Hirdetés

Coleman MacKenzie cabin 6 blackout sátor teszt

Nézzük mit tud a 2019-es év legjobb családi sátra és hogyan álja meg a helyét a Coleman innováció 2022-ben.

A gázlámpás logó

A cikkben szereplő termék és teszt nem reklámnak minősül! A tesztek elsősorban abban tudnak segíteni nektek, hogy a lehető legjobban tudjátok kiválasztani a megfelelő sátrat a kempingezéshez. Számos olyan részletes paramétert és funkciót ismertetek, amiket a korábbi "Kempingezés és sátrazás" cikkembe képtelenség beletömöríteni.

A pici piros gázlámpás logó sok kempingezőnek ismerős lehet, vagy már találkozott és használt olyan termékét a cégnek, melyet William Coffin Coleman 1900-as évek elején alapított. A hogyan válasszunk kempinglámpát fejezetben már utaltam arra, hogy az Egyesült Államokban Coleman-lámpaként terjedtek el a túlnyomásos petróleumlámpák amikről a cég eredeztette logóját. Számos szabadtéri és kempingfelszerelést gyárt azóta is chicagói központú vállalat, melyek rengeteg új innovációt kapnak évről-évre. A sátor tesztben a prémium sátraik egyik zászlóshajóját fogom bemutatni, mely régóta a Mackenzie családnevet viseli.

Alap paraméterek

Férőhely: 6 fő (2+4 személyes hálófülkében)
Összeállítás: kabin/alagút
Merevítés: ponyva külső oldalán, rozsdamentes acél
Sátoralap: sátorponyvával egybevarrt, hegesztett polietilén
Sátor ponyva: poliuretánnal kezelt (égéskésleltető), poliészter
Hálófülkék anyaga: légáteresztő poliészter
Varrás: ragasztott, vízhatlan varratok
Alapterület: 610 x 300 x 217 cm (18.9 m2)
Hálófülkék: 1. 280x215; 2. 140x210 (8.8 m2)
Nappali: 10.1 m2
Vízállóság: 4500mm
Tömeg: 35,5 Kg
Csomagméret: 80 x 40 x 40 cm
Legjobb ár: 570 Euró (Obelink.de)

>> 3D NÉZET <<

Kiválasztás

A miért kérdésre nyilván elég szubjektív a válasz. Az alap koncepció egy tágas, strapabíró családi sátor kiválasztása volt. A kempingezős évek alatt bizonyos dolgokra rájön az ember, kényelmi és tartóssági dolgok is előtérbe kerülnek. Amíg pici dómsátrunk volt feleségemmel (Coleman Crestline 3) még egyetemistaként, simán elfértünk egy bőröndben hátizsákkal, vonatozással és buszozással a hátunk mögött. ...mondjuk, akkor is megállapítottam néha, hogy nem vagyunk normálisak amennyi cuccot magunkkal cipeltünk.

Coleman Crestline 3 - 2009

Autó mellett az egyetemista évek után vágytunk valami lényegesen nagyobbra az esős napok miatt, ezért amikor 2011-ben megvettük a Coastline Delux 6 sátrunk nagyon elégedett voltam. Már akkor rendelkezett jó néhány olyan extrával, ami csak később jelent meg a többi gyártónál. Ilyen fontos dolog volt akkor szerintem a sátoralj és a ponyva kérdése. Megjelentek a piacon olyan családi sátrak, ahol a sátoralap és a ponyva vagy eleve össze volt varrva, vagy pedig felcipzározható formában rögzíthető volt. Ezzel a lehetőséggel a bogarak, víz (különösen nagyobb zivatarok esetén) és piszok kordában tartása nagyságrendekkel egyszerűsödött a sátortérben.

A sátor átalakítható volt opcionálisan (kevesebb hálófülkével nagyobb hely), víztiszta ablakokkal, amin rugós redőny van. Sajnos akkoriban még nem volt szempont, hogy a bejáratok és ablakok moszkitó hálózva legyenek külön-külön, jó szellőztetési lehetőséggel. Igazából a Coastline és legtöbb 2010 körüli alagútsátornak ez a legnagyobb hátránya, a korrekt szellőztethetőség melegben (pl: tengerparton).

