2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Villanyautózás, kicsit másképp

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Halihó!

Valahol jó dolog, hogy próbálunk leszokni a fosszilis energiahordozókról, ugyanakkor nehéz és macerás az átállás. Akkumulátort gyártani majdnem ugyanolyan környezetszennyező, plusz van egy viszonylag rövid kihordási ideje, ami után egyelőre csak veszélyes hulladék lesz.
Kicsit nevetségesnek gondolom, hogy közel háromtonnás monstrumokkal próbáljuk megmenteni a bolygót, amiben nagy százalékban egyedül ülünk. Hátra meg inkább ne üljön senki, úgysem fér el kényelmesen, ha meg mégis, a dizájn miatt olyan érzés ott tartózkodni, mint egy döcögő liftben.
Aztán még ott a hatótávpara, amit úgy próbálunk ellensúlyozni, hogy óriási akkut építünk az autóba, amitől még nehezebb lesz, még többet fogyaszt, még több idő feltölteni, és még drágább lesz. A gyerekcipőben járó töltőhálózatokról meg ne is beszéljünk.
Van megoldás? Van megoldás. Két szó: cserélhető akkupakk.
Az ötletem a következő: Az elektromos autókban általában a padlólemezbe van szerelve az akkumulátor. Ezt kellene egy egyszerű fiókmechanikával kihúzhatóvá, cserélhetővé tenni. Hasonlóképp, mint az elektromos targoncáknál. Szakképzett személyzettel megoldhatóvá lehetne tenni az egyszerű, gyors, biztonságos akkucserét, amit a már meglévő benzinkutakon lehetne tárolni, tölteni, cserélni.
Milyen jó lenne, ha begurulnál a 20% -os akkuval valamelyik ismert benzinkúthoz, ahol amíg iszol egy kávét, kicserélik a telepet, és öt perc alatt újra megtehetnél akár 400 kilométert!
Nem kell kábellel vacakolni, hosszabbítóval zsonglőrködni, nem kell órákat várni, applikációval, fizetéssel szenvedni, megszűnne a hatótávpara. Az elektromos autók rákfenéje, az akkuk degradálása sem jelentene problémát, hiszen az elhasználódott akkukat akár helyben meg lehetne javítani, vagy azokat környezetbarát módon újrahasznosítani. A töltőállomások modernizálásával, napelemek, mini szélerőművek telepítésével minimálisra csökkenne a környezetszennyezés.
Könnyebb autókat lehetne építeni, hiszen minek cipelnél óriás akkut, ha csak a városban, elővárosban ingázol? Ha pedig messzebb mennél, kérhetsz nagyobb telepet, és máris megtehetsz többszáz kilométert.
A villanyautók ezzel a felhasználással könnyen elérhetik, vagy akár túl is szárnyalhatják a belső égésű autók élettartamát, hiszen alig tartalmaznak kopó alkatrészt. Nem kellene tíz évenként autót cserélni, ami szintén kedvezően hatna a környezetre. Szóval ahelyett, hogy drága pénzen drága és bonyolult töltőket, és egyre nagyobb akkumulátorokat állítanánk elő, én ebben látom a jövőt. Neked mi a véleményed?

Hozzászólások

(#1) C0R0


C0R0
csendes tag

Ezt már kitalálták :)
https://www.youtube.com/watch?v=2u6h7fofaHI

A probléma, hogy senkinek nem kell a rossz akksid, jobb ha a végső felhasználó viseli az amortizációt.

(#2) Jack Hunter válasza C0R0 (#1) üzenetére


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

Nem értem. :F Ezt a videót 12 évvel ezelőtt rakták fel. Miért nem terjedt el a technológia?
Senkinek sem kell a rossz akksi.Ez oké, de most már eljutottunk oda, hogy vannak javítható cellák. Ha pedig az akku már nem alkalmas autók hajtására, napelem akkuként még használható, végső esetben pedig újra lehet hasznosítani.

[ Szerkesztve ]

(#3) dabadab válasza Jack Hunter (#2) üzenetére


dabadab
titán

Egyébként ebből igazából az a tanulság, hogy ha neked, mint kívülállónak valami eszedbe jut, ami tök logikus, akkor az szinte biztosan eszébe jutott azoknak is, akik konkrétan ezzel foglalkoznak, sőt, az is lehet, hogy ők ezt már kipróbálták és rájöttek arra, hogy valójában egy csomó buktatója van a dolognak.

