2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

CPU VS VGA II. Mi alá mit tegyünk?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

1. rész - Mit eszik egy 9600GT? 2. rész - Mi alá mit tegyünk? 2.5. rész - Memória...

[ ÚJ TESZT ]

1. rész - Mit eszik egy 9600GT?
2. rész - Mi alá mit tegyünk?
2.5. rész - Memória intermezzo
3. rész - Variációk CPU-limitre

1. Bevezető

"Na és akkor azt mondjátok meg nekem, milyen CPU kell az XY VGA kihajtásához?"
"Hát, ilyenmegilyenmegahertzes corekettőduó"
"És ikszkettőből mi hajtaná ki?"

Kb. így mutat az első rész bevezetője egy kicsit továbbfűzve. Mivel a két processzorgyártó eltérő utat jár már jópár éve, sajnos nincs képlet arra, hogyan lehetne az egy processzoron elvégzett alapos méréseket átkonvertálni a másikra – sőt, sem a különféle Intel variánsok, sem az X2 és a Phenom teljesítménye között nincs könnyen meghatározható összefüggés. Kb. ugyanez igaz a videokártyákra is – ha két kártya között A játék B beállításában 10% a különbség, attól még C játék D beállításában nyugodtan lehet akár -20%, akár +30% a differencia.
A CPU VS VGA cikksorozat 2. felvonásának célja nem kevesebb, mint hogy ajánlást adjon arra, hogy a manapság középkategóriásnak vagy felső-középkategóriásnak számító VGA-k alá melyik CPU-variánsból milyen sebességűt érdemes tenni. Vágjunk akkor bele!

Update 2008.05.02: A 2.6-os Phenom mérések most már a standard memóriasebességgel szerepelnek, korrekció nélkül.

2. A tesztelés és az analízis módszere – mérések és becslések

A 2. részben 4 játékra szűkült a vizsgált kör: a Half-Life 2 EP2 olyan erősen CPU-limitált, hogy az 1280x1024-es felbontásig bezárólag esélytelen volt teljesen VGA-limitált helyzetet teremteni. A Doom 3, a F.E.A.R., a Crysis és a Bioshock maradt – a sorozat 3. részében pedig szó lesz olyan játékokról is, amelyek az átlagosnál jobban fogyasztják a CPU-t.

Az elemzésben nem kevesebb, mint 5 VGA és 5 CPU szerepel (ld. lejjebb, a táblázatokban) – az első cikkhez hasonló módszerrel ez páronként és játékonként 15 mérési esetet jelent. Mivel az anomáliák elkerülése érdekében esetenként 3 mérés készül, a 4 játék körében összesen 4500 mérésre lenne szükség – erre ehhez a cikkhez sajnos sem megfelelő mennyiségű idő, sem a szükséges hardware-háttér nem állt rendelkezésre (összehasonlításként, az első cikkben 450 mérés volt, hardware-cserebere nélkül). Ezért a szükséges CPU-sebesség megfelelő pontosságú belövése a következő módszerrel történt:

A CPU-teljesítmény vizsgálata
Első lépésben arra keresi a cikk a választ, mire képes az adott játék az adott CPU-val, ha nincs VGA-limitáció. Ezek a tesztek maximális beállításokkal (kivéve természetesen Crysis), élsimítás nélkül, 800x600-as felbontásban készültek, az esetek többségében 9600GT videokártyával. A processzorok 2.66GHz-en és 3.00GHz-en mentek, és a két sebesség közötti skálázódásból elég jól kiderül, sikerült-e valóban semlegesíteni a VGA hatását.
A CPU-k esetében cél volt, hogy minél több mérés készüljön, és minél kevesebb esetben kelljen becslésre támaszkodni – köszönet mindenkinek, aki ebben segített!

A VGA-teljesítmény vizsgálata
Itt jellemzően VGA-limites beállításban folyt a mérés, általában 1280x1024-ben, a Crysis kivételével maximális beállításokkal, és ahol volt értelme, 4xAA bekapcsolása mellett. Ahol mérés készült, ott a processzorok 2.66GHz-en mentek.
Mivel a videokártyák relatív teljesítményéről rengeteg információ lelhető fel az Interneten, a 9600GT-vel mért eredmények alapján játékonként és ismert beállítások mellett elég jól megbecsülhető, hogy a tőle teljesítményben nem túl távol eső kártyák hogy fognak muzsikálni. Így itt több kártya eredményei is becslésekkel születtek meg.

