2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

RC autós blog – Strada EVO

Második (jelenlegi) járgányomat bemutatva leírom az 1:10 arányú RC autók felépítését.

[ ÚJ TESZT ]

Szervo és futómű

Végül, de nem utolsósorban itt a szervó. Megvallom őszintén, ennek pontos belső felépítését még nem tanulmányoztam, de az tuti, hogy valamiféle morot és fogaskerekek vannak benne. Lényegében egy dobozka, amiből egy kar nyúlik ki, ami rendszerint koppanástól koppanásig 60 fokot tud fordulni. Két lényeges paramétere van, hogy hány kilós (ez az erejét jelenti), és hogy milyen gyorsan csinálja meg a mozdulatot (ez a sebességét jelenti). Alapvetően a minél erősebb és minél gyorsabb szervo a jó. A 1:10 méretarányú autókban 3-4 kiló körül szervó szokott lenni, szerintem a Strada Evo-ban nem valami gyors van, de ez csak tipp. Az alábbi képen látható, hogy a szervo rúdjának hossza és a bekötési pontja is állítható. A rúd hosszával a középállást lehet módosítani, a bekötési pontokkal talán a maximális kitérést és az erőkart, bár előbbi a távirányítóról is szabályozható. A jobb szervoknak van védőjük (saver), ami hogy úgymond kiakasztja a mechanizmust, ha túl nagy ellenerő hat a kerekek felől, hogy ne darálódjanak le a fogaskerekek.

Óriási nagy tudomány rejlik a kerékfelfüggesztések beállításában. Ezen a téren a Strada Evo rendelkezik minden lényeges beállítási funkcióban, míg az Atom eléggé korlátozott volt. Később írok majd részletesen a futóműgeometria hangolásáról, egyelőre csak a három leglényegesebb elemet érintem. Mind a négy keréken belőhető a dőlésszög (chamber). Kis negatív dőlésszöggel (befelé dől a kerekek felső része) stabilitás adható az autónak egyenetlen terepen, elsősorban off-road autóknál érdemes rágyúrni. Elöl és hátul is állíthatunk összetartást (toe). Alapvetően az összetartó kerekek stabilitást adnak (egyenesben jó) a széttartók pedig instabillá teszik a járgányt (ez kanyarban jöhet jól).

Fontos tényező még a lengéscsillapítók állíthatósága. A rugóútt a Strada EVO-nál kis betétekkel csökkenthető, a komolyabb modelleknél menetes anyával módosítható. Nem csak a rugóút állításával, hanem maguknak a rugóknak a cseréjével is keményíthető (vagy éppen puhítható) a rugózás. Ezen felül a lengéscsillapítóban lévő olaj cserélhető sűrűbbre vagy ritkábbra, sőt a lengéscsillapítóban mozgó dugattyút is lehet módosítani. Aztán állítható az egyes futómű elemek alsó és felső bekötési pontja. Az utolsó lényeges beállítási részlet az stabilizátor (anit-roll bar). Alapból a Strada Evo-n nincs ilyen, de úgy néztem az LRP S10 Blasté rátehető. A stabilizátor alapvetően azt csinálja, ami a neve – stabilizál – de úgy, hogy némileg csökkenti a tapadást, merevebbé teszi a tengelyt, amelyikre felrakjuk. Ha hátra teszünk fel egyet (vagy keményítjük), akkor elöl érezni nagyobb tapadást, ha előre tesszük fel, akkor meg hátul.

Záróakkordként megsúgom, hogy az okosok szerint az egész futóműbeállítás csak a jéghegy csúcsa, az autó viselkedésének legmeghatározóbb eleme a megfelelő gumi. Kíváncsi leszek, mennyi igazság van ebben. Majd elfelejtettem! A Strada Evon nem a szokásos bütykös, hanem szebb, de szerintem kevésbé tapadós gumik vannak. Nemsokára veszek majd egy bütykös készletet melléjük. Egyébként a buggy kerekeinek 86 mm az átmérője, az 1:10-es truggy és monster truck kerekek 100-120 milliméteresek, szóval egy olyan készlettel akár másfél centivel növelhető a hasmagasság. Még egy kis matek. Ha a motorom úgy 15 000-et pörög (annyit szinte biztosan), az áttételem 8,23 akkor a 27 cm kerületű kerekekkel elvileg 29,5 km/h körül van a végsebességem, ami egy 30 000-et pörgő brushless motorral megduplázható.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.