2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

5800X3D vs. 7800X3D

Írta: | Kulcsszavak: 5800x3d . 7800x3d

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Nem igazán volt tervben, hogy mostanság AM5-re váltok, de a 7800X3D ára túlságosan is csábító volt, így hát, gondoltam inkább váltok most, amíg az AM4-es félkonfigom is emberi árban el tudom passzolni.
Különösebb problémáim teljesítmény terén igazából az 5800X3D-vel sem voltak, bár az azért feltűnt, hogy a Ray Tracing-et nem feltétlen viseli kifejezetten jól minden esetben, a 4080 mellett néhol még akár kisebb CPU limitbe is belefutottam, hiába a magas felbontás és grafikai részletesség.

Akartam egy átfogóbb kis tesztet összerittyenteni, na hát ebből végül nem sok minden lett. Mindössze pár játékot mértem le, ráadásul a beállítások sem voltak ideálisak egy CPU teszthez, szóval gondoltam ezeket így itt hagyom magamnak, illetve azoknak, akiket esetleg még érdekelhet.

Setup:

• AMD Ryzen 7 7800X3D
• G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30
• Gigabyte B650 Aorus Elite AX

• AMD Ryzen 7 5800X3D
• Kingston Fury Renegade RGB 2x16GB 3733MHz CL16
• ASUS ROG Strix B550-A Gaming

• ARCTIC Liquid Freezer 360 II A-RGB
• KFA2 RTX 4080 16GB SG 1-Click OC
• Apacer AS350X 512GB
• Samsung 990 Pro 2TB
• Corsair MP600 Pro 2TB
• Kingston KC3000 1TB
• Fractal Design Integra M 750W
• NZXT H7 Flow
• Windows 11 Pro 64bit

CPU mindkét esetben alulfeszelve ment, Resizable BAR bekapcsolva, friss Win11, legfrissebb driverekkel.
Mérések az OCAT segítségével készültek, a diagramokért pedig a FLAT volt felelős.

Grafikai beállítások kb. minden esetben a lehető legmagasabbra voltak állítva, Ray Tracing-et is beleértve. Felbontás csak 1080p, DLSS Balanced mellett, mert sok esetben még így is GPU limitbe futottam.

Crysis 3 Remastered

A Crysis 3 Welcome to the jungle pályája anno híresen CPU gyilkos volt, de ennek már sok éve. '21-ben viszont kapott egy kis ráncfelvarrást, immáron RT támogatással. Különösebben nem mondanám CPU igényesnek, a mért szakasznál olykor már az 5800X3D mellett is GPU limitben futott a játék, de azért ennek ellenére is megfigyelhető némi gyorsulás, kb. 20%-ról van szó.



Cyberpunk 2077

Cyberpunk által produkált értékek eléggé furcsák, legalábbis eddig egyetlen más tesztben sem láttam ekkora különbségeket, laza 50%-kal volt gyorsabb a 7800. Többször is újramértem, de az értékek mindig hasonlóak voltak. Ez speciel a beépített benchmark alapján készült, viszont in-game is futtattam mérést, ez esetben az FPS valamivel alacsonyabb volt, de a két processzor közötti különbség mértéke nem változott. Szóval take it with a grain of salt, az 5800 értékei nekem valahogy túlságosan is alacsonynak tűnnek, bár őszintén, Cyberpunk alatt egyetlen Zen 3 teljesítményével sem volt eddig kifejezetten elégedett, 5600X ettől biztosan ramatyabbul teljesített, erre fixen emlékszem.



Forza Horizon 5

7800X3D-vel már legtöbbször GPU limitben futott a játék, 4090 mellett valószínűleg valamivel nagyobb lenne a difi, mindenesetre itt is konstans gyorsabb volt picit, mint az 5800, minimum FPS terén bő 20%-os gyorsulás történt.



Ghostrunner 2

Ghostrunner 2 esetében kb. 30%-os gyorsulást hozott a Zen 4, ami már egy kifejezetten szép érték, valami ilyesmit vártam én is.



