Hirdetés

2024. június 18., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2022-07-13 14:16:17

LOGOUT.hu

Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#24587) tornas válasza sörösló (#24586) üzenetére


tornas
őstag

Igen, érdekes dolog a fizika, ezért is szeretem.:K

//"A csökkentet szívási teljesítmény a fogyasztás érdekében vagy csak hogy ne szívjon annyira?"
Ez esetben mind a kettő érvényesül. :B

A csökkentett szívási teljesítmény alatt azt értettem, hogy ne szívjon annyira. Ilyenkor kevesebb a gép fogyasztása is. Kisebb percenkénti fordulat, kisebb nyomaték, ergo kisebb teljesítményfelvétel a hálózatból is.//

A fenti sorok alatt a TRIAC használata miatt fellépő következményre értettem. Mert a fordulatszám jelen esetben nem a terhelés miatt csökken le. Így megállja a helyét a kijelentésem, szerintem.

Azzal viszont teljesen egyetértek, amikor befogom a csövet, akkor lényegében "vákuum" keletkezik, ergo nincs (van, csak minimális) légellenállás és így tud maxon pörögni a motor. Viszont hűtés hiányában hamar túlmelegszik, ezért kerülendő az amikor elzáródik vagy eldugul a cső!

Háztartási körülmények között elég nehéz vákuumot létrehozni, hogy megtudjak győződni arról, hogy hogyan változnak a teljesítményadatok.

De, ha egyre jobban terhelem a motort (vagyis egyre lassabban forog), akkor egyre nagyobb a felvett teljesítménye a hálózatból. Pl. vastag szőnyeget porszívózok. Üresjáratban kisebb a felvett teljesítménye, mint ha terhelve van. De akkor hogyan csökkenhet le "vákuumban" a felvett teljesítmény, ha felszökik a fordulatszám? Végül is a vastag szőnyeg porszívózásakor is a levegő szívása akadályokba ütközik (a szőnyeg meg a padló miatt is). Ekkor is magasabb egy picit a gép hangja (magasabb fordulaton pörög, mert ugyanazt a légszállítást próbálja produkálni), de teljesítménye (felvett-leadott) inkább nő nem pedig csökken. Nincs itt valami paradoxon? Érdekes....

Egyenáramú soros motornál van még olyan, hogy azt mindig terhelve kell használni (mozdonyok), mert képesek addig gyorsulni, míg szét nem esnek. Ekkor azt hiszem, hogy az áramfelvétel itt is nő.

Egy kisflexre ez mindenképpen igaz, de ott a tengelyt szilárd anyag akadályozza a forgásban. Míg egy porszívó motornál a légnyomás változás másképp van hatással a felvett teljesítményre. Gondolatom szerint...

De ha belegondolok, akkor ha sokáig porszívózok egyhuzamban egy nagy szőnyeget, akkor nem azért melegszik fel annyira a motor, mert a felvett nagyobb teljesítmény miatt több lesz hőveszteség, hanem mert a légszállítás elégtelensége miatt hamarabb fel(túl)melegszik

//"Ha lukat nyitsz a szívócsövön akkor tényleg nem szív annyira, de az energiafelvétel nő."//

Ez csak azért érdekes számomra, mert ha nagyobb a felület, akkor könnyebben tudja a levegőt szívni. vagyis kevesebb energiát kell belefektetni a motornak a levegő szívásába. Hacsak egy orrlukadon lélegzel és úgy kezdesz el futni, hamarabb el fogsz fáradni, mert tudsz elég levegőt beszívni. Ergo több erőt kell kifejtenie a tüdődnek, hogy ugyanazt a levegőmennyiséget egy egységnyi idő alatt akarod belélegezni kisebb felületen (keresztmetszeten). De ha orron-szájon át veszed, akkor már könnyebb a dolgod. Nem?

Arra kíváncsi lennék, hogy tökéletesen vákuumban hogyan alakulna egy ilyen motor teljesítmény felvétele (én is azt feltételezném, hogy alig lenne felvett teljesítménye, a légnyomás /légellenállás/ hiánya miatt) és utána forgás alatt légnyomásos teret hoznék létre körülötte, és akkor hogyan változna meg. Jelen esetben meg a felvett teljesítmény növekedését jósolnám meg.

Tényleg nagyon érdekes dolog a fizika. Öveged Professzort meg nagyon szerettem srác koromban.:K

[ Szerkesztve ]

"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.