2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Betekintés az NVIDIA Tegra 2 világába

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A játékok új forradalmát hozhatja az NVIDIA két maggal rendelkező mobil processzora

[ ÚJ TESZT ]

Egy évvel ezelőtt jelentette be az NVIDIA a Tegra 2 processzorát, melyeket mobil eszközökbe szánt. Ez idő alatt a 2 magos processzornak rendkívül sok gyártót sikerült megnyernie az új chipjével, és megannyi szerződést kötöttek már rá. Aki rendszeresen követi a mobilvilág híreit, alakulásait, az tudhatja, hogy az elmúlt hónapban több tablet is jelent már meg a Tegra 2-vel (pl. Toshiba Folio 100), és megannyi van megjelenés előtt, de nem csak a tábla gépekben felhasználható a processzor, hanem a mobiltelefonokban is, elsők között érkezik majd az LG kétmagos készüléke is.

Miért váltott profilt az NVIDIA?

Az NVIDIA eddig elsősorban a Windows CE rendszerre koncentrálta az erőfeszítéseit, ami vélhetően hiba volt. Ez azért megmagyarázható azzal, hogy a Microsoft és a korai DirectX szövetség tette sikeressé a gyártót a múltban.

Egy idő után úgy gondolta, hogy egy éles fordulattal, a videokártya piacról kicsit levéve a szemét, a mobil platform, és a Google Android operációs rendszer felé fordul, ahol jó OEM beszállító lehet. Ebben az új irányban az NVIDIA további, jelentős profitot termelhet a vezetéknélküli multimédiával és játékkal, amihez csak kellően dominás részesedést kell elcsípnie az ősi riválisoktól, melyek a Qualcomm, a Texas Instruments, Freescake és a Marvell.

Két évvel ezelőtt az emberek meglehetősen elégedettek voltak az okostelefonjukkal, és örültek, ha az internetet tudták hozzávetőlegesen gond nélkül böngészni. Egyes telefonoknak ekkor még ez is gondot okozott.
Ma a játékok azok, melyek a legtöbb pénz hozzák (alkalmazás boltokon keresztül), így hirtelen minden gyártó szeretne egyre erősebb, jobb készüléket létrehozni a játékok futtatására. És vajon ki volt az, aki az elmúlt évzited grafikai piacát igyekezett előrébb lökdösni?

Az alap funkciók is lényegesek!

Először is, az kevés, ha van egy jó hardverünk, amin játszani lehet. Az másnak is van. A Tegra 2-nek előbb az alap dolgokban kell bizonyítania, ami a gyors web böngészés és a jó akkumulátor üzemidő. Az NVIDIA szerint a Tegra 2 segítségével sokkal gyorsabban lehet böngészni a neten, mint a jelenleg piacon lévő, ám régebbi feljesztésőű versenytársakkal.
A fenti grafikon mutatja a relatív teljesítményeket több webes benchmark programban. Alapvetően jól demonstrálja a kép, hogy a Tegra 2 jól teljesít, az internet böngészés sokat profitál a multi-core jellegből. Ez egyébként egyéb többmagos architektúra fejlesztések esetében is megfigyelhető.

Ugyan az a teljesítmény, kevesebb energiafelhasználással

Van egy jól ismert el, ez pedig eredetilíg így van: “perform the task quickly, and get back to sleep”. Ez magyarul valahogy úgy hangzik értelmesen, hogy "csináld meg gyorsan a feladatot és kapcsolj ki", amit a Tegra 2 szépen alkalmaz is. Az ötlet azon alapszik, hogy a chip egy gyors üzemmódban nagyon hamar megtudja csinálni a feladatát, közben pedig több áramot fogyaszt. Viszont ezután ugyan olyan gyorsan visszazuhan egy alvó állapotba, ahol minimális a fogyasztása. Ez a bizonyos alvó állapot pedig az NVIDIA elmondása szerint kisebb energiaigényű, mint a konkurencia termékei esetében.
Bár ez jó hatással van az üzemidőre, mégis az elsődleges cél a teljesítmény jelentős növelése, az akkumukátor hosszabb üzemidőn tartása mellett. Kicsit ellentétesen hangzik, de több, kisebb órajelű mag segítségével kevesebb energiafogyasztás mellett lehet elvégezni egy adott feladatot ugyan annyi idő alatt, vagy még gyorsabban, mint egy, nagyobb órajelű processzormaggal.

Irány a következő szint!

Flash

A megalkotás előtt két olyan területet vett elő a Tegra 2 tervezői csapata, amiben nagy különbségek vannak: Flash és a 3D játékok. Ugyan már elért a világ odáig, hogy egyes telefonok támogatják a Flash tartalmakat, de ez nem azt jelenti, hogy használható is. Sőt, többnyire használhatatlan.

Az Adobe Flash teljesítménye általában lassú, és ezért elsősorban a processzor tehető felelőssé. A PC-n megtalálható Flash Player kódját elsősorban az Adobe és az Intel tette ilyenné, amilyen ma, de sok más cég is hozzájárult ehhez, mint az AMD és az NVIDIA. A mobilos világban nem igazán sikerült még a Flash kódokat megfelelően optimalizálni, és ennek köszönhetően élvezhetetlen a tartalom az arra amúgy alkalmas készüléken. Az NVIDIA meglehetősen feltudta gyorsítani a Tegra segítségével a Flash lejátszást az elmúlt egy év alatt.

