Vagy legalább az ajánlott egerek listáját nézd át!
- Az összefoglalót nem muszáj teljes egészében átnyálazni. Egyértelműen jelöltem azt a részt, ameddig erősen javasolt az itteni őslakók nyugalma érdekében, terjedelemben kb. az egyharmada
- Számos szakkifejezés várható, ezeket dőlt betűvel jelöltem, részletes magyarázatuk a III. fejezetben. Sokat segít a Ctrl + F (Keresés) billentyűkombináció.
- Itt találod az önálló Egérpad topikot (összefoglaló ott is van!)
- A hibás egér nem feltétlenül kuka, lásd III. fejezet vége; Egér probléma topik.
Szerzők:
dobragab állította össze
[oWn]f4te munkája nyomán;
jaffa 2843 -nak hatalmas köszönet az Egérajánlóért, és a szakmai kontrollért
Tartalomjegyzék
I. Hogyan kérdezzek?
II. Gyakori tévhitek
III. Fontosabb alapfogalmak
IV. Mitől lesz jó egy egér?
V. Segédlet az egér beállításához
VI. Régi-nagy egerek listája, néhány egérről részletesen
VII. Hasznos linkek, köszönetnyilvánítás
I. Hogyan kérdezzek?
Vannak olyan információk, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy a lehető legjobb egeret ajánljuk neked, ha az Egérajánlóból nem sikerült egyértelműen választani.
1. Mennyi a keret?
2. Használtpiac, és / vagy eBay?
3. Mire használnád az egeret
4. Hogyan fogod az egeret, mekkora kezed van?
5. Milyen érzékenységgel játszol / használod?
6. Egyéb igények (pl. plusz gombok, stb.)
1-2. Tévhit, hogy nincs jó egér 10k alatt, itthoni garival is lehet kapni néhányat. Ha a kiszemelt egér túllépi a keretet, érdemes körülnézni Hardveraprón, és eBay-en. Utóbbi esetben érdemes segítséget kérni, hogy mire figyeljetek, pl. Razereket előszeretettel hamisítanak, de van megbízható, ismert eladó. Az egér nem papírzsebkendő / WC-papír, hogy alig használtan undorodni kelljen tőle, persze azzal számolni kell, hogy egy alapos takarítás ráfér.
3. Egyáltalán nem mindegy, hogy mi a felhasználási terület, teljesen más igényeket támaszthat. Elsősorban ebben a topikban játékra / precíziós munkára ajánlunk egeret, de nyugodtan írhatsz egyéb esetben is. Általános érvényű, hogy egy jó egér sokat dob a komfortérzeten, sokkal kényelmesebb vele netezni is.
Desktopra általában elég egy egyszerűbb szenzoros egér, míg játékban általában nagy sebességeknek van kitéve, így sokkal komolyabbak a követelmények. Photoshopra és társaira megint mást várunk el tőlük, kevésbé fontos a sebesség, és a pontos tracking kap kiemelt szerepet. Ami játékra jó, az megfelel PS-re is, míg visszafelé nem biztos.
4. Itt találsz egy elegendően részletes leírást a fogási módokról. Azért fontos, mert claw / fingertip fogásra általában a kisebb, míg palm-ra a nagyobb egerek kényelmesek, de szinte akármit akárhogy meg lehet fogni, kivéve a nagyon kicsi egereket palm-osan. Az ajánlást természetesen a kézméret is befolyásolja, pl. lapátkezű kollégáknak fingertip gripre is mernék ajánlani egy nagy egeret. Általában a tenyér hosszát szoktuk megadni a tövétől a középső ujj végéig, centiméterben. Az is segít, ha elmondod, eddig milyen egereket használtál, melyik hogyan volt kényelmes.
5. FPS játékon belüli érzékenységet cm / 360°-ban kérjük, mérési útmutató: True sens címszó alatt. Általános felhasználásra a DPI és Win-csúszka ismerete elegendő. Van jópár egér, ami 400 DPI-n megy, így high-sens esetén ki van lőve. Alacsony érzékenységnél pedig a PCS lehet a fő hiányosság.
6. Gondolom, egyértelmű a kérdés. Ide még bármilyen plusz igényt beírhatsz, de előtte keress rá az összefoglalóban, könnyen lehet, hogy valójában nincs rá szükséged.
