2024. március 4., hétfő

Gyorskeresés

Visszatekintés a Steam-hez igazított konfigokra

Írta: | Kulcsszavak: steam . counter-strike

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Jelen írás szigorúan szubjektív vélemények s benyomások bemutatása és felidézése, elsősorban a steam kliens és a counter-strike program felhasználóinak és ismerőinek.

A minap néhány régebbi játékos ismerősömmel mircen keresztül egy érdekes témát feszegettünk, mégpedig a Steam program elindulása és fejlődése kapcsán. Nagy vonalakban leginkább a gépigény, a felhasználói felület és az alkalmazott segédprogramok voltak a főbb „pontok”. Ezek közül a Steam változó rendszerigénye annyira érdekes témának bizonyult, hogy úgy döntöttem, megosztom Veletek az én tapasztalataimat.

Világéletemben szerettem a counter-strike-ot. Azóta, hogy egy téli délután egy budapesti – azóta már sajnos megszűnt – internetkávézóban először megláttam, hogy az akkori verzióval (most már tudom, hogy az az 1.3-mas volt) 2x4 srác vérre menő csatát vívott egymással. Akkoriban otthon még nem nagyon volt lehetőségem interneten keresztül játszani, ugyanis saját gépemen (celeron 433MHz, 128MB RAM, és úgy emlékszem, valamilyen Savage videókari) csak édesapám gépére kapcsolódva volt internet, és csak böngészésre meg levelezésre volt alkalmas, sem chat programra, sem játékra nem lehetett használni, édesapám gépe pedig tabu volt, mind nekem, mind az Öcsémnek. Viszont a nem sokkal az első találkozás után kipróbált counter-strike annyira magával ragadott, hogy mindenképpen szerettem volna néha-néha otthon is játszani vele. Nem sokkal később meg is tudtam, hogy lehet ún. „botokat” telepíteni a játékhoz, és ment is a gyakorlás a fent említett kávézóbeli csatákra :). Ami ebből a lényeg: az otthoni, 400MHz-s asztali gépem a kis videókarijával gyakorlatilag tökéletesen tudta futtatni a játékot, bár fps értékekről, egyáltalán a jelentéséről fogalmam sem volt, nem szaggatott, nem akadt, és nem volt a lassan futó counter-strike-ra olyannyira jellemző szaggatott tüzelés hangeffekt sem (beavatottak biztos ismerik, AK47 és M4 rotálás közben ilyen 3 golyós ismétlődő sorozatra hasonlított).

Ekkoriban ugyan mindenféle más játékokat is játszogattam, a counter-strike csak egy alternatíva volt a sok közül, leginkább akkor vettem elő, mikor közeledett az időpont egy újabb internetkávézó beli csatához. Közben 2 verziót is váltott a játék, az 1.5-ös verzió már az első később a Steamet is futtató konfigommal ért, mégpedig: Valamilyen Asus alaplap, Intel celeron 1GHz, 256MB ram, GeForce 2 MX440-es VGA. Az említett verzió szintén gyakorlatilag tökéletesen futott a gépemen.

És ezzel elérkeztünk írásom lényegéhez:

A counter-strike 1.6-os verzió megjelenésével egy új korszak kezdődött a „cs” művelőinek életében. Innentől ezen az új felhasználói felületen keresztül lehetett csak futtatni a közben jelentősen megújult játékot (és vele együtt az összes Valve-os program legújabb verzióit). Nekem nagyon tetszett a már akkor megjelenő verzió is, annak ellenére, hogy megjelenésekor a frissítése és használata elképesztő időt és tömérdek káromkodással átfűszerezett újratelepítést jelentett. Különösen a Friends funkció tetszett benne, amely a jelenlegitől meglehetősen sokban különbözik – de ez egy másik cikk lesz… talán, a Steam program funkcióinak kibővüléséről, ha lesz rá igény. Lényeg a lényeg: az akkori, már fent leírt konfigomon a steames 1.6 már érezhetősen akadozva futott, megjelent a lowfps-hang is, amit az előbb említettem, és bizony bizonyos pályákon (pl. a mai napig rettegett fps zabáló de_aztec) elképesztő szaggatások jelentek meg több karakter együttes jelenlétekor.

Bizony frissíteni kellet a gépet, hogy normálisan lehessen játszani, ami meg is történt, igaz, csak kb. egy év múlva.