Metro Exodus Enhanced Edition

Metro Exodus szintén egy érdekes eset. Noha nem úgy, mint a CP 2077, itt éppen fordítva, eléggé minimális volt a különbség. A built-in benchmark olykor már GPU limitben futott, viszont egyes jeleneteknél nagyon beesett a GPU kihasználtság, mégis, ezeknél a jeleneteknél volt a legkisebb különbség a két processzor között, a gyorsulás mértéke még a 15%-ot sem érte el.



Shadow of the Tomb Raider

Tomb Raider esetében mindössze ~15%-os gyorsulás történt, bár ez esetben is közrejátszott a GPU limit, 7800 valamivel többet is fel tudott volna mutatni, de igazából mindkét CPU iszonyat magas számokat produkált.



Returnal

Returnal-nél sem történt hatalmas változás, overall kb. 17%-os gyorsulás figyelhető meg, egyes jeleneteknél viszont akár 25-30% is volt. GPU limit sajnos itt is közbeszólt valamelyest, de ennek ellenére is szemmel láthatóan jobban fut a játék.



Spider-Man Remastered

CP2077-hez hasonlóan, a Spider-Man Remastered is egy outlier, brutális, több mint 60%-os gyorsulás figyelhető meg, Zen 3-hoz képest. Ez esetben viszont már biztos vagyok benne, hogy nem az én méréseimben van a hiba.
RT Reflections mellé tartozik egy Object range skála is, mely 1 és 10 között állítható, magasabb értékek pedig iszonyatosan CPU intenzívek. Alapból ezt a játék 6-ra állítja be, ha bekapcsoljuk az RT-t. Legtöbb tesztben pedig, legalábbis amit én láttam, nem változtattak ezen az értéken, ez esetben én is hasonló értékeket kaptam, mint mások, maximumra állítva viszont már komoly kihívást jelentett az 5800-nak.



Watch Dogs Legion

Watch Dogs Legion is eléggé CPU intenzív tud lenni, főleg RT mellett, kb. 25%-kal produkált jobb eredményeket a Zen 4.



Végszó

9 játék ugyan nem sok, emellett a GPU limites szituációk miatt nem is kaptunk tökéletes képet a két processzor közötti erőviszonyról. Azonban még ennek ellenére is elég jelentős gyorsulásokat figyelhettünk meg, bár a Cyberpunk eredményeinek pontosságát illetően még mindig vannak fenntartásaim. Noha a Spider-Man esetében még ennél is nagyobb volt a különbség, szóval lehet mégsem nálam volt a hiba. Mindenesetre ez most már nem fog kiderülni, de ha a kezeim közé kerül ismét egy 5800X3D, mindenképp újból összeeresztem őket.

Hozzászólások

(#1) N€T0X|N


N€T0X|N
őstag

Én el tudom képzelni, hogy a Cyberpunk eredmény valós. Annak semmi sem elég prociból. 2600->5600-ra lépést kb. egyenesen arányosan megéreztem RT mellett én is, pedig a 3070 izzad vele rendesen qhd-ban.

Legközelebbi upgrade-nek én is AM5/7800x3d-t néztem ki, de még kicsit odébb van. :D

[ Szerkesztve ]

Sent from my keyBoard

(#2) apollo12


apollo12
veterán

egész jó kis teszt, de 4k ban is meglesném mekkora a különbség,

(#3) Yézi válasza N€T0X|N (#1) üzenetére


Yézi
aktív tag
LOGOUT blog

Alapvetően én sem hiszem, hogy nálam ment volna félre bármi, az 5800X3D mindenhol máshol hozta azt a szintet, amit kellett. Viszont legtöbb tesztben, pl. a HUB tesztjében is mindössze 20%-os különbség volt a két CPU között, ami elég szerény az általam mért 50%-hoz képest. :DDD