3D játékok

A legtöbb ember számított arra, hogy az NVIDIA nagyot alkot, szóval ez nem nagy meglepetés, de még mindig egy technikai bravúr. A mobil platformban megtalálható OpenGL ES 2.0 egyenértékű a DirectX 9-cel, szóval ez aligha újdonság egy olyan vállalatnak, mint az NVIDIA. Vannak azonban olyan részletek, melyek különösen érdekesek, mint például a cache memória, amely csökkenti a memória forgalmát. Ezzel a teljesítmény nő, ám a hangsúly itt is azon van, hogy a kevesebb memória használattal kisebb az energia felhasználása is.

A Tegra 2 az egyetlen olyan mobil GPU, amely támogatja az anizotróp szűrést, amit előszeretettel használnak a PC és konzolos játékokban

A 3D-s képminőséget gyakran figyelmen kívül hagyják a grafikusok ha mobil játékokról van szó. Valószínűleg azért is, mert az NVIDIA az egyetlen, amely olyan chippet szállít, ami képes az anizotróp szűrésre, azaz ami megszünteti a homályos távoli pixeleket anélkül, hogy a kép tovább torzulna. Ezt a dolgot magától értetődőnek vesszük az asztali számítógépek esetében, de a mobil eszközöknél még egy új dolognak számít.
Végül az Anti-Aliasing az a technika, amely megszünteti a csipkézett széleit a tárgyaknak. Az NVIDIA úgy gondolja, hogy a gyors CSAA technika tehet különbséget a minőség és teljesítmény szempontjából.

Képalkotás

Nem a 2D képalkotás az NVIDIA és a Tegra 2 fő profilja, viszont a mobil platformon ez egy ugyan csak fontos és elengedhetetlen funkció. Kihasználva a nyers erőt, olyan gyorsan dolgozza fel a képeket, hogy a felhasználó több fotóból készíthet pannoráma képet egy másodperc alatt. Az NVIDIA állítása szerint ezzel a sebességgel többszörösen képen lehagyni a hasonló platformokat, mint például az OMAP 3430-cal szerelt készülékeket (Motorola Droid X, Nokia N900).

Király a tartalom

Ez mind szép, de mindannyian tudjuk, hogy az erős hardver önmagában még nem nyerő. Az NVIDIA-nak meg kell győznie a fejlesztőket, hogy optimalizáljanak a Tegra 2 chipre, ami nem könnyű, hiszen a fogadóközönsége egyelőre még kicsi. A szoftfer fejlesztők minél több játékot szeretnének eladni, így nehéz az, hogy egy még születőben lévő platformra is kellő figyelmet fordítsanak.

Nehéz, de korántsem lehetetlen! Tekintettel arra, hogy a játékok a legjövedelmezőbb alkalmazások, az NVIDIA nyújthat némi plusz támogatottságot a fejlesztők felé. Az egyik az, hogy ők rendelkeznek az egyik legjobb és legnagyobb fejlesztői háttérrel az iparágban. Ez a csoport új ismereteket és technikákat adhat az általános 3D-s programozásban, és ezáltal még optimalizálásra is szert tehet a Tegra 2 chipre. A fejlesztők komoly programozási segítséget kapnak, míg a chip gyártó soron kívüli támogatást az adott játékokban.

Egy már megalkotott, általános OpenGL ES platformon futó játékot nem olyan nehéz utólag egy frissítéssel két magra optimalizálni. Persze hogy ezeknek a költsége kifizetődő is legyen, nem árt pénzt fektetni abba, hogy jobb eszközök készüljenek, ezután lesz csak létjogosultsága a mégjobb grafikának.

Az NVIDIA ismét hevesen sodró vízbe tévedt, de neki már nem újdonság a nagy teljesítményű játék terep, ellenben esetleg a konkurenciáknak. Ha a játékokban tudja hozni azokat az értékeket, amiket a benchmark eredmények tükröznek, akkor a számok magukért fognak beszélni, és könnyű lesz megnyerni a felhasználókat arról, hogy NVIDIA chippel szerelt telefont, vagy tabletet vegyenek.

Összegzés

Az NVIDIA két maggal rendelkező Tegra 2 chippeinek a gyártása már jó ideje folyik, de az igazi terítés csak most kezdődik, hiszen nem volt az elmúlt pár hónapban olyan hét, amikor ne lehetett volna hallani új tabletről és telefonról, és az idei CES kiállításon is szép számmal lehetett találkozni Tegra 2-vel szerelt készülékkel. Az NVIDIA már újabb nyomás alatt áll, hiszen mostmár minden egyes mutatóban javítani kell az által kitűzött célokat, hogy a versenyt megnyerje. És ezzel ismét kezdetét vette az a verseny, amit már az évezred elején átélhettünk, csak akkor a PC-k esetében. A verseny végeredménye elsőrosban nekünk, felhasználóknak fog kedvezni, és csak utána a gyártóknak, hiszen egyre gyorsabb lesz a készülékünk, és várhatóan az akkumulátor üzemidőt is sikerül majd az új platformokkal kitolni.

Az eredeti írás az Übergizmo oldalon jelent meg angolul, Hubert Nguyen szerkesztésében.

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.