II. Gyakori tévhitek
Előfordul, hogy a gamer egér valamiért "nem adja", ezek fő okai az alábbiakban keresendők.
CPI / DPI
counts per inch / dots per inch (ez az utóbbi a helytelen, mégis ez ragadt meg inkább a köztudatban); egy inch 2.54 cm. Azt jelöli, hogy 1 inch-nyi mozgatás során hány elkülönített pontot érzékel a szenzor.
Nem mindig a több a jobb, sőt. Valójában semmi köze a szenzor pontosságához. Egy bizonyos szintnél magasabb DPI-n az összes egér komoly anomáliákkal küzd, rengeteget romlik a teljesítménye. A határ egerenként változó, általában egyezik a natív felbontással, a legtöbb esetben 1000 DPI alatt van, néhánynál 1800-2000-nél.
Afelett megnőhet a jitter, romolhat a PCS, smoothing / input lag figyelhető meg, negatív gyorsulás jelentkezhet. Ezek közül valamelyik egészen biztosan, de leggyakrabban mindegyik megjelenik. A júzer életét legjobban az alattomos, nehezen mérhető smoothing / input lag keseríti meg, ennek okáról itt írtam bővebben, de később is lesz róla szó. Mindezért mindenképp fontos, hogy az ajánlott DPI-tartományban használjuk.
Optikai / lézeres
Röviden: csak optikai.
Gyakori tévhit, hogy a lézeres jobb, mint az optikai. Épp ellenkezőleg. Sajnos a marketing ügyesen hitette el, főként a DPI-hype társaságában / segítségével. Tudod, szemműtét, meg traffipax, meg távolságmérés, stb.
Az sem igaz, hogy aminek az alja világít, az optikai, ami pedig nem, az lézeres. Az optikai szenzorban a megvilágítást vörös, vagy infravörös (láthatatlan) LED szolgáltatja, a lézeresben pedig értelemszerűen lézer. A működési elvük lényegében ugyanaz, a különbségek miatt azonban a lézeres szenzorok ~5-6% pozitív gyorsulástól szenvednek, ami még általános használat közben is zavaró lehet, játékban pedig még inkább.
Ma már az se igaz, hogy magas érzékenységre a DPI miatt csak lézereset lehet venni, hiszen ma már egy optikai is tud annyit. Régebbi lézereknek a PCS is gyengesége volt, manapság ezzel sokkal kevesebb a gond. A PTE szenzorok ezen kívül felemeléskor is fura jelenséget produkálnak, az A9800-ban pedig erős smoothing / input lag van. Az A9500 / S9500 tudtommal "csak" pozitív gyorsulástól szenved, de az is épp elég, és manapság alig kapható azzal szerelt egér.
Gyakori érv szokott még lenni a lézeresek mellett a felületfüggetlen működés, azaz bármilyen felületen használható.
Először is, minden egér alá erősen ajánlott egy jó egérpadot venni, ezügyben az egérpad topik tud segítséget nyújtani (tessék ott is az összefoglalóval kezdeni), már 2k körül lehet kapni jó padot újonnan. Játékhoz / precíziós munkához szinte elengedhetetlen, általános felhasználásra is kulturáltabb és komfortosabb érzetet ad, valamint az egér talpai is lassabban / nem kopnak, tovább bírják.
Ezen kívül az optikai egereket is csak a fényes / átlátszó felületek (tükröződő asztallap, tükör, üveglap) szokták zavarba hozni, és a durvább szövetek LOD-tól függően. Ennek ellenére továbbra is javallott egy jó pad.
Amennyiben nem igénylünk precíziós mozgást, és az egyéb paraméterekkel kiszűrt listánkban csak lézeres van, természetesen nem tilos megvenni. Teljesen alap felhasználásra a kényelem fontosabb lehet, mint az optika.
Wireless
Röviden: csak vezetékes.
A wireless darabok input lag-ja (bár a technológia fejlődött az elmúlt években) továbbra is alkalmatlanná teszi a patkányt komoly FPS / RTS -re. Sokaknak ez fel sem tűnik, de attól még jelen van. Ha az embernek már van egy tisztességes skill-je (megfelelő movement, jó aim, 10-ből 10x megy a fix, begyakorolt °-okra fordulás), akkor már bizonyosan szembetűnő. Vannak egyesek, akik ezt soha nem fogják elismerni, de velük nem kell foglalkozni. Mérésére nincs elfogadott, megbízható módszer, de már alakulóban van.
