2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Újra kétgeneráció-váltás: GTX960 vs. GTX660

Már senkit nem ér meglepetésként, hogy a VGA-kat (különösen a középkategóriát) nem érdemes minden generációnál lecserélni.

[ ÚJ TESZT ]

Játéktesztek – F1 2013 és Borderlands TPS

A tesztsor első játékai két népszerű, de modernnek a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető engine-re épülnek – a Forma-1-es játék a Codemasters ego motorján dübörög, a Borderlands 1.5-ödik része pedig egy agyonhegesztett Unreal Engine 3-ason.

F1 2013

Magas CPU-igény, magas FPS-esek, középszerű látvány – a 2008-ban kitűnőnek számító, de azóta inkább csak foltozgatott ego engine-t használó játékoknak ez a közös jellemzője. Az F1 2013 egy tipikus példája a motornak – így teljesít tesztalanyainkon maximális beállítások mellett:

Azt hiszem, sok magyarázatot a grafikon nem igényel – a játék totálisan CPU-limites. A GTX 960 mindkét felbontáson ugyanazt az eredményt adja, a GTX 660 pedig 10%-ot lassul WQHD-ben ahelyett, hogy a fullHD FPS-ek 60-70%-át hozná.

Méréstechnikailag tehát szörnyű az eredmény – ellenben a játékélmény szuper, ugyanis a sebesség végig bőven 60 FPS fölött van. 144 Hz-es monitorhoz persze erősebb CPU kell (azt hiszem, ezzel nem mondtam semmi meglepőt), viszont a szokványosnak mondható 60 Hz-es megjelenítőkhöz kényelmesen elég az i3 és a GTX 960. Olyannyira, hogy a 4K felbontáson elvégzett gyors kontrollteszt is jó eredményt hozott: átlagosan 65 FPS-t préselt ki magából a GTX 960, és a 2%-os minimum sem ment lejjebb 58-nál.

Borderlands: The PreSequel!

Az Unreal Engine 3 alapú játékok 2015-ös szemmel nézve már egy kávédarálón is elfutnak – még akkor is, ha úgy agyon vannak moddolva, mint a Borderlands alatt futó variáns. Maximális beállítások mellett fullHD-ben a megterhelőbb kinti részeken is 80-100 FPS-eket produkált a GTX 660, ezért túl sok értelmét nem láttam így mérni. Inkább magas fokozatba kapcsoltam a játék egyetlen igazán performancia-zabáló opcióját, a PhysX-et, és kíváncsian vártam, mi lesz az eredmény. Íme:

Déjà vu – majdnem pont így festett az F1-grafikon is. FullHD-ben teljes CPU-limit mindkét kártyán, WQHD-ben a GTX 660 veszít 20%-ot, a 960 pedig 5%-ot. Korábban a Borderlands 2-ben is láttuk, hogy a GPU PhysX paradox módon a CPU-igényt dobja meg nagyon, ezen láthatóan a PreSequelben sem változtattak. Ez így sajnos elég gyenge – ráadásul egy olcsóbb négymagos CPU sem lenne tökéletes megoldás, mert pl. egy i5-3470 mellett sem lenne több FPS-ünk átlagosan 50-nél, és a 2%-os minimum is 30 alatt maradna.

Az F1 2013-mal szemben itt még a 4K sem segít kihasználni a VGA-t – a Borderlands-játékok valamiért nagyon utálják ezt a felbontást, a PhysX alacsonyra kapcsolása után is csak 30 körüli FPS-t hozott a GTX 960, és a további beállítások visszabutításával sem jutottunk el a mágikus 60-ig.

Hát nem megmondtam, hogy kevés lesz az i3????

Igen, kevés az i3 – viszont nem árt azt pontosan látni, hogy mihez kevés. Az F1 2013 esetében leginkább csak egy 144 Hz-es monitor mellé kevés, a Borderlands TPS-ben pedig a magas PhysX opcióhoz. Közös viszont mindkét tesztben, hogy a gyenge CPU a két VGA egymáshoz képesti viszonyán fullHD-ben nem változtat.

Ez talán elsőre talán vadul hangzik, de nézzük csak meg közelebbről az eredményeket. A GTX 960 mind fullHD-ben, mind WQHD-ben teljesen CPU-limites. GPU-limites esetben a fullHD-s FPS-ek jellemzően 50-60%-kal magasabbak, tehát ahhoz, hogy a GTX 960 ki tudja futni magát, legalább ennyivel gyorsabb CPU szükséges. Miután a játékban mérhető CPU-teljesítmény messze nem egyenesen arányos a nyers sebességgel (erre pont jó példa az előbb idézett BL2-teszt), ilyen mértékű gyorsuláshoz 4 GHz fölé húzott i5 vagy i7 kellene, és abból is inkább a Broadwellek vagy a Skylake-ek körül érdemes kotorászni.

A GTX 660 szemszögéből nézve a dolgot, tegyük fel, hogy WQHD-ben már GPU-limit van. Ez esetben megfelelően gyors CPU mellett fullHD-ben 120-130 FPS-t produkálna az F1-ben, és 50-55 FPS-t a BL-TPS-ben. Ahhoz, hogy ennél bármennyivel jobb teljesítményt nyújtson a GTX 960, az F1 esetében 35%-kal, a BL esetében 22%-kal gyorsabb CPU kell. Vagyis, az i5-3470 mellett fullHD-ben még mindig együtt menne a két kártya. Hmmmmm...

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.