Hirdetés

2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) DJ. Ru$y


DJ. Ru$y
félisten

Jó kis gép! Jó írás! Csak cseréld le egy robbanómotorosra idővel :P ;) Jobb az érzés. Nekem on-road autóim vannak robbanós motorral... mikor beindul az a magas hang, imádom. :D

Szakmai kérdésekre privátban nem válaszolok! Használd a fórumot! | R.I.P PH!TV!

(#2) tvse1995


tvse1995
senior tag

Szerintetek érdemes rc autóból használtat venni? :F
Vagy túl sok a hamar kopó alkatrész?

Szerk.: nagyon tettszik a sorozat remélem sok rész lesz még belőle ;)

[ Szerkesztve ]

(#3) rudi válasza tvse1995 (#2) üzenetére


rudi
nagyúr

Úgyis lényegében mindent összetörsz/elkoptatsz/cserélsz rajta, szóval a használt nem olyan vész. Elég sok olyan emberke is van, akinek megtetszik ez az RC dolog, belekezd, aztán idő/pénz/kedv hiányában leáll vele, eladja a cuccot. Persze, tudni kell, mit érdemes megvenni, és mit nem.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#4) tvse1995 válasza rudi (#3) üzenetére


tvse1995
senior tag

Rcaprót nézegettem és ott egész vállalható áron vannak buggy-k :K
Az előzi írás kommentjeinél sokat írtátok hogy ma már jobb az elektromos de valahogy engem még mindig a nitrós érdekel jobban :B

(#5) (Bundás) válasza tvse1995 (#2) üzenetére


(Bundás)
addikt

Jól meg kell gondolni kitől vesz az ember autót. Vannak nagyon jó vételek, de nagyon könnyen vehet egy lestrapált hibákkal bíró járgányt is az ember.
Elég sok amatőr van aki széthajtja az autót, nem ért hozzá majd eladja mint tökéletesen működőt.
Ez főleg igaz a robbanósra, ott igazán kell egy szakavatott fül és szem mit kell lesni rajta!

Ha a robbanómotor szerelésben van tapasztalatod és van türelmed odafigyelni az autóra csak akkor vásárolj ilyen kategóriát, ez nem annyira "igénytelen" mint egy elektromos.

Kezdésnek elektromos szerintem jobb, főleg ha nincs kitől tanulni. Egy alapmodellel megtanulod a vezetést, majd fejlesztheted erősebb/pörgősebb motorral, szabályzóval stb. Az elektromos is nagyon dúrva sebességre képes, sőt... :)

(#6) rudi


rudi
nagyúr

Így van, egy nitrós sokkal összetettebb masina, kezdésnél lehet, hogy egyeseket a sok bütykölés, szag és hang el is riaszt. Az elektromos kocsik meg csak egyre jobbak lesznek. A robbanó ugye egy régi technológia, ott már nem igen van hová fejlődni, de a kefe nélküli motorokban és LiPo után LiFe akkukban még hatalmas tartalékok vannak.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#7) Namelesske válasza rudi (#6) üzenetére


Namelesske
addikt

Eléggé szenvednek az akkumulátor gyártók, hogy feszengessék a technika korlátait, ameddig a nanotechnológia nem hódít komolyabb teret, addig nem lesznek számottevően jobbak az akkuk, bár remélem kiigazít egy ebben jártas hozzáértő személy :B :K

Tetszik a sorozat, ez a cikk sokkal jobb mint az előző. Csak így tovább remélem lesz még egy csomó része.

Ha érdekel amiket csinálok: shorturl.at/inoxV

(#8) tvse1995


tvse1995
senior tag

Ezeket olvasva a használt az inkább felejtős :(
Viszont közben találtam egy oldalt, egyelőre nem tudom, hogy szállítanak e Magyarországra(nem hinném :((( ) de azért elég jók az áraik mindenhez vannak szinte upgrade cuccok. Nitrorcx

[ Szerkesztve ]

(#9) (Bundás) válasza rudi (#6) üzenetére


(Bundás)
addikt

Mint laikus elektromosban max akku kapacitás növelésben és motor fogyasztás csökkentésben látok rációt, legalábbis autóelektronika terén.
Már ma is bizonyos körszámmal és motorfeszültséggel akkora a tempó hogy irányíthatatlan az autó... Lásd Savage Flux 4-6 cellával, amikor 40-50 km/órás félgázas tempóval hátraszaltót nyomat a pali egy nagyobb "gázadással". :D

(#10) (Bundás) válasza tvse1995 (#8) üzenetére


(Bundás)
addikt

Ha magad rendeled biztosan szállít, viszont bele kell kalkulálni, hogy 40-50e Ft érték felett már vám- és áfafizetés is jelen van. Úgy nem biztos hogy minden megéri, főleg ha heteket kell várni az alkatrész utánpótlásra.

(#11) rudi válasza (Bundás) (#9) üzenetére


rudi
nagyúr

Mondjuk, ez igaz. Már rég nem a motor - mindegy hogy benzines vagy elektromos - a szűk keresztmetszet. Ma voltam kinn szlalomozi kicsit, a Strada alap készletének kezelése is gondot okoz max gázon. Látszik, hogy a futóművön kell csiszolnom, keményíteni, ületetni, stabilizálni. Kíváncsi vagyok, mennyi hoz majd egy alaposabb állítgatás.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#12) X3B6O0X


X3B6O0X
aktív tag

Ha én bármit hallok-olvasok RC autókról, mindig ez a videó jut az eszembe:
[link]
Mennyibe kerülhetnek ezek a kis dögök? Egy narancs BMW-t szívesen elfogadnék...

"...a vörös árnyalatú gombok azonban nem kaptak háttérvilágítást, viszont fényvisszaverő festést igen, ami persze jópofa, de pont sötétben annyit ér, mint egy tetszőleges politikus vagyonnyilatkozata" © Bog

(#13) rudi válasza (Bundás) (#10) üzenetére


rudi
nagyúr

Néztem, Magyarország nincs rajta a postázási listán, de tuti össze lehet hozni velük valami. Ami itt kb. 3000 forintra jön ki, az otthon 4500, igaz, az amcsit terheli még a posta és az idő. Mindenesetre ebay-en, dealextreme-en, hoobbykingnél vannak érdekes cuccok jó árban, majd erről - anyagi kérdésekről - is írok majd, egyelőre eléggé laikus szemmel nézve. Mondjuk már túl vagyok két LiPo akku, némi szerszámkészlet és monster kerekek rendelésén, szóval most a postást váron :)

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#14) lapa


lapa
veterán

még asszem 90-ben kaptam egy 2 ujjnyi vastag robbe katalógust, azon elég sokáig csorgattam a nyálam. legoból mindig is megpróbáltam egy stukturálisan jó rc-t építeni, egy jól működő független felfüggesztésű hátsókerekes megoldásig jutottam. sajnos a "lényeg", azaz az rc meg az akksi sose kerültek bele. annak örülök, hogy legalább egy erős rc motorra futotta. persze a lego műanyag siklócsapágyaknak és a forgópontok tűrésének is megvannak a maga határai. a csillapítatlan rugókról már nem is beszélek. azért még lesek néha 82-os lego kerekeket, most 68-as a legnagyobb. nemrég találtam 15 centis műanyag lego kerekeket is, de azok inkább robotosdihoz jönnek jól.

(#15) (Bundás) válasza X3B6O0X (#12) üzenetére


(Bundás)
addikt

Ez nagyon hangulatos videó, jómagam is kedvet kaptam a driftre. :C

A határ a csillagos ég, hogy ezekbe mi van pontosan meg nem tudni. Vannak kész "drift kocsik is", de sokan egyedileg festik, dizájnolják, ledezik be a karosszériát, vesznek felniket, drfit gumikat stb.
Felszereltségtől, állapottól függően már 30-40e Ft-tól kezdődnek használtan és újonnan is.

Lehet kevés pénzből is űzni a modellezést, de idővel elszaladhat az emberrel a ló. :)
Régen azért volt elit hobbi mert tényleg ára volt mindennek, a kínai gyártósornak köszönhetően manapság az árak jóval alacsonyabbak, csak az anyagi helyzet romlott nem kicsit... :(

(#16) domi007 válasza (Bundás) (#15) üzenetére


domi007
őstag

Nekem RC-ből most inkább ez tetszik, bár egy nitrós autóra már vagy 6 éve csorgatom a nyálam, de tudom, hogy a sok karbantartás miatt csak a sarokban porosodna, sose nem lenne rá időm :O :O

"̶d̶e̶ ̶a̶ ̶t̶u̶d̶o̶m̶á̶n̶y̶ ̶m̶a̶i̶ ̶á̶l̶l̶á̶s̶a̶ ̶s̶z̶e̶r̶i̶n̶t̶ ̶a̶z̶ ̶i̶p̶a̶r̶i̶ ̶m̶é̶r̶e̶t̶e̶k̶b̶e̶n̶ ̶i̶s̶ ̶h̶a̶s̶z̶n̶á̶l̶h̶a̶t̶ó̶ ̶S̶H̶A̶1̶ ̶c̶o̶l̶l̶i̶s̶i̶o̶n̶t̶ ̶g̶e̶n̶e̶r̶á̶l̶ó̶ ̶e̶s̶z̶k̶ö̶z̶..." - 2017. február 23. óta már létezik

(#17) rudi


rudi
nagyúr

Na, most vagy kinyírtam a motor/szabályzót vagy csak lemerültek a távirányító elemei. Mondjuk az utóbbinak jobban örülnék, de attól tartok, hogy nagyobb itt a baj némi lemerülésnél, ugyanis a kormányszervo szépen megy mindkét csatornáról, de a hajtás az áll... Pedig ma felkeményítettem a futóművet, amitől látványosan javult a kanyarstabilitás, már nem volt olyan nagy különbség a kis és nagy sebességes fordulékonyság között.

[ Szerkesztve ]

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#18) HummeRC válasza rudi (#17) üzenetére


HummeRC
senior tag

Motort igen nehezen lehet kinyírni. Mit nem csinál, milyen környezetben? Előtte mit csinált? Ment és megállt? Azt ugye tudod, hogy a szabályzókban van hővédelem, hogy ne süljön meg. Olyankor x időre lekapcsolnak. Ha egyáltalán nem javul meg, akkor sem lepődök meg. Kb ennyi idő tönkretenni egy olcsó elektronikát. Számtalan járt már nálam, néha javításra is. A régi kefés szabályzókat még lehetett könnyen javítani, vagy tuningolni fet cserével. Az újak és a BL szabályzók már smd FET-eket használnak, amik kb beszerezhetetlenek és így javíthatatlanok is.

Egyébként ez biztos?
Alapvetően az összetartó kerekek stabilitást adnak (egyenesben jó) a széttartók pedig instabillá teszik a járgányt (ez kanyarban jöhet jól).
Én inkább pont fordítva tapasztaltam. Kanyargós pályára elöl összetartást, inkább hosszú egyeneses pályára elöl széttartást állítunk. Hátul mindkét esetben összetartást, hogy jobb legyen az egyenes futása az autónak.

(#19) nincsisbéla


nincsisbéla
aktív tag

Jó cikk, bár nekem (kívülállóként) túl velős! De már a képek miatt megérte végignézni.
Mondjuk ha nekem valaha RC-m lesz akkor tuti pályaautó lesz :D
Egy kérdés: Mennyi időt bír az akksija játék közben?

Mentalita'

(#20) rudi válasza HummeRC (#18) üzenetére


rudi
nagyúr

Hálistennek vaklárma volt, csak kontaktiba a motornál. Elsőre én is a hővédelemre gondoltam, mert ma jó meleg volt koraeste, meg hajtottam is rendesen, bár a szabályzó és a motor is érinthető volt, ami procihűtős tapasztalatok szerint csak úgy 50 °C, szóval RC-s viszonylatban még nem sok. Visszagondolva sejthettem volna, hogy ez lesz, mert akkor állt meg a tudomány, amikor állítottam a lengéscsillapítókon, és finomam (de azért határozottan) visszaejtettem az útra.

Ami az összetartást illeti, innen merítettem. Valamenyik nagyar oldalon láttam a fordítását is. Anno, amikor kezdtem autózni alaposan átrágtam - nagyon alapos iromány - de az Atom alig volt állítható. Most viszont újra nekiláttam, és szerintem elöl is az összetartás kell a stabilitás növelésére. Múlkor cserélünk kormányrudat és csapokat az igazi autómban, ott szemre elég rendes széttartást sikeürlt belőni (geometriás faszi mondta), minden kis hupli vitte magával oldalra a kocsit. Persze, egy négykerekes modellautó azért tök más, mint egy elsőkereke valódi.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#21) rudi válasza nincsisbéla (#19) üzenetére


rudi
nagyúr

Sokféle van. Az én 1800 mAh-s példányommal és a gyári felszereléssel, ami most az autóban van, úgy 10-15 percet lehet menni, egy 4-5000-essel 30-50 percet. Attól is függ az idő, hogy mennyire nyomod neki és milyen terepen.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#22) Enzymex


Enzymex
csendes tag

Kinek milyen robbanómotoros modellje van? :D nekem van egy Carson pályaautóm,nagyon élvezetes vezetni :D mindenkinek ajánlom a modellezést aki megteheti :K

(#23) Ramod


Ramod
csendes tag

Érdekes ez a masina, szinte egy az egyben olyan mint a himoto gépem, a különbség hogy a kasztni más (csúnyább), és az elektronika tükrözve van.
Érdekességképp beszúrok egy havas képet, a 2000-es akksival kb 3-4 perc a menetidő télen.

Gyárilag 27 MHz-es távval volt ellátva, de rendeltem egy 2.4 GHz-es csatornás adó-vevőt kb 7e ft-ért. Elég nagy a differencia az új javára :)

[ Szerkesztve ]

(#24) rudi válasza Ramod (#23) üzenetére


rudi
nagyúr

Ezek mind ugyanarról a gyártósorról jönnek, valahonnan kínából. Lényegében csak a kasztni különbözik, és ahogy írtad, tükrözték. Nekem a Maverick féle jobban bejön, mert ott védettebb hely került a szabályzó, a komolyabb a spur/pinion becsomagolása. Tán még a fenéklemez keskenyebb a Stradanál, ja és ott 48 fogas a spur, asszem a himotokban meg 64-es, illetve a Himotoban asszem 0,6 a Maverickben 0,8 mm-es a motor tengelye. Mindenesetre a kettő közel áll a HPI-hez (nekem HPI akku van hozzá), de sok helyen az LRP-vel is rokonítják, szóval szerintem ezeke a márkák valahol egy tőről fakadnak.

[ Szerkesztve ]

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#25) Ramod válasza rudi (#24) üzenetére


Ramod
csendes tag

Igen 64-es, de kapható ugyanúgy a kevesebb fogas kerék is (mint ezekhez általában minden).
Gyárilag amúgy nyitott volt a spur, ez is utólagos kiegészítő :)

(#26) Teasüti


Teasüti
nagyúr

Eléggé lementek az árak. Úgy 8 éve még kamaszként csak lestünk, mikor megtudtuk, h kb 50-től indultak használtan. Persze jelenértéken nézve nem kis pénz volt.
Ehhez képest most 40 körül rtr csomagban megkapom újonnan, szinte már el is csábultam. ;]

(#27) kukamatyi válasza rudi (#6) üzenetére


kukamatyi
tag

üdv!

én tanácsot szeretnék kérni...
teljesen kezdő,és amatőr vagyok az RC világában,szerinted ez az autó jó lenne indulásnak?mert jelenleg árban ez felelne meg a legjobban...

Eladó egy használt, de jó állapotú Kyosho 1:10 2WD-s RC monster teljesen menetkészen.

Jellemzői:
-Axial két csatornás, 27 MHz-es távszett, 26,995 MHz-es kristálypárral
-Sanwa szervók
-2x3 fokozatú mechanikus sebességszabályzó
-nagynyomatékú, belső hűtésű 550-es motor
-teljes golyóscsapágyazás
-hátsókerékhajtás differenciálművel
-független kerékfelfüggesztés
-puha (lexan) kaszni
-levehető kerekek
-2db 2600mAh-ás NiMh akkupakk
-falitöltő
-méretei: 44x29x20 cm

és még egy kérdés:mi az istennyila az a kristálypár?már több hirdetésben is láttam....
jah,és gondolom ha 2wd,akkor inkább on-road(még a brutál nagy kerekek ellenére is)

PÉNZT ér a véleményed(1-6 euro/kérdőív):------ http://www.marketagent.com/f.asp?RefUID=290279-----15 eurónál ingyenes kiutalás....

(#28) rudi válasza kukamatyi (#27) üzenetére


rudi
nagyúr

Először is a 27 MHz-et és a kristálypárt nagyon nem ajánlom. Ez annyit tesz, hogy az adó és a vevő 27 MHz környékén kommunikál. Azért környékén mert itt század frekveciákra vannak egymástól az egyes ródiós szettek, mint a klasszikus FM rádióknál. Ha ketten adnak mondjuk 27,211 MHz-en, akkor a két adás összekavarodik, szóval egyszerra azonos frekvencián csak egy adó-vevő szett (ezért a kristálypár) lehet. Ha jól tudom, 27 MHz környékén 9 ilyen frekvenciasáv van, amit az RC-sek használnak. Ha neked 1-es sávod van, akkor más nem használhatja a hatósugaradban, erre figyelni kell nagyon. Ráadásul ott van még a kocsina 30-40 centis, távírányiítón a közel méteres antenne, amit nagyon könnyű eltörni, így drasztikusan csökken a hatótáv. Sokkal praktikusabb a 2,4 GHz-es adó-vevő, ott nem kell szívni a kristállyal az antenna pedig alig arasznyi (nálam konkrétan 3 ventis a távirányítón), és az autóból sem feltétlenül kell kivezetni.

Attól, hogy valami 2 kerék meghajtású, nem feltétlenül csak közutas. Lehet, erre érdemes rámozdulni, bár mindenképp látni kellene vásárlás előtt, mennyire van lestrapálva. Az én járgányom nagyon hasonló ehhez, csak buggy kivitel (más futómű és kerekek.

[ Szerkesztve ]

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#29) Krisszer válasza X3B6O0X (#12) üzenetére


Krisszer
aktív tag

Hogy a fene vigye el,kivánatos dögök!

- küldve az Atari Portfoliomról

(#30) Krisszer


Krisszer
aktív tag

Mundjuk ehhez képest tacskó gazdaságos kutyasz*r

- küldve az Atari Portfoliomról

(#31) kukamatyi válasza rudi (#28) üzenetére


kukamatyi
tag

köszi a válaszokat :R ...
tehát akk inkább 2.4-es távirányítóban gondolkozzak tovább...de látom,hogy ezeket a cuccosokat (távirányító,vevő,szabályzó)külön is meg lehet venni...bármelyik modellt át lehet alakítani 2.4-re vagy van valamilyen kompatibilitási feltétel?

PÉNZT ér a véleményed(1-6 euro/kérdőív):------ http://www.marketagent.com/f.asp?RefUID=290279-----15 eurónál ingyenes kiutalás....

(#32) (Bundás) válasza kukamatyi (#31) üzenetére


(Bundás)
addikt

Szia!

Külön is meg lehet venni mindent, vagy "átalakítani" 2.4-re később, nincs kompatibilitási feltétel.

Döntsd el először is hol akarsz játszani. Azaz pálya autó kell (mint a rendes utcai autók), vagy mindenen keresztül kasul akarsz menni (offroad).
Ha offroad autóban gondolkozol több lehetőséged van, mint a monster / truggy / esetleg sct kategória, melyek a nagyobb kerekek révén minden terepen megállják a helyüket. A buggy a kisebb kerékméret miatt a nagyobb terepen már felakadhat, viszont kiépített pályán már technikás, esetleg utcai kerekekkel aszfalton is játszható.
Kezdőként 4WD-ben érdemes gondolkodni, mivel összkerékmeghajtással könnyebb irányítani az autót úgymond. Hátsókerék meg megvan a feelingje.

Ha használtan vásárolsz olyat keress, aminek van még alkatrész utánpótlása esetleges baleset esetére, mint hsp, himoto, tamiya, hpi stb-stb.

(#33) kukamatyi válasza (Bundás) (#32) üzenetére


kukamatyi
tag

köszi a választ :)
én inkább pályában gondolkodnék,mint terepen..bár a hirdetéseket böngészve,van aki azért hagyja abba, idézem:"kevesen űzik ezt a hobbit"...tehát gondolom nincs játszópajti :)) ...

PÉNZT ér a véleményed(1-6 euro/kérdőív):------ http://www.marketagent.com/f.asp?RefUID=290279-----15 eurónál ingyenes kiutalás....

(#34) netpeti98


netpeti98
addikt

Jó cikk.Mindig is tetszettek az rc kocsik,főleg a formula-1 esek.
Sajnos nem rc-zek :O ,talán majd egyszer :))

(#35) rudi


rudi
nagyúr

Na, kérem szépen, eddig tartott a gyári ESC... Ma egyszer csak forrósodni kezdett, szaga lett, aztán úgy startolt, hogy a "bootolás" hangjélzéseinek ütemében pörgette a kerekeket, és hátrafelé alig akar menni. Bíztam benne, hogy kitart még pár hetet, hogy kicsit megszokjam a járgányt, mielőtt brushlessre váltok, de ház ez van, rendeltem egy szokásos, olcsó EZRUN szettet 60A-s szabályzóval és 8,5T-s motorral. Nem akartam megvenni a 35A + 9T szettet, mert a nagyobb csak pár ezressel volt drágább és úgy néztem, a 35A-s EZRUN vezérlőnek a 9T márnagyon a vége. Nyilván teljes gázon kicsi leszek még ehhez a motorhoz, de feljolytom majd a távirányítón a max gázt. Ez vajon extra terhelésnek teszi majd ki a szabályzót? Csak, hogy teljes legyen az átalakulás, rendeltem egy Hitec koppintás papírpn fém fogaskereket szervót is valami nevetséges áron. Mondjuk, ha a felét tudja annak, ami rá van írva (13 kg és 0,16 sec), akkor is lényegesen jobb a gyárinál.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#36) HummeRC válasza rudi (#35) üzenetére


HummeRC
senior tag

Nahát nincs új a nap alatt.
Ezrun olcsó és áráért jó. A 35A tényleg elég karcos a 9T-hez.

Távirányítón leveszed a max gázt és simán jó vagy. Normálisabb távokon %-ban tudod meghatározni a teljes gázt (és sok más értéket a digitális kijelzőn). Értelem szerűen 100% az alap állapot, amikor a gázkar teljes meghúzására, 100% gázt ad a szabályzó. Ha kevésbé húzod, akkor arányosan kevesebbet ad.
Ha kevesebbet állítasz be 100%-nál, akkor az lesz a teljes gázod és azt osztja arányosan, ha kevésbé húzod. Semmi baja nem lesz tőle és nem okoz plusz terhelést. Ugyanaz történik, mintha kevésbé húznád a gázt normál állapotban, tehát még kíméled is a szabályzót. Ami a különbség, hogy a könnyebb gázadagolhatóság miatt, nem az ujjaddal kell 1-2mm-t húznod, hanem elosztja a teljes gázkar hosszra.

HongKongból lehet érdekes elektronikákat és szervókat kifogni. Akár simán igaz is lehet a ráírt érték. Viszont az anyagminőségen szoktak spórolni, így esetleg nem lesz olyan ellenálló / strapabíró. Ha fele áron, vagy még olcsóbban adják, mint a márkás szervókat, akkor kezdj el gyanakodni és rögtön többet venni belőle, hogy legyen csere, vagy javítókészleted. Nincs bosszantóbb, mikor a filléres alkatrészen spórolás miatt úszik el az időd, amit aktív játékkal tölthetnél.

(#37) rudi válasza HummeRC (#36) üzenetére


rudi
nagyúr

Felmerült még egy kérdés(kör). Az új motornak valami 3,14 mm körüli tengelye van, vajon erre rá tudom majd tenni a Strada pinionját? Elvileg igen, mert az RCmodell fórumán sokan írják, hogy Ezrun szettel nyomják. A másik része a kérdésnek a modul szám a fogaskerekek kapcsán. Itt utánaolvastam, emitt meg van egy táblázat, amiből az alábbiakra jöttem rá:

- a pinion és spur module (vagy modulus) számának egyeznie kell, mert ez afféle "fogméret" érték, egyforma méretű fogak tudnak csak rendesen összekapaszkodni
- elvileg az én 48 fogas, 0,8 modulusos spurom pont akkora átmérőjű, mint a Himotok 64 fogas, 0,6 modulusos spurja

Ugye, jól következtettem? Azért lényeges ez nekem, mert a Stradan a 0,8-as fogak minden bizonnyal masszívannak, mint a Himoto 0,6-os fogai, tehát nehezebb ledarálni őket. Viszont a strada esetében a 48-as spur mellé 13-as a legkisebb pinion, ami kb. 3,7-es áttételt jelent. A Himotonál viszont a 64-es spurhoz van 15-ös pinion, ami egészen 4,26-os áttétel, 15%-kal nagyobb. Vajon a motornak illetve a fogyasztásnak jobbat tesz, ha a távirányítós gáz lefolytás helyett inkább az áttételt nyújtom meg? Teszem azt a mostani 48/17-es spur/pinion mellett 88%-os max gázzal tudom rendesen kezelni az autót, akkor 88%-on pörög a motor. Ha viszont beteszek a 17-es pinion helyére 15-öst, akkor 12%-kal növelem az áttételt, vagyis full gázon érem el azt a végsebességet, amit korábban 88%-on. Gondolom, pinion cserével nyomatékosabb lehetek, de többet fogyasztok majd, míg a távirányítós korláttal tán kisebb lesz a fogyasztás (fordulatszám), de a nyomaték is.

[ Szerkesztve ]

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#38) Teasüti válasza rudi (#37) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Két fogaskerék csak akkor kompatibilis, ha a modul számuk megegyezik.
A modul maga meg az osztókör és a fogszám hányadosa, amiből önmagában nem lehet levonni semmilyen következtetést.

(#39) Teasüti válasza rudi (#37) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Na tegyünk tisztába pár dolgot:

0,8-as fogak
Ez így hülyeség, a modulnak nincs köze a fogak méretezéséhez. Mivel a modul egy hányados érték, ezért egy icipici fogaskeréknek lehet ugyanakkor amodulja, mint egy bazi nagynak, ha egy adott átmérő és a fogak számának hányadosa megegyzik.

Egy elektromotor teljesítmény felvétele meg legjobb tudomásom szerint (nem vagyok elektrós) a leadott nyomatékától függ. Vagyis bárhogy variálhatsz az áttétellel, de ha nehezebb lesz hajtani (hosszabb áttét), többet fog fogyasztani.
A fordulatszám nem befolyásoló tényező, bár úgy vélem egy állandó sebesség tartásához kevesebb energia kellhet nagyobb fordulatszámokon, mivel ott a hajtásláncban nagyobb energiák raktározódnak el (tehetetlenségből adódóan), bár lehet ez a pici tömegek miatt elhanyagolható (ez így csak spekuláció, lehet jön vmi elektrós és lehülyéz, mert több van még a dologban... :) ). Szóval el lehet modani általánosságban, h gyorsításkor (energia befektetés) van nagy teljesítmény felvételed, illetve, h mennyi energiába kerül a sebesség tartása (a motorra ható fékező erők a tereptől vagy a hajtáslánc hatékonyságától függően).
Én úgy vélem jobban jársz, ha kihasználod a motor teljes fordulatszám tartományát egy kisebb áttétellel, így spórolhatsz egy kicsit. Leszabályozni egy nagyobb áttételt meg nem gazdaságos. :)

(#40) rudi válasza Teasüti (#39) üzenetére


rudi
nagyúr

Szeritem lényegében ugyanazt mondjuk, csak én nem szakszerűen, soha nem tanultam/olvastam korábban a fogaskerekek egyes "részeinek" megnevezéséről. A wikipedia bejegyzése szerinti circular pitch értékre gondolok, csak rosszul fogalmaztam meg. Ez at jelenit a metrikus modulus rendszerben, hogy 1 mm-re hány fog esik, de egyben az osztókör és a fogszám hányadosával lehet kiszámolni. Én a "fog méretét" úgy értettem, hogy mekkora a fogaskerék "periódusa", mármint az a távolság, amibe belefér egy fog és a fogat követő köz a következő fogig. A 0,8-as modulusnál ez 0,8 mm, a 0,6-osnál 0,6 mm, szóval ennyivel "kisebb" fogai vannak, és pont a kisebb fogak miatt nem passzolnak majd össze. Tovább megyek a következtetésemben a 0,8 és 0,6-os modulus kapcsán:

