Hirdetés

FX vs. Ryzen

Üdvözlet minden olvasónak!

A napokban sikerült egy processzorcserét megejtenem a gépemen, s úgy gondoltam talán érdemes lenne összedobnom róla egy kis szösszenetet.

Bevezető

Mint ahogy a címből is kiderült, egy FX és egy Ryzen processzorról lesz szó; FX 8350 és Ryzen 5 2600.
Az FX 8350-t bő 2 hónapja szereztem be, előtte egy i5 2500K duruzsolt a gépben. Különösebb oka nem volt a váltásnak, elvoltam a 2500K-val is, pusztán szerettem volna kipróbálni végre egy FX-et.
Kellemes csalódásban lehetett részem, a sok negatív vélemény ellenére is teljesen elégedett voltam vele.
Jó pár hete viszont elég erősen felütötte a fejem a fejlesztés gondolata. 1 évvel ezelőtt is gondolkodtam már rajta, de végül úgy döntöttem, hogy csak felesleges pénzkidobás lenne. Az igazat megvallva most sem érzem úgy, hogy erre mindenképp szükségem van, de végül is egy időtállóbb gép azért már elkél, emellett az újdonság varázsa is egészen csábító.
Szóval a napokban bele is vágtam az újításba, először a processzor/alaplap/memória cseréje mellett döntöttem. Pár hét aztán jön a többi sallang is, de csak szép sorjában.
Gondolkodtam Haswell/Ivy Bridge-E alapú brand gépeken is, korrekt áron beszerezhetőek, viszont ha már fejlesztek akkor lehetőleg valami érdemi előrelépés legyen, na meg az időtállóság sem utolsó szempont, kihalt foglalatokra butaság lenne költekeznem. Így döntöttem végül a Ryzen 5 2600 mellett.

Tesztkonfig

FX:
-FX 8350 4.8GHz
-Alpenföhn Brocken
-2x4GB 1866MHz
-ASRock 970A-G/3.1

Ryzen:
-Ryzen 5 2600 3.8GHz
-Wraith Stealth
-2x4GB 3000MHz
-Gigabyte B450M DS3H

Közös:
-Sapphire R9 290 Tri-X 1100/1500MHz
-BeQuiet System Power S6 550W
-Seagate Surveillance SV35 1TB
-Crucial BX500 120GB

Méréssel kapcsolatos tudnivalók

Minden mérést az OCAT nevű programmal végeztem, a grafikonokat pedig a FLAT nevű programmal hoztam össze. Vannak ingame, illetve beépített benchmarkból merített eredmények is, hogy mikor-melyiket használtam azt majd külön megemlítem az adott játéknál.
Grafikai beállításokkal bajban voltam. Ha kifejezetten a CPU erőre szeretnék rámenni, teljesen elkerülve a GPU limitet akkor kénytelen lennék 1024x768 Low beállításokat alkalmazni. Magasabb beállításokon az R9 290 már erősen limitál, így nem feltétlen jönne ki az új CPU ereje. Végül a 1080p Low beállítások mellett döntöttem, így elég közel tudok maradni a CPU limithez, ugyanakkor nem is alkalmazok teljesen "unrealisztikus" beállítást.

Játéktesztek

A képek méretéért előre is szeretnék elnézést kérni, nagyítás nélkül nem az igazi, de most csak így tudtam megoldani.

Battlefield 1 (Dx11)

A 15 perces tesztkört egy 64 fős conquest meccsen végeztem, az Amiens nevű pályán. Multiplayer révén gyakorlatilag lehetetlen kétszer ugyan azt a játékmenetet reprodukálni, mindenesetre próbáltam a lehető legnagyobb hasonlóságot elérni. Szerencsére minden esetben elég jó volt a csapat balansz, így gyakorlatilag csak a középső pontért ment folyamatosan a harc.
Köztudottan egy igencsak CPU intenzív játékról van szó, mely szerencsére több magon/szálon is igencsak jól skálázódik. Az FX hiába volt 4.8GHz-re húzva, megszenvedett azért vele. Bár a 60 feletti átlag FPS nem volt probléma, elég sűrűn bekacsingatott 50 környékére is, amely egy-egy pillanatban igencsak kellemetlen lehet. Frametime ügyileg viszonylag rendben volt, a legtöbb nagyobb kilengés a respawn esetében volt jelen, olykor azért érezhetőek voltak kisebb röccenések.
A Ryzen-nek természetesen nem okozott semmiféle problémát, 100FPS alatti értéket sem sűrűn láttam. Nagyon fluid volt a játékmenet, érezhetően jobb mint az FX-szel.


Grand Theft Auto V

GTA V esetében már elég régóta egy pár perces, jól bevált útszakaszt használok, ami érint a városi és vidéki részeket egyaránt. Itt is low beállításokat alkalmaztam, viszont a Population Variety, Population Density és a Distance Scaling maximumra volt húzva, mivel ezek elég erős hatással vannak a CPU terhelésre. Az FX szép munkát végzett, éppen csak bekacsintott 60FPS alá, maga a játékmenet fluid és folyamatos volt. Annak ellenére, hogy a játék nem kifejezetten skálázódik jól sok szálon, a Ryzen is nagyon szép eredményt ért el, 60+ FPS minden esetben bőségesen garantált vele.


Need for Speed Payback

Alapvetően a játék nem túl CPU igényes, viszont a városban, nagyobb forgalomnál elég szépen képes zabálni a CPU-t is. Így hát ki is választottam a városon belül egy forgalmasabb szakaszt, majd mehetett is a mérés. Habár az FX FPS értékei abszolút nem rosszak, ennél a játéknál nagyon nagyon érződött, hogy döcögősen fut. Nem akadt, de a hirtelen FPS zuhanások igencsak ezt az érzést keltették bennem. A Ryzen dobott egy jókorát az FPS értékeken, s végre nem érződött döcögősnek a játékmenet sem, teljesen kisimult.


Overwatch

Mivel ebben a játékban van lehetőség custom match keretein belül botokkal való mérkőzésekre, így ki is használtam a lehetőséget. Route 66 nevű pályán, medium botokkal játszottam egy meccset. Igazából már az FX is több mint korrekt értékeket produkált, a Ryzen erre pedig csak rádob még egy lapáttal.


Shadow of the Tomb Raider (Dx12)

Az új Tomb Raider esetében a beépített benchmarkot használtam. Ez a benchmark 3 részből áll, mindegyik rész más-más játékon belüli helyszínen. Én az első és harmadik helyszínt mértem le, mivel itt meglehetősen sok NPC van. Egy szavam nem lehet az FX-re, nagyon szépen helyt állt, emellett a Ryzen is könnyedén vette az akadályt.

Scene 1

Scene 3

Star Wars Battlefront

A multiplayer már sajnos eléggé kihalóban van, így inkább maradtam a botok elleni meccsnél, a Survivors of Endor nevű pályán. Meglepően jól skálázódik a játék több szálon is, s habár az FX képes volt 60+ FPS-t biztosítani mindvégig, a Ryzennel érezhetően fluidabb volt a játékmenet, nem is számítottam ekkora különbségre.


World War Z (Vulkan)

Utolsó játékunk pedig nem más, mint a World War Z. Itt is a beépített benchmarkot használtam, annak ellenére, hogy van egy pont ahol szinte minden esetben produkál egy kisebb akadást, ez a frametime grafikonon is jól megfigyelhető. A Vulkan API-nak köszönhetően az FX is teljesen játszható szintet produkált, a Ryzen értékei pedig már csak hab a tortán.


Összegzés

Mint azt az írásom elején is megjegyeztem, én teljes mértékben elégedett voltam az FX processzorommal is, a cserének pusztán annyi volt az oka, hogy összerakjak egy időtállóbb konfigot.
Az alapórajeles teljesítményével ugyan nem vagyok tisztában, mindvégig tuningolva használtam, így azt nyugodtan kimerem jelenteni, hogy egy tuningolt FX még manapság is képes lehet kiszolgálni a casual réteget. Singleplayer játékokban teljesen korrekt teljesítményt nyújt, viszont néhány CPU intenzív multiplayer játékhoz már kevésnek bizonyulhat. Ugyanakkor meglepően tapasztaltam, hogy a Ryzen egyes játékokban mennyivel fluidabb játékmenetet tud biztosítani, annak ellenére, hogy az FX sem hozott éppen rossz FPS értékeket. Nincsenek röccenések, nincsenek lag spike-ok, s ezek nagyon sokat dobnak a játékélményen.

Tehát itt lenne az ideje lecserélni az FX-et? Erre szerintem nem lehet konkrét választ adni, mindenki mérlegelje a saját igényeit. Bár olykor még talán ez sem fog a jó válaszhoz vezetni. Én nem éreztem létfontosságúnak a cserét, mégis csak azt tudom mondani, hogy abszolút nem bántam meg.

Köszönöm a figyelmet! :R

Tovább a fórumba.