Return to Castle Wolfenstein mobilon

Előszó

Előszó

Az októberi hónap Android játékok terén igazán izgalmas volt, hisz többek között hírt kaptunk arról, hogy az Atari az első Rollercoaster Tycoont elhozza a mobilplatformra, a Rockstar pedig a GTA 3 után átportolja a sokaknak felejthetetlen GTA Vice Cityt is. Azonban ezen hivatalos portolások mellett csendben készülődik egy igen figyelemreméltó garázsprojekt is...

Rajtam kívül még biztosan sokan gondolnak vissza a régi szép napokra, amik a Return to Castle Wolfensteinnal teltek (nem keverendő a 2009-es Wolfensteinnal!). Az Activision nagyot robbantott 2001 végén a játékvilág első FPS-ének, a Wolfenstein 3D-nek a remake-jével, amiben ismét B.J. Blazkowicz bőrébe bújhattunk, hogy megakadályozzuk Himmler paranormális osztályát tervében, amely megváltoztathatja a háború kimenetelét. Változatos helyszínek, háborús FPS-hez képest jó történet, és akkoriban gyengének nem mondható grafika - minden adott volt, hogy sokan a szívükbe zárják, és így is lett. A játék most ismét robbantani készül, ám ezúttal már Android platformon!

[/P]

Mindez köszönhető annak, hogy a program anno a Quake 3 módosított grafikus motorjával készült, és most garázsprojektként készülőben van egy program, amely képes futtatni a játékot Android telefonokon. Egyelőre nincs publikus példány belőle (elvileg, gyakorlatilag meg már más dolog...), de később elérhető lesz a program a Google Play-en, és maga a forráskód is. Én viszont lehetőséget kaptam tesztelni a 2. alfa verziót, amely igaz, hogy még kezdeti állapota révén tele van bugokkal, de már ennek ellenére is leesett tőle az állam.

Tesztkörnyezet

Teszthardver:

Telefon: Sony Ericson Xperia Neo V (MT11i)
CPU: Qualcomm MSM8255 Snapdragon 1 GHz Scorpion (1 magos)
RAM: 512 MB
GPU: Adreno 205
Kijelző: 480x854
OS: Android 2.3.4 (hivatalos Sony, nem főzött)

A futtatáshoz elég egy ARMv6-os CPU (ZTE Blade, Galaxy Ace, stb) is, azonban az élvezhető sebességhez kell legalább egy 1 GHz-es ARMv7 CPU és 512 MB RAM, mivel ezek nélkül élvezhetetlen szintre belassulhat. Adreno 205 GPU mellett Tegra 3 alatt sincs gond, viszont Mali-400-zal más a helyzet, de erről majd lentebb.

Természetesen senki ne arra gondoljon, hogy egy Windows-os játék módosítatlanul elindul Android OS alatt, jelen esetben is a játék futtatásának az alapja egy apró program, ami az OpenGL-re épülő kwaak 3 (Quake 3 android portja) JNI+Java segítségével történt módosításából keletkezett, ami gyakorlatilag egy virtuális környezetben futtatja a játékot.

Telepítés

A program a RTCW módosítatlan fájljait használja a futás során, ezért elő kellett venni és leporolni a régi lemezt és feltelepíteni a játékot, mivel a telepített mappában található "Main" mappát kellett másolni 1:1-ben a telefon SD kártyájára (nem tudom, hogy a Steam-es verzióval működik-e, de gondolom igen).
Magáért a futtatásért felelős programot a szokásos módon kell telepíteni, APK-t telefonra/tabletre másolni, majd ott telepíteni.

A program egyelőre RTCW4A néven fut, így telepítés után is ilyen elnevezésű ikont kellett keresni. Futtatás előtt adhatunk meg kapcsolót is, sajnos azonban hiába próbáltam az FPS-t kiíratni, hogy látszódjanak a lenti screenshotokon, nem igazán jött össze, így be kell, hogy érjétek a szavammal, hogy a játék meglepően jól fut! Nem tapasztaltam semmi idegesítő beakadást, olyan jól fut, mintha PC-n lenne. Futtatás előtt a rootolt telefont használók letilthatják az UI-t, és áttérhetnek csak egér használatra, de ez felesleges, mivel érintős kijelzőn nem sokra megy vele az ember, kivéve persze, ha csatlakoztatott a telefonhoz Bluetooth-on billentyűzetet és egeret, mert akkor mehet a móka gond nélkül.

Játékélmény

Hihetetlen nosztalgia öntötte el a szívem, amikor az agyamba beégett RTCW zene megszólalt a kezemben az intro elindulásával. Mint láthatjátok, nem meglepően még vannak bugok, így többek között az intro videó lejátszása se tökéletes megjelenítés terén. A menü ugyanúgy működik, mint PC-n, de sokat nem időztem ott, mivel gyorsan be akartam ugrani a játékba, így nyomtam is a new game gombot a legkönnyebb nehézségi fokozattal (még ezen a fokozaton is nem kis kihívás végigvinni a játékot telefonon).

