Óriáshajók VII. rész - vitorlások

Hatalmas vitorláshajók az elmúlt évszázadoktól egészen a legutóbbi időkig.

Victory

HMS Victory


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajó:

A HMS Victory egy, a Haditengerészet kötelékéhez tartozó első osztályú hajó, melynek építését 1758. július 14-én kezdték meg. A építését kivitelező vállalat a Chatham Dockyard volt, ami 1765. május 7-re készítette el a hajót.

A megrendelés igen furcsának számított akkoriban, mivel a Victory nagyobb volt kortársainál így nehezebben volt képes megfordulni és nagyobb célpontot is jelentett. Emiatt ekkoriban a kisebb hajókat preferálta a haditengerészet.


Nagyításhoz kattints a képre!

Az első háború:

A hajó tervei a HMS Royal George vázlatán alapultak melyet a Woolwich hajógyár épített meg 1756-ban. A Victory tervezője egy bizonyos Sir Thomas Slade angol úriember. A hajógerinc 1760-ban készült el a kettes számot viselő szárazdokkban. Ám a 1759-ben már javában zajlott a hétéves háború, emiatt a hajó építését szüneteltették egészen 1763 őszéig.

A HMS Victory végül 1765. május 7-én készült el mai árfolyam szerint 7 060 000 font volt az építés összköltsége. A hajó nagyrészt tölgyfából készült, de felhasználtak szil, fenyő és csúzfát is.
A építéshez mintegy 6000 fát kellett kivágni. A Victory vízre bocsájtása után 13 évig a Medway folyón tartózkodott tatalékként, ezalatt több karbantartáson esett át. Első bevetésére akkor került sor, amikor Franciaország csatlakozott az amerikai függetlenségi háborúhoz.


Nagyításhoz kattints a képre!

1778. márciusában John Lindsayt nevezték ki a hajó kapitányának, de ő 1778. májusában átkerült a HMS Prince George hajóra. Augustus Keppel tengernagy John Campbellt bízta meg a Victory vezetésére, másodkapitányként pedig Jonathan Faulknor-ra esett a választása.

A Victory sima furatú öntöttvas ágyúkkal volt felszerelve. 3 fedélzetén 104 darab ágyú foglalt helyet, a hajóorrban 2db 5.4 kilogrammos és 2db 31 kilogrammos. A fedélzeten 12db 5.4 kilogrammos, a felső ágyú fedélzeten 30db 5.4 kilogrammos, a középső ágyúfedélzeten 28 db 11 kilogrammos, az alsó ágyúfedélzeten 30 db 14,5 kilogrammos lövedék kilövésére alkalmas ágyú volt.


Nagyításhoz kattints a képre!

Első csata (Ushant):

A hajót 1778. július 9-én indították útjának Spitheadből 29 másik sorhajóval együtt. A francia flott 29 sorhajóval Ushantnál várta az angol flottát.

A csata során viharos időjárás volt. 11:45, a Victoryra tüzet nyitott a francia haditengerészet Bretagne nevű hajója, mely 110 ágyúval rendelkezett. Ezt követően a Ville de Paris hajó is célba vette a maga 90 ágyújával ám a Victorynak sikerült megszöknie és minimális veszteséggel megúszni a támadásokat.

Második csata (Ushant):

1780. márciusában a hajót beburkolták az aljától a vízvonalig, összesen 3923 darab réz lemezrabbal az angol elnevezés szerint "Shipworms" tengeri kagyló ellen mely pusztítja a fa borítású hajókat.

1781. december 2-án Henry Cromwell parancsnoksága alatt elindult tizenegy sorhajóval és öt vitorlásfregattal, hogy elkapjanak egy francia hajókonvojt mely december 10-én fut ki a Bresti kikötőből.

A konvojt 21 sorhajó védte, ám az angolok üldözőbe vették a francia konvojt. 15 szállítóhajót sikerült elfogni a konvojból, amikor tudatosult bennük a francia fölény, megérkezett a 19 francia sorhajó. Arzomban hirtelen feltámadt a szél is, és ezzel megérkezett az Észak-atlanti vihar szezon. A brit flotta hajói a viharos szél miatt szétszóródtak és kénytelenek voltak hazatérni.

