2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

RC autós blog - Strada EVO-lúció

Beszámoló a mozgalmas szeptember történéseiről: ha a sors úgy hozta, hát egyből a mély vízbe ugrottam!

[ ÚJ TESZT ]

Újabb szerelés, fejlesztés

Látszott, hogy a sebesség durva és az erőátvitel kap rendesen, ezért rendeltem tartalék spur és pinion kereket is idehaza, nagyjából ezer forintos tételek ezek, szóval nem vészes. Hazai boltban, a lengőkarok vásárlásakor beleszerettem a Strada EVO turggy ballonos kerekeibe. Olyan szép óriások voltak, és az én „traktorkerekeim” késtek, szóval fogcsikorgatva, de kiadtam értük kétszer 7900 forintot. Otthon felszereltem az új szerzeményeket, és ez lett az eredmény.


Maverick Strada EVO XB átalakítva...


... és eredetiben

Elsőre elég amorfnak tűnt a buggy ezekkel a kerekekkel, de meg kell vallani, rengeteget javult velük. Terepen a ballonosságuk lágyította az amúgy túl kemény rugózást, aszfalton a szélesebb felülettel karöltve nőtt a tapadás, a nagyobb átmérőnek köszönhetően pedig a végsebesség is. Mondjuk az új szettel már nem sok esélyem volt félgáznál gyorsabban kezelni a járgányt, de asszem ez a normális.
Persze, a jó fejlesztő soha nem nyugszik meg pár pillanatnál hosszabb időre. Feltűnt, hogy az új, tényleg bika erős szervó bár annyira talán nem gyors, de eléggé nem bír a nagyobb kerekekkel és sebességgel. Brutálisan alulkormányozott volt az autó, álló helyzetben még aszfalton sem bírta visszatolni középállásba a kerekeket. Kis szemrevételezés után kiderült, hogy a szervo védő mechanizmusa túl gyenge. Ez két rugóval egymásbak feszített henger, amik V-alakban el tudnak válni egymástól. Ha a kerekek felől túl nagy erőhatás jön a szevó felé, akkor ez a két elem szétválik, megvédi a szervót. Mivel nekem összesen 2000 forintba fájt az új szervó, nem feltétlenül akartam kímélni, így hát ráfeszítettem a védőre. A sunyi viszont inkább visszatekerte magát lazába. Itt bevetettem az Adrián féle alkatrészt, amit Adrián haverom után neveztem el, aki adta. Egy sima anyáról van szó, amit a védő rugója fölé tettem, így jobban összenyomódik, nagyobb erőhatásnál old csak. Egyelőre flottul működik, bár a fém fogaskerekes szervót a tuning óta még nem szedtem szét.


Adrián alkatrész, egy kis alátét a szervó védőben

Természetesen, itt sem tartott sokáig az öröm. Azt már régóta éreztem – és egy modellboltos látogatásom alkalmával meg is bizonyosodtam róla – hogy a Strada EVO rugói túl kemények. Most viszont olajfolyással is gondom volt. A gyáriakból alul folyt, a tuningosok viszont felül nyomták ki a kalap mentén. Alább látható a kettő közti eltérés. A tuningos, kéknél a munkahenger aljában, ahol a gyári folyt, három kis gumigyűrű (szakszóval O-gyűrű vagy O-ring) szigetel. Felül viszont a szigetelő és lökésgátló gumiharang túl nagy, ahogy rácsavartam a lengéscsillapító tetejét, belefordult az olajba, vagy csak simán nem szigetelt rendesen. Erre a hülye helyzetre egyelőre nem találtam megoldást, jobb híján a gyári, alul eresztős csillapítók kupakjait használom, azok jobban zárnak, kisebb bennük a harang. Ez a probléma még megoldásra vár.


Új és régi lengéscsillapító egymás mellett


Új lengéscsillapító szétszedve

Egy másikat viszont megoldottam, remélem véglegesen. Az alsó tuning lengőkarokkal egy időben rendeltem 2500 forintért első lengéscsillapító tartót, ami minden nagyobb ütésnél, esésnél görbült. Egy jól ismert gyengesége ez a Maverick Strada, Himotos és egyéb klón autóknak. Az új elem mérföldekkel szilárdabb, vastagabb. A gyárit lazán meg tudom hajlítani kézzel is, az újat nem. Beszerelésekor szétbombáztam az első futóművet és differenciált, de aztán kiderült, hogy nem is kellett volna, a difiből lazán ki lehet húzni, fölfelé, ha oldom a megfelelő csavarokat. Legalább ezt is megtanultam.


Régi "papír" lengéscsillapító torony, és az új, masszív beszerelve

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.