Ha valaki azon botránkozik, hogy elakad a madzag, netán húzza valamerre az egeret, akkor fel kell világosítani a cellux / szigszalag / leukoplaszt / SS- / Razer- / Roccat- / bármiegyéb cord holder / mouse bungee burzsoázia + emberi találékonyság létezéséről és azoknak mágikus kábelstabilizálási képességeiről.
Ha nem akarunk párezer forintot ilyesmire költeni, a történet igen egyszerű; lemérjük, hogy milyen hosszúságú vezeték kell, hogy saját igényeinknek megfelelően szabadon mozgathassuk a rágcsálót, majd a megfelelő ponton rögzítjük a kábelt az asztal lapjához / hangfal v. monitor oldalához. Voilá.
Az elmúlt években soha nem akadályozott semmilyen módon a kábel.
A kábel felragasztása / rögzítése amúgy is kifejezetten ajánlott; nem csak egy akadályozó faktort szüntet meg, hanem megkíméli a vezetéket a fölösleges megtöréstől.
Amennyiben fontos a mobilitás, általános felhasználásra teljesen jó egy wireless egér is, ha viszont emellett játszani is szeretnél, mielőbb felejtsd el a wireless gamer egereket, mint ahogy azt is, hogy tévén szeretnél játszani. Már a kifejezés is vicces. Olcsóbban kijössz és jobban jársz, ha két külön egeret veszel: egyet játékra, egyet cipelni. Jobb egérrel játszol, és kevesebbe kerül, mint egy Razer Mamba / G700x / G602. A TV input lag-ja pedig még egy wireless egérnél is rosszabb. kemotox kolléga megmondta.
További marketingfogások a parasztvakítás kategóriából
Magyarázatuk szintén a III. fejezetben várható. Ezek zöme esetleg járhat némi előnnyel, de elhanyagolható.
gold-plated csatlakozó
harisnyázott kábel
súlyozás / beépített súly
fedélzeti memória
makrózhatóság
Egyáltalán nem jelent semmit, hogy a gyártó hogyan nyilatkozik a saját termékéről, pláne az abba szerelt szenzorról. Igazából a "műszaki adatok" gyakran köszönő viszonyban sincsenek a valós értékekkel.
Például a Logitech G100s-re 120 ips (~3 m/s) PCS-t (vagy MFS-t?) írnak, valójában 2,7 m/s-nál van mindkettő.
Genius Maurusra pedig 60 ips (~1,5 m/s) van írva, de a PCS 3,6 m/s, a MFS pedig jóval felette van, így jócskán alábecsülték. Vagy csak az A3090 gyári specifikációit írták rá, ami valóban 60 ips.
Hibás egér
Ha azért térsz be, mert eddigi egered elromlott, érdemes fontolóra venni a javítását, eladását. Általában a kábel (random disconnect), mikrokapcsoló (duplaklikk, nem érzékel), görgő (fel-le ugrál), esetleg törött burkolat jóval olcsóbb anyagköltséggel javíttatható, mint egy jó új egér. Persze van az a kategória, ami újonnan se ér sokat, de ha ebben a listában megtalálod, még van remény, kérdezz rá itt! Bátrabbaknak érdemes megpróbálkozni a javítással, az Egér probléma topikban találsz segítséget. Egyéb esetben a Hardveraprón érdemes lehet meghirdetni, leginkább akkor, ha ajánlott volt, lásd VI. fejezet. Jó eséllyel az itteni őslakók valamelyike fog rá lecsapni.
III. Fontosabb alapfogalmak
CPI / DPI: counts per inch / dots per inch (ez az utóbbi a helytelen, mégis ez ragadt meg inkább a köztudatban); egy inch 2.54 cm. Azt jelöli, hogy 1 inch-nyi mozgatás során hány elkülönített pontot érzékel a szenzor.
