2024. június 8., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Miből mennyit 3.

Három játék, négy videokártya CPU skálázódása i7-2600 "lebutítással" (1.6, 2.0, 2.4, 2.8 és 3.2 GHz-en).

[ ÚJ TESZT ]

Értékelés

Az értékelésnél nincs egyszerű dolgom. 3 teljesen eltérő igényű programmal és 4 különböző teljesítményű kártyával mértem. A kitűzött célokból indulnék ki, majd egy kicsit szubjektív összefoglalóval szeretném zárni az írásomat.

- 3 különböző terhelésű program CPU skálázódásának vizsgálata

A Starcraft single játék esetén órajel limites volt, nem számított, hogy 2 vagy 4 mag volt alatta, de a HT sem hatotta meg. A Far Cry 3 már sokkal CPU intenzívebb, egy alsó közepes kártya mellett már számít, hogy a processzor 2 vagy 4 magos, illetve 2 mag esetén a Hyper Threading. A Crysis 3 erősen CPU intenzív, már a gyenge HD5770 is tud profitálni a több magból, sőt még a HT-ből is.

- Megnézni, hogy a 4 GPU mellett mikor lesz CPU limit

A CPU limit görbéket GPU-ra lebontva láthattátok. Számomra az a tanulság, hogy programról programra változik, hogy mikor CPU és mikor GPU limites egy program. Ez még akkor is igaz, ha "elborult" beállításokat használunk, pl. Crysis 3 alatt High beállításokkal kínzunk egy GTX650Ti-t, aminél az átlag legjobb esetben is csak 35 környékére megy fel.

- A CPU limitet a magok, vagy a frekvencia okozza

Az eredmény az, hogy nincs konkrét válasz, hacsak azt nem tekintjük annak, hogy is-is. Mindig az adott program határozza meg, hogy milyen CPU fekszik neki jobban. Ezt jól mutatja a 3 program közötti limit eltérés.

- A HT milyen hatással van a programokra

Háromból kettőnél lehetett látni előnyt a HT javára. Egy i3 a több cache, magasabb órajel és a HT miatt is jobban teljesít az esetek többségében egy sima Pentiumnál, de láttunk már olyan programot, ahol mikrolagot okozott a HT.

Különvélemény

A teszt célja nem az volt elsődlegesen, hogy mérjek, majd azt bemutassam nektek, hanem az, hogy kicsit elgondolkoztassalak titeket. Ha idáig elolvastátok, akkor remélem ez sikerült. Pár kérdés, ami bennem megfogalmazódott:

- Valóban igaz az, hogy a GPU számít HD felbontásnál, ha már 40 FPS-hez is kell a 4 mag 3.2 GHz Sandy Bridge?
- Van ahol csak az számít, hogy mekkora az egy szálon felmutatott teljesítmény, de van, amikor több szálas teljesítményre van szükség. (Ebben az esetben egy FX-6300 jobb lehet egy i3-nál, de talán egy 750K is, alacsonyabb áron.) Mielőtt valamibe beruház az ember, érdemes végiggondolni, hogy mire is van szüksége. Más kell egy World of Tanks, MS Flight Simulator, de még Battlefield 3 single és multi alá is.
- Van, amikor egyszerűen nem lehet kihajtani a GPU-t. De érdemes aránytalanul sokat költeni egy CPU-ra, ha a késleltetési görbe szép és a minimum is bőven a játszható fölött van?
- Van, amikor két egymáshoz látszólag közeli FPS érték teljesen eltérő játékélményt takar, amit le lehet általában leplezni a késleltetési görbével. (Ez magyarázhatja azt, amikor alacsonyabb FPS-t mérünk, de érzésre simábban fut a játék.) Miért szinte mindenhol csak átlagot látni?
- Az i7-2600 lassan kezd elavulni?
- 7850-hez elég egy i3 vagy 750K újabb játékokhoz? Vagy kell egy i5?

Tovább gondolva a dolgot érdemes lenne erősebb GPU-val és FX processzorokkal is tesztelni. Sajnos az előbbi nem fog összejönni pénzügyi okok miatt, de arra látok esélyt, hogy befut egy 6300 vagy 8320 a kezeim közé.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.