Hirdetés

Alfa, inkább omega az...

Hirdetés

Az alfa a vezérhím szokott lenni, erre a generációra meg mindent lehet mondani, de azt nem, hogy kiemelkedő. A helyzet évről évre egyre rosszabb, az új kilencedikes évfolyam eddig a legalja. Aki nem foglalkozik tanítással nem is tudja milyen nagy a probléma.
Adott egy osztály, 34 diákból kb. 10 tud olvasni normálisan. (Nem egy van, van ahol rosszabb... ) Mármint meg is érti mit olvasott, és képes a lényeget összefoglalni. Egy osztályban legalább 3-5 diáknak papírja van róla, hogy viselkedés zavaros, adhd-s, autista stb... Olyan szinten, hogy zavarja a többit, felszerelést szétdobálja idegből, káromkodik, izeg-mozog, mászkál stb. A másik 3 sem piskóta, csak ő a fontos, csak ő beszélhet, nem érdekli senki más. Ha más beszél akkor nyilván zörög, köhög tökmindegy, csak valamit csináljon. Korábban is voltak Tompikák, örökmozgók, de ők is jobbak voltak... lehetett őket kezelni. A régi kedvenc Tompikámban nem volt gonoszság, rosszindulat. Mozgott, sétált óra közben, de legalább egy kettest-hármast összehozott, még benne is volt annyi kitartás, hogy félévkor, év végén összeszedte magát, és megcsinálta a feladatot... Nála, náluk nem szakadt el a cérna, nem vágta idegből senkihez a tolltartót, táskát, bármit. Zavarta az órát? Igen, de lehetett kezelni.
Na a mostaniakban van rosszindulat, gonoszság, dac? , féktelen düh, indulat. Félelmetes, hogy ezeket beintegrálják a normális diákok közé. Bármi történhet...
Mi normális, jó hírú technikum vagyunk, nem a legalja, ott ennél is rosszabb a helyzet.

Nagyon nem jó őket még fél csoportban sem tanítani. Kezdtük a Kodu-val, ami egy pofon egyszerű kis program, blokk programozás alapjai. Hát, beadandókat nem csinálta meg a csoport harmada. Eddig ilyen sose volt, sőt egész jól kimaxolták a Kodu lehetőségeit. Jobb csoportokkal utána jön egy kis Thunkable vagy AppInventor... na a mostaniakkal elment az idő a Koduval.
A html alapokat 6. órája tanítom... sokan még mindig nem tudják a záró taget normálisan használni. Nem bírnak minta után tagolni egy szöveget... még mindig... div, H1-H2-H3, p, img, alapok. Nemhogy formázni... Van pdf-ben, van weblapon elmélet, van YouTube video, egyiket se nézik meg otthon.
3 éve 10 óra alatt végig vettük a html-t form-mal együtt, meg minimális css-sel. Utána jönne ugye a css java, majd összetett feladatok, meg az ágazati alapvizsga feladatsorok, bootstrap stb. Most nagyon nagyot esett a szint.
Nem is akarják csinálni, de akkor minek jöttek szoftverfejlesztő/rendszerüzemeltető szakra?
Kitartásuk nulla, probléma megoldó képességük nulla, önálló munka nulla. Tisztelet a kevés kivételnek, még vannak szerencsére. 34 főből kb. 20 alkalmas középiskolába, 4-6 akiből lehet akár programozó is, a többit vissza kéne küldeni általánosba, hogy tanuljon meg olvasni, meg haza, hogy neveljék meg normálisan... legyen egy alapvető értékrendje, kitartása, türelme.
Néhány példa: játszanak Y8-cal, Krunkerrel, ha letiltom akkor paint... Kikapcsolják a gépet óra vége előtt 10 perccel négyen.. feladják az egészet, ha bármi gond van. Akkor is, ha segítek, akkor is ha nem.
Hétvégente isznak, házibuliznak. Ugyanakkor csinálják a jogsit kismotorra... de szerencsére azt se tudják letenni. Beírtam már 3 karót, meg üzentem a szülőknek, ofő is. De nem csak nálam ilyenek, töri, magyar, matek még rosszabb, mert ott egyben vannak 34-en... Iskola pszichológus nem győzi, de sokszor nincs is együttműködés a szülők részéről. A pszichológus a hülye, ők normálisak.
Elérte a célt a fogyasztói társadalom, ez ment évek óta, hogy csak te, csak neked, csak most, mert megérdemled...