Idővel és a használattal előjöttek olyan "betegségek" és praktikák, amik a későbbiekben a megfelelő választáshoz jó alapot adnak. Az egyik ilyen, hogy üvegszál merevítéses nagy családi sátrat 8-10 évre veszünk. Mindenki azt hinné, hogy a sátorszövettel lesz a leghamarabb baj, de igazából az a mai napig tökéletesen bírja és vízhatlan. Mind a sátorponyva, mind a sátoralap és varratok, azok hegesztése tökéletes. Az üvegszálas rudak azonban kezdenek szétesni, fáradni, repedni. Ez nagyon meglepő volt számomra, ezek cseréjével számolni kell 8-10 év rendszeres (nyaranta 3-4 felállítás) használat mellett.

Coleman Coastline Delux 6 - 2011

Térfogat és tömeg

Amikor megjelentek az első problémák a merevítéssel, elhatároztam, hogy szakítok véglegesen ezzel a koncepcióval. A kempingezésben azonban a kényelem és tartósság 2 nagyon fontos plusz dologgal jár, tömeggel és térfogattal, amit értelemszerűen határok közé kell szorítani. A könnyűfém vagy acélmerevítéses sátrak azért nem éppen a legkönnyebbek közé tartoznak. Akik olvasták a sátorválasztásos cikket, írtam benne, hogy a prémium király a fém merevítéses pamutsátor, azonban ehhez combos térfogat és tömeg is társul, nagyobbacska családi sátornál hamar 100 liter és 50 kg fölé szaladhatunk csak a sátorral, ami személyautós 4 fős nyaralás esetén nem opció.

Kialakítás

Már a Coastline esetén is bebizonyosodott számomra, hogy az a kényelmes és jó irány az elrendezésben, ha az alagút kialakítás során a sátor oldalról is kap bejáratokat. Ez mára teljesen elterjedt, és a legtöbb esetben moszkitó hálót is kapnak a bejáratok. A kabin vagy alagút kialakítás kérdése ismét nagyon szubjektív dolog, én nem ragaszkodtam egyikhez sem.
- kabin kialakítás: a sátor merevítése általában az átlagember magasságáig egyenesen, a talajtól kissé befelé dőlve halad, majd egy ponton megtörve a sátor tetőrésze ívben vagy laposabb szögben halad tovább. A kabin kialakítás előnye a nagyobb és tágasabb belső térfogat.
-alagút kialakítás: a sátor merevítése a talajtól a tetőig egy meghatározott egyenletes ívet ír le. Előnye, hogy a merevítésnek vékonyabb anyag is megteszi, ezáltal tömeg spórolható.

Alapterület mérete

A családi sátor is olyan alapvetően, mint a TV, minél nagyobb, annál jobb. Ennek ellenére és a tapasztalatok alapján, szélességre és hosszúságra én nem javaslok 6-7 méternél (elsősorban hosszabb) nagyobb sátrakat. Aránynak a 1:1 és 1:2 közötti felállás optimális. Ennek az első és legfontosabb oka a kemping parcellák mérete. Egy 20-25 nm-es sátorhoz legalább 50-70nm-es parcella kell, főleg ha még autóval is oda akarunk parkolni. A legtöbb alagútsátornál az élet javarészt a sátor előtt zajlik a szél és napvédőknél, ez is igen sok helyet foglal el. Pontosan emiatt, és egy szeles balatoni kempingezés során jöttem rá, hogy nekem a legoptimálisabb, ha csak az oldalbejáratokat használom és maga a sátor szélfogóként működik. A parcella területét így optimálisan ki tudom használni, kényelmesen a hálófülkék a parcella belső, csendes oldalára kerülnek.

Coleman Coastline Delux 6 - 2012

Kell nekem egy MacKenzie

Első kabin MacKenzie-vel (nem a korai üvegszálrudas, szürke alagút Mackenzie (X6)) 2012/2013-ban találkoztam, maga a koncepció annyira megtetszett, hogy beleszerettem rögtön. (mondtam magamban ez lesz "a tökéletes" a gyerekek mellé) A Coastline viszont annyira jól tett a dolgát, hogy nehezen akartam megválni tőle (a mai napig). Amikor kijött 2018/2019-ben az új modell sötétített hálófülkékkel már nagyon vártam, mikor adódik alkalmam a cserére, a Coastline viszont remekelt szélben/viharban/esőben - így csak-csak nem adódott a csere, amíg a gyerekek idén már akkorák lettek (most tanulnak meg úszni), hogy jövőre tudunk velük tengerpartra menni.

