2020. július 9., csütörtök

Gyorskeresés

Egy felújított új forgószék esete

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Lehet furcsáljátok a címet, de ilyen is van, sajna. A történet még karácsony előtt kezdődött, amikor is az öcsémnek akartunk venni egy az ő 195cm magasságához passzoló nagy forgószéket. A méretéből adódóan jelentősen beszűkült a választék, több helyen is voltunk, végül a fater tiltakozása ellenére elmentünk a helyi Jysk-be is. Ott is volt néhány ami méretben jó volt, és végül az egyiknek nagyon tetszett a kialakítása, jól a testhez simult, ráadásul a felirat szerint extrém le volt értékelve, 50-ről 20-ra. Hogy egészen konkrétak legyünk a sporup fantázia névre hallgatott. Persze nem volt raktáron, de következő hétre rendelhettünk. Igazából én magamnak nem is akartam venni forgószéket, de a munkahelyen lévő annyira sz@r volt és hát napi 8-9 órát ültem benne tehát nagyon nem volt mindegy min töltöd el ezt az időt, így úgy döntöttem én is veszek egyet magamnak otthonra, az otthonit meg beviszem a céghez. Mire én odakerültem, hogy az ötletet végre tett is kövesse akkor már 25 ezrest kértek el érte, de már nagyon beleéltem magam a cserébe, és nem számított ez a felár.

Otthon az összerakásnál rögtön feltűnt 1-2 dolog, így például az, hogy a leírás szerint a támlánál fogva tilos tologatni. Ki hallott már ilyet? Olyan gyenge lenne a háttámlája, hogy nem bírja ki ezt a terhelés? És akkor mi van ha hátradőlök azt kibírja? És mi van ha már van benne hintamechanizmus azt bekapcsolom és úgy dőlök hátra? Tuti 10x akkora erő éri a háttámlát mint tologatásnál! A boltban kipróbáltam a kiállított példányt és nem volt vele semmi gond, bár nem erőltettem meg (így utólag már sajnálom) és a hintázó részét se próbáltam ki. Lehet, hogy a boltba az 50 ezres példány volt, nekünk meg már csak a gagyi kínai másolat jutott és ezért ennyi? A mai világban ez simán belefér. Az ember azt gondolná, hogy egy ekkora szék aminek olyan hosszú az ülőlapja, hogy egy 160-as ember behajlított lábbal nem is tud rajta ülni, tehát tudják, hogy minimum 180-as vagy még magasabb ember fog majd benne terpeszkedni és ebből adódóan legalább 80 kilós, de inkább 90-100 kilós tömeggel kell számítani akkor abba biztosan több anyagot raktak, hogy merevebb legyen és kibírja a nagyobb terhelést, de mint az alább leírtak majd rávilágítanak ez közel sem így történt. Hú ez jó hosszú mondat lett :)) Egyébként a csomagon 21 kg szerepelt (bár nem tudom, hogy a csomag, vagy csak maga a szék ennyi) de ez alapján úgy tűnt van benne anyag rendesen, nem spóroltak az anyaggal.

Szóval otthon összeraktam, első próba, ijesztő recsegés ropogás hallatszik, a hang a fának a szálkás szakadására emlékeztetett, mintha szépen egyesével pattannának el a szálak benne. Csavart utána húzom, de 2-3 nap után annyira hátrafelé dőlt a támla, hogy már nem mertem beleülni. Itt valami komolyabb gond lehet, de a sok melo mellett nem értem rá, hogy utána nézzek. Néhány nap múlva karácsony, az öcsémét is összeraktuk, nála is éles recsegések hallatszanak, mint az enyémnél. A sajátomba én már nem nagyon mertem beleülni, de mivel zavart megbontottam legalább az alján lévő takaró textilt (néhány rögzítő U szöget kihúztam) lássam, hogy is állunk. A látvány érdekes volt, keresztbe pont a rögzítő csavaroknál szép nagy repedés látványa fogadott, és akkor még nem láttam a teljes képet. Innentől kezdve a lehetőségeim:
- kidobom
- elajándékozom, ez nem lett volna fair
- gariztatás, sajna vannak negatív tapasztalataim a Jysk ezen tevékenységéről, a dobozt is már rég kidobtam, meg amúgy is ha esetleg kicserélték volna, akkor is kapok egy ugyan ilyet mint ez és idővel ugyan ez lett volna a gondom, így passzoltam
- tedd meg magad ha más nem alapon megcsinálom, ennél maradtam


