Hirdetés

Helyettesíthetik-e gépek az emberi fordítókat?

Valóban helyettesíthetik a gépek az emberi fordítókat? Néhányukat talán igen... A kérdés inkább az, hogy miben lehet a gépi fordításra támaszkodni? Alapvető dolog, hogy a gépi fordítások soha nem helyettesíthetik az emberi fordítókat. Tudományos vizsgálatok is készültek arról, hogy a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia hogyan veheti el a kreatív munkát az emberektől. Tekintettel arra, hogy milyen gyorsan fejlődik a technológia, és hogy mire képes a gépi tanulás, érthető az angolról magyarra (vagy más nyelvre) fordítók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalma. Ebben a cikkben elmagyarázom, hogy miért nem lehet pusztán a gépi fordításra hagyatkozni, és hogy bármennyire is fejlődik a technológia, a gépi fordítás soha nem helyettesítheti a tehetséges fordítókat.

Rövid válasz: A gépek nem elég okosak ahhoz, hogy komplett nyelvet tanuljanak.

Eredeti angol szöveg:

An intelligent being cannot treat every object it sees as a unique entity, unlike anything else in the universe. One has to put objects in categories to be able to apply hard-won knowledge about similar objects, encountered in the past, to the object at hand. But whenever one tries to utilize a set of criteria to derive categories and subcategories, the category disintegrates. (Pinker, Steven. How the Mind Works. 1997)

A játékkonzolokról, és azok "feltöréséről"

Manapság egyre nagyobb divatja van itthon is a konzolozásnak. Lassan az e-pénisz alapvető növelésére szolgál, ha van otthon egy PS5-öd, vagy egy X-Series-X-ed. Ezzel együtt viszont van egy szűkebb közösség, aki szereti módosítani ezeket gépeket (még ha a jelenlegi csúcsgenerációt, azaz a PS5-öt és XSX-et még nem is lehet, csak a PS4-et és elődeit), hogy aláíratlan kódokat, kalózverziós programokat tudjon futtatni, feláldozva ezzel az online játék nyújtotta lehetőségeket.

Mindannyian tudjuk, hogy a videojáték-kalózkodás illegális, de mi a helyzet egy saját tulajdonú videojáték-konzol "jailbreakelésével"? A "jailbreaking" - más néven "modding, hacking vagy homebrewing" - a játékkonzolok módosítása nem hivatalos szoftverek futtatására. A legtöbb ember a "jailbreaking"-et a kalózkodással hozza összefüggésbe, mivel a modern játékkonzolok firmware-szintű biztonsági ellenőrzésekkel rendelkeznek, amelyek felismerik és megakadályozzák a kalózjátékok futtatását. De míg a kalózkodás egy olyan termék ellopását jelenti, ami nem a tiéd, a "jailbreak"-elés olyasmi, amit a személyes tulajdonoddal teszel, ezért biztos, hogy rendben van - igaz? Sajnos nem! A videojáték-konzolok ilyen szintű módosítása illegális. Miért is? Mert sokan tévesen azt feltételezik, hogy mivel az eszköz az ő tulajdonuk, szabadon azt csinálnak vele, amit akarnak. Az amerikai törvények azonban - bár a fizikai hardver a te tulajdonodban van - csak a rendszerben található kód használatát engedélyezik, a változtatásokat viszont nem. Emiatt egyértelmű különbségek vannak aközött, hogy mit tehetsz és mit nem tehetsz a játékhardvereddel.

Playstation 2

Playstation 2 freemcboot.

A mostani idők játékait figyelembe véve meglepő, milyen jól lehet még a mai napig is szórakozni a jó öreg Sony kettes számú masinájával.

Viszont felmérgesít, hogy lehet már ingyenesen is végezni alapgép-módosítást mindenféle szétszerelés nélkül, szoftveresen, sokan mégis pofátlanul pénzt kérnek érte.

Pedig a nevében is benne van:FREEmcboot.

Előnyei:
- Nem kell megbontani a gépet
- Lemezről, PC HDD-ről, vagy akár pendrive-ról is lehet játékot, programot indítani
- Avi, mp3, stb... támogatás a beépített lejátszóval

Hátrányai:
- Elég könnyen el lehet rontani
- Nem minden játékkal kompatibilis
- Régebbi fajta vastag gépnél csak külső eszközzel (PS2 Network Adapter) lehet merevlemezről állományokat indítani. (Pendrive viszont ehhez is csatlakoztatható.)