A futtatásért felelős program nem ecsetel változtatásokat a játékon belül, így játékmenet terén ugyanazt kapjuk, mint amit PC-n is.

Grafika terén mobiltelefonon láttunk már jobbat (pl NOVA 3, Shadowgun), viszont itt is kb. azt kapjuk, mint PC-n, amire nekem nem igazán van panaszom, hisz hiába 2001-es játék, mobiltelefonon azért szerintem még ilyen látvány sem szégyellni való teljesítmény.

Az UI is elég alap még, és mint látjátok, elég sok helyet elfoglal a képernyőből, ennek az oka az, hogy a fejlesztés alapból 1280x800-as felbontású tabletre történik. Az RTCW egérre optimalizált játék és mint említettem, magába a játékfájlokba nem történt belepiszkálás, így auto-aim sincs, tehát legkönnyebb fokozaton sem gyerekjáték végigvinni.

A hangulat pedig olyan, mint a rossz gyom, nem lehet kiirtani, ezért hiába csak töredéke egy monitornak a telefon kijelzője és hiába az unortodox irányítás, a játékélmény ott van.

Teljesítmény

Teljesítménnyel sincs gond, FPS érezhetően rendben van, és a töltési idő is meglepően kevés, szerintem még gyorsabban betölti, mint anno PC-n tette nekem. A töltések közben előbukkanó grafikai bugot leszámítva semmi gond nincs, játék közben minden úgy jelenik meg, ahogy kell neki, nincsenek hiányzó, hibás textúrák és a megjelenésükre sem kell igazán várni.

A megjelenítés mellett a zenére és a hangokra sincs panasz, minden a helyén van. További pozitívum, hogy nem jelent gondot a régi mentéseink kezelése sem, így ha mondjuk elkezdünk játszani PC-n, de el kell mennünk, akkor vonaton/buszon tudjuk folytatni a játékot ott, ahol abbahagytuk számítógépen.

Gameplay videó

Sajnos hangot nem tudtam rögzíteni, így inkább bevágtam a videó alá a RTCW zenéit. Láthatjátok, hogy egymagos telefonon még videórögzítés mellett is elég szépen fut.

Bugok

Bugok

Az auto-aim hiánya és a további csiszolásra váró UI mellett igazából eddig csak 2 nagyobb buggal sikerült találkoznom:
1) az intro videó lejátszása
2) Mali-400 GPU alatt nagy a betöltési idő, mivel -a fejlesztő által adott információ szerint- a "glGenerateMipmap"-ért felelős driver a hibás, tehát amíg az ARM nem ad ki javított drivert, addig Mali-400 alatt nem igazán fog csökkenni a töltési idő.
3) Ha a joysticket hátra húzom, akkor nem hátra fele megy, hanem felfelé fordítja a kamerát
4) Végül nem igazán tudom, hogy érdemes-e idesorolni, de multiplayerről le kell mondani -legalábbis egyelőre- mivel a játék úgy lett írva, hogy a single és multi módot külön-külön alkalmazással kelljen indítani, az Androidos futtatásért felelős APK-ba pedig még csak a single lett beépítve, így a multi kiválasztásánál bezáródik a program.

Update

Update:

A cikk írása közben kijött egy új verzió, ami már lehetővé teszi az UI testreszabását. Pontosabban már lehetőség van az ikonok mozgatására, méretük és áttetszőségük változtatására.

Néhány screenshot a frissen összepakolt felhasználói felületemmel:

A még mindig kételkedők számára lássuk, mit mond a játék a használt driverről:

Látható, hogy "Qualcomm" a "Vendor", tehát a mobiltelefonba épített GPU-t használja futás közben.

Valamint készítettem egy másik gameplay videót is, ám ezúttal már külső kamera segítségével:

Végszó

Végszó

A RTCW a másabb irányítás miatt nem hozza ugyanazt az élményt telefonon, mint PC-n, viszont kétségtelenül még így is remek szórakozás tud lenni. Tagadhatatlanul szokni kell az irányítást, de 30-60 percnyi gyakorlás és szitkozódás után már bele tud jönni az ember. Kíváncsian várom, hogy milyen lesz a végleges változat majd a Google Play-en, azt meg el sem merem képzelni, hogy mi lenne, ha ez nem egy hobbi fejlesztés lenne, hanem az Activision maga csinálná, jelentősen nagyobb pénzforrással. Ne felejtsétek frissítgetni majd a Google Play-t, mivel bűn lenne kihagyni ezt a jó játékot, még annak is, aki nem játszott anno vele.

Darth_Revan

Azóta történt