A Cape St. Vincenti csata

1796-ban Robert Calder volt a hajó kapitánya, a másodkapitány szerepét Sir George Grey, 1. baronet töltötte be. 1797. január 18-án Robert Calder parancsot kapott Sir John Jervis admirálistól, hogy csatlakozzon a 15 vitorlásból és 6 fregattból álló angol flottához. A brit erők Cape St. Vincent -nél találkoztak a spanyol flottával és sikerült is legyőzniük. A csata következtében a HMS Victory fedélzetén 1 ember meghalt és 5 megsebesült.

Átépítés:

A hajót 1798-ban Catham parancsnoksága alatt átépítették kórházhajóvá a megsebesült francia és spanyol hadifoglyok számára. Ám 1799-ben úgy döntött az admirális, hogy felújítják a Victoryt. 1800-ban meg is kezdődtek a munkálatok, amelynek várható költségét 23 500 fontra becsülték, ám javítás közben több hibát találtak mint amire számítottak és a végleges javítási költség 70 933 font lett.

A hajó 104 ágyút kapott, a lőszerraktárat rézzel bélelték ki a védelem érdekében. A Victory teste is új festést kapott a ma is látható sárga-fekete színt. A munkálatok 1803. április 11-én fejeződtek be és a hajó május 14-én hagyta el a portsmouthi kikötőt.


Nagyításhoz kattints a képre!

A Victory részt vett Nelson altengernagy vezetésével 1805-ben a Trafalgar-i csatában (Napóleon háború). A csata során október 1-én Nelson altengernagyot megsebesítette egy mesterlövész és másnap meghalt a golyó által okozott sebben. A hajó sikeresen átvészelte a csatát.

Miután 1806. január 6-án a Victory elszállította Nelson földi maradványait Angliába, Greenwich városában temették el. Utolsó éveiben expedíciókon vett részt, mígnem 1812. november 7-én Portsmouth városában kötött ki és raktárhajónak használták.

1889-ben egy gyakorlati helynek rendezték be, pontosabb itt tanították a hajókon alkalmazott távírást.

1922-ben a világ legrégebbi dokkjában horgonyzott a kettes számúban, viszont a hajótest állapota folyamatosan romlott akkortájban és kétséges volt, hogy meddig képes a vízfelszínen maradni. Emiatt az a döntés született hogy a hajón restaurálást fognak végrehajtani állapotmegőrzés érdekében.
A restaurálás 1922-1926 között zajlott, ahol főleg a vízvonal fölött és a középső fedélzet fölött kellett jelentősebb szerkezeti munkálatokat végezni. Ekkor a Victory már múzeumhajóként üzemelt (1922 óta)


Nagyításhoz kattints a képre!

1941-ben a Luftwaffe Anglia bombázásakor azt jelentette hogy megsemmisítették a hajót, ám ez csak propaganda volt. 1929-1950 között minimális felújításokat végeztek a hajótestben ezért 1950-ben egy nagyobb szerkezeti vizsgálatot végeztek. Kiderült hogy a hajógerinc elég rossz állapotban van és a víz is szivárog a hajótestbe. A javítási munkálatok 1964-ben fejeződtek be.

Az ezt követő időszakokban főleg deszkákat oszlopokat cseréltek a hajótestben. 2005-ben volt egy nagyobb külső belső restaurálás, megpróbálták visszaállatni a belső korhű kinézetét is. A hajó azóta is az angliai Portsmouth város kikötőjében várja a látogatókat mint múzeumhajó.

Videó:

Indításhoz kattints a képre!

Adatok:

Üzemeltető: Brit királyi haditengerészet
Építő: Chatham Dockyard
Árbocok száma: 3
Első út: 1765. Május 7
Fajtája és típusa: Első-osztályú sorhajó
Űrtartalom: 2142 GT
Hossz: 69,34 m
Szélesség: 15,80 m
Sebesség: 8-9 csomó (15-17 km / h)
Teljesítmény: --------
Fegyverzet:: 104db ágyú
Páncél: Nincs, 60 cm vastag tölgyfa borítás.
Befogadóképesség: 18-25 fő

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények