2024. március 19., kedd

Amerikai nyaralás

A következőkben a tapasztalataimat szeretném megosztani veletek amerikai utazásommal kapcsolatban. :)

Amikor készültem az utazásra, sokat adtam volna egy ilyen összefoglalóért, mire, hogyan, mikor lehet számítani, stb. Mint ahogy tudják már itt sokan, ABE – gy.k. a zuram "a Tibi" - amerikai diákmunkát talált magának egy gyermektáborban. A búcsúzás júniusban igen fájdalmas volt, de már ekkor úgy volt, hogy akkor augusztusban, amikor vége a munkának, kimegyek utána, és két hetet együtt töltünk az Újvilágban. Én ezt nem is vettem akkor még komolyan, de mivel a zuram igenis komolyan vette, így hát „kénytelen voltam” elkezdeni megszervezni a kiutazásomat és a kint tartózkodásunkat. Sok reményt nem fűztem hozzá, támogatni senki nem tudott így csak magamra és a közalkalmazotti fizetésemre számíthattam.

1. Repülőjegy

Elkezdtem nézegetni a neten a repülőjegy árakat. Amiket sűrűn látogattam a Pelikán, a repjegy.hu és még kismillió repülőjegy-foglaló oldalt böngésztem át, de nehezen szántam rá magam a tényleges foglalásra. Igényeltem még hitelkártyát is, Amerikában enélkül gyakorlatilag ne is akarj létezni, a debit kártyát nem mindenhol fogadják el, hiába dombornyomott (mert ugye ezt mondanom se kell, az electron kártyát hagyd meg Magyarországnak). MasterCard vagy Visa a nyerő, de inkább Visa, mert ha kártyával vásárolsz az rögtön dollárban vált, míg a MasterCard először euróra váltja a dollárt, majd forintra . Szóval a repülőjegyek. Nagyon sok oldal foglalkozik repülőjegy foglalással, én azt mondom, hogy ne foglaljunk akárhol, akárkinél... A legjobb ha valami komolyabb utazási irodánál foglalsz jegyet, vagy egy konkrét légitársaság honlapján. Már nem is emlékszem melyik "zugfoglalónál" próbálkoztam, de folyamatosan visszadobta a foglalásom (persze lehet, hogy én voltam annyira hikomat). Végülis az OTP Travelnél foglaltam le a jegyemet, több mint egy hónappal az indulás előtt 131.700 Ft-ért, az Alitaliánál Budapest – New York „viszonylatra” (milánói átszállással). Ez az ár egész jónak mondható, de azért ennél jobb árat is láttam korábban. Általánosságban elmondható, hogy minél közelebb vagy az indulási időponthoz, annál drágábban tudsz jegyet foglalni. A legolcsóbb jegy, amit láttam kerek 100.000 Ft volt, de ez bécsi indulással lett volna. Az átlagárat úgy 120.000 – 140.000 Ft közé tenném. Ez reális ár, ha mondjuk 4-6 héttel az indulás előtt veszed. Közvetlen járata Budapest és New York között csak a Deltának van, amúgy átszállásos a téma, légitársaságtól függ, hogy milyen városban szállsz át (értelemszerűen: Alitalia- Róma, KLM – Amszterdam, Air France – Párizs). Természetesen a feltüntetett árak mindenhol oda-vissza útra érvényesek (ha úgy keresel rá) és tartalmaznak minden illetéket és adót. Ez törvény, nekem sem kellett többet fizetni a honlapon olvasható 131.700 Ft-nál. Ha azonos járatra több árat is találsz a neten, az a foglalók miatt lehet. Hiszen a repülőjegyedet lefoglaló utazási iroda, vagy akármi is ráteszi a maga kis hasznát. Az OTP Travel esetében ez 5000 Ft volt.

2. Az ESTA

Mióta tavaly novemberben USA megszüntette a vízumkényszert Magyarországgal szemben, a turisták az ESTA program keretében léphetnek be az Egyesült Államokba. Ez azt jelenti, hogy a neten ki kell tölteni egy kérdőívet az utazóról (családok utazásakor minden családtagnak külön-külön). Kitölteni csak a repülőjegy birtokában lehet, hiszen kötelezően meg kell adni, hogy mikor, melyik városban szállunk fel az USA-ba tartó gépre, és mi a járat száma. Mondanom se kell, hogy minden adatot pontosan meg kell adni, és bár nem kötelező, azért jó pont, ha megadjuk az amerikai tartózkodási címünket is (ha többállomásos kirándulást tervezünk, akkor az első szálloda/motel címét), ugyanis pozitív elbírálás esetén is mondhatja azt az officer a reptéren, hogy hátraarc. Úgyhogy legyünk mindig őszinték. Az ESTA kitöltése teljesen ingyenes, bár vannak olyan honlapok, ahol pénzt kérnek érte, de ennek nem kell bedőlni. Ahogy az amerikai nagykövetség honlapján is olvasható, az ESTA egy bárki számára ingyenesen kitölthető űrlap. Az űrlap magyar nyelven is elérhető. Érdemes böngészni amúgy a követség honlapját, valamint az ott található fórumot, hasznos információk vannak ott. Szóval, ha van érvényes bordó útleveled, és minden adatot megadtál az ESTA-nak, akkor kapsz egy azonosítószámot, amivel később le tudod ellenőrizni, hogy megtörtént-e az elbírálás, és ha igen, akkor pozitív-e, vagy elutasítás a válasz. Az ESTA-nak 72 órán belül válaszolnia kell minden kérelemre, de általában azonnal megjön a válasz. Nekem 2 órába telt, el se tudtam képzelni, mit vizsgálgatnak a múltamban két órán keresztül. :D Meg is ijedtem, amikor azt a választ kaptam elsőre, hogy „sajnos nem tudtunk azonnali döntést hozni, kérjük, nézzen vissza később”, vagy valami ilyesmi volt. Már kezdtem én is megijedni magamtól.) A választ kinyomtathatod, magaddal viheted papíron is, ha megnyugtat, de nem kötelező, ők látják a rendszerükben úgyis. Az ESTA-val legfeljebb 90 napig lehet tartózkodni az Egyesült Államok területén. Nem, ha közben kimész Kanadába két napra, majd vissza az Államokba, az nem számít, nem kezdődik elölről a 90 nap. Ami még fontos, hogy munkát nem szabad vállalni. De kb. ennyi. New York felé a repülőn még kapni fog az ESTA-s utazó egy zöld kartonpapírt, amin gyakorlatilag ugyanazok a kérdések vannak, mint az internetes űrlapon, de ki kell tölteni. Én az Alitaliával utaztam és a papírom olaszul volt… Csöppet ideges lettem, nem beszélek olaszul, de szerencsére a mellettem ülő lány félig olasz volt, így ő segített. A lényeg, hogy aki nem érti a kérdéseket, csak ikszeljen abba a négyzetbe, ahol a „nem” választ sejti. :D Ugyanis olyanokat is kérdeznek, hogy álltál-e kapcsolatban a náci Németországgal, fertőző vagy mentális betegek vagy-e, akadályoztál-e már amerikai állampolgárt szülői felügyeleti jogának gyakorlásában… (Persze azok, akik elkövették e tetteket, azok ne ikszeljék be a nemet. ;]) Szóval ilyenek. Van még egy cetli, amit a repülőn ki kell tölteni. Ez mindenkinek kötelező, amerikai állampolgároknak is. Személyes adatokat kérnek, repülőgép járatszámát, van-e nálunk állat, élőlény, érték. Én pl. beírtam a laptopomat, de nem kellett volna, mert megmosolygott az egyenruhás a reptéren. :B A reptéri határőrnél (?) nagyon gyorsan haladtak a dolgok, minden előzetes riogatás ellenére. Nem faggatott ki a zoknim színéről, a legutóbbi családi ebédről, anyukám lábméretéről. Ujjlenyomat, fénykép, voltam-e már az USA-ban, nyaralni jöttem, vagy üzleti célból. (A repgépen kiköltött zöld kartonpapír letéphető részét belerakja/beletűzi az útlevélbe, erre nagyon vigyázni kell.) Ennyi. Mehettem. A leszállástól addig, amíg kiléphettem a reptérről eltelt kemény fél óra. A repülésről annyit, hogy a kézipoggyász súlyát nem veszik szentírásnak, viszont folyadékot tényleg csak maximum 100 ml-t és visszazárható zacskóba téve lehet felvinni. Laptop, mobil, Nintendo ilyesmik mehetnek fel a fedélzetre. Alitalia honlapja szerint a kézitáska súlya nem lehet több, mint 5 kg. Na most az enyémben csak a laptop volt kiegészítőkkel együtt 3 kg, és akkor még a neszeszer, a vastag könyv, pulóver, zokni, mobil, zsepik garmadája… Nem mérte meg senki. Odafelé, Milánóban már a gépbe vezető folyosón kiállítottak a sorból és átkutatták a táskámat, de akkor sem a súlyán akadt meg a szemük, hanem nem tudom min, mert egy csaj beletúrt, kotorászott egy kicsit, majd mehettem tovább.

3. Szállásfoglalás

Természetesen itt is elmondható, hogy a gugli jó barát. Vannak olyan oldalak, amik kifejezetten olcsó motelekkel, diákszállásokkal foglalkoznak. De ha valaki vidéki túrát szervez, és nem akar 3 hétig New Yorkban dekkolni, akkor ajánlom a Motel6 láncot. Utunk során néhányszor ilyen motelben aludtunk, és csak pozitív tapasztalatunk van róla. Kicsit drágább (nem vészesen), de szintén minőségi az Econolodge. Érdemes néha megállni az autópályák melletti nagyobb pihenőkben, mert ahogy talmida is írta, itt lehet ingyen kuponfüzetet találni, így akár féláron is lehet szállást találni (mi egy 130 dolcsis szobát kaptunk így, egy kuponnal 60 dollárért egy éjszakára). Természetesen az internetes szobafoglalás is gond nélkül zajlott, amikor találtunk normális internetet. Erre azért volt szükség, mert sokszor nem tudtuk még délután sem, hogy hol leszünk este. Internet: a közhiedelemmel ellentétben ez nem ment gördülékenyen a 21. század Amerikájában. :) Szobafoglalásnál is természetesen a dombornyomott kártya a nyerő. Persze a turisztikai információs pontokon is lehet ilyen kuponokat beszerezni, valamint kis kártyákat, amikkel a környéken lévő fizetős látnivalókat lehet olcsóbban megnézni.

4. Kanada

Elég rövid leszek. Simán átmehetsz Kanadába ESTA engedéllyel. Amíg Kanada vissza nem állítja a vízumot Magyarországgal szemben, legutóbb ezt csicseregték a madarak. Najó, azért alaposan kikérdeznek a határon oda és vissza is, de alapvetően nem kötöttek bele semmibe, simán átmentünk Kanadába két napra.

5. Egyebek

Amerikában az autó utasterében egyáltalán nem lehet alkoholt tartani, ha sört veszel valahol, rakd a csomagtartóba. Piros lámpánál lehet kis ívben jobbra kanyarodni, kivéve ahol ezt külön tábla tiltja. Benzinkúton lehet a kútoszlopnál is kártyával fizetni. Mi bénák voltunk, és csak egyszer sikerült, így inkább mindig bementünk a kutashoz, és mondtuk neki, hogy 25 $-ért szeretnénk tankolni, mire ő levette a lóvét a kártyáról, és tankolhattunk. Főleg benzinkutakon fordult elő, hogy a debit kártyámat nem fogadták el, csak a creditet. Az útleveled mindig legyen nálad, ez a te „ájdí”-d, ID-d, amivel igazolod magad. Például alkohol vásárlásnál mindig kérik, akármennyi évesnek nézel is ki. Alkoholt csak az arra kijelölt üzletben lehet vásárolni, nem túl sok helyen. A cigarettára nem mentek rá lelkileg, szabadon árusítható, nem kötött áras, úgyhogy dollárokban lehet mérni a különbséget a Marlboro árában vidéken és New Yorkban. :) A kávé elsőre nagyon sz@r, de megszokható. Furcsak dolgokat reggeliznek az amerikaiak, de végülis rossznak nem nevezném a frencs tósztot juharsziruppal és sültkolbásszal. :D A tojásrántotta sok helyen porból készül, de Cape Codon „a Tibi” azért olyan tojásrántottát kapott reggelire, ami tojásból készült. :D Nagyjából ennyi, így is elég tömény, nem? Ha egy embernek segítettem, hogy egy kicsit képben legyen az utazással kapcsolatban, már megérte itt görnyedni a gép előtt. :)