És végül: a javaslat
A legegyszerűbb megoldás a javaslattételre az volna, hogy a VGA-val az a CPU-sebesség áll párba, amellyel adott CPU meghaladja a VGA által produkált fps-értékeket. Ennek azonban az a veszélye, hogy ha a játékban máshol van olyan rész, amely valamelyest erősebben támaszkodik a CPU-ra, mint a teszt alanyául szolgáló részlet, akkor a játékos ott CPU-limitációba fog futni. Ugyanez a helyzet az esetleges mérési pontatlanságokkal is – nem érdemes ennyire kicentizni a dolgot. Annak érdekében, hogy a fenti veszély minimálisra csökkenjen, de mégse legyen nagyon túlbecsülve a szükséges CPU-sebesség, a VGA-teljesítményre egy 20%-os plusz került, és ennek alapján került kiválasztásra a megfelelő sebességű CPU.
Példával szemléltetve: a VGA teljesítménye 25fps, a CPU-é 2.66GHz-en 27fps, 3.00GHz-en 31fps. Ebben az esetben a 3.00GHz lesz a javaslat.

Az alábbi két táblázat összefoglalja, hogy mely esetekben készült mérés, és melyekben becslés:

CPU-limitált esetek:

Némi magyarázat: a mérések korrekciójára akkor volt szükség, amikor a memória sebességét különféle okokból nem sikerült a teszt standard 666MHz-ére beállítani. Ez számottevő eltérést csak egy helyen jelentett (E8200 és Doom 3), a korrekció előnye inkább az, hogy reálisabban látszik a skálázódás.
Becslésekre a követlező okokból volt szükség:
- 3GHz-en Phenomot sajnos nem sikerült mérni
- Az E8200-as mérések Vista alatt készültek, és itt a F.E.A.R.-t nem sikerült normális teljesítményre rávenni
- A Bioshock esetében a teszt macerássága miatt nem készültek további mérések

VGA-limitált esetek:

Magyarázat: A 3850-es kártya teljesítménye elsősorban a 3870 teljesítménye alapján lett becsülve, a 8800GT-é és a 8800GTS-é a 9600GT alapján. A Bioshock esetében a fentebb is említett macera miatt 3870-es mérés nem készült.

A sok becslés kapcsán felmerülhet a kérdés, hogy mennyire pontosak ezek a számok. Nos, természetesen a mérések pontosabbak, de mivel a becslések több korlát figyelembe vételével lettek kialakítva, pár százaléknál nagyobb eltéréstől nem kell tartani. Ez még mindig túl sok lenne, ha a konkrét CPU-kat vagy VGA-kat hasonlítanánk össze, de itt nem ez a cél – a CPU és a VGA teljesítményének összehangolására tett javaslatok tartalmaznak némi ráhagyást, ezért ezek a lehetséges eltérések nem viszik félre az eredményt.

3. Tesztkonfigurációk

Az egyes hardware-ek beállításai:

4. ForceWare VS Catalyst

A játékok CPU-használatának vizsgálatához hozzátartozik a videokártya-driverek működése által felemésztett számolási erőforrás is. Bár elvileg számottevő különbségnek nem szabadna lennie a két driver-család CPU-igénye között, a teljesség kedvéért érdemes ezt is ellenőrizni.

… ill. érdemes lesz, de sajnos, ezt a tesztet mintha átok sújtotta volna, a számos mérési anomália után TeeBee73 3850-ese megadta magát, ezért az eredmények csak később tudnak ide bekerülni.

5. Játéktesztek

Eljutottunk a lényegig – lássuk, melyik játék esetében milyen VGA-hoz milyen CPU passzol!

Egy kis segítség a grafikonok értelmezéséhez: minden játékhoz két grafikon készült, az elsőn a CPU-k teljesítménye látható (2.66GHz-en és 3GHz-en), a másodikon pedig a VGA-ké.
A VGA-s grafikonok bal oldalán az látszik, hogy az adott játék adott beállításaival a 9600GT-hez képest a többi VGA kb. hány %-os teljesítményt nyújt. A jobb oldalon láthatók az fps-ek – a 9600GT és a 3870 esetében ezek mérések (kivéve Bioshock), a többi kártya esetében pedig a %-os mutatók segítségével származtatott becslések.

5.1 Doom 3

A fenomenális sikerű Doom sorozatot senkinek sem kell bemutatni, a 3. rész sokat vitatott engine-jét valószínűleg szintén nem. Egy 2008-as tesztben az adja a játék létjogosultságát, hogy az engine közismerten CPU limitált, és ráadásul nem használ több magot – itt könnyen futhatunk CPU-limitációba.
A mérés alapjául a közkedvelt demo1 szolgált, az fps-eket pedig a beépített timedemo funkció szolgáltatta.

