2024. május 12., vasárnap

Gyorskeresés

Informatikatanítás Magyarországon

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Ha nem tanítanak meg középiskolában az alapokra, akkor később se jut idő a valódi ismeretekre.

[ ÚJ TESZT ]

Gondolom hallottátok már a hírt, hogy drasztikus mértékben csökkentik az informatikaórák számát az iskolákban.
Ennek elég egyértelmű, mi lesz az eredménye: az emberek nem fognak érteni a számítógépekhez és nemzetközi szinten a komplett ország ki lesz szolgáltatva a környezetének.

Ha nem tanítanak meg gimnáziumban az alapokra, akkor egyetemen/főiskolán se jut idő a "valódi" ismeretekre és nagyon kevés olyan ember lesz az országban, aki akár csak magas szinten értene az informatikához, a védelmi és egyéb funkciókat pedig nem tudják majd ellátni.

De ne menjünk ilyen messzire, nézzük, hogy most hogyan telik egy infó óra az iskolában (átlag gimi),
HA órán "tanulunk" és nem játszunk, akkor mit kell csinálnunk?
Egyetlen egy programcsomagot tanítanak meg, aminek az életben nem vesszük gyakorlati hasznát, tekintve, hogy 2-3 évente újabb verziók jönnek ki. Ez pedig a Microsoft Office.

Nálunk a gimiben még a 2003-as verziót használjuk Windows XP-vel és ha egy átlag (csak hobbifelhasználó) OpenOffice vagy akár Word 2010 elé kerül, semmit se tud csinálni. Viszont ha már ezt tanítják, akkor miért nem teszik ezt magas szinten? Gondolok itt arra, hogy egy középszintű érettségi szintjén lévő, táblázatkezelést igénylő feladatot nem tudja a többség megoldani, mert nem tanulták az adott függvény használatát.
Hogy konkrét példát mondjak, szinte minden évben használni kell az index függvényt. Osztálytársaim közül SENKI se tudta megcsinálni az ehhez kapcsolódó feladatot. Ez csak egy példa volt, rengeteg hasonló probléma van, nem kapunk használható tudást.

Akkor még nem is beszéltünk a Windowson kívüli rendszerekről, például az Ubunturól. Szerintem a tizenévesek 70%-a még kikapcsolni se tudná az amúgy értelemszerűen működő rendszert, nemhogy programokat telepíteni rá. 4 év gimnázium alatt nem kapunk semmi használható tudást a Windows alapprogramjain kívül.

Egy ismerősöm EGYETEMI óráján esett meg az, hogy a gépekre Ubuntut telepítettek. Mikor az előadó megkérdezte, mit vettek észre ennyit válaszoltak: Új Windows van a gépeken? Ebből az derül ki, hogy a 20 éves korosztály számára is az operációs rendszer= Windows.

Ezért én örültem annak a hírnek, hogy az idei tanévtől kezdve nem lesz ingyen Microsoft termék az iskolában, mert szabad szoftverekre kellett volna átállni. De sajnos sikerült egyezséget kötnie a két félnek, ami szerintem nem nagyon fér bele a szabad verseny kategóriájába.

Talán rájöttek magasabb szinten is, hogy a tanárképzés hiányosságai miatt nem tudnák megtanítani a tanulóknak?
Vagy csak az okozott nagyobb gondot, hogy az érettségi feladatokat szinte csak az Office programcsomaggal lehetne megcsinálni? Mert az tényleg nem lett volna szép, hogy 4 évig tanítják az Excelt, de az érettségire tudd használni az OpenOffice Calc-ot...

Informatika tagozaton már kicsit más a helyzet. Tanárfüggő, hogy mit tanítanak. Nekem 4 évből 3-ban olyan tanárom volt, aki csak a középszintű anyagot és az ECDL! feladatokat oldatta meg velünk.
Igen, ez tényleg emelt szint. Összesen 1 év volt, amikor valódi ismereteket lehetett szerezni. Ekkor HTML-t, JavaScriptet, CSS-t, Pascalt tanultunk egész évben, nem unalmas táblázatkezelést, PowerPoint-ot.

