2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

PASCAL (GP104)

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A cikkem első sorban 1080/1070 topic leírásához készítettem, későbbi modellekre (1080ti/1060/1050ti/1050) nem feltétlen hasznosítható.

[ ÚJ TESZT ]

Debütálás:

2016. 05. 07.-én mutatta be az Nvidia a vadonatúj GP104 GPU-t és, ekkor hullott le a lepel az első modellről, a GTX 1080-ról. Előtte lehetett olvasni mindenféle találgatásokat órajelekről, memóriavezérlőkről, hűtés megoldásokról. Ám az AMD sajnálatos gyengélkedése monopolhelyzetbe juttatta a gyártót. Ez nekünk, mezei felhasználóknak kevésbé kedvező mind ár, mind az ezért kapott teljesítmény tekintetében. De lássuk, mit is kapunk ettől a generációtól...

Architektúra:

A GP100 GPU-t úgy építették fel, hogy felhasználták a Tesla P100 gyorsító platform alapjait. Ezért felépítése is hasonló a Tesláéhoz, azaz áll egy sor Grafikus Műveleteket végző Klaszterből (GPC), Textúra Feldolgozó Klaszterekből (TPC), valamint Streaming Multiprocesszorokból (SM) és a memória vezérlőből. A teljes GP100 GPU röviden állhat:
• GPC,
• 60 Pascal SM,
• 30 TPC (mindegyikben két SM), és nyolc 512 bites memória vezérlő (összesen 4096 bit).

Tehát a GP100 minden egyes GPC-je tíz SM-mel rendelkezik, melyek egyenként 64 db CUDA magot és négy textúra egységet foglalnak magukba.

Minden memória vezérlő 512 KB L2 cache-sel szerelt. A teljes GPU pedig összesen 4096 KB-os L2 cache-t tartalmaz.

Nvidia Ansel:

Az Ansel egy forradalmian új módja annak, hogy a játékban készített screenshotokat 360 fokban tekinthessük meg. Ezen screenshotok készülhetnek bárhol, bármilyen helyzetben. Állítsuk be a „post-process filtereket” (folyamat utáni szűrők), majd készítsünk HDR képet „high-fidelity” formátumban, és már meg is oszthatjuk őket a 360 fokos képet kezelő okos telefonon, számítógépen, vagy VR headseten.

VR – Virtual Reality:

A virtuális valóság már nem sci-fi. A Pascal VGA-k már kezelik a VR headseteket, mellyel teljes egészében ki tudjuk zárni a külvilágot és maximalizálni tudjuk a játék élményt. Egyes modellek rendelkeznek külön VR számára kialakított HDMI csatlakozóval pl.: lásd a képen:


GTX 1080 Xtreme Gaming (előlapi VR kivezetés 5,25”-os panelhez)

Felbontásban és képarányban itt is van különbség mint hagyományos kijelző esetén, az elterjedt felbontás 3024x1680 90 FPS mellett. Ez nagyjából 16:9 képaránynak felel meg, azonban van 16:10 és 4:3 is.

TDP, Fázisok, Fesz Lock:

TDP: Thermal Design Power, azaz adott maximális fogyasztáshoz lett tervezve.

A TDP lényege, hogy ne azt a fogyasztási adatot kapják meg a partnerek, amit a chip elvi szinten képes abszolválni, hanem sokkal inkább azt, ami a gyakorlatban, valós alkalmazások futtatása mellett elérhető. Ez a hűtőrendszer tervezése szempontjából fontos, mivel a TDP értéke meghatározza, hogy mennyi hőt kell a gyakorlatban elvezetni a termékről. A TDP bevezetésével arra is figyelni kellett, hogy mi történik akkor, ha a hardver mégis túllépi a meghatározott fogyasztást, és ezzel egy előre meghatározott működési hőmérsékletet. Régebben ennek fagyás volt a következménye, hiszen a gépnek meg kellett védenie magát a gyenge hűtéstől, ma már sokkal modernebbek a lapkák, így a fagyás gyakorlatilag elkerülhető. Erről még bővebben itt olvashattok.

Power limit kitolása: Ha egy grafikus kártya TPD-je példának okáért 180W – ez a 100%, de lehetőségünk van ezt 130%-ra növelni, akkor a TDP 180*1,3=234W lesz, emeltünk a maximális fogyasztásunkon ezáltal OC (húzás) következtében kisebb az esély, hogy power limit-be ütközünk, ergo stabilabb lesz az adott OC profil.

