A 80-as évek végén járunk, a nyugati világ abban a hiú hitben élt, hogy a hidegháborúnak vége. Tévedtek… Nem is tudják mekkorát. A szovjet háborús gépezet váratlanul megindult Nyugat-Európa ellen. Az Egyesült Államok természetesen szövetségesei segítségére sietett. Minden mozdítható csapatot Európába hajózott át, hogy ott állítsa meg a vörös veszedelmet. Azonban megtörtént az, amire senki nem számított. Az oroszok partra szálltak Seattle-ben. Itt csatlakozunk be mi játékosok a háború poklába, egy maroknyi katonával kell feltartóztatni a váratlan szovjet támadást. A harcok nem korlátozódnak kizárólag amerikai területre, Franciaország, Norvégia is háborús helyszín lesz, sőt még egy rövid bevetésre bemerészkedünk az orosz medve otthonába is.
Mod körkép I. Battlefield2
Eljön az idő még a legsikeresebb játékoknál is, hogy a gamerek belefáradnak, beleunnak. Ilyenkor szokták a kiadók megjelentetni a különböző kiegészítő lemezeket, hogy frissítse kicsit a vérvonalat. Azonban ez csak az egyik alternatíva kedvenc játékunk megújítására. Lelkes amatőr, illetve már-már profi csapatok is készítenek kiegészítéseket a kedvencünkhöz. Ezek a munkák néha apróbb módosításokat végeznek. Kicserélnek egy két textúrát, hangot, változtathatnak némileg a fizikán. Vannak igen komoly alkotások is. Ezek túllépnek az eredeti játék határain, kijavítva annak hibáit, új játékmenetet hoznak, esetenként teljesen újraírnak mindent. Ezáltal szinte egy teljesen új programot kapunk, természetesen ingyen.
Az első mod körképem, (melyet remélem még követ néhány) a Battlefield2 azon módosításait mutatja be, amelyek véleményem szerint túlnőttek az eredeti játékon, és olyan újdonságokat tartalmaznak melyekre még az EA tulajdonosai is elismerően csettintenének. A felsorolásra került 4 mod természetesen nem mutat teljes képet, léteznek ezeken kívül is említésre méltó munkák.
Point of Existence 2
Project Reality
Desert Confilct
Forgotten Hope 2
Az első áldozat személyes kedvencem, a Point of Existence 2. Röviden csak Poe2. Az első része még anno BF Vietnam alá jelent meg, a második epizód hozta elődje színvonalát, sőt véleményem szerint nagyságrendekkel jobban sikerült.
A történet röviden, mert bizony ilyen is van. Ukrajnában hatalomátvétel történik. Az új keményvonalas vezetés lerohanja Belorussziát, és odahaza is erős politikai tisztogatásba kezd. Minszk elfoglalása után már az ENSZ sem tétlenkedik tovább. Fél évvel az invázió megkezdése után harcoló alakulatokat vezényel a térségbe. Itt lép a képbe, a mélyen tisztelt játékos. Természetesen 2 harcoló fél közül választhatunk. Az ukrán oldal ugyebár evidens, a „rendcsinálókat”német hadsereg és az amerikai tengerészgyalogság képviseli.
A készítők teljesen úgy járműveket, fegyvereket adnak a mélyen tisztelt játékos kezébe. Kipróbálhatjuk többek között német oldalon a Leopard harckocsit, Gepard légelhárítót, Eurocopter csatahelikoptert, és repülhetünk a jó öreg Tornado bombázóval is. A fegyver választék természetesen keleti szomszédunknál is igen változatos. Felszállhatunk a jó öreg Mi-24-essel, roboghatunk UAZ-al, vagy düböröghetünk T-90-es parancsnokként. Igen kellemes újítás, hogy a harckocsiknál az ellenfél típusa szerint választhatunk repesz, illetve tankelhárító lövedéket.
A különböző pályákon lehetőségünk nyílik nagy harckocsi csatákra, jármű akad hozzá bőven, illetve igen pörgős gyalogsági harcra is. Személyes kedvenceim az éjszakai pályák, és a sűrű erdőben zajló ütközetek. Mindenkinek ajánlom kezdésnek a Fallen map-ot. Hangulatosabbat még nem igazán láttam. Sűrű növényzet között kell a német oldalon felmentenünk egy lezuhant amerikai helikoptert, míg az ukránoknak céljuk azt elfogni és megtartani.
A Poe2 fejlesztői nem álltak meg a kiadás után, a legújabb 1.8-as verzió már single player támogatást is tartalmaz. Azonban ne felejtsük el, hogy az igazi játék az ember elleni küzdelem.