Ezért aztán ilyen világmegváltás előtt érdemes pár guglikeresést elereszteni.

DRM is theft

(#4) Hannibhál válasza Jack Hunter (#2) üzenetére


Hannibhál
őstag

Számoljunk csak magyarországgal. Adatok:
~ 4 millió kocsi
~ évente átlag 15e km(naponta ~41 km)
~ átlagos akksipakk google alapján ~40 kwh
~ átlagos elektromos fogyasztás szintén google szerint ~ 20kwh/100km
~ összesen kb 2000 benzinkút van(2009es ksh adat)

Tehát minden benzinkútra kb 2000 kocsi jutna. Ezek átlagosan ~4 naponta futnak ki az üzemanyagból(télen hamarabb, nyáron később), tehát 500 autót kéne naponta kiszolgálni kb. Ez 500 40 kwh-os akksipakkot jelent, amit aztán töltenek, tegyük fel h 7kw-al mert nem akar túl sokat belefeccőlni a tulaj(link) s eszerint a honlap szerint durván 6 órába kerül ezt megtenni, tehát kb 25-30%-al több akksipakk kell, mint amennyi 24 órára kellene, de mivel egyenlőtlenül van a napszak terhelés, ezért szerintem biztos ami biztos, kell másfélszer annyi. Egy 40kwh-ás akksipakk mérete ~1656 mm x 584 mm x 306 mm(link). Ez baromi nagy, súlyra pedig ~ 300 kg. Alapból ezt emberkézzel nem lehet emelgetni, de ettől tekintsünk el.
Tehát ahhoz hogy ellásunk ~2000 elektromos 40kwh autót, kell összesen ~2750 akksipakk. Az akksik ára kwh-ként ~175 dollár(link), tehát egy akksipakk kb ~2,5 millió ft jelenleg. ez azt jelenti, hogy a benzinkút tulajának belekellene feccölnie 750*2,5 milkát ami ~1,9 milliárd ft/benzinkút, tehát csak magyarországon ez jelenleg 3800 milliárd ft-ba kerülne. Töltönek 7kw-osat ezt találtam, lehet van olcsóbb is. Ez ugye ~460 font, tehát kb ~200e ft. Mivel 750et tölteni kel lszinte folyamatosan, ezért kel lkb ennyi is vagy ezzel egyenértékű rendszer, de az sem hiszem h nagyon olcsóbb, tehát 200e*750*2000 ami kb 300 milliárd ft. Tehát összesen 4100 milliárd ft-nál tartunk, aminek azért 10 év alatt minimum vissza kellene jönnie vhogy, és még karbantartással, fenntartással nem is számoltunk, de simán az is évente egy 10%, tehát 10 év alatt ennek a rendszernek ~8200 milliárd ft-ot kellene termelnie. Egy évben kb 91szer cserél akksipakkot egy autós, 10 év alatt 910szer kb, tehát a 4 millió kocsi összesen 3,64 milliárd akksicsere. Egy akksi feltöltése ~50kwh energiát igényel, ami jelenleg 40ft-al számolva ~2e ft, tehát csak a villanyköltsége lenne további ~7300 milliárd ft, s akkor jóindulatúan lakossági árral számoltam. Tehát az egész hóbelemanc kerülne 10 év alatt ~15.500 milliárdba, amire 3,64 milliárd akksicsere jutna, tehát egy akksicsere ahhoz h kb nullára jöjjön ki a rendszer kerülne ~4300 ft-ba. Ez azt jelenti, hogy havonta átlagosan 7szer kellene akksipakkot cserélni, így a km-enkénti költség kb 24 ft/km(30e ft/1250 km). Ez jelenlegi 570 ft-os benzin és ~560 ft-os gázolaj árral kb 4,21 liter illetve 4,28 literes fogyasztással tudnák hozni.
Na összeségében tehát a rendszernek kellene egy induló ~4100 milliárd ft befektetés, és további ~ 11000 milliárd a működtetéshez, meg az, hogy lakossági áron lehessen tankoltatni az egészet. Jah, és az, hogy évente legyen pluszba 18,2 twh villamos termelésünk(2021 ben volt 36 twh, szóval kb fele).
Szóval szerintem így, nagyon nem éri meg :)