True sens: valós érzékenység. Mivel az in-game érzékenység beállítása játékonként teljesen eltérő, ráadásul egyéb paraméterek is befolyásolják (DPI, FOV, monitor felbontása, esetleg accel), ezért az egyszerűség kedvéért cm / 360°-ban adjuk meg: azt jelenti, hogy egy teljes 360°-os fordulathoz hány cm-t mozgatod az egeret. Mérése igen gyors: fogsz egy vonalzót, és játékban a kurzort ráállítod egy jól megjegyezhető, kb. szemmagasságban lévő pontra. A vonalzót úgy rakod, hogy az egér valamely, jól megjegyezhető pontja 0-nál álljon, majd a vonalzó mentén teljesen körbefordulsz, és ráállítod ugyanarra a pontra, mint az előbb. Megnézed a vonalzón, hogy hány centit mozgattad az egeret, és kész. Ez jól használható arra is, hogy több játékban ugyanazt az érzékenységet tudd használni, és ez az oldal is hasznos.
Low / Mid / High sens gamer: Alacsony / közepes / magas érzékenységet használó játékos. A határok (csak hogy be tudd magad lőni, nem szentírás) kb. <15 cm, 15-30 cm, >30 cm. Általánosságban elmondható, hogy alacsony érzékenységgel pontosabban lehet célozni, ezt itt bővebben részleteztem.
On-The-Fly Sensitivity adjustment: Az egér meghatározott (vagy általad felprogramozott) gombjával / gombjaival játék / felhasználás közben tudsz váltani az előre letárolt DPI-beállítások között. Használatát ugyanazon scope-ra (vagy scope nélkül több külön érzékenység) nem javaslom, mivel az izommemória kialakulását rontja: sose fogod megtanulni, hogyan kell egy mozdulattal a megfelelő helyre rántani a kurzort. Újabb játékokban a scope-okhoz külön tudsz in-game érzékenységet állítani, ennek hiányában marad az on-the-fly állítás vagy írsz rá script-et, esetleg kölcsön kéred tőlem az LGS-ben működő scriptemet.
LOD: Lift-Off Distance; az az érték, amely megmutatja, hogy milyen magasságba lehet emelni az egeret, hogy még érzékelje az alatta lévő felületet. Én azt preferálom, ha ez minél kisebb. Tape-trick segítségével csökkenthető, de a szenzor teljesítményét is ronthatja, lásd IV. fejezet.
Polling Rate: Ez az az érték, ami megmutatja, hogy egy másodpercen belül hányszor frissül az egérpointer pozíciója, magasabb érték választásával némileg csökken az input lag. 125 / 250 / 500 / 1000 Hz-en az USB adatátviteli protokollból származó input lag kb. 8 / 4 / 2 / 1 ms. Ez nem jelenti, hogy a teljes "késleltetés" ennyi, csak azt, hogy az adatátvitel kb. ennyit ront rajta.
Általános érvényű, hogy az 500 Hz, és az 1000 Hz között jelentéktelen a késleltetésbeli különbség (1 ms), ellenben az 500 Hz-et sok egér stabilabban tartja, vagy bugos 1000 Hz-en (pl. KPM), és néhány alaplapnak is sok az 1000 Hz.
A 8 bites adatsávval rendelkező egerek esetén (WMO, IMO, IME, MX300, MX310, MX500) az emelt polling rate jelentősen javítja a perfect control-t is. Picit részletesebben lásd lejjebb, a IV. fejezetben.
Always-On mode: Ez azt jelenti, hogy az egér szenzora sohasem kapcsol ki (amíg áram alatt van), ezzel biztosítva a hosszabb mozdulatlanság után megmozdított rágcsáló azonnali válaszreakcióját. Vezetékes egereknél alap.
(hyper)glide: Az egér alján található teflontappancsok, amin csúszik az egér. Tartósabb (és jobb minőségű), mint a skatez. Egy szett gyakran évekig elég. Egzakt egértípusokhoz külön vásárolható. Az eredeti talpak helyére kell felapplikálni.