A mod mérete: 1.76 Gb
Díjak, amit elnyert:
Mod Of The Year Award 2006
Visual Delight Award
PC Action super mod 2006
[link]
A második áldozatom a Project Reality mod. Amennyiben neked a BF2 túlságosan arcade jellegű volt, ez a mod rád vár. A készítők eldobták a régi sebzésmodelleket. Itt akár egy lövéstől is meghalsz. Sőt, ha eltalálnak, akkor tényleg véged. Itt tényleg vigyázni kell a bőrödre, mert ha nem teszed, hamar fekete zsákba kerülsz. A játékba kerülve az első meglepő dolog, amit tapasztalunk, hogy bizony nincs az orrunk előtt célkereszt. Erre a célra kizárólag a fegyver irányzékát használhatjuk.
Kik a harcoló felek?
Az USA haderejét képviselik: US Army, US Marine Corps, US Air Force
A brit expedíciós erő színeiben: British Army, Royal Navy, Royal Air Force
A Kínai Népköztársaság földi, légi és haditengerészete
A már jól ismert MEC
Továbbá bekerültek a játékba úgymond független civil frakciók is.
Természetesen a régi és az új harcoló felek is kaptak új járműveket. A hidegvérű angolok pl. Challenger II-vel, míg a civil ellenállók T-64-essel harcolnak. A légierőt is megújították. Sokak örömére immár repülhető típus az: EF-2000, F/A-18 Hornet, F-16, Jian-10, F-15, SZU-30, Harrier, A-10, és SZU-25 a teljesség igénye nélkül. Természetesen a gyalogság sem lett elfelejtve, a felszerelési rendszert némileg átalakították. Lehetünk akár pilóták (igen, külön kell választani) mezei gyalogos, különleges alakulat tagja, légelhárító, aki kézi rakétájával tartja rettegésben a légierőt. Érdekes újítás és igen hasznos, hogy bizonyos felszerelésből csak korlátozott számú lehet egy adott harcmezőn. Ezzel igen hatékonyan előzik meg azt a helyzetet, hogy mindenki orvos legyen. (ez pl gyakran előfordul a sima BF2-ben néhány infantry map-on mec oldalon)
Egy példa a limit rendszerre:
16 players or less on the team
• 1 Sniper
• 1 Marksman
• 2 Support
• 1 AA Rifleman
• 1 Heavy AT
• 2 Light AT
• 2 Grenadier
Egy kellemes újítás lett továbbá, hogy már néhány épület, objektum bizony elpusztítható. Természetesen ez csak korlátozott funkció a játék motorja nem bírna el egy élethű fizikát. Némi pusztítást azért végezhetünk a területen.
A PR mod jelenleg a 0,6-os verziónál tart, amit természetesen folyamatosan fejlesztenek.
Az alábbi díjat nyerte el:
-moddb.com „Mod of the year 2006 silver spanner”
A mod mérete: 1,85 Gb
[link]
Egy régi ismerőst köszönthetünk a Desert Conflict személyében. A fejlesztés 2005-ben vette kezdetét egy mini-mod formájában. Azonban a fejlesztők olyan lendületet kaptak, hogy 2007 márciusában kiadták teljes változatot, mely új járműveket, egységeket és térképeket tartalmazott. A készítők nem titkolt célja hogy újjá élesszék az BF1942 nagy sikerü Desert Comba modját. A térképek és egységek így ismerősnek tűnhetnek régi veteránoknak, azonban még rájuk is vár némi újdonság.
Természetesen itt is ok új egység került be a játékba. Ennek részletes felsorolásától most eltekintenék. Változatosságban itt sincs hiány. Ismét lecsaphatunk például egy A-10-essel a harckocsi alakulatokra.
A játékban a POE2-höz hasonlóan új módszerrel lehet tüzérségi támogatást kérni. A BF2-ben tapasztalhattuk, hogy a parancsnok igen egyszerűen tudott nagy pusztítást végezni a tüzérséggel. Ez nem volt túl sportszerű, azonban itt már nehezebb egy kicsit. Egy katonának meg kell jelölnie az elpusztítandó objektumot, így a tüzérség már látja a célt. A tüzér is természetesen játékos, és a megadott célpontot neki kell elpusztítania. Természetesen ez is hatékony tud lenni, de csapatmunkát igényel.
