Összegzés és konklúzió
A mérések összegzése
Az alábbi két grafikonon vicces módon az összegzéseket összegeztem - az előző 2 oldal 12 grafikonjának a végén feltüntetett (mértani) átlagértéket raktam össze egy képre:
Talán a 18 játék eredményeit összegyűjtve még jobban látszik, milyen komoly szerepe van a dual channel memóriának IGP használata esetén - a legjobb esetben 60%-os, legrosszabb esetben 100% feletti átlagolt különbség igen meggyőző.
Éles a kontraszt, ha diszkrét VGA-t teszünk a gépbe, ami saját videomemóriával rendelkezik - az átlagértékek különbsége 2-7%, ami nem jelentős, de határozottan kimutatható.
Árak, hatékonyság, konklúzió
A cikk megírásának idején a következő memóriaárak voltak aktuálisak:
(1600 MHz felett már csak 2- vagy több darabos kitben kaphatók a memóriák)
A legnagyobb árkülönbség érdekes módon nem a gyorsabb 1600MHz-es memóriák esetén van a szimpla modul és a dual channel kit között, hanem az 1333MHz-es sebesség esetén. 4GB vásárlásakor 3.000 FT-tal, 8GB vásárlásakor pedig 3.500 FT-tal drágább a dual kit, ami egy komplett gép esetén nem olyan komoly különbség, de sajnos van, akinek ennyi is számíthat. Az 1600-as memóriák árazása viszont nagyon megnehezíti a szimpla modul melletti érvelést, ugyanis:
A legtöbb memóriatesztben az 1333 MHz-es CL9-es memóriák látható hátrányban vannak az 1333MHz-es CL7-es, ill. az 1600 MHz-es CL9-es társaikkal szemben. Egyetlen modul használata esetén azért nem árt gondolni esetleges szélső esetekre, és megvenni az 1.500 (4GB) ill. 2.000 (8GB) FT-tal drágább készletet. Ekkor viszont már csak 1.500 FT távolságra vagyunk az 1333 MHz-es CL9-es dual channel kittől, ami ráadásul egyben az 1600MHz-es CL9-es dual kit ára is.
Hogy néz ki az árhatékonyság? A használati esettől függ:
Ha az IGP-nek csak a gondolata felmerül a PC-nkkel kapcsolatban, akkor az egy modul vásárlását el kell felejteni. Ahogy az A10-5800k tesztből kiderült, a gyors IGP még az 1600MHz-es sebesség 2133MHz-re emeléséből is sokat profitált (dual channel módban), ezért nem meglepő, hogy amikor kirántottuk alóla az egyik 64-bites csatornát, akkor heveny duzzogás közepette feleannyi képkockát volt hajlandó megjeleníteni, mint a dual channel kit használata mellett. Itt még a számtant sem érdemes felírni.
Diszkrét VGA használata esetén nem ennyire egyértelmű a helyzet. Játék szempontból nézve, az egyetlen modul használatával óriási veszteség nem ér minket, és ha megcsináljuk a matekot a teljes gép árának arányában, akkor néhány %-kal drágábban néhány %-kal nagyobb teljesítményt nyújt a dual channel kittel szerelt gép.
Lehet-e akkor diszkrét VGA mellé javasolni a dual channel kit elhagyását, azaz egyetlen modul használatát? Nos, én lebeszélnék erről mindenkit. A méréseken jól látszott, hogy bár kicsi, de minden játéknál jól kimutatható a egyetlen csatorna használatának negatív hatása - pedig több olyan játékunk is van, amelyek a kétcsatornás tesztben teljesen VGA-limitáltak. Ebből következik, hogy ha megjelenik egy erősen platform-intenzív játék, azzal gondok lehetnek - ráadásul olyan gondok, amiket a beállítások piszkálásával sem fogunk tudni orvosolni. Ezért inkább azt javaslom, hogy ha játszani is akarunk a gépen, akkor ne sajnáljuk a plusz néhány ezer FT-ot a dual channel kitre.