Hello mindenki !
A véleményetekre lennék kíváncsi ezzel a technológiával kapcsolatban. Lényegében arról van szó, hogy ugyan szép 3d-s játékok vannak manapság stb... stb... , viszont egy dolgot nem tudnak : szimulálni a térbeli mélységet! Ez annyit jelent, hogy ugyan látni, hogy valami messzebb van mint egy másik cucc, de nem "érezni", mint a valóságban, nincs ugyanaz a mélységérzet.
Ezt hivatott szimulálni az angolul "stereoscopic" 3D. Ezt úgy éri el, hogy (ahogyan a valóságban) két különbözõ képet ad az egyes szemünknek. Amikor nézünk valahova, akkor a két szemünk más szögbõl látja ugyanazt, a két különbözõ képet "rakja össze" az agyunk térhatásúvá (megjegyzés: ha valaki elveszti egyik szemének látását, elveszti térlátását is. Egy egyszerûen kipróbálható dolog: takard el egyik szemed, és egész nap próbálj úgy közlekedni a lakásban, meglátod, nekimész az asztal sarkának, ajtófélfának, stb... pusztán azért mert nincs térlátásod). Ugyanezt próbálja megcsinálni a stereo 3D, vagyis más szögbõl rendereli a jelenetet, és a megfelelõ szemnek a megfelelõ szögbõl készült képet mutatja.
Hogyan éri ezt el? Több technológia létezik :
piros-kék szemüveg (nagyon olcsó) : a kép színei úgy torzulnak, hogy egy piros és kék színû másolatok atfedik egymást. A piros oldalon lévõ szem elõl a piros üveg elfedi a piros képet, csak a kéket látja, a másik szem pedig a domináns kék képet nem látja, csak a pirosat. Egyszerûen lehet ilyen szemüveget akár otthon is csinálni például fóliából.
"shutter glasses" avagy folyadékkristályos szemüveg (relatíve olcsó, azaz 12-13 eFt-ért már hozzájutni) : a megjelenítõn (pl monitor vagy tévé) felváltva egyszer a bal szemnek, egyszer pedig a jobb szemnek szánt kép jelenik meg. A szemüveg pedig eltakarja azt a szemet amelyiknek nem szabad látnia az adott képet. Ezt folyadékkristályos eljárással oldják meg, hasonlóan az LCD monitorok/tévék technológiájához, a szemüveg lencséje vagy teljesen áttetszõ vagy teljesen fekete. Ezzel mindig csak az a szem látja az adott képet, amelyiknek szánják.
"head mounted display" (HMD) avagy olyan szemüveg, amely két darab LCD kijelzõt tartalmaz (relatíve drága, 60-70 eFt-nál kezdõdik) : mindegyik szemhez tartozik egy-egy LCD kijelzõ, amelyet egy optikán keresztül látni, mert pár centire van a szemtõl, az optika gondoskodik arról, hogy olyan legyen, mintha messzebrõl néznénk (amolyan inverz távcsõ).
"stereoscopic" projektor (nagyon drága, olyan 700-800eFt-ért már kapni) : egy olyan projektor, amelyik hasonlóan a "shutter glasses" technológiára felváltva vetít képeket a bal, illetve jobb szemnek, csakhogy ezek fényét egymáshoz képest merõlegesen polarizálja (lásd fény polarizálása). Ezeket a képeket olyan szemüveggel kell nézni, amelynek két lencséje egy-egy merõlegesen szûrõ polárszûrõ, így adott szem csak azt a képet látja, amely fényének polarizációja megyegyezik a lencse szûrési szögével (azt engedi csak át). Ezt az eljárást alkalmazzák "3D mozikban", mert a szemüvegek olcsók (pár ezer Ft), csak spéci projektor kell hozzá.
"autostereoscopic" monitor (nagyon drága) : egy olyan spéci monitor, amelyik automatikusan, speciális optikával a két képet más-más szögbõl láttatja, így csak szabad szemmel ránézve már a megfelelõ szem a neki megfelelõ képet látja.
Hogyan valósítható ez meg készítéskor?
állóképek : léteznek speciális fényképezõgépek, amelyek egyszerre két képet készítenek eltérõ szögbõl, ezek megtekintéskor szoftveres úton "összekombinálódnak" a fenti eljárások valamelyikével, vagy nyomtatáskor piros-kék szemüveggel megtekinthetõ módon nyomtathatók.
mozgókép : az állóképhez hasonlóan, csak minden egyes képkocka helyett kettõ van, speciális kamerával rögzíthetõk.
számítógép/CAD : bizonyos professzionális alkalmazások támogatják ezeket a technológiákat, az OpenGL API-ban is van erre külön támogatás, illetve a professzionális videokártyákon hardveres támogatás.
számítógép/játékok : a "normál" videokártya driver mellé telepíthetõ egy külön "stereo driver", amelyet ki/be kapcsolva a játék normál illetve stereo módok között váltható. Elõzõleg konfigurálni kell a megfelelõ hardverre a fentiek közül.
nVidia oldalon létezik egy ilyen, amelyet már egy ideje nem fejlesztenek hivatalosan, csak beta létezik : guru3d (a download section/stereo drivers helyen)
Korábban egyes videokártyák "deluxe", "special edition", és hasonló nevezetû kiadásaihoz adtak "shutter glasses"-t (pl egyes Asus RivaTNT/TNT2/Gef256-alapú, VIVO-s Deluxe kártyák, egyes Elsa TNT/TNT2-es kártyákhoz).
Várom a hozzászólásokat!