  • Szevam

    senior tag

    LOGOUT blog (1)

    Elég durva. Én azt gondolom, - bár nem vagyok ebben biztos - hogy sokszor a szülők nem tudnak foglalkozni a gyerekkel, mert folymatosan dolgozni kell. Ma már nem elég megélni csak egy fizetésből, így sokszor anyának is be kell szállni a "buliba". A gyereket, ha tudják lerakják nagyszülőknél, ha meg nem, akkor otthon marad egyedül, vagy ki tudja milyen megoldások vannak. Sokan nevelik egyedül a gyereket. A gyerekeket önállóságra kell tanítani első sorban, hogy tudják értékelni mi az ami körülveszi őket.

    A természettől nem félni kell, hanem megismerni azt. A megismerés pedig nem csak arról szól, hogy ránézek valamire és hiszek valamit az által, hanem arról, hogy foglalkozom vele, hagyom, hogy megmutassa önmagát.

  • Hieronymus

    addikt

    LOGOUT blog

    "Elérte a célt a fogyasztói társadalom, ez ment évek óta, hogy csak te, csak neked, csak most, mert megérdemled..."

    Ennek nem sok köze van a fogyasztói társadalomhoz,
    Évtizedekkel ezelőtt a kulcsos gyerek kategóriának hívták. A szülők nincsenek otthon, a nyakba akasztott kulcsot használták a gyerekek. Normális módon nem kaptak kulcsot, mert elhagyták a gyerekek.

    A szülők dolgoztak vagy kocsmáztak vagy akármi mást csináltak. Az otthon volt az első, amit el akartak kerülni. A többszörös probléma halmazból a gyerek leszorult a többedik helyre. Azóta ezek a gyerekek felnőttek és ugyan olyan problémáik vannak mint a szüleiké volt.

    Az iskola szülői megítélése is sokat számít. Ha a gondoskodó szülőkben romlik egy iskola megítélése, máshova viszik a gyerekeket. Ami után szerényebb képességű gyerekek kerülnek az intézménybe.

    Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

  • Geri Bátyó

    addikt

    Na jó, most írok egy sztorit, aminek amúgy semmi köze a gyerekekhez, csak mondjuk ahhoz, hogy milyen a világ, aztán kitérek a gyerekekre is.

    Adott egy férfi, aki nőnek vallja magát és egy nő, aki férfinak vallja magát. Harmonikus párkapcsolatban élnek és a nőnek, aki férfinak vallja magát gyereke fog születni, a férfitól, aki nőnek vallja magát.
    kérdés:
    1. Itt most a férfi fog szülni, akit a nő ejtett teherbe
    2. vagy ez egy sima heteró pár, akik feltűnési viszketegségben szenvednek, mert a mai társadalom az idiótákat támogatja.

    ...és akkor térjünk rá a gyerekekre.
    1. A mai fiatalok 50-70%-a ADHD-s,. vagy autista, vagy figyelemzavaros, vagy a fene tudja még hogy mi
    2. vagy a mai gyerekek egyszerűen nincsenek megnevelve.

    Írhatnék még sok mindent de szerintem fölösleges.

    "Ki a büdös istennyila vagy te bohócképű!?" SzŐr Geri, birodalmi poéta és főszakács (:L topic)

  • Szevam

    senior tag

    LOGOUT blog (1)

    válasz Geri Bátyó #3 üzenetére

    Az első részt itt folytathatod ;]

    [ Szerkesztve ]

    A természettől nem félni kell, hanem megismerni azt. A megismerés pedig nem csak arról szól, hogy ránézek valamire és hiszek valamit az által, hanem arról, hogy foglalkozom vele, hagyom, hogy megmutassa önmagát.