A tesztek a következőt mutatják:

Látható, hogy a Doom 3 mostanra már nem számít igazán CPU-gyilkosnak – még a 8800GTS-hez sem kell irreális órajelen járó CPU egyik típusból sem, és a kombinációk többségében még a 2.66GHz-es órajelig sem kell elmenni.
Megjegyzendő (bár a javaslatot nem befolyásolja), hogy 180fps felett az Intel processzorok esetében a memória sebességének növelésével szinte egyenes arányban nő a teljesítmény – az E8200 750MHz-es memóriasebesség mellett 240fps felett teljesített.

Ajánlott CPU-VGA párosítások:

5.2 F.E.A.R.

A F.E.A.R. elsősorban hihetetlen VGA-fogyasztó étvágyáról közismert, olyannyira, hogy talán sokakban fel sem merül, hogy bizony még ő is csak egy CPU-magot használ ki. Mivel a kitűnő grafika mellett a története és az atmoszférája miatt a mai napig méltán népszerű a játék, ebből a tesztből sem hiányozhat.
Az első részhez hasonlóan itt eggyel több beállítás van: két VGA limitált eset került nagyító alá, az egyik esetben a 4xAA, a másik esetben a Soft Shadows volt bekapcsolva.
A mérésben elsősorban a beépített teljesítmény-teszt segített, ez vegyesen tartalmaz CPU- és VGA-intenzív részeket.

Az eredmények:

A Doom 3-hoz hasonlóan itt sem kell halálra izzadniuk magukat a CPU-knak, annak ellenére, hogy csak egy mag dolgozik. Érdekesség, hogy az AA-s esetben a GeForce-ok, a Soft Shadows-zal pedig a Radeonok birkóznak meg jobban – de ez a különbség nem annyira számottevő, hogy bármilyen befolyással lenne a javaslatokra.

Ajánlott CPU-VGA párosítások:

5.3 Crysis

Nem maradhatott ki a tesztből minden idők legnagyobb hardware-gyilkosa sem. A játék igényeit már hosszú hónapokkal a megjelenés előtt legendák övezték – a Crytek azt a propaganda-szöveget társította hozzá, hogy miatta érdemes a kétmagos CPU-kat négymagosra cserélni. Aztán kiderült, hogy a játék nem is használ két magnál többet (ejnye-bejnye), és az előző teszt azt is megmutatta, hogy egy lassabb kétmagos processzor is megbirkózik vele – most pedig kiderül, mi kell a felső-középkategóriás VGA-k alá.
A beállítások itt nem maximálisak (Very High) voltak, hanem mindegyik High szintre került.
A mérés alapjául az egyik beépített demo szolgált, de nem a sokat kritizált GPU-s, hanem a Benchmark_CPU.

Az eredmények:

Az első dolog, ami szemet szúrhat, hogy számos más teszttel ellentétben a 3870 bőven megelőzi a 9600GT-t. A titok nyitja roppant egyszerű – a számos más teszt Vista és DX10 alatt készült, ez a teszt pedig XP / DX9 alatt. Egyfelől lehet szidni a Catalyst-ot, másfelől viszont, mivel a Very High beállítás az egy GPU-s kártyákkal úgysem élvezhető, érdemes a játékot DX9-ben játszani, és akkor a tesztek alapján vártnál lényegesen jobban fognak muzsikálni az RV670 alapú kártyák.
A második érdekesség, hogy a CPU limites tesztben a Phenom gyorsabbnak tűnik, mint az E8200. Némi utólagos ellenőrzés után kiderült a turpisság – ez a teszt az elsődleges CPU-limit mellett kis mértékben VGA-limitált is. Így a Phenom + 3870 kombináció szárnyakat kapott, és kényelmesen megelőzte az E8200 + 9600GT felállást – különösen, hogy az utóbbi páros további handycapként Vista alatt lett tesztelve. Mivel a végkövetkeztetésen ez az anomália nem változtat, belekerült így a tesztbe – de később, ha lesz rá lehetőség, egy garantáltan CPU-limitált beállítással újra lesz tesztelve a két CPU-VGA páros.