Fázisok: Mennyi fázis kell egy VGA-ra?

Itt kitérnék még egy közkedvelt témára, a „cicergésre”.

Fesz lock: 2012-ben túl sok volt a garanciális probléma húzásból, azon belül feszemelésből adódóan a GK104-es GPU-kal, ezért a GK110 óta egyes gyártók egyes modelljeikbe fesz lockot építenek, melyet csak átforrasztással lehet megkerülni. A jelenség idegesítő tud lenni, amikor csak pár mV-ot szeretnénk emelni, hogy bestabilizáljuk OC profilunkat, azonban nincs mit tenni (olcsó húsnak híg a leve) – ha ilyen szándékunk van, vásárlás előtt tájékozódjunk!

Hűtés:

A GPU-k hőt termelnek, melyet átadnak a hűtőrendszernek, ami elvezeti és átadja azt a környezetnek. Közvetítő közeg a termikus paszta. Léghűtés esetén íme egy sematikus ábra:

Víz- vagy hibridhűtés esetén annyi a különbség, hogy vizes blokk van benne hűtőfolyadékkal, mely a rendszerben kering és viszi a hőt a radiátorig, ahol szintén a környezetre jut át.

Egyes gyártók modelljeinek megoldásai:

Xtreme:

FTW:

Gaming:

Phoenix / Jet Stream:

G1:

Strix:

Érdemes megfigyelni, hogy a Strixen van a legrosszabb minőségű hűtő, mégis elég hűvösek tudnak maradni, ez azért lehetséges, mert alacsony a TDP-je, csupán 8+2 fázisú a tápellátása és még fesz lockos is, tehát nincs hőtermelés, nem kell akkora hőközvetítés sem. Ez igaz a G1-re, a Phoenix-re vagy a Jet Streamre is, bár utóbbi háromnak mérnöki szemmel szimpatikusabb a megoldása.
Valamint azon modellek, melyek hűtőjén, a hőcsövek csak a gpu-t érintik, annak hőmérséklete alacsonyabb tud maradni, viszont a többi alkatrész, főleg a vrm-ek magasabb hőmérsékletet érhetnek el (pl.: FTW). Konzekvencia: -ilyen modellek esetében ajánlatos, inkább egy olyan venti profil, ahol nincs zero rpm. Tehát, én azt mondanám, hogy 60 fokig egy konstans érték, bármekkora fordulat elég, nagy különbség a 0 és a kis fordulat közt van, majd ez exponenciálisan csökken. Nyugodtan beállíthatjuk a legkisebb %-os értéket, amin kap pont annyi feszt, hogy folyamatosan menjen.
Még itt ki térnék - egy saját véleményem szerint túl reagált, más olvasók szerint komoly problémára - ami az EVGA csúcs kártyáit érinti. Valóban több helyen is jelentek meg cikkek, miszerint brutális hőmérsékletet érnek el a VRM-ek, és találni olyan "fake" képeket, illetve videókat is ahol ezek a modellek kigyulladnak, felrobbannak - azért aki ezt elhiszi az ne vásároljon ilyen kategóriában. :D Ennek ellenére a gyártó, nem tagadja a melegedés probléma létét, mi több rögvest orvosolták is, még hozzá 2 fázisban. Az első, hogy minden felhasználó igényelhet egy ún. thermal padot, melyet könnyen fel is lehet helyezni és természetesen, nem jár garancia vesztéssel. Második egy BIOS update, melyben a ventilátor fordulatszámának görbéjén alakítottak. Utóbbira, megoldás lehet a pár sorral feljebb említett beállítási módszer is.
Hogy melyek ajánlott vételek és melyek kevésbé, arra majd később még kitérek.

OC – Over Clocking:

Over Clocking, azaz „túlhajtás” közismertebben „húzás”.

Avagy hogyan préseljük ki az utolsó pár % teljesítményt is csúcs VGA kártyáinkból. Itt van pár dolog, amit jó előre leszögezni. Azt, hogy melyik gpu mennyit bír teljesen lutri, van amelyik +200 MHz-et is elvisel alapfesz mellett, valamely kifekszik +50-től is. Ez teljesen random és független gyártótól, modelltől, hűtőrendszertől stb. Illetve mindenki saját felelősségére húzza kártyáját. Bár sérülés esetén elég nehéz (lehetetlen) bizonyítani, hogy adott esetben OC végzett a kártyával. Más kérdés, ha valaki BIOS módolásig megy – ez esetben mindenképp konzultációt javaslok előtte ffodi kollégával. :R

