Hirdetés

2020. február 25., kedd

Gyorskeresés

Eyefinity3: 6950 2GB és 3840x1024

A cikk tárgya három kijelző és egy AMD Radeon 6950 2GB kapcsolata, mindennapi használatban.

[ ÚJ TESZT ]

Hardver

2.: Hardver

2.1.: A videokártya: 6950 2GB
A kártya egy HIS ICEQ X 6950 2GB. Nyákot tekintve rövidebb a referencia 6950nél, csatlakozókra, specifikációkra egyezik. Csatlakozók szerint:
- 2x dvi
- 1x hdmi
- 2x miniDP (mini displayport)

A trükk annyi, hogy hiába van a kártyán két DVI és egy HDMI egyszerre, a kártya csak egyszerre kettőt tud meghajtani [analóg/dvi/hdmi] kijelzőkből. Tehát pl 2 dvi megy, 1 hdmi+1dvi megy, de mindhárom outputon egyszerre a kártya nem tud jelet kiküldeni. Ezt kicsit sajnálatos, HDMI helyett mehetett volna rá rendes méretű DP (displayport) csati, bár valszeg a HDMI átalakító drágább lett volna.

Másképp mondva: Rá lehet kötni egyszerre három kijelzőt ezen három kimenetre (tehát a 2xdvi+hdmi), de egyszerre csak kettő lehet aktív (ezt mások tesztelték, én kapásból miniDPn hajtom a harmadikat). Emiatt érdemes arra ügyelni, hogy azokon a kártyákon, amin nincs displayport, annak ellenére sem lehet három monitoros Eyefinity setupot építeni, ha a hd5xx0 vagy a hd6xx0 szériába tartoznak és egyébként lenne három kimenetük. Erre főleg alsóbb kategóriás kártyáknál kell nagyon ügyelni (jellemzően 5670 és 6670es széria és alatta).

Hirdetés

Amire érdemes gondolni: Csak az AMD támogat egy GPUról 3 kijelzőt jelenleg. Nvidiánál vagy két gpu kell (általában két kártya), vagy valamelyik speciális többkimenetes kártya, de utóbbiak nem tudnak 60Hzt 1080pben. Surround view van, de ahhoz elvileg (Nvidia oldalról az info) SLI kell. Illetve van egy speciális megoldás, ahol az elsődleges kártya számol, a második pedig csak a kimenetet hajtani kell (pl GTX480 elsődlegesnek és 8400gs a harmadik kijelzőt ellátni, köszönet az információért szab.tam fórumtársnak), de az nagyon macerás megoldás mivel softTH kell hozzá.

Amit a softTHról tudni kell: A Matrox három kijelzőt a videokártya felé szimuláló dobozkája eléggé drága volt, ez a megoldás viszont a dobozt szoftveresen emulálta. Pontosabban a dobozból volt egy analóg verzió (max 3840x1024es felbontással) és egy digitális, ami még annál is drágább megoldásnak számított. Viszont, mivel ez egy szoftveres emuláció, megvannak ennek a megoldásnak is a bajai: Egyrészt csak DX8 és DX9 támogatása van, DX10 és DX11 nincs. A másik, nagyobbik baj, hogy minden egyedi program mappájába egyenként kell a filejait (dllek és ini fileok) bemásolgatni, utánna pedig a szöveges fileokat kell addig állítgatni, amíg mennek. Tapasztalatok ugyan vannak, hogy mit és hogyan érdemes beállítani, de általánosságban minden egyes programnál garantált volt több órányi szívás, amíg az ember megértette, majd beállította a paramétereket. Illetve a dolog eléggé kétesélyes volt, avagy ha az ember követte az utasításokat, akkor se biztos, hogy működött. Ami miatt itt mégis meg van említve, hogy régebbi játékoknál a softTH megoldás lehet bizonyos esetekben. Azt azért hozzá kell tenni, hogy az Eyefinity3 a softTHhoz képest minden tekintetben egy mérföldekkel egyszerűbben használható megoldás. A Matroxnak voltak egyébként három kimenetes, három kijelző meghajtására alkalmas kártyái is, viszont ezek jellemzően AGPsek voltak, játékra már a maga idejükben se voltak tökéletesek, viszont az áruk a mai napig eléggé magas, workstation megoldások lévén. Ilyen módon nem igazán tekinthetők alternatívának jelenleg.