Egyedül amire még tudok gondolni az az, hogy jött közben egy update, ami esetleg elkerülte a figyelmem. Bár őszintén, ez sem hiszem, hogy szignifikáns mértékben változtatna az eredményeken, néztem a 2.0 és 2.1-es verziók között teljesítménykülönbségről is méréseket, és gyakorlatilag nulla változás történ, szóval továbbra is értetlenül állok ez előtt. :U

(#4) bozont válasza N€T0X|N (#1) üzenetére


bozont
veterán

Igen én is úgy vettem észre, a CP2077 valahogy nem kezeli jól a Ryzen procikat. Legalább is 1.61-ig, de ezekszerint a 2.0 sem változtatott rajta. Nekem az 5700X-nél csak 8 szálat használ a játék, többet nem.
A crowd density ami megtudja enni elég szépen a cpu erőforrást. Mediumra levéve már majdnem megszűnt a cpu limit.

Jó a teszt. Mondjuk az 1080p balance dlss már kevesebb mint 720p felbontásban renderel, nem annyira meglepő a cpu limit a régebbi procival.

Mod.: A HUB tesztjében natív 1080p-ben fut a teszt, valószínűleg ezért kisebb a különbség.

[ Szerkesztve ]

(#5) Yézi válasza apollo12 (#2) üzenetére


Yézi
aktív tag
LOGOUT blog

Tekintettel arra, hogy már 1080p DLSS Balanced mellett is bőven akadtak GPU limites szituációk, 4K-ban a 4080 mellett, az esetek többségében kb. nullára tippelném a különbséget. Néhány kivétel persze akadhat, Spider-Man Remastered RT mondjuk jó eséllyel 4K-ban is profitálna az erősebb CPU-ból, de a legtöbb játéknál biztosan a GPU lenne a szűk keresztmetszet. 4090 mellett talán már szignifikánsabb különbségek is előfordulhatnak, de az már az én pénztárcámon kívül eső kategóriába tartozik. :DDD

(#6) B.Á.L.!.N.T


B.Á.L.!.N.T
senior tag

Jó volt olvasni egy ilyen procitesztet, köszi szépen :R
Kevés ilyen írás jön logoutra, anno gbors készített nagyon fain cpu teszteket,azokat is imádtam.

(#7) PuMbA válasza bozont (#4) üzenetére


PuMbA
titán

Teljesen jól kezeli a Ryzen procikat a CP2077, sőt az egyik legjobb CPU-t kihasználó játék a játéktörténelemben, mert kevésben látsz olyat, hogy minden mag 85-90%-on pörög :)

Ha nálad a CPU kihasználtsággal baj van, akkor az AMD SMT beállítást tedd Auto-ra a játékban, majd indítsd újra. Illetve modokat ne használj. Nálam minden oké az én Ryzenemen.

[ Szerkesztve ]

(#8) bozont válasza PuMbA (#7) üzenetére


bozont
veterán

Ez az állításom csak a régebbi verzióra vonatkozik, az új 2.0+ még nem néztem. Ott nem ment 50% fölé a cpu kihasználtság, SMT nélkül meg 90-100%. Ott még nem volt ilyen SMT beállítás, modok sem voltak telepítve.

(#9) PuMbA válasza bozont (#8) üzenetére


PuMbA
titán

Nekem 1.6-tal is pörgött mind a 12 szál rendesen és 80-85% össz CPU kihasználtságom simán volt. Nálad valami érdekesség történhetett....például egy tuning / birizgáló programod belepiszkált a szálak elosztásába vagy nem tudom :F Vagy ha nagyon régi Windows install, akkor lehet hogy megérett az idő egy tiszta telepítésre.

[ Szerkesztve ]

(#10) bozont válasza PuMbA (#9) üzenetére


bozont
veterán

Mivel még az 1.63 verzió van a gépen ránéztem még egyszer. Úgy néz ki inkább az MSI AB viccelt meg. Inkább csak az összesített cpu terhelést néztem és ott valóban nem megy 50% fölél. Az AMD saját monitorozójával már 75% a teteje.
No de a lényeg nagy tömegnél azért az 5700X már limites tud lenni a 6900XT mellett. Majd megnézem milyen a frissítés is.
videó

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.