2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

RC autós blog – Strada EVO

Második (jelenlegi) járgányomat bemutatva leírom az 1:10 arányú RC autók felépítését.

[ ÚJ TESZT ]

Slipper, Spur, Pinion, ESC

A Strada Evo-nál a főtengely közvetlenül fut a differenciálokba. Egyes modelleken, például az LRP S10 Blaston csúszókuplungot (slipper) tettek a spur fogaskerékre, ami megvédi az erőátviteli elemeket (piniont és a motort) azoktól az ütésektől, amik a hajtásláncon (féltengelyek, difik) át érkeznek egy-egy keményebb landoláskor. Olyankor, amikor a motor felpörög és a talajra érkező kerekek az esés miatt egy kicsit megakadnak. Ha van slipper, akkor az kicsit megcsúszik a fogaskeréken, és semmi baj nem történik, ha viszont nincs, akkor egyenesen a főtenges és a spur kerék, azokon keresztül pedig a pinion és a motor tengelye kap egy pofont. Meglátom, mire megyek slipper nélkül. Gondolom egy nagyon izmos motorhoz már nem ártana, fene tudja, majd kiderül idővel.

Szóval a főtengely csatlakozik a differenciálhoz, onnan egy kisebb (meghajtó) kúpkerék viszi tovább a nyomatékot, ami egy nagyobbra csatlakozik. A kettő aránya adja a belső áttételt, ami tudtommal nem állítható. Esetemben a kicsi keréknek 13, a nagynak 38 foga van, vagyis a kicsinek (és vele a főtengelynek) 2,92-t kell fordulnia ahhoz, hogy a nagy kerék – ami már a féltengelyeken keresztül a kerekekhez csatlakozik – egyet forduljon. Végeredményben tehát arra jutottam, hogy a motornak 2,82 x 2,92-t vagyis 8,23-at kell fordulnia ahhoz, hogy a kerekek egyet forduljanak. Lehet, hogy valahol valami nem kerek, mert a használati útmutató szerint az áttételem 7,7. A kerekek fogait nem számoltam, hanem az alkatrészlistáról vettem, szóval lehet, hogy ott van a kutya elásva. Még egy fontos részletet kell megemlíteni a hajtáslánc kapcsán. A pinion és spur szép alaposan be van csomagolva, elég nehezen jut be oda szennyeződés, ami jó.

A motort a fordulatszám szabályzó (ESC) vezérli, mondhatni ez az autó (egyik) lelke. Nem csak a motorral, hanem az akkuval és a távirányító részleggel is közvetlen kapcsolatban van. Az alábbi képen a motor előtt látható MSC-22 felirattal. Nem vagyok benne biztos, de szerintem valami PWM módszerrel dolgozik, a rádiós rész utasítása szerint adja a feszültséget a motornak. Fontos, hogy a szabályzónak legyen védelmi rendszere, egyrészt a túlmelegedés, másrészt az akkuk túlmerítése ellen. Utóbbi azért fontos, mert ha túl alacsonyra (3 volt alá) engedjük az akkut, akkor károsíthatjuk. Egyelőre elég is ennyi az ESC-ről, később a háromfázisú (brushless) motorok kapcsán még írok róla, mert valójában iszonyatosan összetett egy alkatrész.

A rádiós egység nem csak az ESC-vel, hanem a szervóval is össze van kötve. Az RC autók rendszerint kétcsatornás távirányítót használnak, az egyik a gáz-fék, a másik a kormányzás feladatát végzi. A gáz-fék az ESC dolga, a kormányzásért felel a szervó. Rádiós egységből alapvetően kétféle létezik 27 (vagy 40) megahertzes és 2,4 GHz-es. A Strada Evo-hoz 2,4 GHz-est adnak, amihez a 27 MHz-essel ellentétben nem kell frekvenciakristály, nem fog összeakadni a többiek autójával, és a hosszú antennával sem kell bajlódni. Egyértelműen a 2,4 GHz a jövő, a 27 MHz-est jobb elfelejteni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.