A textil boritás lebontása után, fent a 2 dupla cérnaszál a 4-ből, oldalt a 3-3 lehuzó fehér textil a 4-4 helyett, alul a sérült rész innen még nem is annyira vészes


a másik oldalról azért már látszik, hogy átszakadt és elrepedt

Február, végre ki tudtam venni a még tavalyról maradt 13 nap szabim egy részét. Szétkaptam, és az ülőlappal hazasétáltam anyámékhoz, mivel kertes házban laknak és ott van minden szerszám ami nekem ehhez a műtéthez majd kell. Tovább bontottam, teljesen leszedtem a már megbontott alsó takaró textilt, lehámoztam a műbőr (bocs textilbőr) kárpitozást a szivacsokkal együtt és számadást tartottam a látvány alapján. A konstrukciós hibák amiket első ránézésre találtam, pedig nem is vagyok MEO-s:
- Csavaroknál sehol alátét, pedig nem ártott volna.
- A hátlap és az ülőlap kapcsolatát egy L alakú acél profil biztosította. Ezt már az összeszereléskor is furcsáltam, hogy az alsó konzol alján lévő merevítési célt szolgáló árokba pont bele tudna csúszni, de a leírás alapján nem bele, hanem rá kell rakni, aminek eredményeképpen a konzolra fekszik fel egy rövid darabon utána meg levegőben log, majd nagyon kis részen ahol a hátsó utolsó 2 csavar van hozzáér az ülőlaphoz. Ha be lett volna csúsztatva a konzol alá akkor teljes felületén felfeküdne, alapból merevebb lenne a konstrukció, és mivel a konzol meg rajta lenne az pluszba is merevítené az egész rendszert. Szerintem aki ezt így kigondolta, az … na hadd ne mondjak semmit sértőt az illető műszaki vénájáról.
- Az ülőlap, pontosabban a fa rész ami mindent összefog, mondhatni mint autónál az alváz ez kellene legyen a legerősebb része a kompozíciónak, ezzel szemben ez lett a leggyengébb. Erre célra a költségek csökkentése (na meg a borítás alatt úgy se látni) farostlemezt szoktak alkalmazni. Ez gyakorlatilag hulladék fa kisebb nagyobb darabokra felaprítva, esetenként ledarálva, és összeragasztva némi nyomás alatt kiszárítva. A leírásban egyébként furnérlemez szerepelt, szerintem az megint más, de ne legyünk előre szőrszálhasogatóak. Na most ez jelen esetben gyenge minőségű + vékonyabb mint kellene (összehasonlítottam a másik forgószékemmel) és az én esetemben meg úgy tűnik gyártási hibás volt pont ott, ahol a legnagyobb erőt kellett volna elviselnie.
- A farostlemezt kicsit hajlítani szokták (gőzölik ha jól tudom), és ugye minél vékonyabb ez annál könnyebb dolog, talán ezért is ilyen vékony. A hajlításra azért van szükség, hogy egy kisebb vályút képezzenek vele, ezzel középre vezetve a benne ülőt. Ezt még megértem, de mi értelme van az ülőlap elejénél a lefelé hajtásnak? Van valami kiugró rész a térd mögött aminek ettől a megoldástól kényelmesebb lenne az ülés? Nincs