mod jelenleg még igen korai állapotában leledzik: 1.5 beta
Mérete: 676 mega
[link]
Végül, de nem utolsó sorban egy kuriózumot mutatok be, ami elszakad modern korunk harcaitól. A Forgotten Hope 2 a 2. világháború harcmezőire csábítja a gyanútlan játékost. Aki szerette a BF1942-t az ezt is szeretni fogja. Ismét harcolhat amerikai M-4-essel, német Panzer IV parancsnoka is lehet. Öldöklő légi harcot folytathat az ellenséggel. A mod sajnos még nem készült el, azonban a rajongók, többek között én is türelmetlenül várjuk. Az előzetes képek, és kiadott videók alapján a játék hozni fogja a „konkurencia” minőségét. Aki már kicsit besokallt a célkövető rakétától, a fölötte körző helikopterektől, annak találták ki a Forgotten Hope2-t
[link]
Company of heroes ahogy én láttam
1944 június 6. az Overlord hadművelet. Több mint 2 millió katona, 11 ezer repülőgép, 7 ezer hajó… impozáns számok. A világ eddigi legnagyobb inváziós ereje, és mi vagyunk az első vonalban az Able század. Célunk az Omaha part bevétele és biztosítása. Ahogy közeledünk egyre több golyó repül el a hajónk mellett, amennyire látjuk a pokol vár ránk. 3….2….1 lecsapódik a rámpa. Néhány társunkat azonnal lekaszálja egy MG42-es de nem állhatunk meg. Aki megáll, az meghal ebben a pokolban. Itt kapcsolódunk be a játékba, mely a közelmúlt egyik legjobb valós idejű stratégiai játéka. Az elkövető a Relic Entertainment volt, aki olyan nagyszerű játékokkal örvendeztette meg már a közönséget, mint a Homeworld és a Warhammer 40K Dawn of War.
Az utóbbi időben Dunát lehetett rekeszteni a II. világháborút feldolgozó programoktól. Legyen az fps vagy stratégia. Bevallom első körben én is ebbe a hibába estem. Majd itt a Prohardver fórumon láttam, hogy igen sokan dicsérik. Tettem egy próbát és nem bántam meg. Már a első pillanatban, egy olyan hangulat fogott meg amit már évek óta nem éreztem. Talán még anno az Allied Generalban. Egy része a Ryan közlegény megmentésére emlékeztet, míg más része Az elit alakulatra. Valljuk be a legjobbaktól tanultak. De térjünk vissza a játékra. Századunk irányítása során részt veszünk a normandiai harcokban, egészen a Cobra hadműveletig. Leszünk partraszálló rangerek, körbezárt ernyősök, és tigriseket vadászó harckocsizók. A 15 küldetést hangulatos átvezető videók vezetik be, melyek a játék motorjával készültek. Mikor megláttam leesett az állam, te jó ég néhány éve még néhány fps-nél is istenítettük volna a grafikát!
A játék stratégiai része már a jól bevált Warhammeres irányvonalat követi. Stratégiai pontokat kell birtokolni. Minél többet uralunk, annál több nyersanyagunk lesz (üzemanyag, lőszer, emberanyag) A nyersanyagokból bővíthetjük seregünket. Nem bonyolították túl a játékot sok épülettel, pont annyi amennyinek lennie kell. A program igazi sava borsa a harcrendszerben jelenik meg. A kampány első felében erősen gyalogos orientált a harc. Ne olyan csatákat képzeljünk el, mint a Command and Conquer univerzumában! Itt a gyalogság használja a fedezékeket, persze ide kell a mi segítségünk is. 3 féle fedezék különböztethető meg. A zöld, ez biztonságos, a sárga hát rövidebb ideig még el lehet lenni, viszont a piros az ahol akár még vér is folyhat, mert gyakorlatilag védtelen a csapatunk. Amennyiben nincsenek természetes védművek, akkor készíthetünk. Homokzsák fedezék, tankakadályok, szögesdrót és még néhány apróság. Ekkor lépnek képbe az utászok, akik igen hasznos társaink. Építkeznek, járműveket javítnak, hidakat robbantanak, és persze építenek újjá. Az elhullott ellenséges csapatoktól tudunk felszerelést zsákmányolni. Nehézgéppuskát, aknavetőt, tankelhárító felszerelést. A lopás művészetét az ejtőernyősökkel művészetté lehet fejleszteni. A kampány 2. felében megjelennek a harckocsik és a nehezebb járművek. Bár kissé háttérbe szorítják a gyalogságot (legnagyobb bánatomra) de