Hirdetés

Tuning vagy csere? (3. rész) - avagy tuningnak minősül a processzor összes magjának kinyitása?

A cikk 2. részében található 1 nagyon érdekes kérdés, amit Thrawn és Lauda kollégák próbáltak megvitatni több kevesebb sikerrel. Vajon tényleg tuningnak tekinthetjük, ha egy 2 vagy 3 magos procit "majdnem" vagy valóban teljes értékű négymagosként használunk? :F

Tuning vagy csere? (2. rész)

Előző írásomban egy kicsit ki lettek vesézve az OC előnyei. Ezért most inkább személyes tapasztalatokra és véleményekre lennék kíváncsi, hogy egy adott hardvert (processzort, videokártyát, memóriát, ...) meddig és milyen módszerrel sikerült túlhajtani.

Tuning vagy csere ?

Biztos sokan voltatok már úgy, hogy 1 játék akadozva ment a gépen. Ilyenkor általában az embernek a csere helyett inkább a tuningoláson jár az esze. Köztudott dolog, hogy nem mindig ez a legcélravezetőbb megoldás. Megéri tuningolni a processzort, videokártyát, ... vagy inkább cserélni kellene őket? Hány FPS-sel lesz több, ha közben megrövidítjük alkatrészeink élettartamát? :F

Mi lett volna, ha ...

3dfx Interactive

Megszűnt (2000-ben, felvásárolta az nVidia)
Alapítva 1994
Székhely Santa Clara, Kalifornia
Vezetők Ross Smith
Iparág Félvezetők
Termékek Grafikus kártyák

A 3dfx (korábban 3Dfx) egy, már megszűnt 3D-s grafikus processzorokat és kártyákat tervező vállalat volt. Ezt a vállalatot tartják a PC-s három dimenziós grafika megteremtőjének, apjának. Jóllehet 3D-s gyorsítók már léteztek korábban is, ezt a 3dfx tette a játékosok széles körében ismerté a Voodoo 1 nevű grafikus gyorsítójával. Fő partnere a Quantum3D volt, amely leginkább katonai megrendelésekre dolgozott.

Története:

A 3dfx-et 1994-ben alapította Ross Smith, Gary Tarolli, és Scott Sellers. Kezdetben a céljuk arcade játékmasinák tervezése és építése, ez a tevékenységük ugyan kisebb prioritással, de végig jelen volt életükben. Az első grafikus chipsetjük, a Voodoo1 1996-ban jelent meg, és hamarosan óriási sikert aratott.

A "leghosszabb" életű alkatrészek

Biztosan sokan voltatok már vele, hogy 1 adott hardvert (processzor, alaplap, videokártya, winchester, ...) hosszabb időn keresztül használtatok. Szeretném, ha egy kicsit mindenki leírná, hogy az adott alkatrészt kb. mennyi időn keresztül használta, illetve meddig volt a birtokában.

Az "öttizenkettes"

"OAK Technology OTIVGA TX2953526 512kB VGA"

Cikkem főszereplője egy "512-es" kártya.
Egészen pontosan egy mára már "retro" OAK Technology OTIVGA TX2953526 1991-ből.
Autorun barátomtól került hozzám a napokban ez az ISA BUS csatolóval ellátott darab. Kifogástalan, megkímélt állapotban van, tehát elmondhatjuk, hogy "remek egészségi állapotnak örvend" így 19 év után is.

Méreteit tekintve az akkori "óriásokhoz" képest elég kicsi 15,75 cm x 5,65 cm.
A nyákon is kevesebb alkatrész található, ami talán azt mutatja, hogy valamiféle fejlődés próbált meg elindulni abban az időben.
Valószínűsíthetjük, hogy az akkori videokártyák szintjéhez képest ezek a karik elég "gyorsak" és megbízhatóak voltak.
640x480-as felbontást és 256 színt tudott maximálisan megjeleníteni.
Windows 95 esetében már külön driverre volt szükség, különben csak 16 szín volt elérhető.
De akkor vizsgáljuk meg közelebbről egy kicsit: