Hirdetés
Az alfa a vezérhím szokott lenni, erre a generációra meg mindent lehet mondani, de azt nem, hogy kiemelkedő. A helyzet évről évre egyre rosszabb, az új kilencedikes évfolyam eddig a legalja. Aki nem foglalkozik tanítással nem is tudja milyen nagy a probléma.
Adott egy osztály, 34 diákból kb. 10 tud olvasni normálisan. (Nem egy van, van ahol rosszabb... ) Mármint meg is érti mit olvasott, és képes a lényeget összefoglalni. Egy osztályban legalább 3-5 diáknak papírja van róla, hogy viselkedés zavaros, adhd-s, autista stb... Olyan szinten, hogy zavarja a többit, felszerelést szétdobálja idegből, káromkodik, izeg-mozog, mászkál stb. A másik 3 sem piskóta, csak ő a fontos, csak ő beszélhet, nem érdekli senki más. Ha más beszél akkor nyilván zörög, köhög tökmindegy, csak valamit csináljon. Korábban is voltak Tompikák, örökmozgók, de ők is jobbak voltak... lehetett őket kezelni. A régi kedvenc Tompikámban nem volt gonoszság, rosszindulat. Mozgott, sétált óra közben, de legalább egy kettest-hármast összehozott, még benne is volt annyi kitartás, hogy félévkor, év végén összeszedte magát, és megcsinálta a feladatot... Nála, náluk nem szakadt el a cérna, nem vágta idegből senkihez a tolltartót, táskát, bármit. Zavarta az órát? Igen, de lehetett kezelni.
Na a mostaniakban van rosszindulat, gonoszság, dac? , féktelen düh, indulat. Félelmetes, hogy ezeket beintegrálják a normális diákok közé. Bármi történhet...
Mi normális, jó hírú technikum vagyunk, nem a legalja, ott ennél is rosszabb a helyzet.
Nagyon nem jó őket még fél csoportban sem tanítani. Kezdtük a Kodu-val, ami egy pofon egyszerű kis program, blokk programozás alapjai. Hát, beadandókat nem csinálta meg a csoport harmada. Eddig ilyen sose volt, sőt egész jól kimaxolták a Kodu lehetőségeit. Jobb csoportokkal utána jön egy kis Thunkable vagy AppInventor... na a mostaniakkal elment az idő a Koduval.
A html alapokat 6. órája tanítom... sokan még mindig nem tudják a záró taget normálisan használni. Nem bírnak minta után tagolni egy szöveget... még mindig... div, H1-H2-H3, p, img, alapok. Nemhogy formázni... Van pdf-ben, van weblapon elmélet, van YouTube video, egyiket se nézik meg otthon.
3 éve 10 óra alatt végig vettük a html-t form-mal együtt, meg minimális css-sel. Utána jönne ugye a css java, majd összetett feladatok, meg az ágazati alapvizsga feladatsorok, bootstrap stb. Most nagyon nagyot esett a szint.
Nem is akarják csinálni, de akkor minek jöttek szoftverfejlesztő/rendszerüzemeltető szakra?
Kitartásuk nulla, probléma megoldó képességük nulla, önálló munka nulla. Tisztelet a kevés kivételnek, még vannak szerencsére. 34 főből kb. 20 alkalmas középiskolába, 4-6 akiből lehet akár programozó is, a többit vissza kéne küldeni általánosba, hogy tanuljon meg olvasni, meg haza, hogy neveljék meg normálisan... legyen egy alapvető értékrendje, kitartása, türelme.
Néhány példa: játszanak Y8-cal, Krunkerrel, ha letiltom akkor paint... Kikapcsolják a gépet óra vége előtt 10 perccel négyen.. feladják az egészet, ha bármi gond van. Akkor is, ha segítek, akkor is ha nem.
Hétvégente isznak, házibuliznak. Ugyanakkor csinálják a jogsit kismotorra... de szerencsére azt se tudják letenni. Beírtam már 3 karót, meg üzentem a szülőknek, ofő is. De nem csak nálam ilyenek, töri, magyar, matek még rosszabb, mert ott egyben vannak 34-en... Iskola pszichológus nem győzi, de sokszor nincs is együttműködés a szülők részéről. A pszichológus a hülye, ők normálisak.
Elérte a célt a fogyasztói társadalom, ez ment évek óta, hogy csak te, csak neked, csak most, mert megérdemled...