azért nem mindenhatóak a tankok sem. Bizony elkél melléjük némi gyalogos fedezet, mert néhány ágyú fél pillanat alatt leamortizálhatja drágán megépített járműveinket. Ide bizony gyalogság, vagy tüzérség kell. A harckocsik sebzése ha nem is túl reális, de legalább közelít a valósághoz. A tigris szemből szinte sebezhetetlen, oldalról illetve hátulról könnyű préda. Ez igaz a többi páncélozott járműre is, igyekezzünk mindig az orrunkat mutatni az ellenségnek, akkor nem lesz probléma. Azt az apróságot ne feledjük viszont városban a gyalogosok csúnyán meg tudják lepni még az elit harckocsinkat is. Pár zokni bomba és végünk van…
Elérkeztünk a többjátékos módhoz. 2 lehetőség áll előttünk. Első körben a hagyományos, irtsuk ki az ellen utolsó írmagját is, az Anihilate mod. Azonban nem ez az érdekes. Úgy tűnik a készítők sokat Battlefieldezetek. Adva van a térképen néhány stratégiailag fontos pont, ezeket kell uralni. Cél az, hogy a csata végére nekünk több ticket-ünk legyen, mint az ellenfelünknek. Ismerős nem igaz? Ez már sokkal taktikusabb játékot igényel, mint az egyszerű pusztítsuk el az ellent. Az egységek száma az egész játékban limitálva van. Tehát jól kell gazdálkodnunk, hogy mire is költjük a drága erőforrásainkat. Gyárthatunk tankokat tonna számra, de nem biztos, hogy eredményes lesz. Mindenkinek a vérmérsékletére van bízva, hogy milyen taktikát követ. Személy szerint gyalogos őrült vagyok, a seregemben max 1-2 harckocsit tűrök meg. A Generals-ból jól ismert promotion rendszer itt is működik. A leölt ellenség után kapunk pontokat, amiket harc közben beválthatunk némi extra szolgáltatásra. Kérhetünk ernyősöket, tigris tankot, esetleg légicsapást. Azonban ezek sincsenek ingyen, bizony erőforrásokba kerül minden alkalommal a lehívásuk. A netről letölthetők visszajátszások különböző csatákról. Amit le lehet belőle vonni az az, hogy nem egy csatán dől el a meccs. Láttam már tigrist elzavarni 2 raj gyalogossal, panzer IV-esek és shermanok csatáját, de gyakoribb az elkeseredett gyalogos harc.
Nem beszéltem még az AI-ról. A küldetések során teszi a dolgát szépen, biztosítja a élvezetes játékmenetet. Mondjuk ez inkább a script-ek íróit dicséri, mint az AI-t. A skirmish-ek során viszont tud ám kellemetlen meglepetéseket okozni. Folyton beszivárog a vonalaink mögé és felborítja az utánpótlási vonalainkat. Ha lehetősége van rá, akkor több helyen is próbálkozik a támadással. Összességében meg vagyok vele elégedve. Apróbb negatívum, hogy a járművek útkereső rutinja nem a legjobb. Sajnos néha furcsán mozognak. Ez főleg a járművekre igaz. Ha már a fekete levesnél tartunk, azért szóljunk a negatív dolgokról is. Miért csak 15 küldetés van? A németeknek nincs kampányuk, ez is szomorú. (2x15 mindjárt jobban hangzana) Bár a játék többé-kevésbé történelem hű, azért egy apróság mégis bántja a lelki békémet. Pershing Normandiában? Ott még nyoma se volt eme remek páncélosnak! Egy M36-os talán hihetőbb lett volna, mint tigris vadász. Valljuk be ez már csak szőrszálhasogatás.
A játék egyetlen problémája, hogy kell alá a vas. Viszont a legújabb javításnak hála már dx10-es effektek megjelenítésére is képes az motor. Nálam 2 giga rammal, 3800+ X2-vel és egy x1650xt társaságában tökéletesen és akadások nélkül futott a játék. A gépigényért cserébe viszont kapunk, egy gyönyörű játékot, teljesen lerombolható környezetet, félelmetesen jó hangokat és zenéket. Konfigom úgy érzem erős közép kategória, és ilyen memória áraknál a 2 giga már nem nagy kunszt.
A leírásból is kiderül, hogy a játék elbűvölt gyermeki lelkesedéssel ülök le elé játszani esténként. Az első 20 perc játék után már el is távolítottam a Tiberium Wars-t. Harcrendszere már gyerekesnek tűnt ezek után. Ha bárki szeretne játszani az, keressen meg bátran. Hamachi szobánk várja a lelkes játékosokat.
A játék oldala:[link]