0,8 = X / 48 fog -> X = 38,4
0,6 = Y / 64 fog -> Y = 38,4

Pont erről beszéltem, amikor azt írtam, hogy a Maverick 48 fogas, 0,8 modulos spurja azonos átmérőjű a Himotok 64 fogas, de 0,6 modulos spurjával. Szóval ebből számomra az jött le, hogy a Maverick fogaskerekein masszívabb fogak vannak, ami egy erős motor kapcsán hasznos lehet, nehezebb ledarálni őket. Vagy mindegy ez, mert igaz, hogy masszívabbak a fogak, de a fogaskerekek azonos átmérője miatt ugyanakkora erők hatnak, csak a 0,6-os modul esetében több fogra oszlanak szét, mint a 0,8-as modulnál?

[ Szerkesztve ]

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#41) Teasüti válasza rudi (#40) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Azt se felejtsd el, h előfordulhat olyan helyzet is, mikor a két azonos átmérőjű kerék esetén, de a kisebb modullal rendelkezőn több fog kapcsolódhat egyszerre. Így értelemszerűen ugyanaz az erő több fog közt oszlik el.
Nem lehet egyértelműen kijelenteni, h a "masszívabb" fog önmagában jobb. :)

szerk: hogy lehet wikin adott fejezetet linkelni?
Másrészről itt gyönyörűen leírják magyarul a modult, a "pitch" az osztókört jelöli, ami nem a legnagyobb átmérő, hanem egy ún. gördülőkör. Ezen az átmérőn érintkeznek a fogaskerekek a geometriai számításoknál.

[ Szerkesztve ]

(#42) rudi válasza Teasüti (#41) üzenetére


rudi
nagyúr

Noigen, ott van még a több egyidejűleg összekapaszkodó fog is. Szóval kb. eddig tartott az elmélet, innen jön majd a gyakorlati próbálgatás.

[ Szerkesztve ]

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#43) Teasüti válasza rudi (#42) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Lehet elmélkedni, de ahhoz ismerni kellene a fogaskerekek paramétereit.
Viszont arra figyelj, h a modul számoknak meg kell egyeznie!
Én, ha lenne ilyen gépem, talán a kisebb modullal rendelkezőt építeném be, finomabb hajtás miatt, meg talán a kopás is enyhébb, már ha ez mérvadó.

Más: itt helyben is meg lehet venni az alkatrészeket és a kocsikat? Tőlem vhogy távol áll a külföldi rendelés, még sosem csináltam ilyet.
Van vmi nagyker, ami ezekkel foglalkozik? ...ha bemegyek egy helyi modellező klubba, akkor ott beszerzik nekem, ami kell? Garancia van az rc kocsikra?
Esetleg kipróbált, hiteles, magyar webáruház?
Köszi!

[ Szerkesztve ]

(#44) (Bundás) válasza Teasüti (#43) üzenetére


(Bundás)
addikt

Több webáruház van, van shop.modell.hu, modellzona.com, modellfutar.hu, rcrulez.hu, rctuning.eu stb
Általában amelyik helyről veszed annak alkatrész utánpótlása is van a típushoz, de előtte érdemes utána kérdezni, mert van amelyik már kifutó széria és alig van hozzá valami.

Garanciális problémám még nem volt, de úgy hiszem az maximum elektronikára vonatkozik, vagy esetleg ha már kicsomagolás után valami nem stimmel az autóval, vagy azok tartozékaival.
Mondjuk az elektronikai gariztatás is érdekes, mivel saját magad is tönkreteheted azt és rajtad kívül álló okokból is megdögölhet, gondolok itt főleg a szabályzóra és a motorra.
Vannak olyan gyári kefés motorok amit le se érdemes garanciáztatni, mert nem igazán az autóba volt való.

(#45) rudi válasza Teasüti (#43) üzenetére


rudi
nagyúr

Nem hiába mondják, hogy a kereskedők országa a miénk. Konkrétan az én modellemhez dupla áron lehet megkapni itthon a tuning alkatrészeket, és 99%, hogy az is úgy zajlik, hogy a hazai bolt ugyanattól a kínaitól rendeli meg, mint én, lehet, hogy raktáron sincs nekik belőle, de ennek majd utánajárok. Itt egy példa, lengéscsillapítók. Itthon 4640 forint, ebay-en rendelve 2150 forint környéke. Ha ebből veszek 2 párat, mert a gyári műanyag úgyis ereszt és úgyis cserélem majd, veszek mellé 4300 helyett 2100-ért alu rugóstornyot, mert az a másik gyenge pontja a gépnek, és rendelek még egy szakajtónyi fogaskereket, esetleg mindenből tartalákot is, akkor már lényeges összegeket lehet spórolni a külföldieknél. Garancia elvileg minden eladott termékre kell, hogy legyen, de persze benne van a rendeltetésszerű használa kérdésköre. Ha egy össze-vissza vert kocsiból kiveszik a hibás alkatrészt, akkor elég bajos bizonyítani, hogy nem volt gyilkolva és hasonlók.

