Hirdetés

42063 - avagy az első LEGO BMW motor

Elöljáróban annyit, hogy az elmúlt két hónapban volt szerencsém megépíteni a 42007-es, a 420036-os és a 8420-as motorokat, ami után már éreztem egy enyhe egyhangúságot. Az volt a félelmem, hogy a BMW R1200 GS Adventure megépítése tovább fogja fokozni ezt az érzésemet, de kellemesen kellett csalódnom.

A BMW nagyon látványos, nagyjából másfélszer akkora dobozban érkezett, mint a 42036.

LEGO gépház, avagy miért jó, ha magunk építkezünk

Évekkel ezelőtt született bennem az ötlet, hogy nem elégszem meg a gyártók által kínált számítógépházak adta lehetőségekkel, hanem szeretnék valami mást, valami jobbat. Kézenfekvő lett volna magamnak hegeszteni egyet, vagy esetleg fából kreálni, de ezek a lehetőségek mind nagyon pénz-, és energiaigényesnek tűntek. Viszont sokakhoz hasonlóan szerencsére nekem sem telt el a gyermekkorom a LEGO csodálatos világának megismerése nélkül. Ekkor már csak össze kellett illesztenem a kirakós darabjait, és hopp megszületett az ötlet.
Az első verziót még valamikor 2004-ben raktam össze, de ez csak olyan két évig tárolta a gépemet.
A ketteske már egy átgondoltabb, de még mindig sok gyerekbetegségtől szenvedő konstrukció volt, öt évig teljesített szolgálatot.
A mostani, harmadik generációs háznak már igen sok tervezés és gondolkodás után alakult ki a jelenlegi formája. Az alapvető szempont az volt az építés során, hogy minden könnyen hozzáférhető, átépíthető legyen. Mivel mindig is zavart, hogy a különböző kábelek a gép hátsó részén csatlakoznak az alaplaphoz, ezért ezt az axiómát felborítván, már a kezdetektől fogva 90 fokkal elfordítva szereltem be az alaplapot, hogy a csatlakozó panel a gép tetejére kerüljön.
A sok bütyköléshez elengedhetetlen, hogy az ember rendesen bele tudjon nyúlni a házba, ennek fényében a bal oldal több mint háromnegyedét nyithatóra terveztem. A egyik szárny egy sima csúszó rendszer, de egy 20-as venti miatt a másiknál ez nem volt kivitelezhető, ezért ott egy áttételezett LEGO motor a nyitás lelke.
Egy másik fontos szempont a méret volt, mert mindig is zavart, hogy egy normál gépházban nem férnek el a cuccaim rendesen. Ebben a házban - a 23,3 centis belső szélességnek és az 50 centis belső hosszúságnak köszönhetően - minden kényelmesen elfér.
Mivel nem szeretem tönkretenni a cuccaimat, ezért itt is a lehető legminimálisabb kár okozására törekedtem, szóval mindösszesen hat LEGO elemet fúrtam meg az alaplap rögzítéséhez, az összes többi megoldás magával a LEGO-val történt. Az egyik legérdekesebb a különböző alkatrészek (optikai meghajtó, ssd, ventilátor szabályzó) rögzítése, ami arra az egyszerű elvre épül, hogy ha egy csavar tud befelé húzni, akkor tud kifelé is feszíteni, ergo egy gyárilag lukas LEGO elemen keresztül dugva a csavarhúzót lehet rögzíteni az alkatrészt.
Na de elég a szószaporításból, jöjjenek a fotók magáról a gépről.

Western Digital Green 2TB (WD20EZRX)

Beszereltem a gépembe az új WD20EZRX-et, ami 80.00A80-as firmware-rel érkezett.

A vinyó nagyon halk, szinte semmi hangja. Azért írom, hogy szinte, mert egy mozgóalkatrészekkel rendelkező eszköz természetesen teljesen néma nem tud lenni, de alig hallható.
Miután beszereltem azzal kezdtem, hogy HDS-el futtattam rajta egy teljes felület tesztet, teszteredmények lejjebb.
A következő lépés a fejparkolás probléma megoldása volt.
Egyátalán nem bonyolult a folyamat:
Először is szükségünk van a wdidle3 nevű programra. Ezt rá kell másolni egy boot-olható pendrive-ra. Ezután a gépet kikapcsoljuk, minden nem érintett HDD-t lehúzunk, majd IDE módba állítjuk a vinyónkat. Bebootolunk a pendrive-ról, amin ott a programunk, és futtatjuk a wdidle3.exe /d parancsot, ami a disable rövidítése, magyarul kikapcsoljuk a fejparkolást. Természetesen, ha nem teljesen kikapcsolni akarjuk, akkor növelhetjük is az időintervallumot, miután parkoltatunk, a wdidle.exe /S300 paranccsal, ahol a szám az idő mértéke másodpercekben. A wdidle3.exe /r paranccsal ellenőrizhetjük mit csináltunk. Visszadugjuk a HDD-ket, majd visszaállítjuk AHCI módba.
Olvastam olyat, hogy a program nem működik az EZRX szériával, NOS EZ KAMU. Teljesen gyönyörűen megy a dolog. A használat első 6 órájában történt 35 fejparkolás, miután kikapcsoltam, egy sem.
Az 5400 RPM miatt természetesen lassabb a vinyó, mint egy 7200-as, de szerintem érdemes áldozni a sebességből a hangtalanság oltárán. Amúgy az az 5400 RPM annyira nagyon nem is kevés, például 1080p-s Full HD filmek gyönyörűen, akadozás mentesen futnak róla.