Módszerek: Kétféle módon tudjuk az értékeket módosítani.
• Hagyományos
Curve-féle módszer

Hagyományos: Tulajdonképpen csúszkák állításából áll az egész, csak nem mindegy, mit hogy. :D

Népszerűbb programok esetében 5 csúszkánk van:
• Feszültég
• TDP limit
• Temp limit
• Core Clock
• Mem Clock

Mindenek előtt célszerű lefuttatni egy benchmarkot (Unigine Valley vagy Heaven) és közben menjen a GPU-Z is. Két okból van erre szükség, megtudjuk, hogy teszt ok a kártya alap értékek mellett, valamint, hogy hová boostol a kicsike. :P

Ha ez megvan kapunk egy értéket pl.: 1936 MHz
TDP és Temp limit koppanásig, priority a TDP. Majd egy vagy több lépcsőnként haladhatunk is felfelé, míg nem dobál képhibákat, vagy ki nem fagy, netán míg el nem érjük a számunkra már szimpatikus értéket.
Egy lépcső az 13 MHz, tehát ha 2000 körüli értéket szeretnénk, nincs más dolgunk, mint rövid számítást végezni. 2000-1936=64, 64/13=4,92..., 5*13=65 tehát a Core Clock csúszkán 65 MHz-et állítunk be – célszerű egyszerre egy, max. két lépcső pluszt tesztelni. Én azt mondom, hogy fesszel csak stabilizáljuk a 24/7-es beállítást, ami nem megy, ne erőltessük, bosszantó, ha később játék közben dob hibát.
Grafikus memóriával ugyanígy tudunk eljárni, ám lépcsők nincsenek, de itt is javasolt fokozatosan pakolni neki, és soha de soha ne teszteljünk egyszerre GPU és VRAM OC-t, bele fogsz zavarodni és nem fogod tudni, mi a hibás.

Ajánlott programok:
• MSI afterburner (OC)
• Evga Precision X OC (OC)
• Unigine Heaven és Valley (Bench)
• GPU-Z

A programokhoz csak azért nem készítettem hivatkozást, mert abból ajánlott mindig a legfrissebbet letölteni!

Ajánlott modellek, jó és rossz tulajdonságaik:

Xtreme: egyedi PCB, jobb tápellátás, kiváló hűtés, szép design, drágább.
FTW: jobb tápellátás, közepes hűtés, szép design, Dual BIOS, elérhetőbb ár.
SC: közepes hűtés, szép design, elérhetőbb ár.
Gaming X: jobb hűtés, szép design, elérhetőbb ár.
Phoenix/Jet stream: jobb hűtés, gyengébb tápellátás, fesz lockos, alacsonyabb ár.
G1: jobb hűtés, gyengébb tápellátás, fesz lockos, alacsonyabb ár.
Strix: gyengébb hűtés, szép design, gyengébb tápellátás, fesz lockos, elérhetőbb ár.
FE/Ref.: CSAK FC BLOCK-KAL!

Legvégül pedig a kérdés, amely sűrűn felmerül:

-Kihajtja-e? Razi kollégával összeszedtünk pár példát, ennek rövid megválaszolására.

1920x1080 (60hz): GTX 1070 & i5 6600K
1920x1080 (144hz+): GTX1070/1080 & 6700K
2560x1440 (60hz): GTX 1070/1080 & 6600K
2560x1440 (144hz+): GTX 1070SLI/1080SLI & 6700K
3440x1440 (60hz): GTX 1070/1080 & 6600K
3440x1440 (100hz): GTX 1080/1080SLI & 6600K/6700K
4K/5K (csak 60hz van): GTX 1080SLI & 6600K
Nvidia Surround 5760x1080 (60hz): GTX 1080SLI & 6700K/6800K
Nvidia Surround 5760x1080 (144hz+): GTX 1080SLI/TitanX SLI & 6800K/6900K
Nvidia Surround 7680x1440 (60hz/144hz): TItan X SLI & 6800K/6900K

Bővebben pedig ebben a videóban kaphattok választ.

Telemetria kikapcsolása nvidia driver-ből!
Driver frissítés után meg kell ismételni!

Későbbiekben igyekszem folyamatosan update-elni, melyben a ti segítségetek is szívesen veszem.
Bármi észrevételed van, ne habozz megírni pü-ben.
Köszönöm a figyelmet és további szép napot/estét!

Impresszum:
#Morcosmedve, Keldorpapa, Laraxior, ffodi, Razi, Abu85, Oliverda, Blindmouse

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.