2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

NEC 2490WUXi2 és 2690WUXi2 teszt

Két igazi grafikus monitor, elfogadható áron

[ ÚJ TESZT ]

Vizsgálódás 2.

Betekintési szögek

A panel betekintési szögei hivatalosan 178/178 fok -- ez azt jelenti, hogy itt éri el a kontrasztarány a 10:1-et. A képekből látható, hogy a nagyobb szögek felé természetesen valóban csökken a kontraszt, pontosabban a világosság, ugyanakkor a monitor előtt ülve, nem hogy szemből nem látjuk ezt (pl. a panel szélei felé), hanem (értelmes keretek között) mozogva-dülöngélve sem. A panel színtartása szinte tökéletes: azt gyakorlatilag bármely szögből megtartja! Márpedig éppen ez az, amit a szem nem tudna kompenzálni -- a világosságot igen. Ez egy igen nagy előny a VA típusú panelekhez képest, amiknél a színek is torzulnak némileg. (A TN-ről nem is beszélve.)

Egy furcsaságot vettem észre utólag a Dell U2410-esen, ami a jelen monitorokon is észlelhető: függőlegesen 45 fok környékén egy kis völgy vagy árok van a szögfüggő kontrasztarány-görbében, más szóval a kb. 45 fokos szögből nézett részek "idő előtt" lesötétülnek kissé. Persze a 45 fok már elég lapos szög ahhoz, hogy mindez ne jelentsen problémát -- amúgy a hatás szintén jóval enyhébben jelentkezik a 2690-esen.

Az alábbi két fotómontázs a Dell U2410-essel készült, de elég hűen tükrözik azt, amit a két NEC-nél tapasztalhatunk.

Klikk!

Klikk!

(Két megjegyzés a képekhez: 1. Mind azonos záridővel és blendével készült, hogy a kamera ne kompenzálja a csökkenő fénykibocsátást, hiszen azzal meghamisítaná az eredményt. 2. Ugyanakkor, mint említettem, a szem is tud alkalmazkodni, főleg egy sötét szobában teszi ezt, szóval szemre valamivel kisebb a változás.)

Reagálási idő (utánhúzás)

Reagálási idő szempontjából a vizsgált monitoroknak két üzemmódjuk van, a ki- és a bekapcsolt "Response Improvement"-tel (lényegében az un. overdrive-ról van szó). Az utóbbi esethez 8 ms válaszidő tartozik. Ez vonatkozik a szürkeárnyalatok közötti (g2g), továbbá fekete->fehér és fehér->fekete váltások idejére is. (Sokan tévesen azt feltételezik, hogy az utóbbiak ideje a g2g idejének kétszerese, ez vélhetően abból fakad, hogy a gyártók a tipikus időnek valójában két váltás összegét adják meg: Tr+Tf [Tr = rise time, egy pixel teljes bekapcsolása; Tf = falling time, egy pixel teljes kikapcsolása].)

Ezt a képecskét pedig a program rajzolta ki a szubjektív látvány utánzására, 16-os tempó és a legalacsonyabb, 5ms válaszidő beállítása esetén. Kb. így néz ki a kép szabad szemmel a 26-oson, kikapcsolt Response Improvement mellett. (Hiába, a PixPerAn ezen funkciója korábbi paneltechnológiákat vesz alapul.) A 24-esen kicsivel még élesebbnek is tűnik a valós látvány, szóval az egy icipicivel gyorsabb, mint a 26-os. (Ugyanakkor egy icipicivel meg lassabb, mint az előzőleg tesztelt Dell U2410.)

Ez a két PixPerAnos képernyőfotó 1/60-os záridővel készült, és a legrosszabb eseteket ábrázolja, ki- (bal) és bekapcsolt (jobb) Response Improvement mellett. Az elsőnél két képecske mellett halványan még egy harmadik is látható, amiből valamivel több, mint 16 ms válaszidő következik. A másodiknál már csak max. 2 (eredeti) képecske látszik, azonban elég erősen jelentkezik az overshoot (inverz szellemkép).

Kevésbé éles kontúrú mozgó objektumok esetén (pl. filmezés) koránt sem volt ennyire feltűnő az overshoot. Igaz, nem tűnt fel a Response Improvement hiánya sem, amikor nem volt bekapcsolva (ez az alaphelyzet egyébként). Így egy kicsit feleslegesnek is tűnik a dolog (főleg így túlzásba víve). Mindenesetre, akár így, akár úgy, de teljesen jó a monitor pl. filmnézésre és effélére. Maximum a hardcore játékosoknak lehet valami kifogásolnivalója, de ugye eleve nem is nekik lettek kitalálva ezek a monitorok.

Lag

Az előző megállapítás az un. lag (a kép monitorba érkezése és a valós megjelenés közötti késleltetés) szempontjából is igaz volt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.