- Hasznos eszközök, kimaradt lépések
Az eddigi tippeket megfogadva már elmondhatjuk, hogy jó úton járunk, de honnan is tudhatnánk, hogy merre haladunk, ha nem látjuk napi/heti szinten a látogatószám változását, az oldalon eltöltött időt valamint a kattintások számát. Statisztikára van szükség, amiből levonhatjuk a következtetéseket és megtudhatjuk, hogy mi az, ami látogatóink számára érdekes és mi az, ami kevésbé. Erre szolgál a Google Analytics, amit gondolom legtöbbünknek nem kell már bemutatni. Használata ingyenes, egy apró kis követő kód elhelyezésével máris lehetőségünk nyílik betekinteni a minden részletre kiterjedő látogatási statisztikánkba. Pillantsunk rá sűrűn és figyeljünk oda rá! Aki komolyan foglalkozik az optimalizálással, annak életfeltétel a megléte.
A másik, aminek használata szintén kötelező az a Google Webmaster Tools. Itt is csak egy kis hitelesítő kódot kell elhelyeznünk oldalunk forrásában, ezzel igazolva, hogy mi vagyunk a tulajdonosok, kicsivel később pedig máris kezdhetjük kielemezni a technikai és kulcsszavakra vonatkozó adatokat. Ez az eszköz nagyon hasznos segítőtársunkká válhat a jövőben és néhány hónap eltelte után már láthatjuk azt is, hogy mely szavakra hányadik helyen áll a legnépszerűbb keresőben az oldalunk. Feltérképezi azt is, hogy a jelenlegi tartalom tükrében melyek azok a kulcsszavak, amikre érdemes lenne optimalizálni és ha mindez nem lenne elég, a html hibákra is felhívja a figyelmünket. A hibás linkeket is észleli, tehát ha elütünk egy url-t vagy olyan oldalra mutató linket helyezünk ki, ami nem él, akkor erről is tudomást szerezhetünk. Ez még mindig nem minden, de aki komolyabban érdeklődik a dolog iránt úgy is látni fogja, hogy mi az, amire ez az eszköz még képes.
Fontos, hogy ha regisztráltuk magunkat a Webmaster Toolsba, akkor küldjünk be minél hamarabb egy oldaltérképet, lehetőleg a szabályos xml formátumban. Az oldaltérkép nem más, mint oldalunk teljes állományának, linkjeinek felsorolása, amelyre azért van szükség, hogy a keresők képesek legyenek feltérképezni azokat a linkeket is, amikhez alapesetben nem jutnának el (például mert nem mutat rájuk semmi). Ezen felül a sitemap.xml és a sitemap.xml.gz fájlt helyezzük el weboldalunk gyökérkönyvtárában (ahol az index fájl is található), hisz itt fogják keresni a keresőrobotok is. Ne ijedjünk meg, ha nem tudjuk hogyan készítsük el az oldaltérképünket, hiszen az internet is tele van tömérdek olyan generátorral, ahol csak a címünket kell begépelni és máris elkészítik nekünk a szükséges fájlokat. Ezeket persze kézzel is kiegészíthetjük, vagy éppen kitörölhetjük belőle azokat a tartalmakat, amiket nem szeretnénk indexeltetni.
A másik hasznos eszköz a robots.txt fájl. Ezt szintén a gyökérkönyvtárban kell elhelyeznünk. A szerepe mindössze annyi, hogy megmondja a robotoknak, hogy a weboldalunkon belül pontosan merre is mehetnek és mi az, amit megtehetnek. Például ha van egy fórumunk, aminek nem szeretnénk, hogy a tartalma kereshető legyen (például, mert csak regisztráció után olvasható), akkor egyszerűen beteszünk egy tiltó parancsot erre a linkre vonatkozóan és így nem cache-elik - azaz nem tárolják el - és nem is lesz megtalálható keresés közben semmi olyan információ, amit mi nem szeretnénk. Erről a későbbiekben részletesebben is beszélek, amennyiben igény lesz rá. Fontos megjegyezni, hogy a robots.txt fájl használata nem rejti el az oldalunkat a látogatók elől, tehát a megfelelő url birtokában bárki ugyanúgy megtekintheti a weblapunkat. Ezen fájl használata mindössze megtiltja a keresőknek az oldalunk (egészének vagy bizonyos részeinek) feltérképezését és a keresőkben való listázását. Ha azt szeretnénk, hogy illetéktelenek ne legyenek képesek megtekinteni a weblapot, akkor egy htaccess fájl vagy egyéb authentikációs megoldások használata szükséges.
Alapesetben a robots.txt tartalma a következő legyen:
User-agent: *
Disallow:
Így semmit nem tiltunk egyik robotnak sem, az oldalunk teljes tartalma feltérképezhető és eltárolható marad. Fontos azonban, hogy amennyiben CMS alapú az oldalunk, akkor nagy valószínűséggel a robots.txt fájl már alapértelmezetten létezik és a tartalma is az adott tartalomkezelő beállításaihoz igazodik. Ebben az esetben nem ajánlott ennek a módosítása.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!