Sziasztok!
Új év, új költségek, újabb szervízek....Beütött nálunk is a koronaválság, ugyanis elég kevés km jött össze kicsi kocsinkkal, lássuk is:
Az előző évek közel ~22-24 ezres évenkinti futása után ez a 15 ezer elég kevés. Mindez persze annak köszönhető, hogy nem tudtunk nagyon rokonokat látogatni s így a hétvégi 3-400 km-es túrák is elmaradoztak. Megnőtt a városi használat, ez az átlagfogyasztáson is meglátszik, ami az eddigi legnagyobb. Ennek más oka is van, de arról később
Az összes költség jelentős volt, nem akkora mint tavaly, de egy elég szemmel látható összeg lett:
Szegény kocsink több nagyobb ,,hibát" is produkált ebben az évben, így a szervízköltség jelentősen meghaladta az üzemanyagköltséget. Év elején becsúszott egy 120e Ft-os kuplungszett csere, mert a tárcsa elkopott már. Aztán április környékén jött egy szakbarbár aki letörte a visszapillantóinkat s elgörbítette a szélvédőtörlő lapátokat, amivel egy jó kis 32e Ft-os kár lett. Nem sokkal ezután a gyújtótrafó adta meg magát, azt olcsón, mindössze 21e Ft árán megúsztuk. Illetve ezek között volt még egy repedt kiegyenlítőtartály, amit persze cserélni kellett, plusz ugye hűtővíz bele, mindezt potom 28 ezerért.
Aztán még a szokásos dolgok: műszaki, két szűrő és olajcsere, kötelező, valamint egy fékolajcsere is benézett már.
Ezek ellenére még most is úgy gondolom, hogy jó állapotban van, egyszerűen csak annyi van, hogy 17 éves lett az autó s mint tudjuk a gyerekek is minél idősebbek, annál drágábbak
Most kezdenek el fáradni a főbb alkatrészek, viszont szerintem már nagyobb költsége nem nagyon lehet vissza, hacsak nem a szervó vagy a klímakompresszor meg nem adja magát, mert néha a szervónak már hangja van...
Az eddig 3 év alatti üzemanyagfogyasztás s átlagfogyasztás:
Az átlagfogyasztás szépen felfele ment, hála a városi használatnak. 3 év alatt a kocsi vételárának kétszerese ment el csak üzemanyagra, ez elég brutális, de már kezdek hozzá szokni, hogy majd minden évben lehidalok az autóköltségektől. Ez a közel 1,5 millió Ft havi szinten 38.900 Ft-ot tesz ki, így annyira nem is vészes.
3 év alatt sikerült a 3,5-szeresét elkölteni a Fiestára. Csak ezek alapján havi szinten 67 ezer Ft-ba kerül, s akkor az értékvesztéssel nem is számoltam. Bár az ez esetben pont segítene, mert a használtpiaci árak emelkedése miatt 100-150 ezer Ft-al drágábban lehetne eladni mint vettük anno.
Bónusz: Egy jelentősebb plusz költségünk lett, de az nem szervíz, hanem inkább az én szépérzékem számlájára írható: lett alufelni
Mivel sajnos az eredeti kerekünk 14es volt 175/65-ös gumikkal, felniből viszont 16-osat szerettem volna a ha már lúd legyen kövér felkiáltással, így gumival együtt néztem felniket. Sikerült is találni egyet, rendkívül jól néz ki. Egyetlen bibi vele az volt, hogy nem gyári méretű gumi volt rajta, hanem sajnos eltérő. Nagyon eltérő. 195/55r16-os gumikkal volt szerelve, ami önmagába nem baj, csak 6mm-el nagyobb az átmérő mint a megengedett. Féltem is, hogy esetleg elakad valamibe, de szerencsémre minden gond nélkül felment, egyedül hátul ér bele erősebb kanyarodáskor a szövetbe, de ahhoz már hozzászoktam. 2 éves gumikkal adták 85 ezerért a szettet, pár karcolás volt rajta, illetve kerekenként egy anya különböző, de ennyit el tudtam nézni.
Az átmérő növekedés viszont járt egy nem várt következménnyel: nőtt az autó végáttétele. Ez a számok nyelvén körülbelül azt jelenti, hogy 6%-al hosszabb lett a váltó, s a sebességmérő is így mást mutat mint a valóság. Tehát ha 90-el akarok menni, akkor az óra szerinti 85-öt kell becéloznom körülbelül.
Mivel lett alufelni, ezért KÖTELEZŐ volt a fékeket is dekorálni, erről pár fotó(plusz az alufelniről):
Elősször szépen lerozsdamaróztuk a fém részeket valamint drótkefével megtisztítottuk, majd hagytuk hatni a rozsdamarót. Kis idő múlva ha kellett akkor újra maróztuk, míg elértük a kívánt felületet. Aztán bevetettük a praktikeres csodafékfestéket. Az eredmény egész pofás lett, s meglepően tartós is, mert a rendszeres mosásokat és a környezeti hatásokat is jól bírja, egyedül elől jön le egy kicsit már, de majd újrafújom.
Pár belső átalakítás is lett szeptemberben:
Sajnos a középkonzolról nem csináltam előtte képet, de későn jutott eszembe. Eredetileg nem akartam beleragasztani, de sajnos ha ezt nem csináltam volna meg, akkor nem marad benne. Így viszont egy kicsit a belteret is feldobta.
Még év végére belefért egy kis optika, feleségemtől kaptam +20 lovas matricákat ajándékba:
A kinézeten sokat javított, hogy a lökösök szürke műanyagját átfestettem feketére, így kicsit komolyabban néz ki. Ilyen volt eredetileg:
Hosszú utat jártunk be együtt s még többet fogunk remélhetőleg. Igyekszem ízlésesen csinálni a dolgokat rajta, ebben feleségem nagy segítségemre van, neki az ilyen dolgokhoz jobb az érzéke mint nekem. Amikor megvettük, még így nézett ki:
Köszönöm szépen, hogy elolvastad, remélem tetszett
Link a költségtáblázathoz:[link]
Tavalyi cikk: [link]