A Coastline másik nagy hátránya a hálófülkék mérete (csak 120 cm-es matracok mehetnek bele), és a dupla hálófülke kialakítása. Nem nagyon értem, mi okból lettek csak 130cm szélesek a fülkék, a sátor hossza (6 méter), és arányai bőven engedték volna, hogy szélesebb és kényelmesebb legyen, viszont szélessége maradt 270 cm. A dupla hálófülke kialakítása nagyon hátrányos, külön varrt és 10 cm-s perem éktelenkedik körben középen, cipzárral, ezért ezzel a kialakítással mindenképpen érdemes szakítani. Két felnőtt ember számára a 140cm-es hálófülkétől (70 cm/fő) kezdődik a kényelmes alvás, dupla magasságú matracból pedig 140 cm-es a legkisebb méret (ha már idősebb az ember), emiatt ennél kisebb hálófülkékkel (140x210 cm) sátrat én nem javaslok családi nyaralásra.
A MacKenzie itt ismét előnyt mutat. Nem csak a hálófülkék mérete optimális, hanem a dupla hálófülkét egy egyszerű leakasztható függöny választja el, alja perem nélkül teljesen egyben van.

Sátrazás

5 dolog ami az első Mackenzie sátor állítás és bontás után megállapítasz

1. Egy zsákba csomagolva (gyárilag) a sátor iszonyúan nehéz és nehezen kezelhető
2. Nagy mérete ellenére igen hamar felállítható a kompakt tartószerkezetnek köszönhetően
3. Stabil, nagy, jól néz ki és praktikus
4. A tartó lábakat figyelmesen kell a jó oldalra tenni
5. Nagy mérete ellenére, hamar bontható és csomagolható a sátor

Sátor állítás - bontás (Idő tényező)

Amennyiben volt hasonló méretű régi cseh sátrad, vagy újabb üvegszálas merevítésű alagútsátrad, mellbevágó a sátorállítás és bontás gyorsasága. A felállítás feleannyi idő a Coleman Coastline Delux 6-hoz képest, a bontás még gyorsabban kivitelezhető.

Sátor állítás - bontás (Bonyolultság, összetettség)

Egyedüli negatívumként az egyik oldalról spórolásként lehagyott előtető miatt bizonyos lábak rendelkeznek előtető rögzítő lyukkal, mások nem, így azokat odafigyelve kell párba válogatni az előtetős oldalra. A külső váz miatt az összeállítás roppant egyszerű, részben emiatt lehet gyorsan összerakni és bontani.

Sátor állítás - bontás (Emberi tényezők)
Ezt a sátrat egy személy is fel tudja állítani!

A sátrat én Angliából hozattam (https://www.ibexcamping.co.uk/) még februárban, illetve pár tesztvélemény elolvasását követőn nyugtáztam, hogy külön kell kezelni (külön táskában) a vázelemeket és a sátrat, mert két emberrel még csak-csak, de egy embernek szenvedés a cipekedés.

(belső panorámakép, 4 személyes hálófülkével.)

(belső panorámakép, 2 személyes hálófülkével és pakoló sarokkal.)

A rozsdamentes vázelemeket vékony rugós acélsodronyok kötik össze, így nincs kínlódás a különböző vázdarabok összeillesztésével (akinek volt régi cseh sátra, tudja miről beszélek, órákig lehetett válogatni, ha az ember nem emlékezett mi hova jön). A vázelemek a ponyva külső oldalán futnak, a tetőívben rugalmas anyag vezeti és tehermentesíti a varrásillesztést, az oldalfalak pattintós fülekkel kapcsolhatók a vázhoz.

(rozsdamentes vázelemeket összekötő vékony sodrony, belül rugós rögzítésű)

A sátorhoz tartozó cövekek meglepően ócskák (jobb oldal), a Decatlonos Quchua cövekek (középső) sokkal minőségibb darabok. Obelinkről 8 db vihar cövek (30-cm -s Mamut hering) (bal oldal) a méret és magasság miatt szinte biztosan nem kevés, főleg laza talajban.

Az összerakás és felállítás gyorsan kivitelezhető a ponyván kívüli rögzítésnek köszönhetően. Minden oldalon a szerkezeti lábak a sátoralap megerősített aljába varrt fülekhez csatlakoznak. A ponyva feszességét úgy lehet optimálisan beállítani, hogy az egyik oldalon a fülek és csatok állítható méretűek.