Különösen ajánlott márkák: SlickSurf, Puretrak HD, Corepad Skatez, Hyperglide, ill. jaffa-féle teflon (lásd összefoglaló alján).
skatez / tefloncsík / teflonszalag: Ez is egyfajta glide, gyakran méretre vágható (úgy kell elképzelni, mintha egy darab ragasztószalag lenne - az egyik oldala ragad, a másik teflonos bevonatú). Az egér tappancsaira kell ragasztani (a legtöbb újabb egérnél ez már nem lényeges, mert általában elég jó minőségű teflontappancsokkal kerülnek ki a dobozból - esetleg azok elkopása után lehet olcsó alternatíva a csúszás fenntartására). Sok válfaja van, a legtöbbet 2-3 havonta érdemes cserélni. A legjobb minőségű skatez az egyes QPAD-ok mellé csomagolt QGlidz. Véleményem szerint a jaffa-féle teflon mellett annak jó minősége és alacsony ára miatt a skatez értelmét vesztette.
Súlyozás: lehetőség arra, hogy az egér aljára / belsejébe csúsztatható / levehető tálcába a mellékelt súlyokból csavarozzunk / pakoljunk. Amilyen jól hangzik, annyira semmi értelme, ugyanis a súlyozható egerek zöme alapból is baromi nehéz. De még ha nem is lenne nehéz, akkor sem javasolt az egér tömegét növelni, már csak az ízületeid kímélésének érdekében is. (Lapátkezű vájár kolléga lehet, hogy kiröhögne.) Egy egér kb. 90 g alatt számít könnyűnek, és 110 g felett nehéznek (túl nehéznek, féltéglának). Ha úgy érzed, jelenlegi egered túl könnyű, két oka lehet.
Ha a nehezebb egerekhez szoktál, a könnyű egeret mindig túl nagy, heves mozdulatokkal kezeled, messzebb húzod, mint szeretnéd. Ilyen esetben még egyszerűbb a megoldás: csökkented az érzékenységet. A DPI csökkentése legalább a natívig amúgy is ajánlott, ráadásul alacsonyabb érzékenységgel játékban pontosabb is leszel, lásd low sens gamer.
Ritkábban "vízköves csap"-feeling: olyan érzés, mintha nem tudnád az egeret elég finom "lépésekben" mozgatni, egy kicsit túltolod. Ilyen esetben általában a talpak a rosszak (vagy maga a szenzor), cseréjükkel megoldható, vagy ha új egérért jössz, nem kell ezért nehéz egeret keresned. Persze, ha vízköves a csap, nem a nehezebb kar, hanem a vízkő kipucolása a jó megoldás.
Gold Plated Connections: aranyozott csatlakozó. Amilyen jól hangzik, annyira nincs semmi értelme USB-kábelnél. Analóg csatlakozóknál még fontos lehet a gyenge ponton a vezetőképesség, stabilabb jelerősség, stb. Digitális jel esetében azonban erre semmi szükség, hiszen csak kétféle jel van, így némi jelszint-ingadozás sem okoz adatvesztést, minőségromlást. (Feltéve persze, hogy a csatlakozás végig biztosított, azaz a pinek összeérnek. Ez ellen viszont az arany se véd.) Nem véletlen, hogy tudtommal a Logitech és a SteelSeries egereit sose adták aranyozott kábellel.
Harisnyázott kábel: a legtöbb esetben egy erős kompromisszum. A szövetrétegtől jóval merevebb lesz, előnye viszont a tartósság: sokkal nehezebben törik meg. A megtörés ellen amúgy is javasolt szigszalaggal rögzíteni a kábelt. Ha zavar minket, akár meg is hámozhatjuk, ezzel igény esetén áteshetünk a ló túloldalára.
Onboard Memory: (fedélzeti memória) Egérbe épített fedélzeti memória, amiben eltárolhatjuk az egérrel kapcsolatos beállításainkat (gyakran több profilt is); software-független. Akkor jöhet jól, ha több külön gépben használjuk az egeret, ekkor nem kell mindenhol beállítani, vagy ha nem óhajtjuk a driverrel teleszemetelni a gépet: elég egyszer beállítani -> uninstall, happy end. Vannak olyan egerek is, amelyeknek az alján vannak kapcsolók a fontos beállításokra, és driver nincs. Pl. Razer Salmosa.