ezzel semmi gondom, a forgószékek nagy részénél ez a megoldás van. DE! A konzol ami a farostlemezre kerül 4 csavarral rögzítésre az sík felülethez van kitalálva. Tehát ha egy domború felületre rárakjuk (lásd kép) akkor 1. csak részben fekszik fel. 2. pont ott ahol a legjobban kellene a rögzítő fülek a levegőben lógnak. Ha meghúzom a csavart akkor valami feszülni, pattanni fog, és nem az acél hanem a farostlemez. Magyarán meghajlították a lemezt, és azt a csavarral meg visszahúzatják velünk egyenesbe, gratula. Nem kellett volna semmi extrém ötlet, csak a konzolon lévő 4 fület meghajtani kissé, és probléma megoldva.
- A szokásos az ilyen székeknél az un. körmösanya használata. Ez gyakorlatilag olyan mintha egy hengeres anyát meg egy alátétet összehegesztenének. A hengeres rész beleesik a furatba, így nem log ki semerre, az alátét meg tartja, hogy ne essen át, plusz 4 részben be szokták vágni az alátétet, a bevágott részeket elhajtani mintha kis fülek lennének és ezt beleütni a fába, hogy rögzüljön és ne forduljon el húzáskor. Régi bevált ötlet, nem kell a spanyol viaszt feltalálni. Helyette itt egy olyan szintén hengeres anyát találtam, aminek egyik végén minimális a perem, annyira, hogy nálam át is szakadt 2, pedig nem 50 centis racsnis kulccsal feküdtem neki, csak a hozzá kapott kis imbusz kulccsal, de azt se bírta ki! A másik oldalán meg (szerintem teljesen feleslegesen!) elperemezték vagy kalapáccsal vagy présgéppel, de biztos nem tettek jót a fa anyagnak vele.
- Karfái is vannak a széknek, szép íves, hajlított sőt bőrrel (bocs csak műbőr) van burkolva, ami cipzáras, és le lehetne róla venni. Nem ez a gond, hanem az, hogy a karfát szinte mindig az ülőlap aljához rögzítik. De itt oldalról van rögzítve egy kis konzolhoz (ami jobban kiáll mint kéne) 1 csavarral és a hátlaphoz egy másikkal. Ránézésre ez még plusz merevítést is ad az egész széknek, de nem, a régi székem karfa nélkül is merevebb mint ez vele. Ha a hátlap rögzítése nem megfelelő és hátrabillen, akkor a karfa is vele fordul minden ellenállás nélkül. Gyakorlatilag az esztétikai hatáson meg a könyök támasztásán kívül nincs jelentősége. Ha már ilyen minimalisták az alapanyag terén, akkor miért nem használták fel ezt a területet arra, hogy plusz merevítést hozzanak létre vele?
- A szétbontásnál derült ki, hogy az ülőlaphoz alulról odavarrt, az ülőlap kárpitjának lehúzását célzó oldalanként 4 textil szálból csak 3-3 volt felhasználva, és ráadásul a hozzá tartozó furat sem volt jó helyen (spóroltak a munkások rendesen). E mellett még volt 4 dupla cérnaszál is az ülőfelület elejét lehúzandó, de ezekből meg csak 2 volt felhasználva, a másik kettő meg csak kiszámlázva.