  • démosthenés

    csendes tag

    válasz Geri Bátyó #3 üzenetére

    Most csukja be a szemét a sok -ista amikor én tanultam ilyen gond nem volt, mint amit leírtak volt tanár aki adott az ilyeneknek egy körmöst vagy repült a kulcscsomó vagy csak kiküldte az ajtó elé ezzel sem járt jól a delikvens, mert igazgató körbe járt az órák alatt folyóson és csak annyit kérdezett, hogy párosan vagy páratlanul szép-e az élet....
    Amúgy meg örültünk, hogy tanulhatunk, a zsebpénzünkből a suliban részletre vettük a könyveket és azokat faltuk, újságokból vagy a tévéből tanultuk BASIC-ben programozni stb.
    És csak jelzem, hogy nem elit iskola volt, hanem olyan iskola ahol az osztály fele nevelő otthonos gyerek volt (árvák vagy a családjuk problémás volt ezért kerültek állami "gondozásba") de mégsem voltak ilyenek, mint amit leírtak itt.
    Manapság az informatikából a többség meg csak annyit tud, hogy van faszbuk meg intant picsa és azt bambulja egész nap (mint egy zombi):C

    [ Szerkesztve ]

  • totron

    addikt

    válasz Hieronymus #2 üzenetére

    máshova viszik a gyerekeket.
    Sö mi van a területileg illetékes kötelezvénnyel? Oda kell járatni, nem? Ahova. Általános esetén.

    Azóta ezek a gyerekek felnőttek és ugyan olyan problémáik vannak mint a szüleiké volt.
    Ugyanazzal az immunválasszal?

    #3Geri Bátyó, első blikkre jó a párhuzam, de aztán talán mégsem. Ha az identitás - legyen az nemi vagy akármilyen egyéb érdeklődésbeli - nincs, nem lehet kiélve, annál jobban dacol és kapálózik-kreatívkodik később az elme. Vagyis ha te a poroszos egyenfrizurára/fejformára nyíró rendszerben vagy gyerek, után egész életedben futólépésben űzöd az önmegvalósítást, akár túltolva azt. Ennél összetettebb a pszichológiája, de váznak megteszi ez.

    Fókuszba a pedagógia nem egyszer dilettantizmusát, rossz megoldások hatékony rögzültségével és rögzítésével (továbbadásával) eszközölt károkozását tenném inkább: nem ismeri fel, ha tényleg spöciális a gyerek, cserébe keveri azzal, hogy egy teljesen egészséges, de a köztől eltérő tálentum, akivel dolga van és kincs került a kezei alá, aki viszont a kontextus minősége miatt rögtön inkább gyöngy, disznajok elé vetett. Fontos, hogy eufémizmusnak helye nincs: vagyis a destruktív tompika semmikor nem tálentum.

    Hogy aztán a végén reciprok értékkel hat-e az érdemi nevelés vagy annak hiánya vagy épp hogy nem, na azt nem tudom. Meg aztán nevelésből sem csak egy van, a személyre szabottság 30+ kényszerközösségek esetén nem túl gyakori vendég. Nem csoda, hogy a Waldorf metódusba menekül aki csak teheti, az sem hibátlan.

    El kell továbbá különíteni a tanári panaszfolyamot a valóságtól, mivel az évek alatt a szigma vagy nevezzük maradandó lerakódottságnak, besokallásnak bizony gyűlik és dagad. Ez az objektíven kimutatható színvonal-esést egy még borúsabb színezetben tünteti fel.

