2024. április 16., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

Rigs of Rods(RoR)

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Ez egy érdekesnek igérkező freeware (de nem open source) szimuláció, amely grafikailag kedvenc motoromra, az Ogre 3D-re épül.

[ ÚJ TESZT ]

Ez egy érdekesnek igérkező freeware (de nem open source) szimuláció, amely grafikailag kedvenc motoromra, az Ogre 3D-re épül. Érdekessége azonban nem ez, hanem az új típusú Soft Body (puha test) fizika, melynek logikája szöges ellentétben áll a kommersznek mondható Rigid Body (merev test) fizikával.

Utóbbi mindenféle bonyolult egyenletek megoldása árán kiszámolja, hogyan mozdulnak el az egymásonra ható testek. A dolog hátránya, hogy extrém esetekben, például amikor túl sok dolog ütközik egymással vagy túl nagy sebességgel történik az ütközés, akkor a rendszer rettenetesen belassul, vagy akár az egyenletrendszer megoldhatatlan is lehet, ezért a fizika összeomlik. A Soft Body fizikánál ellenben csak triviális egyenletek vannak, és abból indulunk ki, hogy minden összenyomható. A nevével ellentétben nem csak puha testekre alkalmazható, a lényeg csak annyi, hogy a modellezett testek deformálhatók. Ez nem is baj, hiszen jellemzően bármiről elmondható, hogy megfelelő erő hatására deformálódik.

Mellesleg szerintem sokkal jobban nézne ki autós játékokban, ha az autók nem pörögnének a levegőben meg pattognának összevissza mint valami elcseszett Matchboxok, hanem rendesen összetörnének. Ezt ez a fizika lehetővé teszi. Ha arcade játékról van szó, az autó egy pillanat alatt visszakerülhet eredeti állapotába, és mehet tovább a játék. Ha szimulátor, akkor game over (vagy az akkor sim over?).

A Soft Body fizika hátránya egyébként, hogy nagyon számításigényes, így mostanáig nemigen találkozhattunk ilyen fizika-megvalósítással játékokban. De pár éven belül állítólag várható a megjelenése. Különösen, hogy a fizikai segédprocesszorokkal és a modern grafikus kártyákkal ez tovább gyorsítható, ellentétben a Rigid Body fizikával, amely a bonyolult egyenletek miatt nemigen gyorsítható megfizethető célhardverrel.

A programot sajnos nem sikerült rendesen kipróbálnom, ugyanis a rendelkezésemre álló kontrollerek egyikével sem volt irányítható. Elvileg a játékhoz force feedbackes kormányt javasolnak, de ennél olyan hatalmas holtjáték volt, amivel egy óceánjárót is nehéz lenne irányítani, hiába állítottam azt 0-ra a Windows Vezérlőpulton. A gamepad még elviselhető volt, de ott is komoly gondok adódtak a pontos kormányzással. Elvileg pont erre lenne jó a kormány, csak ne lenne az a 180°-os holtjáték...

Mivel a játék freeware, de nem open source, ezért nem is igen van rá remény hogy belátható időn belül használható lesz. Gondolom a készítő saját kormányával kiválóan működik, a többi játékos meg nyomja billentyűzettel. Persze én ebből is kimaradok a Happy Hacking billentyűzetem miatt, hiszen a gombok nem konfigurálhatók.

Mindegy, azért érdemes volt megnézni a programot és a honlapot már csak a fizika miatt is, legyen az irányítás bármilyen borzalmas.Nekem ez a véleményem a játékról.

Még adok egy pár képet is:

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.