a 3 piros kör a cérnáknak van, de ebből amúgy 4 van tehát 4 furat illene hozzá, a 8 sárga a textil szallagokhoz, amiből 6 lett csak felhasználva gyárilag és egy vonalban kéne lenniük!, alul meg a kiálló vas elemre csatlakozik a karfa, mint látni jóval kijjebb áll mint az ülőlap

- Mint majd az egyik képen látszik is a felhasznált farostlemez annyira ki volt száradva és annyira gagyi minőségű volt, hogy a hozzá ragasztott szivacs leszedésekor több kisebb darab leszakadt belőle. Mintha nem is egy új cucc lenne hanem egy legalább 5-6 éves.


a leszakadt fadarabok a szivacson

Javítási lehetőségek:
1. mivel hajlított a farostlemez, ezért elég nehéz, de talán funért tudtam volna rá hajlítani mindkét oldalról 1-1 lapot, majd körbe összecsavarozom, esetleg ragasztom is (időigényes és hideg is volt hozzá)
2. T alakú acél elemet kreálok és mindkét oldalára felrakom, összecsavarozom (nem volt kedvem hegeszteni ilyen időben, a végén már a hó is esett)
3. kukázom a gyári farostlemezt, és vastagabb valamit teszek be helyette

A 3 lehetőség közül a 3. volt a szimpatikus, és a legkevesebb időt igénylő. Találtam egy olyan farostlemezt ami áruszállító padlólemeze volt, tonna szám tologatták rajta az árut, ha azt kibírta akkor ezt is ki kell. Vastagabb volt és sokkal tömörebb is mint a gyári, kézzel mérve majd 2x akkora volt a kivágott darab tömege. Persze ez nem lesz hajlított, hanem sík marad, de legalább a konzol tökéletesen felfekszik majd rá.


bár homályos a kép, de azért látni, hogy a mennyire nem fekszik fel a konzol a lapra, a csavarnál legalább 3-4 mm rés van


élből a széttört rész


a körmösanya

A gyárit körberajzoltam, dekopirral az újat kivágtam, jöhettek a rögzítések. A régiben lévő anyákat ki lehetett volna bányászni, újra felhasználni már nem igazán, de mivel ez a lap még vastagabb is így kuka. Az öcsém régi székét előző nap pont szétkapta az apánk, abban láttam meg ezt a körmösanyát, ami nekem őszintén új dolog volt, de hát nem vagyok asztalos, de a szomszéd igen, pont átjött és mondta lehet ilyet kapni. Akkorra már a 4 nagyobbikat beraktam a helyére, a kisebb átmérőjűeket meg nem akartam felhasználni. Ha már hétfő volt, gyorsan elugrottunk homokihoz, de ott nem volt ilyen. Ami volt helyette az egy menetes változat, nagyon el kell találni hozzá a furatot, de azért vettem egy 10-es csomagot 170 forintért ha más nem lesz akkor ennél maradunk. Közben volt egy áramszünet a boltban:))) Onnan elküldtek a Vasangyalhoz, na ott volt körmösanya. Nekem kellett még 4, meg gondolva az öcsémre neki vettem 8-at, 12 ft/db áron nem tétel. Én a kiálló tüskéket visszahajtottam, mert nem tetszett, ráadásul ebbe a kemény lapba amúgy is elég nehéz lett volna beütni, inkább átfúrtam és 2 kis szeggel rögzítettem őket. Jöhetett a kárpit vissza. Kifúrtuk a gyári alapján a szükséges furatokat amiken át a lehúzó szalagok kibuknak, ezekkel lehet kicsit feszíteni, lehúzni az ülőlapot. Görcsöltünk egy darabig a lehúzó szálakkal (elől 4 dupla vastag cérna, oldalanként 4 textil szalag), végül mindegyik végére cérnát kötöttünk. Az első 4-nek jó volt a furat, de az oldalsóké nem. Az eredetin az oldalanként 4-ből csak 3 volt felhasználva, azt is nem 3, hanem 2 lyukon húzták át, így nekünk újabb lyukakat kellett fúrnunk de végül minden összejött. Összeraktam, az eredmény meggyőző, valahogy ilyennek lett volna lenni gyárilag. Költségben nekem gyakorlatilag 4x12 forint meg a vásárlással együtt ~4 órámba tellett ez a kis átalakítás. Persze ide kellene számítani a benzint, a felhasznált lap, és a használt elemek költségeit is. Örültem, hogy ez a hiba is megoldódott, persze tudom, az öcsémét is nemsokára meg kell majd csinálnom, de a rutin akkor már meglesz, sőt az is lehet, hogy az én régi elememet az övéhez csavarozzuk és a kettő együtt már elég merev lesz, ki tudja.

Experience is my teacher

  • Nem lehet hozzászólni
Copyright © 2000-2020 PROHARDVER Informatikai Kft.