Ne felejtsük el, hogy a demo futása során az AI inaktív – így a szokásos 20% helyett 25% került rá a VGA-limites teljesítményre a javaslathoz.
A Crysis láthatóan nem igazán szereti az X2-t, ezért ezt a processzort alaposan meg kell hajtani, ha egy 8800GT alá kerül – 8800GTS alá pedig nem javasoljuk ebben a felbontásban és ilyen beállítások mellett. A többi CPU-nál az eddig megszokott visszafogott beállítások mennek, egyedül az E2180-at kell 3.00GHz fölé húzni, ha 8800GTS-sel kombináljuk.

Ajánlott CPU-VGA párosítások:

5.4 Bioshock

A végére maradt a víz alatti világban játszódó, RPG-elemektől sem mentes FPS, a Bioshock. Az Unreal Engine 3 módosított verziójára épülő játék fantasztikus látványvilágot tár a játékos elé, és még csak atomerőműre sincs szükség ahhoz, hogy maximális beállítások mellett játszani lehessen vele.
A tesztalany egy 31-32 másodperces szekvencia volt a Welcome to Rapture pálya végén, a medencés-riasztós-medicalpavilionos teremben. Van benne egy csomó tükröződés, volumetrikus fények, áramütötte splicerek, és persze víz minden mennyiségben.

A Bioshock tesztelése meglehetősen időigényes munka, így itt külön CPU-s tesztek nem készültek, a CPU teljesítmény belövéséhez az első rész tesztje szolgál alapul:

Így fest a VGA-s kép:

Annak érdekében, hogy a grafika komplexitásának hirtelen változásai ne járjanak nagyobb fps-ingadozással, a Bioshock aktívan szabályozza a megjelenítés sebességét – ez a játék során nagyon kellemes, viszont a mérések eredményét valamelyest bizonytalanná teszi, mert a játék aktuális lelkiállapotától függően akár ugyanazon állókép megjelenítésének sebessége is ingadozhat 10-20%-ot. Ez méginkább megnehezíti az amúgy sem egyszerű elemzést – az egyszerű grafikon-összevetős módszer nem működik.

Ha abból indulunk ki, hogy a 8800GTS kb. 1/3-ával teljesít a 9600GT felett, akkor a múltkori konklúzió (2.00GHz) alapján az E2180-ból kb. elég a 2.66GHz-es a teszt legerősebb kártyája alá is, és talán még a 8800GT alá is kell ennyi.
Az X2-ből a 8800GTS alá esetleg elég lehet a 2.66GHz, de nem biztos, ezért a javaslat vagy-vagy lett – ezt a CPU-t még a 3870 esetében is érdemes 2.66GHz-en hajtani.
A többi eset a papírformát mutatja – még 2.66GHz-en sem kell járatni a CPU-kat, hogy a VGA váljon a limitáló tényezővé.

Ajánlott CPU-VGA párosítások:

6. Konklúzió

Azok után, hogy a javaslatok felülbecsült CPU-igénnyel készültek, és még így is mindegyik ajánlott párosítás táblázat tele van „2.66 alatt” javaslatokkal, a végkövetkeztetés roppant egyszerű – a közép-, valamint a felső-középkategóriás VGA-k az átlagos CPU-igényű játékokban 1280x1024-es felbontásban kényelmesen elfutnak az Intel esetében minimálisan tuningolt belépő-szintű processzorokon, az AMD esetében pedig a középkategórián (esetleg komolyabban tuningolt belépő szintű CPU-kon). 1600x1200-as felbontás használata esetén még a belépő szintű X2-esek is szóba jöhetnek - alapórajelen.
Immár csak a 3. rész CPU-igényesebb játékait kell megvizsgálni, hogy kimondhassuk: játék célokra igen olcsón megúszhatjuk a CPU-vásárlást :)

7. Köszönetnyilvánítás

Elsősorban óriási köszönet TomBoy1986-nak, aki nélkül ez a teszt biztosan nem jött volna létre – tőle származnak az X2-es, a Phenom, valamint a HD3870-es teszteredmények. Megathanks!

DeadMeat-nek szeretnék köszönetet mondani az E8200-as tesztekért, valamint azért, hogy addig turkált a Vista sötét lelkében, amíg korrekt eredmények nem születtek :)

TeeBee73-nek pedig köszönet a jövőbeli E2160+HD3850-es tesztekért, valamint az anomáliák kiküszöbölése miatti többszöri újratesztelésért!

Végül, köszönet The DJ-nek és t|-|om-nak a képefeltöltő oldalért! (http://www.dj-beat.hu/phimage)

Folyt. és bef. köv.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.