2024. május 3., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

A Core i3 ereje a játékokban

Mennyit ér single player játékokban egy kétmagos Intel CPU Hyper-Threadinggel megtámogatva?

[ ÚJ TESZT ]

Borderlands 2

A Borderlands 2 kivételesen egy teljes oldalt kapott a tesztben, ugyanis két különböző beállítással is megvizsgáltam. Ez az ötlet onnan gyökerezik, hogy amikor a nyári HW-cserebere közepette a G2020 és a GTX 660 Ti kombinációja ketyegett a játék alatt, akkor egyes helyeken szép flottul ment (pl. a korábbi Fink's Slaughterhouse helyszínen végzett tesztekben is), máshol viszont csak pislogtam, milyen beakadásokat produkál a harc. Ezek a beakadások arra utalnak, hogy a high szintű PhysX beállítás korántsem csak a GPU-t terheli, hanem processzor is kell hozzá rendesen - és könnyen lehet, hogy ez nem is csak a Borderlands 2-re igaz, hanem más PhysX-es játékokra is. Ezért, bár a játék egyéb beállításait egy középkategóriás VGA mellett természetesen a maximumra tettem, a méréseket mind low, mind high PhysX mellett megcsináltam. Lássuk, kiderül-e valami okosság!

Borderlands 2 - PhysX low

A népszerű RPG-shooter alapjában véve egy hardverbarát játék (végső soron egy erősen módosított 2007-es motorra épül), de bizonyos helyszíneken a designereknek elgurult a gyógyszere, és olyan mániákus szintre vitték a részletgazdagságot, hogy a CPU-k vakarózni kezdenek tőle. Ilyen helyszín pl. a Torgue DLC központi arénája.

A tesztben használt beállítások: Maximum mindenből, PhysX low.

Kivételesen együtt értékelem a két grafikont - ugyanis alig van közöttük különbség. A játék borzasztóan CPU-limites HD-ben, és az eredmények alapján még full HD-ben is az (erre később még visszatérünk), minden bizonnyal egy, a GTX 660-nál gyengébb VGA is kényelmesen elég lenne hozzá - legalábbis ezen a helyszínen. A hyperthreading egyedül itt szerepel rosszul, de itt nagyon - alig több, mint 10% előnyt tudunk vele realizálni a sima két maghoz képest. Sajnos ez nem azt jelenti, hogy az i5-ös CPU mérföldekkel elhúz az i3-tól - 12% és 19% között van az előnye, ami nem kevés, viszont azt jelenti, hogy a Pentiumhoz képest a magok számának megduplázása és az órajel 13.8%-os emelése csak 50%-kal jobb sebességet hoz. Mivel az UE3 motor elvileg ki tud használni 4 magot, a fizika keverte magát gyanúba - a mérés ugyanis harc közben történt, és közben folyamatosan szórtam két fegyverből az ólmot (meg az áldozatok is). Meg merem kockáztatni, hogy a fizikai számítások CPU-ra eső része fogta vissza a teljesítményt - a PhysX-ről ugyanis tudott dolog, hogy csak egy magot bír megdolgoztatni. A frametime-ok egymásra illesztése ezt valamelyest megerősíteni látszik - amikor az irdatlan számú robbanógolyót kibocsátó shotgunnal tüzeltem, akkor az i3 és az i5 sebessége együtt futott, míg amikor nem, akkor az i5 akár 50-60%-kal is gyorsabb volt.

Borderlands 2 - PhysX high

A fenti, jó eséllyel fizika által limitált mérések után igen érdekes, hogy mi történik, ha az eddig is korlátozó tényezőként szereplő fizika szerepét felerősítjük.

A tesztben használt beállítások: Maximum mindenből, PhysX high.

Hát, a grafikonok arculatát elnézve, sok minden nem történt, azt leszámítva, hogy elvesztettük az FPS-ek 1/3-át. A HD és a full HD felbontás között továbbra sincs nagy differencia (-> totális CPU-limit), a hyperthreading értéke továbbra is minimális, és az i5 nem tud igazán elhúzni az i3-tól, bár egy kicsit nő az előnye. A frametime kép borzasztó vicces - míg low PhysX mellett a kisebb huplikból lehetett sejteni, hol tüzeltem a Sinewy Ravager névre hallgató szépséggel, a high beállítások mellett a Himalája hegyvonulatai rajzolódnak ki a diagramon. Nagyon látványos a GPU-fizika a Borderlands 2-ben, de bizonyos körülmények együttállása esetén igen költséges CPU-ban is - és ha nem elég az FPS, akkor nincs más megoldás, emelni kell az órajelet az egekbe.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.