Üdv ismét, gamerek!
Jómagam soha nem rajongtam nagyon a mobilos játékokért -és akkor még finoman fogalmaztam. Régebben ugyan még voltak nagyszerűbbnél nagyszerűbb, a NES-SNES korszakot megidéző side-scrollerek, pixel-art RPG-k a klasszikus gombos telefonokra, melyekben nagy örömömet leltem, azonban ezek szinte teljesen eltűntek az érintőképernyős készülékek elterjedésével. A mobiliparba szépen lassan bekúszott a mikrotranzakció fogalma, mostanra pedig a játékok elemi, szerves részévé vált ez az egyébként roppant gusztustalan üzleti modell.
Egy kis filozófia DaemonX módra
A mikrotranzakció - személyes véleményem szerint - a játékipar rákfenéje. Bár kétségtelenül jövedelmező a cégek számára, azonban a magamfajta hardcore gamereket a legtöbb esetben mégis távol tartja. Ennek oka, hogy az erre a funkcióra alapozó játékok kiegyensúlyozatlan játékmenettel rendelkeznek. Az adott produktum a játék előrehaladtával fokozatosan a fizetésre ösztökéli, majd egyenesen kényszeríti a játékost, mert az "opcionális" tejelés nélkül gyakorlatilag biztosan leküzdhetetlen akadályokba ütközünk. Abban az esetben viszont, ha hajlandóak vagyunk kinyitni a pénztárcánkat, és bőkezűen adakozni, a kihívás elvész, ez által végsősoron pedig unalomba fullad a játék egy rövid idő elteltével. Mit csinál ekkor az egyszeri player? Megy a következő, éppen trendi, felkapott cím után. Aztán jöhet a következő, majd az azt követő. Akik csak alkalmi szórakozásként tekintenej a játékokra (40 pluszos hölgyek, yolo-swag tizenévesek, csak hogy néhány példával éljek), azoknak nagy eséllyel ez teljesen megfelelő lesz. Azonban a casual playerek mellett ott van a hardcore gamerek igencsak népes csoportja is, akik a konzolokon és a PC-n tanyáznak, és akiket még mindeddig nem igazán sikerült kiszolgálni érdemi, tartalmas, minőségi alkotásokkal - néhány üdítő kivételtől eltekintve. Hiszen valljuk be: a mikrotranzakciókkal ellátott címek legyenek bármennyire is más körítéssel megfűszerezve, tulajdonképpen mindegyiknek ugyanaz a lényege. Ez pedig a profit, mely köré egy grindelésre, fejlesztésre épülő, RPG-elemekkel dúsított (jobbára pedig repetitív) játékmenetet építenek, mert ez felel meg legjobban a pénzszerzési céloknak.