2024. július 27., szombat

Gyorskeresés

Eyefinity3: 6950 2GB és 3840x1024

A cikk tárgya három kijelző és egy AMD Radeon 6950 2GB kapcsolata, mindennapi használatban.

[ ÚJ TESZT ]

Teljesítmény, benchmarkok

5.: Teljesítmény, benchmarkok

5.1.: Kiterjesztett asztal, aeroval 1920x1080 + 1280x1024 + 1920x1080
Tökéletesen szépen fut, ablakok nem akadnak, minden olyan gyors, mint alacsonyabb felbontásokon. Grafikai programokkal nem lett nézve, irodaiakkal minden szép és jó. Valószínűleg egy gyengébb kártya is bőven elég (asztalon 25% fölötti terhelést pillanatnyi terhelésként se láttam), viszont jelen sorok írásakor 630 mega memória van foglalva GPU-Z szerint, szóval érdemes legalább egy GB memóriával ellátott modellt venni magasabb felbontásokhoz, bár Aero nélkül lehet kevesebb is elég lenne.

Kiterjesztett asztal három monitoron

Az Oracle VM Virtualbox is szépen ki tud használni több monitort. Ubuntuval lett próbva, szépen skálázódott a VM ablakával növelésével, bár a körülbelül 2560 képpont fölötti szélességet már nem szerette .XPt nem próbáltam, de emlékeim szerint az nem volt ilyen toleráns, parancssoros Debian szintén fix méretben futott. A sebesség szintén remek. Virtualbox alapból ha egy monitorra van beállítva felhasználásra, csak egy monitoron jeleníti meg a virtuális rendszert teljes képernyőre rakva, ablakban szépen betölti mindhárom képernyőt. Külön öröm, hogy felhasználói programok is skálázódnak felfelé, legalábbis a próbált Eclipse fejlesztői környezet mindenképp.

Ubuntu virtuális gépen Eyefinity3al kombinálva

5.2.: Shift 2: Unleashed: 3840x1024
1080pben sok AIs start kivételével (ahol CPUlimites a rendszer) megvan a fix 60fps. Eyefinity3al nincs, olyan 35-55 között ingadozik. Pontos eredmény beépített benchmark hiányában nincs.

Shif2 visszajátszás közben

Játékélményre szubjektíven remek. Sokkal több minden látszik, érzésre sokkal inkább körülveszi a felhasználót az autó. Bezelek vannak, de Eyefinity3nál az ember nagyon hamar észre se veszi őket. Egyetlen negatívum, hogy a kilométeróra és a map a bezelekre esik (lehet 16:9es eyefinityre van optimalizálva), szóval belső nézetből érdemes menni. Bár egyébként is, onnan a legjobb az élmény.

Shift 2 belső nézetből

Pár órát játszottam is vele, driftnél és körözésnél sokkal jobban látni a pályaelemeket és az ellenfeleket, szűk, nehezen belátható kanyaroknál (pl Alpentalban az utolsó kanyar, Nordschleifén a hajtű illetve egész Monaco/Riviera) a nagyobb látószög áldás. Jobban lehet tervezni, érzésre picit szélesebb is az út. Eyefinityvel remek. A menü szépen skálázódik három kijelzőre, a videók csak 16:9ig.

Shift2 sisakból nézve

5.3.: Stalker: Call of Pripyat: 0 AA, DX11/Ultra/CS Style shafts/dx10.1es effektek nélkül
Day: 36 (22min, 49 max)
Night: 34 ( 25/48)
Rain: 34 (23/48)
Sunshafts 21 (16/30)

Dupla felbontás, kb felezett fps 1080phez képest. A CS style shafts eszi a kártyákat, szóval némi tweakeléssel már játszható és még mindig szép lenne. Ebben a felbontásban kb 6990/GTX590 szintű kártya kell tippre, talán egy 7970 is még elég lenne. GPUlimites ilyen beállításokkal. AAval közli, hogy a HW nem éri el a minimum követelményeket. Emiatt gyanús, hogy nem elég a 2giga VRAM AAhoz ilyen felbontással.

