2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Miből mennyit 3.

Három játék, négy videokártya CPU skálázódása i7-2600 "lebutítással" (1.6, 2.0, 2.4, 2.8 és 3.2 GHz-en).

[ ÚJ TESZT ]

Bevezetés

Gyakran felmerül a kérdés, hogy egy adott CPU elegendő-e egy GPU mellé. Sokszor hallani azt is, hogy HD felbontásnál a videokártya határozza meg a rendszer sebességét. Négy, a középkategória alján elhelyezkedő kártyával és egy i7-2600-zal futtattam le pár tucat tesztet, hogy kicsit árnyaljam a kérdéskört. Hogy miért árnyalást és nem cáfolatot, vagy igazolást írok, azt a cikk végére megérthetitek.

A videokártyák közül hármat már gyorsan összevetettem. Ez az írás a gyorsteszt kibővítése több CPU beállítással. Az i7-et butítottam vissza, 4 beállítást - 2 mag, négy mag és HT ki/be kapcsolása - variáltam öt különböző frekvenciával. A frekvenciát 1.6 GHz-től 3.2 GHz-ig 400 MHz-es lépésekben emeltem. A beállításoknak hála a három játék (Starcraft 2, Far Cry 3, Crysis 3) frekvencia és a thread skálázódását is lehet majd látni. A kártyák közül az 5850 nem alapon járt, hanem 25% tuninggal 910/5000 MHz-en, míg az összes többi a gyári beállításon futott. A GTX650Ti-nél a gyári OC-nek hála a GPU 7.4%-al volt túlhajtva 993 MHz-re. A HD5770 és a HD7770 alapon futott. Érdekes lett volna egy jóval erősebb kártya is, de így is elég sok következtetést le lehet vonni.

A játékok beállításánál arra törekedtem, hogy a játszhatóság határát elérje a HD7770-t, mert nem lett volna élethű full HD mellett Ultra beállítással képregényt nézni i7-2600 mellett. De természetesen lelassított CPU-val így is volt részem benne.

Tesztrendszer

CPU: Intel i7-2600 (1.6, 2.0, 2.4, 2.8 és 3.2 GHz-en)
Alaplap: ASRock H67M-GE
Memória: Kingston HyperX 4x4 GB 1600 MHz CL9 (1333 MHz-en)
GPU: HD7770, HD5850 és GTX650Ti
OS: Windows 8 Home Professional x64

A következő két grafikon alapján nagyjából be lehet lőni, hogy nagyjából milyen CPU-k felelnek meg a különböző beállításoknak. Programtól függően a single vagy a multi grafikon az érdekes, de nem szabad figyelmen kívül hagyni a támogatott utasításkészleteket, harmadik szintű gyorsítótárat... Szóval kis tapasztalat azért kell az összevetéshez, de érdemesnek gondolom megosztatni.

Az írásban a grafikonoknál összekötöttem a különböző frekvencián elért pontokat. Ezzel szerintem sokkal jobban láthatóvá válik a CPU skálázódás trendje. Sima lineáris görbe helyett lehetne simítottat használni, de szerintem így is megfelel arra, ami a teszt célja.

A célok a következőek:
- 3 különböző terhelésű program CPU skálázódásának vizsgálata
- megnézni, hogy a 4 GPU mellett mikor lesz CPU limit?
- a CPU limitet a magok, vagy a frekvencia okozza?
- a HT milyen hatással van a programokra?

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.