svédeknél gimnáziumban minden éven minden tárgyból van egy központi írásbeli évzáró, ahol felmérik, hogy mennyit tudnak a diákok.
ezzel lehet rangsorolni az iskolákat, a diákokat, és ha egy tanár túl kedves/pikkel, akkor azonnal ki lehet szúrni.
a javítást természetesen másik helyeken végzik.
más.
a funkcionális analfabétizmus probléma, és nem tárgyi tudás erőltetésével segíthető.
a történelemoktatás jelen formájában megintcsak bajos: gyakorlatilag jelenleg már tökmindegy, hogy melyik csata napra pontosan mikor volt az 1200as években, ellenben mondjuk "Németország" a két világháború között annál érdekesebb: avagy hogyan tudott egy pici protestpárt hatalomra jutni és végigtarolni Európát, mindezt pár év leforgása alatt (avagy milyen elképesztő sebességgel történt). vagy a jakobinus forradalom balratolódásának folyamata, egy évszázaddal később Európa másik végében ott is történt valami nagyon hasonló. a történelem fontos, csak nem ebben a formában.
ugyanúgy irodalomnál is, született/meghalt érdektelen pontos évszámra, ha be tudja időbe rakni, hogy melyik korhoz tartozott, és mik motiválhatták a korra reflektálva az szerintem lényegesen jobb eredményt fog jelenteni. de legalábbis tanulhatóbb lesz. más kérdés, hogy teljesen más kikérdezési forma kell a kettőhöz.
nyelvből meg igazából heti 2-3 óra kevés. négy, minimum, ha eredményt is akarnak.
Don't dream it, be it. // Lagom amount.