Az új gép egy ASUS A7V8X-X alaplap, AMD Athlon XP 2200+ CPU, 512MB DDR(!) RAM, és egy GeCube ATi Radeon 9600XT 256MB DDR - béllel érkezett. Imádtam. Talán a legnagyobb teljesítménybeli ugrást ez a gép jelentette az előző géphez képest. Ekkorra körvonalazódott bennem, hogy ezt a játékot jóval inkább élvezem, mint a többit, egyre gyakrabban választottam kikapcsolódásnak valamelyik másik játék vagy egyéb elfoglaltság helyett, és komolyabb szintre akartam lépni, így jól jött az élvezhető teljesítményen futtatott játékélmény: gyakori vendég volt a 100fps :).

Idővel aztán tovább frissült a Steam, belekerült mindenféle új fícsör, megjelent a counter-strike: source is (ami nekem sosem jött be igazán), és kedvenc gépem teljesítménye bizony kezdett kevéske lenni, Főleg a 20-30 fős public szervereken. Bizony lassan ismét megérett a gépcsere. Először egy sajnálatos átverés és az én jótékony naivságom miatt csak egy AMD Sempron 3000+ proci (alap 1.8GHz) került egy ASUS K8N alaplapba, 1GB Kingmax Superram DDR 400 memória, és a korábbi VGA mellé, de hamar kiderült, hogy ennél többre lesz szükség. Így a VGA lecserélődött egy AGP-s, a counter-srike-osok körében kifejezetten slágerkártyának számító NVIDIA GeForce 6600GT 128MB GDDR3-ra (úgy emlékszem Albatron volt), valamint a butácska sempront egy ugyancsak 3000-s Athlon 64 váltotta, 2GHz-es órajellel. Azt hiszem ez az a config, amely Windows XP alatt a mai napig biztos képes kiszolgálni a counter-strike 1.6-os játékost nagyjából 100fps-sel, persze nem extrém körülmények között (30 emberes nagy pálya, bekapcsolt időjáráseffekt, 5-6 füstgránát, stbstb.). Azonban jött pár jó ajánlat nagyrészt munkahelyi ismerősöktől, s a 3000-s Athlont egy itthon ritkának számító NewCastle magos 3400+ váltotta, 2.4GHz-s órajellel, a 6600GT pedig egy ingyen szerzett Leadtek 7600GT 256MB GDDR3-nak adta át a helyét. Ez volt a gép, amivel én játszottam, elég sokáig, és igyekeztem minél jobbá válni.

Úgy körülbelül másfél éve fogyott ki teljesen a lelkesedés belőlem, azóta inkább csak nosztalgikus hangulatomban, vagy egy-egy jobban sikerült profi játékosról készült videó kapcsán lépek fel kicsit játszani. Jelenlegi gépemen ugyan már Windows Vista van, és jóval erősebb a „cs-s” gépemnél (lsd. profil), természetesen tökéletesen futtatja a játékot.

Visszagondolva azonban érdemes végiggondolni, mi mindent kellett csinálni az 1996-ban debütált Half-Life sikerjáték motorjával és futtatási módjával, hogy a gépigénye ilyen drasztikus módban megnövekedett az igényes sebességgel futtatáshoz? És ez nem a cs hibája, hanem a steam-é, amely - kis túlzással - napról napra többet eszik meg féltett gépünk erejéből.

Hát, nagyjából ennyi lett volna. Köszönöm, hogy elolvastad.

Hozzászólások

(#1) cousin333


cousin333
addikt

Üdv! Newcastle - egybe irandó. Némi tagolás még jót tenne a cikknek (üres sorok két bekezdés közé, több bekezdés). Esetleg az alkatrészek kiemelése félkövér betűkkel, képek illusztrációnak, linkek, ilyesmi... szvsz így elég lehangolóan néz ki a cikk. Nem is éreztem kedvet az elolvasásához. :B

[ Szerkesztve ]

"We spared no expense"

(#2) Navaren válasza cousin333 (#1) üzenetére


Navaren
aktív tag

Köszi :). Igyekeztem javítani, de képek szerintem nem lesznek, mivel nem hardverbemutató, hanem egyfajta páthuzam akar lenni a Steam igényeivel, a kapcsolódó kép pedig esetleg egy Steam logo vagy hasonló lehetne, azt meg nem akartam.

[ Szerkesztve ]

iBalu :: Ordo Ab Chao

(#3) Navaren


Navaren
aktív tag

Hmm, mégis raktam képet is, hogy kicsit komolyabb legyen.

iBalu :: Ordo Ab Chao

(#4) Thunderzolee

Hmmm, jó cikk. :)

The Legendary Couner Strike. :R

Javíts ki nyugodtan, ha tévedek valamiben. :)

(#5) Agostino


Agostino
addikt

Üdv.

Counter-Strike és Counter-Strike: Source. Nagybetűvel. : ))

                          hey friend listen, i know the world is scary right now but its gonna get way worse

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.