    Anyukáék hallották ismerőstől, hogy az IT jól fizet, vagyis jó lesz neki a szak. A rosta a jó hírű technikum reszortja - már a felvételnél. Nők jutnak eszembe, akik földig hordják le a párjukat, de akiket mindig ők választottak. Vagy méltatlankodnak a csöcsbambulás miatt, de amiket ők tesznek ki mindig.
    Értem, hogy egyre emelkedik a mindenkori tompikásodás esélye (ténye), de akkor felzárkóztatóval - ami egyben szűrő is - kell kezdeni a tanévet és kevesebb a probléma, még ha fikarcnyival is. Nem lehet vég nélkül kifele mutogatni vagy ha de, akkor hagyjuk el a jó hírűt, mivel nem vagytok képesek megugrani a problémát, posztoló.

    #4Szevam, mikor már atomfegyverektől ránk olvadt a világ mocska és csak kisujjunkkal vagyunk képesek érdei mozgást végezni, az a topik még akkor is pörögni fog... Kisütné az egészet egy buzibári látogatás, nosza hát.

    #5démosthenés, Amúgy meg örültünk, hogy tanulhatunk, a zsebpénzünkből a suliban részletre vettük a könyveket és azokat faltuk,
    Konkrétan ezek melyek voltak?

  • Szevam

    senior tag

    LOGOUT blog (1)

    válasz totron #6 üzenetére

    Szerintem az már kihalt. Minek linkelgeted az s-ek alá a nickem?

    Nyilván több oldalú a probléma. Sokan akik kompetensebbek, inkább IT-n kötnek ki, minthogy tanítsanak.

    A természettől nem félni kell, hanem megismerni azt. A megismerés pedig nem csak arról szól, hogy ránézek valamire és hiszek valamit az által, hanem arról, hogy foglalkozom vele, hagyom, hogy megmutassa önmagát.

  • kilepoblog

    újonc

    LOGOUT blog (1)

    válasz totron #6 üzenetére

    Fenntartó nem engedi a felvételit... ennyi. Egyébként a Tompikák is ötös matekkal meg 4.0 feletti átlaggal érkeznek. Felsó tagozaton (is) a túlélésre mennek, azaz minél előbb szabadulnak a diákoktól, felelősség nulla, hiszen ebből semmilyen probléma nincs. Nálunk is van bemeneti, kimeneti mérés, ginop kutyafüle... van kötelező korrepetálás egyébként, mert a nyolcadikos ötös matekosok gyakorlatilag semmit nem tudnak. Van magyarból is.
    Az egész teljesítmény mérés a klasszikus mennyit fialjon a disznó metódusra hasonlít.

    Abban igazad van, hogy elég sötéten látom a jelent, meg a jövőt, meg kicsit kiégtem már.
    De majd írok a weblapos cégről is, ahol tavaly bedolgoztam... az is bolondokháza, de a fizetés kicsivel jobb.
    A teljesítményromlás probléma valós, évről évre rosszabb, de most nagyobb mértékben esett a szint, mint eddig. Nem csak nálunk. Ha kötelező lesz a gimnáziumokban az 50 pontos felvételi, akkor azok is kiürülnek.
    Pont most jön a demográfiai mélypont, egyre kevesebb lesz a gyerek. Megint indulhatnak az intézmény bezárások, mint 2000 környékén, utána meg az újranyitások... Mert nem lehet, hogy ne 34 fős legyen egy osztály, hanem max. 20... bontva meg 10 fős. Úgy már lehetne tanítani is.

    [ Szerkesztve ]

  • ncc1701

    veterán

    Ez szuper dolog, mert mindig lesz munkám. Minél hülyébbek a kölykök, annál jobb. :)

  • Szevam

    senior tag

    LOGOUT blog (1)

    válasz ncc1701 #9 üzenetére

    ??? :Y

    A természettől nem félni kell, hanem megismerni azt. A megismerés pedig nem csak arról szól, hogy ránézek valamire és hiszek valamit az által, hanem arról, hogy foglalkozom vele, hagyom, hogy megmutassa önmagát.

Még van hozzászólás! Tovább