Makrózható: olyan általában a szoftverbe épített funkció, mellyel az egered gombjait lehet bindelni (beállítani) billentyűlenyomásra / billentyűkombinációra / Windows-funkcióra / stb. Van némi létjogosultsága, de nem szükségszerű a megléte. Egyrészt létezik az X-Mouse Button Control, melynek segítségével a Windowsig eljutó egérgombokat akármilyen egéren úgy tudod állítani, mint egy rendes egérszoftverben. Másrészt ha valamit tudsz billentyűlenyomásra / billentyűkombinációra állítani, akkor gyakorlatilag akármire, ugyanis minimális utánajárással AutoHotkey sokkal több mindenre képes, több utána járással AutoIT pedig szinte mindenre.
Amennyiben a téma nem keltette fel érdeklődésedet, köszönjük a figyelmet, mobiltelefonjaikat ne felejtsék el visszakapcsolni... Egérajánlón inneni és túli jó egereket, és róluk leírásokat, teszteket a VI. fejezetben találsz. Egered kiválasztása / kézhez vétele után javasolt visszatérni az V. fejezethez, a beállítási segédlethez.
Szenzorra vonatkozó fogalmak:
Natív felbontás: Az egér számára "alapértelmezett felbontás". A szenzorban lévő pixel-mátrixot a lencsével gondolatban levetítve a padra (ábra), ha a vetületen egyetlen pixel szélessége 31,75 µm (mikrométer), azt átszámolva a natív felbontásra 800 DPI adódik. Afelett a szenzor jelentősen veszít pontosságából, épp ezért használatuk kerülendő.
Interpolation: Amikor az egér driver-e vagy firmware-e algoritmusosan emeli a szenzor felbontását a valós tartomány fölé (esetleg a natív felbontás alatt egy firmware-be integrált fokozattól eltérő értéken működik), a létező pontok közé újabb pontokat átlagol. Ez a mesterséges növelés kivitelezhető a lencse nagyításának fokozásával is. Akárhogy is, a folyamat mindenképpen precízióvesztéssel jár; az interpolált felbontások használata kerülendő.
Jitter: Az egérkurzor remegése. Ez a jelenség bizonyos egerekre jellemző, másokra nem. A patkány alatt lévő felület is befolyással lehet rá, de leginkább a DPI-beállítás. A natív felbontás alatt nem jellemző, afelett a DPI-vel együtt nő. Eltüntetésére (csökkentésére) smoothing-ot építenek magas DPI-n a szenzorokba, ami input lag-ot okoz, és még rosszabb, mint a jitter.
Input lag: Beviteli késés; az az időtartam (ms), ami eltelik az egér megmozdítása (/kattintás) és a képernyőn is megfigyelhető kurzorelmozdulás (/kattintás regisztrálása) között. Wireless egereknél az alap USB-késés megfejelődik a vezetéknélküli adatátvitel jelének késésével, s ez teszi őket alkalmatlanná komoly játékra. A mozgás input lag-ját tovább ronthatja magasabb DPI-n a smoothing.
Smoothing: simítás, a szenzorokba / FW-be épített algoritmus, amellyel a natív DPI felett jelentkező jitter-t megpróbálják csökkenteni, eltüntetni, kisimítani. Ezt csak "utólag" lehet, meg kell várni, míg a kurzor arrébb mozog: voilá, input lag. Bővebben itt írtam róla.
Angle Snapping / Prediction: (AS) Az a funkció, amikor a szenzor próbálja kiegyenesíteni az egérrel húzott vonalat - tehát az apró mozgatási tökéletlenségeket igyekszik korrigálni. Az, hogy ez jó-e vagy sem, teljesen preferencia kérdése. Alapvetően irodai felhasználást segítő feature, játék közben zavaró lehet, vagy észre sem veszed.
FPS: Frames Per Second; ez gyakorlatilag azt a számot jelöli, hogy a szenzor által a felületről készített képeket az egérben lévő DSP (Digital Signal Processor - Digitális Jelfeldolgozó Processzor) milyen rátával dolgozza fel másodpercenként. Elvileg minél nagyobb, annál jobb - gyakorlatilag önmagában nem jelent semmit.
High Speed Motion Detection (x G gyorsulás): Azt jelöli, hogy a szenzor milyen gyorsulást képes lekövetni. 15 G már jóval az emberi teljesítőképesség felett van, ezért is parasztvakítás, amikor egy egér technikai specifikációi között olvassuk a 40-50 G-s gyorsulás tűrését (soha az életben nem fogod a rántással még csak megközelíteni sem azt a tartományt).
