elhalálozásához vezet azonnal.

Core Clock túlhúzása: Tól sok +Mhz értéket adtunk, ekkor a tesztprogramok, játékok fagyással("kékhalállal"), "illesztőprogram leállással", kilépéssel jelzik a gondot.

Tesztelés: Ha magunkra vállaltuk a veszélyesen élők szerepét. Akkor a következő programokkal és játékokkal tudjuk tesztelni az eredményünket:
Valley Benchmark
3DMark
GTA V
Assassin Creed: Black Flag
Battlefield 3/4
Crysis 2/3

Mindig a lehető legnagyobb terhelést okozó beállításokat alkalmazzuk. Többször is futtasuk le a teszteket, hogy megbizonyodhassunk a sikerről.

Melyiket vegyem(950/960)?

Amennyiben 2GB memóriával szerelt kártya elegendő számodra akkor a 950-et érdemes választanod, mert elenyésző a különbség a 960/950 teljesítménye között. De ha a nagyobb grafikai beállítás elérése a cél "Textura és felbontás alapján" abban az esetben a 960 4GB kivitelt érdemes választani.

2GB/4GB

Manapság egyre nagyobb kérdés, hogy melyik vrammal szerelt videokártyát válasszuk. Ezt az adott felbontás és felhasználás fogja elsődlegesen eldönteni, illetve az adott játék igényei. Általánosságban állíthatjuk, hogy FHD(1920*1080p)-ig megfelelő választás a 2GB-al szerelt videokártya. Ezzel csupán némely cím nem éri be pl: GTA V, Batman: AK, Assassin Unity, Shadow Of Mordor, Dying Light. De mik is ezek a szám adatok és hogyan is értelmezzük?

Hát lássuk: A videomemória "Vram" legnagyobb részben a "textura"-t tárolja el a feldolgozásra, ennek az adatmennyisége minden játékban más és más. A pontos használatát nem lehet monitorozni, mert igaz, hogy be íródik a Vram-ba az adott adatmennyiség, de nem biztos, hogy az azonnal használatra is kerül. A probléma akkor van, ha a felhasznált adatmennyiség és az újabb használtra szánt adatmennyiség nem képes megfelelő sebességgel helyet cserélni "Ki íródni- Be másolni - Fel dolgozni" a Vram-ba. Ekkor keletkezhetnek pillanatnyi meg meg akadások, pedig az képkocka szám bőven 24 "FPS" felett is lehet. Ezt nevezik "Micro laggnak (micro shuttering)". Elsődlegesen ennek az elkerülése végett érdemes már 4GB-os példányt választani hosszabb távra.
Ezeket tesztekben, csupán akkor lehet látni, ha a 0.1% és 1% FPS is fel van tüntetve:

.
Jól látszik, hogy az átlag FPS nem nőtt, de a micro lagg látványosan kisebb lett. Shadow Of Mordor micro shuttering : Vízszintes FPS érték helyett tüskék jelennek meg.

+ Természetesen egy jól optimalizált programmal a 2GB teljesen jó lenne és a windows "okos" memória menedzsmentével. De sajnos nem ebbe az irányba halad a világ. Mint ahogy lassan a 8GB Ram se elég...

Teszt:
EVGA GTX 960 4GB vs. 2GB Benchmark

Szvsz: Hsz

4GB:
+ magasabb grafikai beállítási lehetőség "Texture"
+ kisebb micro lagg
+ magasabb Minimum FPS
~ ugyanannyi Átlag és Maximális FPS mint 2GB vrammal.

BOOST 1.0 és BOOST 2.0

A gyári oldaon feltüntetett maximális órajel "Mhz" értekek a Boost 1.0-át képviselik. Ha az értékeket monitorozzuk azt tapasztaljuk, hogy a valódi órajel értékek magasabbak a gyártó által közölt értékektől. Ezek a Boost 2.0 értékek melyek fajtánként különböznek, de általánosságban elmondható, hogy 1350-1450mhz közé tehetőek ezek az értékek. A videokártya BIOS magas hőmérséklet (65°C) felett elkezdi csökkenteni a Boost 2.0 értékét ezzel óvva az alkatrészeket.

Bios Frissítés

[link]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.