Gépelés nem az erősségemasdsdk

(#5) Feketelaszlo válasza Jack Hunter (#2) üzenetére


Feketelaszlo
senior tag

Azért, mert a cserélhető aksinak követelménye, hogy az egy szolgáltató tulajdonában legyen, ne pedig a tiedben. Vagyis küldözgetheted a havi 100 €-s csekkeket az autógyártó szakosított pénzintézetének (Porsche Bank, Ford Credit, RCI, stb.) még akkor is, ha már kifizetted a járművet, mert enélkül csak egy 0 kilométer megtételére képes "üres" karosszériád van.
Ráadásul egy olyan világban, ahol az akkumulátor a legdrágább összetevő nem jó üzlet a gyártónak, mert legalább 1.2-1.5x több aksit gyártani, mint autót. Ahelyett, hogy akkucsere program keretében készletezi a hatótáv parásoknak akár új annyival több új autót is gyárthatna és eladhatná. A lehetséges csalási lehetőségeket (bérlő kiszedegeti a cellákat, átveri az akkucserélő automatát, ellopja az akkukat) nem is részletezném.

(#6) UnA válasza Hannibhál (#4) üzenetére


UnA
Korrektor

Elég sokat számoltál, ahogy látom, de egy fontos összeg kimaradt a képletből: a mostani benzin / dízel elosztás költsége.

Csak ezzel együtt van értelme a kalkulációnak, mert ez megtakarításként jelentkezik (elvileg) – mondom ezt úgy, hogy az elektromos autós átállásnak sem vagyok igazán híve... :)

(#7) Hannibhál válasza UnA (#6) üzenetére


Hannibhál
őstag

Ha arra gondolsz, h mennyiért szórják szét a kutak között, mennyiért termelik ki, fejlesztenek, karbantartanak stb, akkor azt azért hagytam ki mert az a piaci benzin illetve gázolaj árban benne van, ugyanis az annyi, h legyen profit is rajta. Az én számításomban az egész rendszerben még nincs is profit számolva, szóval ha ott is ,,teljesen" piaci alapon számoltam volna, akkor simán további 15-20%-al több jött volna ki.
De javítsatok ki ha rossz a logikai menet, elég hosszadalmas volt ezt végigcsinálni, lehet vhol elvesztettem a fonalat :D

Gépelés nem az erősségemasdsdk

(#8) Mbazsika


Mbazsika
tag

Az akkumulátor csere csak akkor működik:
Ha szabványosítva vannak az akkumulátorok
Ha nem tartozik az autóhoz, csak bérled
Így a bérleti díjban fizeted az amortizációját
A jelenlegitől eltérően nem teherviselő elem sok típusban
Ettől kezdve az otthoni töltés almás
+Azért egy nagyfesz akkupack cserélgetése nem két csavar ki és becsavarása...

Halott dolog.

[ Szerkesztve ]

(#9) Jack Hunter


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

Nem vagyok sötétzöld, csak újfent támadt egy kukábavaló világmegváltó ötletem.Ezért nem iszom gyakrabban. :DDD Talán az itt felsorolt ellenérvekre lehetne megoldás, pl. nem muszáj teherviselő elemnek lennie egy akksinak. Nem kellene nagy akku, ha szinte mindenhol kaphatsz másikat. Üres karosszéria lenne a villanyautó akku nélkül? Üres tankkal mi egy belső égésű autó? Nagy befektetés lenne? Igen.Komfortzónán kívül esik? Igen. Számít a pénz egy olyan országban, ahol többszáz milliárdot elcsesznek feleslegesen versenypályára, (Balaton) és a legmagasabb az áfa a régióban? Aligha. :(

(#10) forumpista válasza Jack Hunter (#9) üzenetére


forumpista
tag

Csak Mo kedveert nem fognak ilyen autokat es akksikat csinalni az autogyarak, szoval nem az a kerdes hogy itthon mire mennyi penzt csesz el a kormany.

Alapvetoen az egesz koncepcio akkor lehetne eletkepes ha olcson tudnank sok konnyu de nagy kapacitasu akksit gyartani, de jelenleg nem az a helyzet.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.