Stalker: Call of Prypiat nappal

Látszik az eltérő méretű monitorok miatt némi perspektívikus torzulás. A színek sem teljesen tökéletesek, ugyanakkor ezen a kamera is rontott, élőben jobb a helyzet. Emiatt is érdemes egyforma méretű és lehetőleg egyforma típusú monitorokból építeni a setupot. Ugyanakkor a két szélső monitor egyforma.

Staker CoP: Jól látszik az elcsúszás a vonalakban az eltérő méretű kijelzők miatt, bezel correction pedig ki volt kapcsolva.

5.4.1.: Dirt3 finn rali: ultra, 0xAA
A beépített bench nem mentette el magát. Finn ralin default beállításokkal 44-48 körüli fpsek voltak Afterburnerrel nézve. Jól játszhatónak tűnik.

Dirt3 menü, szépen három monitoron, ahogy kell

5.4.2.: Dirt3, Aspen: 3840x1024 0AA DX11
high: 52 min 65 avg
ultra: 30min 34 avg

Dirt3 Aspen, ultra presettel

Szépen játszható. Elsőre valami nem tetszett neki a setuppal, újraindítás után kevesebb programmal a háttérben gyönyörűen futott. Menü, videok mennek három kijelzőn, a menü opciói pedig a középső kijelzőre kerültek. Ez az a játék, amivel az AMD a hd6XX0es széria idején leginkább reklámozta a többkijelzős setupokat (a Deus Ex:Human Revolution mellett), tehát annyira nem meglepő, hogy tökéletes az Eyefinity3 funkcionalitása.

5.5.: Deus Ex: Human Revolution: 0AA, 0AF Trilinear filter, ultra
100%os GPUkihasználás. Hengshában lett tesztelve pár körrel, min 35fps, átlag olyan 40-50 afterburner alapján. szépen játszható, jól néz ki. Cutscenek és a menü csak a középső monitoron mennek, ez valószínűleg fejlesztői döntés. Támogatja a 3ds kijelzőket is.

Deus Ex: Human Revolution

Első misszión is lett játszva, érzésre szépen fut. Viszont azzal, hogy három monitoron megy az akció, kicsit olyan, mintha a szoba is mozogna. Ez egyrészt nagyon fura (nem volt rosszullét), másrészt viszont nagyon jó is. Ugyanakkor a hatalmas perspektíva miatt kicsit nehezebb dolgokat a földről felvenni érzésre, illetve picit macerásabb átlátni a játékteret és nehezebb célozni. Lehet a FoV opció utánaállításával ezen lehetne segíteni. Kicsit olyan, mint amikor az ember először játszott fpst 16:9es monitoron egy 5:4es után, csak erőteljesebben szélesül a perspektíva. Néha az ember akaratlanul is a fejével néz körbe, nem pedig az egérrel. ez szimulátoroknál jó dolog, egy fpsnél kevésbé.

DX:HR: Kép a képben

Hosszabban játszva a furcsa érzés elmúlt. Menü és cutscenek csak középen (ez indokolható), állítható FoV a játékon belül, 3ds kijelzőket támogatja. Nagyon szépen is van optimalizálva. Érződik rajta, hogy a 2011es AMD Gaming Evolved program egyik zászlóshajója volt. Mellesleg játéknak is van majdnem annyira jó, mint a tökéletes első rész.

5.6.: F.E.A.R. 2: Project Origin: minden max
Felismeri a 3840x1024es felbontást, de csak középre egy 16:9es részre rajzol ki infot. Gyakorlatilag megy, csak nem ér semmit. Lehet meg lehet oldani, de itt most gyári állapotukban, mindenféle speciális állítgatások nélkül lettek tesztelve a játékok.

F.E.A.R. 2.: megy, de nem az igazi (a kép még a középső monitor színeinek beállítása előtt készült)

5.7.: Supreme Commander: Forged Alliance: minden max, 2xAA
40x40es pályán egy AI ellen az első percek lettek nézve. 60fps (monitor limit) ami néha leesik, gpu 40-55% körül. Közismerten cpulimites (legalábbis egy ennyire erős kártyán már az), szóval ez annyira nem meglepő. Eyefinityvel nem az igazi, két monitoron sokkal jobb. Egyike azon programoknak, amik két monitorra lettek optimalizálva, innentől jobb két monitor két játéktérrel mint három monitor egy játéktérrel.

