2024. április 16., kedd

Gyorskeresés

Fanatec Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Fanatec Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel - Clubsport edition

[ ÚJ TESZT ]

Fanatec Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel -Clubsport edition

1. Főbb előnyök:

o Kézzel varrott bőr kormány, amely 100%-ban ugyanolyan ALCANTARA® bőrből készült, mint az igazi Porsche autóban.
o Alumíniumból készült pedál sor, nyomás érzékeny fék szenzorral, összetörhetetlen mágnes érzékelőkkel és ABS vibrációval.
o 3 Force Feedback motor és szíj hajtás biztosítja a szenzációsan valósághű érzetet
o Clubsport pillangó váltó alumíniumból(ÚJ)

A Porsche 911 GT3 RS V2 Kormány tulajdonságai:

o Eredeti Porsche 911 GT3 RS kormány design
o A Porsche Lizenz- und Handelsgesellschaft mbH licensze alapján
o Hiteles fém Porsche logo a kormányon
o Kézzel varrott bőr kormány, amely a Porsche minőségi előírásai alapján készült az eredeti Olaszországban készült ALCANTARA® bőr felhasználásával.
o Kompatibilis PC és az összes PlayStation 3 játékkal (ÚJ), amely támogatja a Force Feedback-et
o 3x állítható pillangó váltó beleértve az alumíniumból készült Clubsport váltót is(ÚJ)
o Választható Clubsport pillangó váltó Karbonból(ÚJ)
o Extra nagy kormány átmérő (300 mm)
o A kormány fordulási szöge állítható 90°-900°-ig 10°-os lépésekben függetlenül a játéktól (ÚJ)
o Használható asztalon: Erős asztali felfogatás gyors leszerelési lehetőséggel, különleges csúszásmentes gumitalpakkal és Velcro tapadó csíkokkal a pedálon, amelyek biztosítják, hogy semmi ne mozduljon el. Integrált csavarokkal cockpit-ekhez is erősíthető
o Használható asztal nélkül: Teljesen kompatibilis a RennSport kormány álvánnyal amely külön elérhető
o Erőteljes Mabuchi RS 550 Motor (amely RC autókban is használatos) biztosítja az extra erős Force Feedback hatásokat
o További 2 Force Feedback szerkezet biztosítja a kormányban a motor vibráció szimulációját.
o Extra finom és csendes szíj hajtás mechanikai holtjáték nélkül
o Magas érzékenységű kormányérzékelő
o TUNING funkciók LED-es kijelzővel
o Akár 5 kormány beállítás elmentésének lehetősége
o Állítható ForceFeedback erősség játék közben (TOVÁBBFEJLESZTETT)
o Érzékenység állíthatósága függetlenül a játéktól (ÚJ és TOVÁBBFEJLESZTETT)
o Állítható kormány ellenállás erősség (driftmód) (ÚJ)
o Holtjáték állítási lehetőség (kifejezetten GT5:P) (ÚJ)
o A kormány linearitását állíthatjuk, így gyorsan fordul(ÚJ)
o Állítható fékerő szint, amely az ABS motorokat aktiválja (ÚJ)
o Alumíniumból készült Clubsport pedálok
o Nyomás érzékeny érzékelő
o Állítható maximális fékerő
o Egymással nem érintkező mágneses érzékelők a gáz és kuplung pedáloknál, korlátlan élettartammal
o Fékpedálba épített vibrációs motor, amely a blokkoló kerekeket jelzi. Kompatibilis az összes játékkal (ÚJ)
o Állítható rugó erősség
o Állítható pedál távolság

Remélem ez a kis írás segít a majdani, vagy már kialakult kérdés(ek) eldöntésében: "Meg ér e közel 100 000 Ft-ot ez a szett, vagy elégedjek meg, csak a Clubport pedállal majdnem 70 000-ért?
Az említett árak természetesen 30€-s szállítási költséggel értendőek! Akit pontosan is érdekel, tőlem 349,95€ azaz 101.055 Ft-ot vontak, ez 289 HUF/1 EUR árfolyamon.

Azt hiszem, aki komolyan foglalkozik a kérdéssel, annak a Clubsport ínyencségről már kialakult véleménye lehet (köszönhetően pl. Pointer4 úr tesztjének: [link] ), de a kormányról egy magyar tesztet sem tudtam még olvasni! Pláne nem Porsche 911 GT3 RS Wheel vs G25 Wheel formájában. Így talán még külföldi fórumokon sem...persze valószínűleg én nem voltam hozzá elég türelmes és kitartó.

Kicsit visszatérve az árakkal való játszadozás kérdésköréhez és, hogy mi szól ezen irányból a kormány mellett, az én nézőpontom szerint a következő:

- Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel -Clubsport edition: 320€
- Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel (C.s. pedál nélkül) : 180€
- Clubsport pedálsor: 200€
- Szállítási költség (minden m.o.-i megrendelés): 30€

Tehát egy kicsit összeadok, kivonok, osztok, szorzok és nekem az jön ki, hogy a pedál mellé kapok 180€ (52.000HUF) helyett 120 € (35.000HUF)-ért egy Porsche 911 GT3 RS kormányt is. Ráadásul egyben marad a G25 szett, amit akár így el is adhatok. Ellenkező esetben, ha utólag szeretnék rendelni egyet, mert kiderül, hogy üti, vágja a G25-öt, az újabb 30€ plusz, azaz kb. 61.000 HUF…Viszont, ha már megvan és esetleg mégsem jön be, szerintem 120 Euróért, szállítási költség nélkül, hamar találok rá vevőt;)

Pár szót az elődökről:

Logitech Formula Force GP:

Az első kormányom az első autós játékaimhoz (NFS, Colin és ismerkedés a GTR első részével, kizárólag offline!)

Az akkori igényeimet tökéletesen kielégítette és hát lássuk be, egy kezdőnek nincs is szüksége egy ilyen belépő szintű kormánynál jobbra. Aztán, ha már kezd kialakulni az emberben a szimulátor által nyújtott élmény iránti állandó vonzalom, már érdemes elgondolkodni! Nálam pl. ez nem történt meg rögtön (sajnos), sőt a GTR 2 megjelenéséig, illetve amíg kb. 2-3 éve meg nem vettem, nem is sokat foglalkoztam a kérdéssel. Ekkor is még sokáig csak offline foglalkoztam a programmal, amiben így is kellemes kihívást találtunk barátommal, akivel már közösen próbáltuk az összes gyakorló feladatot aranyra teljesíteni. Kb. ebben az időszakban született meg az érzés: kell egy jobb kormány!

Logitech Momo Racing Force:

Újabb NFS-ek, DIRT és GTR2 egyre többet, majd kizárólag online (ahogy az ilyenkor lenni szokott), nyitott szervereken

A Logitech akkor kapható legjobb kormánya. Rendkívül kényelmes fogás, köszönhetően a vastag, csúszásmentes guminak (ami viszont sajnos túl lágyra sikerült, mivel mindkét hüvelykujjam alatt műanyagig kopott), erős FF, pillangó és botváltó… Én nagyon szerettem még annak ellenére is, hogy a sok műanyag alkatrésznek köszönhetően, sok és aktív használat után elkezdett kotyogni a kormány és hát a pedál sem tökéletes. Erről itt: [link]még olvashattok bővebben, hasznos linkekkel! Viszont az újabb csere oka mégsem ez volt. Ekkorra már elég sok online tapasztalattal elkezdett kirajzolódni egy elég egyértelmű kép, miszerint egy 15-20 fős szerveren, az időmérő során igen nagy szakadékok vannak az eredményekben, ami akár 4mp-et is jelent az első egy-két istenadta tehetséggel rendelkező és az őket követő legjobb lelkes amatőr között, onnan felfelé pedig sokszor 10-enX-en is 1-2 másodpercen belül követik egymást! Ezt egyszerűen képtelen voltam csak a tehetségnek betudni, így elkezdem érdeklődni tőlük, milyen kormányt használnak. Természetesen a nem meglepő válasz a:

Logitech G25:

DIRT2, RACE07/EVO, de leginkább GTR2

Őt a G27 megjelenése előtt nem sokkal vettem használtan, ámde így kb.2 évesen is teljesen tökéletes állapotban, ami nem is csoda, hiszen minőségét és az anyaghasználatot tekintve valószínűleg örök darab! Részleteket erről is olvashatsz a fentebb már linkelt neilszab féle kormány kalauzban! Viszont egy dolgot mindenképpen fontosnak tartok elmesélni! Valamikor a késő délutáni órákban sikerült összehozni a találkát az előző tulajjal, így mivel másnap mennem kellet melózni, nem sok időm maradt aznap a tesztelésre. Gyors összeszerelés, driver letöltés, telepítés és már ugrottam is neki egy olyan pályának amin Momoval már nem tudtam javítani régóta. Kb. 1,5 - 2 óra múlva, minden finomhangolás és profiler heka nélkül javultam 1,5mp-et! Érdekesnek találom, hogy ezt sehol nem látom hangoztatni (vagy csak én nem láttam?). Minden esetre biztos, hogy nem egyedi eset, mert a már emlegetett barátommal (akivel már online zúzzuk egymás ellen), addig tizedre egyforma időket mentünk szinte minden pályán, így a csere okán elszenvedett hátrányát hamar kompenzálta is egy G25-tel és ismét tizedekért versenghetünk egymással.

Immáron megszállottan keresem a tizedeket, hogy végre szervezett futamokon indulhassak és méltóan hajthassam a sereget, de mivel a tehetség lassan kifújni látszik, megpróbálok a technika segítségéért folyamodni. Lássuk mi sül ki belőle…

Porsche 911 GT3 RS V2 Wheel:

Az igényes dobozt kinyitva elsőként a 30cm átmérőjű kormánykerék látványa tárul a szemünk elé. Hát mit mondjak… gyönyörű! Majd megfog…majd tapogat…majd simogat…khm…izé, szóval micsoda tapintás! A dobozt tovább boncolgatva, előkerül a táp, az USB kábel, a pedál, váltó közvetlen csatlakoztatásához szükséges kábel, egy háromlábas dug aljzat átalakító és a kétféle pillangó váltó fülek egy kis távtartó egységgel + a különböző méretű csavarok hozzá. A váltóra még visszatérek!

A kormányon a látszat ellenére minden gomb 2 mikrokapcsolót takar, pontosabban az alúlról a 2. egy 8 irányú D-pad, aminek tört (srég) irányain kívül mind programozható, azaz összesen 14.

A kormány gyorsrögzítő megoldását megvizsgálva, már elsőre sejteni lehetett, hogy nem egy túl erős megoldás. Felszerelve már biztos! Az igaz, hogy nem nagyon van asztal amit ne fogna be, mivel teljesen szétnyitott állapotban pár milivel nagyobb mint a G25, lepattintott rögzítő pucukákkal, de szerintem egy nagy átéléssel, hevesen kormonyozó játékos keze alatt nem biztos, hogy hosszú életű lesz. Ezért fogtam a mellékelt fúrási sablont és nem sajnálva az asztalomat, rögtön használtam is, megelőzve a bajt.

Felszerelés után az üléspozíciómat meg kellett emelnem (egy jól összehajtogatott pokróc a fotelba:)), mert jóval magasabban van a kormánykerék az elődhöz képest.

Az üzembe helyezéshez a Fanatec oldaláról kell letölteni a drivert. Amint bekapcsolom a kormányt, ami rögtön kalibrálja is magát, már léphetek is a profilerbe, ahol szembesülök az első meglepivel: egy Prsche 911 Turbo kormány képe fogad. Sebaj… gondolom, az olvasottak alapján az új széria sok mindenben örökölte társa ,,génjeit” így nem fordítottam rá túl sok figyelmet. Második meglepetés: észrevettem, hogy a kormány nem kalibrálódott tökéletesen középre, melyet, ha beállítottam kézzel, az elfordulást mérő számláló szépen el is mászott a 0-ról. Nem baj… van kalibráció gomb, rákattint, utasítások követnek…OK… és nem történt semmi. Na még egyszer… semmi. Kormány kikapcs, bekapcs… és jó! Hát ejnye! Az első fül alatt (Function Test) még két gomb található: FF és vibráció teszt. Ezek működnek.

A második fül (Settings) alatti csúszkákkal állítható az elfordulási szög 200°-900°-ig (amit az elfordításkor elérve, sokkal markánsabban jelez mint a G25), valamint a Drift mód, ami az erős FF motorok elég erős ellenállását hivatott csökkenteni. Érdekes módon ezt úgy oldották meg, hogy rásegít motorikusan a forgatásra, azaz maxin (6-os), egy kis mozdításra magától továbbtekeri a kormányt koppig. Továbbá vannak pipálható kockák a középre tartásnak, a combined pedals és a wheel illumination bekapcsolásához. Micsoda?! Világítás? Pipát neki! Persze, nem világít semmi. Az egy másik modell. Viszont nem szabad bekapcsolni! Később elmondom miért.