Perfect Control Speed: (PCS) Az az egzakt sebesség (m/s), ameddig a szenzor hiba nélkül követi a rántási vektort. Nagyjából 3,5 m/s körül van az az érték, amit játékban egy ultra-low sens gamer el tud érni, afelett szinte mindegy.
Malfunction Rate: (MFS) Az az egzakt sebesség (m/s), amit elérve a szenzor már komolyan hibázik (negatív gyorsulás, egyéb anomáliák), esetleg teljesen unreszponzívvá válik.
Negative Acceleration: Negatív gyorsulás; akkor következik be, amikor a szenzor továbbra is felismeri a beviteli jelet, de már nem tudja pontosan követni a megtett trajektóriát. Minél gyorsabban mozgatod az egeret, annál kisebb távolságot érzékel. Ezt gyors manőverek közben veheted észre (pl. egy gyors rántással megfordulnál adott távon, de nem fordulsz annyit, mintha lassabban mozgattad volna az egeret.)
Positive Acceleration: Pozitív gyorsulás; ugyanaz, mint a negatív gyorsulás, azzal a különbséggel, hogy gyors rántás esetén azonos távolságon tovább fordulsz (nagyobb szögben), mintha lassan mozgattad volna az egeret.
8 / 12 / 16 bit data path: Az egér elküldi az adatot, hogy az utolsó polling time (lásd feljebb) óta mennyit mozdult az egér. A 8 bites data path nem elég 800 (vagy több) cpi-hez, mivel nagy sebességű rántásoknál már negatív gyorsulást fogunk érzékelni, mert az adatfolyam telítődik.
8 bit data path:
8 bit = 2^8 = 256 Mivel meg kell különböztetni a horizontális és a vertikális elmozdulást és kell egy zéruspont is, ezért (256/2)-1 = 127 "tick"-et tudod mozgatni az egeret az utolsó frissítés óta, hogy ne hagyjon ki a szenzor.
12 bit data path:
12 bit = 2^12 = 4096 Mivel meg kell különböztetni a horizontális és a vertikális elmozdulást és kell egy zéruspont is, ezért (4096/2)-1 = 2047 "tick"-et tudod mozgatni az egeret az utolsó frissítés óta, hogy ne hagyjon ki a szenzor.
16 bit data path:
16 bit = 2^16 = 65536 Mivel meg kell különböztetni a horizontális és a vertikális elmozdulást és kell egy zéruspont is, ezért (65536/2)-1 = 32767 "tick"-et tudod mozgatni az egeret az utolsó frissítés óta, hogy ne hagyjon ki a szenzor.
IV. Mitől lesz jó egy egér?
Kiemelt szenzorok:
OFF: már nem kapható vele szerelt egér újonnan
STMicroelectronics OS MLT 04
Avago ADNS-A2020
Avago ADNS-S2020
Avago ADNS-S3080
Avago ADNS-S3080E
Avago ADNS-A3090
Avago ADNS-S3095
Avago ADNS-S3088
Avago ADNS-S3668
Avago ADNS-S3888
PixArt PMW3310DH
PixArt PMW3366
AM010
Azt, hogy melyik egérben milyen szenzor van, itt találod; teljesen megbízható lista. Önmagában egy jó szenzor nem garancia arra, hogy az egér jó, pl. itt láthatsz egy ilyen egérről egy alapos tesztet. Még egy jó szenzort is el lehet rontani rossz FW-rel, rossz lencsével, stb. Ahhoz, hogy egy egér valóban ajánlott legyen, a teljesítményén kívül fontos, hogy ne legyen komoly hibája, megbízható legyen és/vagy garanciával adják, stb. Önmagában a teljesítmény tesztelése is komoly feladat, az alábbiakban erről lesz szó.
To be continued...
V. Segédlet az egér beállításához
Coming soon...
VI. Régi-nagy egerek listája, néhány egérről részletesen
Újonnan ma is beszerezhető, ajánlott egerek listája:
Egérajánlóban szereplőkkel egyezik, ott némileg több infót találsz róluk.
