Nem igazán volt tervben, hogy mostanság AM5-re váltok, de a 7800X3D ára túlságosan is csábító volt, így hát, gondoltam inkább váltok most, amíg az AM4-es félkonfigom is emberi árban el tudom passzolni.
Különösebb problémáim teljesítmény terén igazából az 5800X3D-vel sem voltak, bár az azért feltűnt, hogy a Ray Tracing-et nem feltétlen viseli kifejezetten jól minden esetben, a 4080 mellett néhol még akár kisebb CPU limitbe is belefutottam, hiába a magas felbontás és grafikai részletesség.
Akartam egy átfogóbb kis tesztet összerittyenteni, na hát ebből végül nem sok minden lett. Mindössze pár játékot mértem le, ráadásul a beállítások sem voltak ideálisak egy CPU teszthez, szóval gondoltam ezeket így itt hagyom magamnak, illetve azoknak, akiket esetleg még érdekelhet.
Setup:
• AMD Ryzen 7 7800X3D
• G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30
• Gigabyte B650 Aorus Elite AX
• AMD Ryzen 7 5800X3D
• Kingston Fury Renegade RGB 2x16GB 3733MHz CL16
• ASUS ROG Strix B550-A Gaming
• ARCTIC Liquid Freezer 360 II A-RGB
• KFA2 RTX 4080 16GB SG 1-Click OC
• Apacer AS350X 512GB
• Samsung 990 Pro 2TB
• Corsair MP600 Pro 2TB
• Kingston KC3000 1TB
• Fractal Design Integra M 750W
• NZXT H7 Flow
• Windows 11 Pro 64bit
CPU mindkét esetben alulfeszelve ment, Resizable BAR bekapcsolva, friss Win11, legfrissebb driverekkel.
Mérések az OCAT segítségével készültek, a diagramokért pedig a FLAT volt felelős.
Grafikai beállítások kb. minden esetben a lehető legmagasabbra voltak állítva, Ray Tracing-et is beleértve. Felbontás csak 1080p, DLSS Balanced mellett, mert sok esetben még így is GPU limitbe futottam.
Crysis 3 Remastered
A Crysis 3 Welcome to the jungle pályája anno híresen CPU gyilkos volt, de ennek már sok éve. '21-ben viszont kapott egy kis ráncfelvarrást, immáron RT támogatással. Különösebben nem mondanám CPU igényesnek, a mért szakasznál olykor már az 5800X3D mellett is GPU limitben futott a játék, de azért ennek ellenére is megfigyelhető némi gyorsulás, kb. 20%-ról van szó.
Cyberpunk 2077
Cyberpunk által produkált értékek eléggé furcsák, legalábbis eddig egyetlen más tesztben sem láttam ekkora különbségeket, laza 50%-kal volt gyorsabb a 7800. Többször is újramértem, de az értékek mindig hasonlóak voltak. Ez speciel a beépített benchmark alapján készült, viszont in-game is futtattam mérést, ez esetben az FPS valamivel alacsonyabb volt, de a két processzor közötti különbség mértéke nem változott. Szóval take it with a grain of salt, az 5800 értékei nekem valahogy túlságosan is alacsonynak tűnnek, bár őszintén, Cyberpunk alatt egyetlen Zen 3 teljesítményével sem volt eddig kifejezetten elégedett, 5600X ettől biztosan ramatyabbul teljesített, erre fixen emlékszem.
Forza Horizon 5
7800X3D-vel már legtöbbször GPU limitben futott a játék, 4090 mellett valószínűleg valamivel nagyobb lenne a difi, mindenesetre itt is konstans gyorsabb volt picit, mint az 5800, minimum FPS terén bő 20%-os gyorsulás történt.
Ghostrunner 2
Ghostrunner 2 esetében kb. 30%-os gyorsulást hozott a Zen 4, ami már egy kifejezetten szép érték, valami ilyesmit vártam én is.
Metro Exodus Enhanced Edition
Metro Exodus szintén egy érdekes eset. Noha nem úgy, mint a CP 2077, itt éppen fordítva, eléggé minimális volt a különbség. A built-in benchmark olykor már GPU limitben futott, viszont egyes jeleneteknél nagyon beesett a GPU kihasználtság, mégis, ezeknél a jeleneteknél volt a legkisebb különbség a két processzor között, a gyorsulás mértéke még a 15%-ot sem érte el.
Shadow of the Tomb Raider
Tomb Raider esetében mindössze ~15%-os gyorsulás történt, bár ez esetben is közrejátszott a GPU limit, 7800 valamivel többet is fel tudott volna mutatni, de igazából mindkét CPU iszonyat magas számokat produkált.
Returnal
Returnal-nél sem történt hatalmas változás, overall kb. 17%-os gyorsulás figyelhető meg, egyes jeleneteknél viszont akár 25-30% is volt. GPU limit sajnos itt is közbeszólt valamelyest, de ennek ellenére is szemmel láthatóan jobban fut a játék.
Spider-Man Remastered
CP2077-hez hasonlóan, a Spider-Man Remastered is egy outlier, brutális, több mint 60%-os gyorsulás figyelhető meg, Zen 3-hoz képest. Ez esetben viszont már biztos vagyok benne, hogy nem az én méréseimben van a hiba.
RT Reflections mellé tartozik egy Object range skála is, mely 1 és 10 között állítható, magasabb értékek pedig iszonyatosan CPU intenzívek. Alapból ezt a játék 6-ra állítja be, ha bekapcsoljuk az RT-t. Legtöbb tesztben pedig, legalábbis amit én láttam, nem változtattak ezen az értéken, ez esetben én is hasonló értékeket kaptam, mint mások, maximumra állítva viszont már komoly kihívást jelentett az 5800-nak.
Watch Dogs Legion
Watch Dogs Legion is eléggé CPU intenzív tud lenni, főleg RT mellett, kb. 25%-kal produkált jobb eredményeket a Zen 4.
Végszó
9 játék ugyan nem sok, emellett a GPU limites szituációk miatt nem is kaptunk tökéletes képet a két processzor közötti erőviszonyról. Azonban még ennek ellenére is elég jelentős gyorsulásokat figyelhettünk meg, bár a Cyberpunk eredményeinek pontosságát illetően még mindig vannak fenntartásaim. Noha a Spider-Man esetében még ennél is nagyobb volt a különbség, szóval lehet mégsem nálam volt a hiba. Mindenesetre ez most már nem fog kiderülni, de ha a kezeim közé kerül ismét egy 5800X3D, mindenképp újból összeeresztem őket.