Sajnos ez csak másodikban volt. Azóta semmit nem tanultunk. De ez nem csak ebben az iskolában van így, hanem szinte mindenhol az országban (a fórumok alapján). Jó esetben honfoglalóval és hasonló, tudás alapú játékokkal ütjük el az időt, de az osztály 90%-a csak a Facebook-profilját nézi végig...

Értem én, hogy tanulni kell az alapokat is, de 1 év bőven elegendő lenne rá. 3 év alatt pedig akár programozni, akár képet/videót szerkeszteni, akár weblapot csinálni elég magas szinten meg lehet tanulni. De mivel ez nincs benne a kerettantervben, a legtöbb tanár nem tanítja meg ezt (pedig érdekes lenne, emellett még szórakoztató is).

A tanárok képzésével is akad(hat)nak gondok, ami szintén nem csak az ő hibájuk. Nekik a továbbképzés lenne a legfontosabb, mert hatalmas ütemben fejlődik az informatika és ennek a fejlődésnek legalább egy minimális részét át kellene adniuk a tanulóknak.
Én megértem, hogy ők se tudhatnak mindent. A továbbképzéshez pénz kell, amit az állam megvon az iskolától.
Így történhetett meg, hogy általános 8. osztályban csak azért akart 4-est adni a „tanár” mert, jobban tudtam nála az informatikát. (MINDIG tanárnak van igaza, és ezt komolyan is vette.) De ez nem kirívó eset, fórumokon olvasgatva kiderül, hogy ennél sokkal durvább dolgok is történhetnek.

Hogy csak egyet mondjak:
„Nekem egy első generációs női informatika tanárom volt, aki D-Sub kábelen akart hangot továbbítani a kép mellé, a projektorba. Nekünk kellett szétszedni a gépet, ha vmi baja volt. Mi telepítettünk Win-t és Linuxot, mert neki nem ment a BIOS-ból bootolás.”

De hogy csak egy ellenpédát is mondjak: Általános iskola 4. osztályban már programoztunk órán, év végére már egy eléggé alapszintű, de működő programot meg tudott mindenki írni BASIC nyelven. Az elméleti tananyag pedig a középszintű érettségi tételek voltak (persze mi ezt akkor még nem tudtuk), legtöbbünk elért volna 10 évesen egy ötös szintű szóbelit. És ez nem egy elit iskola, csupán a tanárunk volt jó. Sajnos felsőben már más tanított, de az új tanárnál is jobban haladtunk a tananyagnál. Pedig sok iskolában akkor még a számítógép be-kikapcsolását tanulták alsóban.

Hogy én mit tanítanák, ha tanár lennék? Első félévben az alapok (Office, Windows…), a többiben pedig weblap/kép/videó-szerkesztés, programozás. Utolsó évben pedig emelt szint felkészülés.
Nem hinném, hogy nehéz lenne ezt kivitelezni. Persze sok minden függ a tanítandó osztályon is.

De az se a magas szintű oktatásra vall, hogy nem tudják összerakni a számítógépet a 15-20 éves tanulók. Gondolok itt a hardverek beszerelésére is, de ha tápegységet is cserélni akarnának, akkor akár az egész gépet el is ronthatják.
Vásárlásnál is sokkal könnyebben át lehet majd verni a vásárlókat, mert az előre összeállított konfigurációt veszi majd meg, az alkatrészek összértékénél jóval drágábban. Az ismerőseim inkább megkérnek engem, hogy állítsak össze egy jó konfigurációt, mert ugye ennek a „megtanítására” sincs elég idő a órákon.

Mi lesz, ha csak heti 1 órában lesz informatika tanítás a mostani 3-5 helyett? Totális analfabetizmus, a tizenéves korosztály csak Facebookozni tud majd, de még egy normális szöveget se fog tudni megszerkeszteni... :(

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.