Írok majd erről is egyet, mert eléggé érdekes szerintem a kispénzű magyarokank a téma. Alapvetően az a gyökere a témának, hogy mindent kínában gyártanak (még azok is, akik azt állítják, hogy nem), így felmerül a kérdés, hogy a kínai koppintás van-e annyival silányabb, mint amennyivel olcsóbb, illetve mennyivel kell túlméretezni egy adott alkatrészt, ha azt akarom, hogy olcsó kínaiból is tudja azt amit a drága "nem kínai". Más területről egy példa. Itthon 27k volt az a notebookakksi, amivel a gépem 6 órát megy. Kínából rendeltem egyet 15k-ért, ami 5 órát megy - úgy érzem, megérte.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#46) (Bundás) válasza rudi (#45) üzenetére


(Bundás)
addikt

Azt azért vedd figyelembe, hogy a kereskedő ebből él. X dolgot előrendelésre vásárol pl. havonta, de emellett rakás zseton áll raktárkészletben is, aminek része jó esetben 1 hónap alatt, másik része akár több hónap alatt sem pörög ki.
Plusz neki van ÁFA és vámfizetési kötelezettsége vásárlás után, előbbi eladás után. Plusz alkalmazottakat kell fizetnie, egyéb díjakat fizetnie, nyereséget termelnie!, garanciáztatással foglalkozni stb.

Van olyan dolog, amit nem éri meg kintről behozatni a csekély árkülönbség, vagy a plusz ÁFA fizetés lehetősége végett. Van akinek ideje nincs 2-3-4 hetet várnia alkatrész megérkezésére (ha van Mo.-on raktárkészleten), a külföldi gariztatásról nem is beszélve...

Mindkét laptop akku Kínában gyártódott, max más-más cellákkal fegyverezve. Az előzőek erre is ugyanúgy vonatkoznak (vám, áfa, sőt...), ráadásul a helyi garancia témaköre ennél kifejezetten fontos lehet!

:R

Szerintem aki megteheti és/vagy nem nagy az árkülönbség, az a hazai modellező boltokban is vásároljon néha, furcsa lehet de szüksége van rá a hobbinak. :U

(#47) hl225


hl225
tag

Szia Rudi!
Magyarországon vetted? Mert nem találok itt ennyiért ilyen modellt. Ha itt akkor hol? Ha reklámnak számít jöhet privibe is.

[ Szerkesztve ]

(#48) rudi válasza (Bundás) (#46) üzenetére


rudi
nagyúr

Alapvetően én úgy vagyok vele, hogy még mindig "teszt üzemben" van az RC autós hobbi. Ha tényleg ez lesz az, amire hajlandó vagyok az időmet és az anyagi lehetőségeimet fordítani, akkor biztosan komoly márka, hazai képviselet, hazai vásárlás és hivatalos egyesületi tagság lesz. Ha végül nem veszem annyira komolyan, akkor marad a költséghatékonyabb, távolkeleti beszerzés.

[ Szerkesztve ]

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#49) rudi válasza hl225 (#47) üzenetére


rudi
nagyúr

Szlovákiában vettem, és már nem is nagyon látom ezt a Strada EVO vonalat, csak a brushless Strada EVO S szériát lényegesen drágábban, 60k környékén. Persze, ez nem baj, mert a sima EVO kefés motorját és szabályzóját (ami a napokban lehalt nálam) úgyis cserélni akartam, amint az eredeti készletet megtanulom rendesen uralni. Külföldi (rendszerint angol és német) oldalakon még látni 35k környékén a sima EVO-t, amihez minden bizonnyal jön még 5k körüli postaköltség. Kezdettől olyasmi volt a célom, hogy kap új motort, szabályzót, szervót, lengéscsillapítókat, és most kiderült, hogy az első lengéscsillapító tornyot is érdemes cserélni (mert elhajlik). Így lényegében a brushless Strada EVO S 60k körüli áráért lesz egy hasonló motorerejű gépem jobb lengéscsillapítókkal, rugótoronnyal (lehet stabilizátorokkal), és szervóval, esetleg akkuval.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#50) (Bundás) válasza rudi (#48) üzenetére


(Bundás)
addikt

Mindenki ott vásárol, ahol akar. Csak azért írtam le, hogy megértsük a kereskedelmi oldalát is a dolgoknak, mi-miért annyi itthon. :R

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.