A harmadik fül (update) alatt láthatjuk a driver verziót és egy link a Fanatec oldalára.

A negyedik (Telemetry Data) alatt kiválaszthatjuk a támogatott játékot (rFactor, Racing Sim 2 és 3), melyekhez a PorscheWheelPlugin.dll bemásolása után egy legördülő menüből beállíthatjuk, hogy mit szeretnénk látni a kormány kijelzőjén. Választaható a Current speed, Current gear, Gear + Shifting indicator, Shifting indicator, Current position és a Remaining fuel. Másik legördülőből kiválaszthatjuk, hogy mikor vibráljon a kormány: Shifting indication, Engine revs vagy Wheel lock. Meg lehet még adni, hogy PS/2 keresztül csatlakoztattuk e a pedált és annak a vibrációs módjait. Nálam ez egyelőre, támogatott játékok híján szürke.

Lássuk a kormány tunying funkcióit: (zárójelben a 3 karakteres kijelzőn megjelenő rövidítés)

1. - (5_ 1) Öt beállítást menthetünk
2. – (Sen) A kormány elfordítási szöge állítható be és lényegében úgy felülbírálja a profilert, hogy annak semmi jelentősége
3. – (FF) Értelemszerűen ForceFeedback erősség 0-100-ig 10-es léptékben
4. – (Sho) Kormány vibráció erősségének az állítása 0-100-ig 10-es léptékben
5. – (dri) A fent leírt driftmód állítása 0-5-ig. Úgy vettem észre, hogy hozzáadódik a profiler beállításhoz.
6. – (AbS) Ha a pedál a kormányra van csatlakoztatva, beállíthatjuk, hogy a fék lenyomásakor hol kezdjen vibrálni a pedál ill. beállítástól függően a kormány is
7. – (Lin) A kormányzás linearitása állítható 0-100-ig 10-es léptékben , azaz először ugyan akkora elfordításra csak keveset fordul az autó míg egyre tobább forgatva exponenciálisan nő a kerék elfordulása a kormánymozdulathoz képest
8. – (dEA) Kormány holtjáték 0-100-ig 10-es léptékben

Egy kicsit visszatérnék a 6-os pontra, ill. a kormány tulajdonságai közt felsorolt egyik mondatra ami így hangzik:
o Fékpedálba épített vibrációs motor, amely a blokkoló kerekeket jelzi. Kompatibilis az összes játékkal (ÚJ)

Végül is nem hazudtak… nagyot. Ugyanis ez úgy néz ki, hogy amikor lenyomjuk a pedált a Pot méter segítségével beállított max pontig, automatikusan működésbe lépnek a vibra motorok. Lehetünk akár még csak a játék menüjében vagy a profilerben.

Nincs más hátra, mint nekiugrani a játéknak:

Az első benyomás rendkívül pozitív. A tapintása és fogása kompromisszumok nélkül jobb, mint a G25-é. A kormány extráit alapból levéve ugrottam neki az első köreimnek és azt kell mondanom, rögtön meggyőzött. Iszonyatosan egyenletes és sima irányítás, semmi FF lyuk, nem csinál semmilyen felesleges mozdulatot, hirtelen ellenkormányzást igénylő rántást mint a vetélytárs, de mégis megkapjuk a visszajelzéseket. Egy teljesen új élmény. Az egyetlen, talán kicsit fura érzés a motorok alap ellenállása, amit nagyon hamar megszoktam. Akit viszont zavar, annak ott a drift mód, amit pont ennek enyhítésére tettek bele és már lehet is cibálni a kormányt.
Egész hétvégén állítgattam, próbálgattam a különböző funkcióit, aminek az lett az eredménye, hogy a végén nem tudtam a saját időmet megközelíteni. Odáig fajult a dolog, hogy kíváncsiságból visszatettem a Logitec kormányt, amivel rövid időn belül már tizedekre pedzegettem az ominózus időt. Meg kell mondanom viszont, hogy így a Porsche élménnyel a kezemben a G25 nagyon furcsának, úgy is mondhatnám, gagyinak tűnt. Vissza is tértem az új kütyühöz. Már szinte habzott a szám a dühtől, amikor a délelőtt futott időmtől, délután majdnem öt körül még mindig le voltam maradva 1mp-el, mikor is a profilerben kivettem a pipát a wheel illumination négyzetből és csodák csodája ismét jött a már megfutott eredmény. Ez feltehetőleg abból fakad, hogy megkapja a kormány a világításhoz szükséges plusz feszt, amitől kicsit másképp reagál. (Például ugyan azzal a tempóval, kisodródtam egy adott kanyarban) Persze ez csak egyetlen tapasztalat erről a típusról és én is kíváncsian várom mások tapasztalatait. Azóta már azt is jelezték, hogy a V1-nél ki sem lehet kapcsolni.
A kormányt a ,,tuning” funkcióival mindenki rendesen személyre szabhatja. Én csak a kormányzás szögét és a FF erőt állítottam egy kicsit, a többit viszont off-ra vagy nullába tettem. Aki az erős Feadback hatásokat kedveli, annak sem okoz csalódást, mert van benne bika rendesen.
Egy dolgot érdemes még megemlíteni, ez pedig a váltó. A korábbi verzióhoz képest alakítottak rajta, de koránt sem lett tökéletes. Én rögtön a nagyobb alufület szereltem rá, amivel ha véletlen a tetejéhez érve próbálunk váltani nem nagyon fog összejönni, ugyanis a fogadó rész műanyagból van és ilyenkor nem befelé mozdul, hogy megnyomja a mikrokapcsolót, hanem elcsavarodik. Még nem szereltem át, de feltételezem a kisebbik fül, amit távtartó nélkül lehet használni, pontosabban funkcionál.