Logitech G1
Logitech G100s
Logitech G302 Daedalus Prime
Logitech G303 Daedalus Apex
Logitech G400s
Logitech G402 Hyperion Fury
Logitech G502 Proteus Core
Microsoft WheelMouse Optical 1.1
Microsoft IntelliMouse Optical 1.1
Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0
Mionix Avior 7000
Mionix Naos 7000
Ninox Aurora
Razer Abyssus
Razer Abyssus 2014
Razer DeathAdder 3.5G
Razer DeathAdder Left-handed Edition
Razer DeathAdder 2013
Razer Deathadder Chroma
Razer Salmosa
Razer Salmosa Pro-gaming Edition
Roccat Kone Pure Optical
Roccat Kone Pure Optical Black Edition
Roccat Kone Pure Military
Roccat Lua
Steelseries Kana i-Cafe
Steelseries Kana V1
Steelseries Kana V2
Steelseries Rival
Zowie AM
Zowie EC1 eVo
Zowie EC1-A
Zowie EC2 eVo
Zowie EC2-A
Zowie FK
Zowie FK 2014
Zowie FK1
Zowie FK2
Zowie ZA11
Zowie ZA12
Zowie ZA13
Ma már nem kapható, használtan is csak elvétve beszerezhető ajánlott egerek:
Ha rábukkansz egyre, nagy kincs!
Logitech MX 300
Logitech MX 310
Logitech MX 500
Logitech MX 510
Logitech MX 518 v1
Logitech MX 518 v2
Logitech G400
Razer Boomslang CE 2007
Razer DeathAdder 3G
Razer Diamondback
Razer Diamondback Plasma
Razer Diamondback 3G
Razer Krait
SteelSeries Kinzu v1
SteelSeries Ikari Optical
A4Tech X-710BF - a régebbi szenzorral (A3060)
TODO list:
avagy amik akár jók is lehetnek, de tesztelésre szorulnak
IV. fejezetben írtak szerinti tesztről van szó.
Asus Gladius
Asus Sica
Asus Strix Claw
Commatech M1
CM Storm Alcor
CM Storm Recon
Corsair M30
Corsair M45
Corsair Sabre Optical
Cougar 300m
EVGA TORQ X3
EVGA TORQ X5
GEIL Epicgear Cyclops
GEIL Epicgear Cyclops X
Rapoo V300
Roccat Kone XTD Optical
Ezek zöme A3090-es, van benne PMW3310 és S3988 is.
[oWn]f4te írásai
(linkek hamarosan)
- Microsoft egerek (WMO 1.1a / IM 1.1 / IME 3.0)
- Logitech MX 518 v1 / v2
- Razer Diamondback 3G
- Razer Salmosa / Abyssus
- Razer DeathAdder revíziók
- SteelSeries Kinzu v1
VII. Hasznos linkek, köszönetnyilvánítás
Egérajánló - jaffa 2843
Egér fogási módjai
Angle snapping
Francois Morier mesél az optikai szenzorokról rettenetes francia akcentussal
Gaming mouse myths busted - aki nem hiszi el, hogy a lézer rosszabb, stb, annak Francois Morier és Chris Pate magyarázza el
ESReality MouseScore 2007 - régebbi egerek mélyreható PCS és MFS tesztje
Gaming mouse sensor list - overclock.net-es gyűjtemény arról, hogy melyik egérben milyen szenzor van, teljesen megbízható
Enotus MouseTest - általános tesztelésre, de leginkább semmire se jó
OxyPlot MouseTester v1.2
mouserate - a polling rate ellenőrzésére
A kurzort csak az ablakon belül tessék mozgatni!
Accelfix - ha nem tudsz róla, hogy kell, akkor nincs rá szükséged
mouse-sensitivity.com - in-game érzékenység állítására, számolására
Kiváló minőségű, tartós, olcsó hyperglide beszerzési helye: jaffa 2843 kolléga
Japán Omron D2F-01F kapcsolók beszerzési helye: falcoon kolléga
Köszönettel tartozom a társszerzőkön kívül az alábbi kollégáknak ötleteikért, javaslataikért, tesztjeikért:
(ABC-sorrendben)
kemotox
salytmasztor
SP!T
teebykay
Vanir
dobragab
Tudom, tudom, akasszak a tökömre egy lámpát, hogy sötétben is tudjak kaszálni.