Supreme Commander: Forged Alliance

Megy, de sok értelme nincs Eyefinityvel használni. Extended desktoppal meghülyül ha három kijelző egyszerre aktív, szóval amíg az ember játszik vele, addig az egyiket érdemes kikapcsolni.

SC:FA kizoomolva

Bezel correctiont támogat, Eyefinityt támogat, a menük és a videok viszont csak 16:9ig skálázódnak. Maga a játék és a töltőképernyő viszont betölti a teljes felületet. Annak idején az egyik program volt, amivel az Eyefinityt hirdették. Egyrészt a támogatása megvan, másrészt viszont szubjektíve tényleg érdemes két kijelzőn használni. Illetve Eyefinity2 + extended felállásban (kétfelé bontott elsődleges kijelzőn), bár utóbbi megoldás nem lett kipróbálva.

SC:FA intro, nem tölti ki a teljes területet

5.8.: Supreme Commander 2
Második részt próbáltam, valamiért nem indult Eyefinityben. Lehet nem szereti a három monitoros setupot, mert extended desktopon se hajlandó elindulni. Viszont alapvetően ez is natívan támogatja a kétmonitoros setupokat az elődhöz hasonlóan, tehát túl sok értelme ennél se lenne az Eyefinity3nak. Mivel nem indult, kép sincs illusztrációnak.

5.9.: GTR Evolution: 3840x1024, max, softTH 1.07 moddal
50-70% körüli GPU terhelés, fix 60nak érződő fps (afterburner nem mérte). Kicsit a két szélén a perspektívája elcsúszik, de ezt elvileg softTHból utánállítható. Elvileg egy 6950nek gond nélkül vinnie kéne 3x1080pt is ez alapján, vagy egy kisebb kártyának is a 3x19"t. Nem a legszebb és legmodernebb játék, de az STCC/Race Onnak annyival nincs nagyobb gépigénye, ugyanakkor szimulátorozni kifejezetten jó ez a monitor setup. Shift2höz hasonlóan remek, bár a softTHt picit még tweakelni kéne a szélekre.

GTR Evolution, a menü is három monitorra kerül

Másik oldalról azt is mutatja, hogy softTHs megoldások mennek Eyefinityvel, ez régebbi játékoknál fontos információ lehet. SoftTH nélkül nem lett próbálva.

GTR Evolution belső nézetből

A menü szépen skálázódik három monitorra, videok három monitoron mennek, bezel correctiont támogatja. A képernyő szélén néha nem rajzol ki tereptárgyakat illetve autókat (pályát igen), egyébként megy szépen. Valószínűleg egy gyengébb kártya is egyszerűen vinné.

Intro három kijelzőn

5.10.: Metro2033: 3840x1024 High noDoF dx11
33-34fps átlag, 26 körüli minimummal. kb 25%al lassabb 1080pnél. GPU 1080phez hasonlóan itt is kb 80%on fut, tehát egy picit erősebb CPUval valszeg már rendben lenne. Ultra beállításokkal és DoFfal megvan a fix 100%on terhelés, de úgy 20 körüli átlag fpst megy, játszhatatlan.

High beállításokkal singleben éppen játszhatónak tűnik, erősebb procival és talán némi tuninggal vagy egy 6970el ez már stabilabb lenne. Figyelembe véve, hogy ez az egyik leginkább GPUigényes játék, ez az eredmény elég jónak tekinthető.

Metro2033 bench közben, a kamera nem igazán szerette sajnos

Második, kontroll mérés: 33avg, (7min, 67max), gyakorlatban fpsszámláló nem ment 25 alá, a 7es érték valószínűleg az elejéről van.

Összességében ezekkel a beállításokkal éppen, de játszhatónak tűnik. tetejében a GPUt pont ugyanannyira használja ki, mint 1080pn, ott sincs ilyen beállításokkal 100%os utilizáció. Sebességre kb 4-10fpssel van az 1080ps érték alatt, de mivel a GPU továbbra sem dolgozik 100%on, gyanús, hogy van valami bottleneck, ami nem látszik. VRAMból max gigát használt fel, CPUlimitnek pedig a részletesség növelésével el kellett volna tűnnie.