ClubSport pedál:

Pointer4 leírása és fotói alapján semmi különbség, így a bemutatásába nem folynék bele én is.

Ami viszont a személyes benyomásomat illeti, még alakulóban van. Igazság szerint eddig szinte csak olyan pályán és autóval teszteltem, amit még soha nem próbáltam korábban, mivel próbálkozom a GTR-Masters nyári bajnokságán és minden játékkal tölthető szabadidőmet a futamra való felkészüléssel töltöm, hogy ne csak egy kerülgetendő akadály legyek. Az első futam SPA amit jól ismerek de Porsche-val még sosem mentem. A pedál fékerő szabályzó potiját folyamatosan állítgattam a tesztek során, de még a mai napig nem jutottam vele dűlőre. Próbálgattam a pedált üzemeltetni a kormányról és külön is. Végül is külön használtam a futamon, mert a rezgés, ahogy azt már feljebb leírtam nem igazán látja el a feladatát. A potmétert is úgy gondoltam, hogy jól belőttem, de mire vége lett a több mint 2 órás versenynek, konkrétan sajgott a bokám. Viszont be tudtam fejezni az eddigi két futamot, egy két kisseb nagyobb hibától eltekintve egész lineáris köridőkkel. Számomra ez új.
Gyakorlás közben azért kipróbáltam mindent mindennel és végül csak az új kormány, új pedál kombó jött be a legjobban. A G25 pedáljával ugyan úgy jártam, mint a kormánnyal. A ClubSport után újra használva elég viccesnek tűnt. Első sorban a rettentő rövid pedál utak leptek meg nagyon. Igaz a CS fékjét is be lehet úgy állítani, hogy szinte nulla legyen az elmozdulása, de nekem úgy már túl kemény és nehezen adagolható, igaz nem is adtam neki sok esélyt. A másik oldalról megközelítve viszont a hosszabb pedálút kezeléséhez kifinomultabb technika illetve ,,finomabb” láb szükséges. Én azt gondoltam, hogy ,,nehéz” a lábam, úgyhogy a loadcell majd megoldja. Most már úgy gondolom, hogy az egykoron súlyemelésre használt lábak, pont nem kompatibilisek a kifinomultabb technológiával. De mint minden ez is tanulható v. tanítható.

Összegezve:
Azt be kell látnom, hogy a tehetséget nem lehet megvenni, vagyis, ha az ember már pedzegeti a képessége határait, az újabb technológia már nem feltétlen segít a jobb idők eléresében. Ettől függetlenül nem bántam meg a csérét. Sőt! A G25-öt már el is adtam. Szerintem, aki komolyan gondolkodik akár külön, akár egyben a cserén és van rá keret, nyugodtan belevághat, nem fog csalódni. Ami a minőséget illeti a pedál felől nincs sok kétségem, hiszen full fém és nincsen benne forgó, kopó elektronika. A kormányról pedig majd az idő megmondja, de az anyaghasználatot illetően neki sincs oka panaszra. Viszont egy új driver ráférne.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.