A sátor alját körben ~15 cm-es feszített szoknya védi, ez még jobban vízállóvá teszi az alsó sátoralap-ponyva varrásillesztést. Aki kevésbé ismerné ezt a problémát, annak megjegyezném, hogy az egybevarrt sátoralap esetén, az anyagillesztés itt kapja a legtöbb terhelést. Vigyázni kell, hogy lehetőleg egyenletes legyen a sátornak a terep, ne feszítsük meg a ponyvát túlságosan, mert a cérna beletépi magát az anyagba és hajlamos a ragasztás ellenére intenzív vagy hosszan tartó esőzés után átázni.

A bejáratok magas küszöbűek, ez nagyon jó dolog (elsősorban a homok és víz miatt), de meg kell szokni. Valamennyi varrás szépen dolgozott, egyenletes, a ragasztások hibátlanok. A nagyobb illesztések dupla vagy tripla megerősítést kaptak.

(varrás és ragasztott illesztés az ablakok mentén)

(varrás és ragasztott illesztés a sátoralap és ajtó találkozásánál, látható, hogy a sötétített ponyva belső oldala egy fekete műanyag bevonatot kapott, az árambevezető cipzáros nyílást jól látható módon helyezték el (sajnos csak a sátor egyik oldalán), eső védett a szoknya belső felén)

Az ajtók alsó ~40 cm-ig nem szúnyoghálósak (belső panorámaképeken látod), így a felverődő eső miatt nem kell aggódnunk. Valamennyi bejárat rikító narancssárga cipzárstoppal van ellátva, így a fülek könnyen megtalálhatók.

A középső lámpatartóhoz tépőzáras vezetékrögzítők futnak végig az egyik oldalon.

(tépőzáras vezetékrögzítő)

(varrásnál jól tehermentesített lámpaakasztó, Coleman Cool Zephyr Ceiling Fan - nem éppen egy könnyű darab)

A hálófülkék sötétítettek, külön cipzározható szellőzőt kaptak. A hálófülkék bejárata viszont csak 1/3-ad részig kapott szúnyoghálót (belső panorámaképeken látod), ez meleg időben nagyobb hátrány, 10 fok alatti éjszakák estén viszont 2-3 fokkal emeli a hálófülke hőmérsékletét. A 4 személyes hálófülke íves, nem esőálló szellőzést kapott, a kétszemélyes felőli oldalon feszíthető esővédő fedi a moszkitóhálós szellőzőt (előbbi külön cipzározható, igaz a szúnyoghálók külön cipzározhatóságát én feleslegesnek tartom).

A sötétített hálófülkék (bár nincs koromsötétség - a kinti fény ~80%-át szűri) az egyik legjobb innováció. Ebben a sátorban (már ha a reggeli nap nem éri közvetlenül a sátrat), valóban lehet sokáig lustálkodni. Az alábbi kép júliusban, reggel 8 órakor, fák árnyékában készült, bent éppen csak félhomály.

Esőben és zivatarban a ponyva szokásos módon hangos, viszont a sátor stabilitása erősebb szélben is kiváló. A szúnyogok vagy eső elől a tágas nappaliba lehet menekülni, itt 4 felnőtt is kényelmesen el tud lenni. Mivel a sátor teljes belseje rovarmentes a nappali részen +2-3 személy még tud aludni szükség esetén.

Összefoglalás, értékelés

Kiváló, nagy családi sátor, kevés kompromisszummal, sok innovációval, tartós anyagból 15-20 évre.

Értékelés (1-10 skálán)

Kialakítás (8 pont)
Szellőztethetőség (8 pont)
Sátorponyva és varrások minősége (9 pont)
Vázszerkezet minősége (10 pont)
Gyári cövekek minősége (5 pont)
Extrák és innováció (10 pont)
Kezelhetőség (8 pont)
Ár/érték (9 pont)

Átlag: 8.4 pont

Teszt helyszín: Dömös Camping

(A dömösi Danu kemping, az ország egyik legszebb helyén található, nagy kedvencem. Olcsó "helyközi" hajójárattal bejárható a meseszép Dunakanyar, minden kempinges kollégának nagyon ajánlom kipróbálni, a nyíltéri hideg vizes medence pedig csak ráadás.)

AJÁNLOTT
Coleman MacKenzie cabin 6 blackout
családi kempingsátor

Csabroncka

Előzmények