5.11.: Duke Nukem Forever 3840x1024, 0xAA, minden más maximumon

Beépített benchmark nincs, mérés helyett a tapasztalatok egy hard végigjátszásra alapozva. FPS stabil, gyors shotgunos futkosásra alkalmas, ez alapján a programnak elég gyorsan kell lennie. Unreal3 engines, szóval főleg. A menü szépen fut három monitoron, cutscenek szintén, FoV pedig játékon belül állítható.

Duke Nukem Forever a menüben

Az új Duke Nukemre lehet panaszkodni sok dolog miatt, de az Eyefinity3 támogatása tökéletes. 4000x1024et is tud, tehát a beépített bezel correctiont is lekezeli.

Duke Nukem Forever játék közben

5.12.: Crysis

"But can it play Crysis?", merül fel az evidens kérdés. A Crysis 2007es, ezzel az egyik legidősebb játék a teszteltek közül (a mókolva próbált GTR Evolution és a Supreme Commander mellett). Az összehasonlítás miatt készült 1080p mérés is.

A menü, a cutscenek és a játék is szépen felskálázódik három monitorra, támogatja a bezel correctiont. Az autodetected settings is tökéletesen működik, három kijelzővel is. Támogatás szempontjából jeles.

5.12.1.: Crysis 1920x1080, DX10, 64bit, very high global preset, 0xAA

min: 21 fps, avg 37,9, max 46
Akadást szemre nem láttam, egyébként Paradise Lost után -a fagyos részen túl- vagyok a játékban 1080p/ultra beállításokkal, tehát a gyakorlatban ez számomra játszható beállítás. Multizni valószínűleg kevés lenne. Vram használat játék közben 1,6-1,8giga körül, memfoglalásra még anno a 3870el láttam 3,5gigát is. Eszméletlen hardverigényes, de a mai napig gyönyörű.

5.12.2.: Crysis 3840x1024, DX10, 64bit, very high global preset, 0xAA
min: 13 fps, avg 23,5, max 25,5
Gyakorlatilag fix 22...24es tartományban mozog. A két széle a képnek jobban el van mosva, ez perspektívikusan talán a legjobb megoldás az összes tesztelt játék közül. Illetve mindenképp az egyik legjobb. Sebességre... nos fix 22...24 fps, 98-99%os terhelés, kb Furmark szintű hőfokok. Egy rendesen meghúzott 6970 talán már épp használható avg fpst produkálna a nagyon egyeletes fps értékek miatt, de ha a minimumot is nézzük, akkor még egy 7970 is valószínűleg határeset lenne. Viszont szépen skálázódik.

5.12.3.: Crysis 3840x1024, DX10, 64bit, high global preset, 0xAA
A benchmark nem volt hajlandó kiadni az eredményeket, 33s avg fps (min 21, max 62), nagyon picit lassabbnak tűnik az 1080p/very highnál, de ahhoz hasonlóan játszhatónak minősíthető a bench alapján. A két szélén elmosás még van, bár a very high picit szebb volt. Azért ez is hatalmas szó, a gyakorlatban pedig high és very high között nem olyan óriási a látványbeli különbség, mint amekkora az fpsekben.

Crysis high beállításokkal, korához képest még mindig jól néz ki

Összefoglalva a Crysis 3840x1024 0xAA high dx10ben szépen játszható. Külön dícséretes, hogy a kora ellenére példás módon támogatja az Eyefinityt, bezel correction van, menük is szépen mennek három kijelzőn.

Crysis töltőképernyő három kijelzőn

5.13.: Heroes of Might and Magic VI 3840x1024, high global preset

Heroes of Might and Magic VI

Benchmark nincs, maradt az első, tutorial pálya a demoval. FPS 35-40 körül, szépen játszható. Menü és videok felskálázva három kijelzőre, 4000x1024, tehát bezel correctionos beállítás van. Példás Eyefinity támogatás, nagyon szépen fut.

A HoMM 6 is szépen fut

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.