2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Játék PC-n - olcsón?

Megvizsgáltam, mennyire olcsó a játék PC-n, ha nem törekszünk minden beállítás maximumra húzására.

[ ÚJ TESZT ]

Második szakasz - beállítások összevetése, #1

Második szakasz - beállítások összevetése

Az első szakaszban kiderült, hogy a G2020 és a HD7770 kombinációja éppencsak játszható (ill. a Hitman esetében teljesen játszhatatlan) sebességet produkál fullHD-ben a maximum közeli beállítások mellett. Ez a 43e Ft-ba kerülő CPU / VGA párostól valójában igen dicséretes - a második szakaszban viszont a sima, folyékony játékélményt keressük. Ezért a most következő grafikonokon csak a három kompromisszumos beállítás fog szerepelni, valamint referenciaként a GTX 660 Ti és az i5-2500k eredeti eredményei fullHD felbontás és maximum közeli (a továbbiakban high) beállítások mellett.

Figyelem! Az egyes beállítások képminőségének összevetése a játék közbeni percepciót tükrözi, nem az állóképek pixelszerű analízisét. Mint ilyen, természetesen szubjektív és vitára alkalmas. :)

Borderlands 2

High beállítások: Maximum settings, FXAA, PhysX low (ill. a GTX 660 Ti-nél high)
Medium beállítások: Normal / medium settings, Texture quality high, 16xAF, FXAA, PhysX low

A medium beállítások használata nem okoz drámai képminőség-romlást a Borderlands 2-ben - a teszt színteréül használt arénában szinte semmi különbség nem volt, és a kontrollként megnézett Thousand Cuts helyszínen is mereszteni kellett a szememet, hogy feltűnjön, hogy az alacsony látótávolság miatt a távoli objektumok kevésbé részletezettek, ill. egyesek hiányoznak. Mindenesetre a fizikai eye-candy kényszerű kikapcsolása lényegesen észrevehetőbb.
Más a helyzet, amikor a felbontást csökkentjük - azonnal szembetűnik, hogy az addig részletgazdag, éles kontúrokkal rendelkező kép számottevően mosottabb, elnagyoltabb lesz. Ezek után a high beállítások visszakapcsolása mediumra már további jelentős hatással nem jár.

Teljesítmény tekintetében jól látszik, hogy tesztünket elsősorban a CPU fogta vissza. Minimumok terén szinte semmi különbség nincs a 3 beállítás között, és mindegyik jelentősen alatta van a négymagos CPU-val mérteknek. Jó hír viszont, hogy a teszt worst-case közeli: egy sokszereplős arénaharcban készült, ahol gyakorlatilag folyamatosan tüzeltem két elemental fegyverrel - ehhez képest a 42 FPS minimum és 63 FPS átlag egyáltalán nem rossz. Nem olyan sima, mint az erősebb géppel, de azért még egészen kellemes.

Ajánlott beállítás: 1920x1080, medium.

GRID 2

High beállítások: Ultra settings, 4xMSAA, Advanced lighting off
Medium beállítások: Medium settings, AF ultra, 4xMSAA

Nagy meglepetés volt a GRID 2 képminőség-vizsgálata - hangozzék bármilyen furcsán, a 4 beállítás között száguldás közben érdemi különbséget nem láttam. Az állóképeken persze ki lehet szúrni ezt-azt, de a játékélményre ennek vajmi kevés hatása van. Ha cinikus akarnék lenni (márpedig miért ne akarnék), akkor azt is mondhatnám, hogy a GRID 2 annyira ronda, hogy a beállítások visszavágása sem ront rajta.
Kiemelendő, hogy kivételesen a közepes beállításokban is megmaradt az MSAA - ennek oka, hogy ebben a játékban ez kifejezetten "olcsó", és ha ki lenne kapcsolva, akkor bizony igencsak látszana a különbség. De a 7770 gond nélkül bírja.

Míg a high beállításban erősen CPU-limites a játék, mediumban sokat javul a helyzet - legalábbis ha a felbontás fullHD. A Codemasters ego motorja kitűnő példa arra, hogy a VGA-t és a CPU-t érdemes "kiegyensúlyozni".

Ajánlott beállítás: 1920x1080, medium. Erősebb CPU vagy gyengébb VGA esetén a felbontás csökkentése is ajánlható.

Hitman Absolution

High beállítások: Maximum settings, 2xMSAA
Medium beállítások: Medium settings, 16xAF, 0xMSAA

Harmadik játékunk képminőségbeli változások terén valahol az első kettő között helyezkedik el. A medium beállítások nem járnak észrevehető hatással, a felbontás lecsökkentése pedig a részletgazdag tárgyakat a Borderlands 2-höz hasonlóan lebutítja, de pl. az emberek kinézetén nem igazán ront.
Más a helyzet, amikor 1280x720-ban medium beállításokat használunk - a felbontás lecsökkentése és az élsimítás kikapcsolása együtt már észrevehető képminőségbeli különbséget okoz.

A teljesítmény elemzése egyszerű, de szomorú eredményt hoz - a CPU még közepes beállítások mellett is kevés a játékhoz, és még a legkisebb beállításban (720p, nincs AA, normál textúra-részletesség) is helyenként kifutunk az 1GB VRAM-ból. A grafikonokon ugyan nem látszik, de fullHD-ben határozottan több volt a berángatás, 720p-ben, ha nem is volt igazán sima a játék, de rá lehet fogni, hogy játszható. Sajnos, a teljesítmény nem javul tovább akkor sem, ha a létező legalacsonyabb beállításokat használjuk.

Ajánlott beállítás: 1280x720, medium.

Sleeping Dogs

High beállítások: High settings, Hi-res textures on, High AA
Medium beállítások: Normal settings, Hi-res textures on, Normal AA

A képminőség vizsgálat eredménye hasonlít a GRID 2-höz, bár nem annyira extrém - eltérést csak az 1280x720, medium beállítás mutatott. Ez annyiban érthető, hogy az 1920x1080, normal AA és az 1280x720, high AA beállítás ugyanazon a felbontáson van renderelve (a high AA-ban lévő SSAA miatt), csak a második esetben a képkocka leskálázódik a megjelenítéshez. A többi beállítás pedig nincs igazán komoly hatással a játék közben is érzékelhető képminőségre.

Amíg az élsimítást el nem kezdjük feltolni az egekbe, addig a Sleeping Dogs igen barátságos teljesítményt nyújt - sikerült is a beállítások variálásával elérni a GTX 660 Ti sebességét. A leggyengébb beállítás FPS-értékein jól látszik, hogy ezzel el is értük a CPU tudásának a határát - de akárcsak a Borderlands 2-ben, a 60 FPS feletti átlag és a 40 FPS körüli minimum már bőven játszható.

Ajánlott beállítás: 1920x1080, medium.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.