Papíron a hd6x00ás széria már DP2.0ás, tehát lehet vele daisy chainbe kötni monitorokat, illetve támogatja a displayport hubot is (amire három kijelzőt lehetne kötni), gyakorlatban ezeket a featureoket nem igazán lehet kihasználni. Hub végül tavaly decemberben megjelent, de 1000 (igen, ezer) usds árával nem éppen consumer megoldás. Ez amiatt érdekes, mert jelenleg innentől Eyefinity6ra refkártya nem eléggé macerásan használható. Egyedül a cikk írójának tudása szerint az Asus háromslotos 69x0 megoldásain van 2dvi+4miniDP, ami ehhez a kiépítéshez kellene (5870 eyefinity6 EOL, régen nem kapható sehol). 5 kijelzőt elvileg a 6990esek is meg tudnak szimultán hajtani. Az eyefinity a HD5x00szériától érhető el. A 7970 esetében már csak hdmi+dvi+2xminiDP van, de úgy néz ki referencia kiépítésnél adnak átalakítókat Eyefinity3hoz.

Amire még ügyelni kell, hogy a kártya kevésbé veszi vissza az órajeleit, mint egy vagy két kijelzővel. 19"+21,5"ös csoporttal a kártya 450ig és 1V, a három kijelzővel pedig 500 és 1Vig veszi vissza az órajeleket, a memóriákét pedig semennyire. Tehát a teszteken mért eredmények nem reálisak, az előző MSI 3870OC (775 helyett 800mhz) eredményeihez képest konnektorból 50Wal nőtt a fogyasztás úgy, hogy mindkettőre két monitor volt kötve. A harmadik monitor után konnektorból még olyan 15Wot nőtt a felvétel és olyan 4 fokkal a GPU temp: Kettővel 51 fok volt, hárommal 55. Emiatt mindenképpen érdemes olyan modellt választani, aminek hatékony és halk hűtése van lazára szabályozott vezérléssel, mert idleben is hangos lehet a kártya így használva. Terhelésről az elég sokat elmond, hogy az asztalon ülve 5.34 megapixelen 600-650 megás memóriafoglalást ír a GPU-Z. A két monitoros magasabb fogyasztás a 7970nél is jelen van a ph!s teszt szerint.

Fogyasztással párhuzamosan házszellőzésre érdemes külön figyelmet fordítani. A 6950ekenél a 200Wos alap fogyasztás ennél a rendszernél egyébként is nyomott vagy 10 fokot terhelés alatt az északi hídon a 3870hez képes. Ugyanakkor megjegyzendő, hogy ez halkra állított házszellőzéssel történt meg, erőteljessel nem volt megfigyelhető változás, a zajt leszámítva.

2.2.: Csatlakozók
Mivel miniDP csatlakozós monitor nem igazán van, miniDP->DP kábel pedig ritka, átalakító fog kelleni. Onnantól mehet át vagy sima displayportra, vagy DVIre.
DVInél két, illetve három dologra kell ügyelni: Egyrészt aktív átalakító kell, különben ugyanúgy egyszerre csak két monitor lehet aktív. Ezt általában fel szokás tüntetni. Például XFX és Sapphire gyárt ilyet, árban 7-12k huf körül mozog.

Második, hogy ha aktív, ne kelljen neki plusz usb csatlakozó. Ez amiatt fontos, mert azoknál az eszköz újraindítása picit macerásabb külföldi fórumok alapján. Aktív átalakítók 1080ps felbontásig elkerülhetőek, fölötte sajnos kell a plusz usb.

Harmadik: DVIből van single link és dual link. Single link 1080p/1920x1200ig jó (hivatalosan, a gyakorlatban 2048x1152 még átmegy single link DVIn), fölötte nem elég sávszélességre. Tehát három 2560x1440/2560x1600as monitorra mindenképpen dp -> dual link DVI átalakítót is kell használni, hacsak nincs legalább az egyik kijelzőn miniDP vagy DP. További macerát az usb miatt, ugyanis általában több ampert átadni képes "high power usb" kell neki (megint külföldi fórum/AMD weblap alapján). Applenek és pár másik gyártónak van ilyen átalakítója, jellemzően 30k huf körül. Ez már elég sok pénz ahhoz, hogy az ember monitorvásárlásnál gondoljon erre.

Akiknek régebbi monitorjaik vannak azoknak sem kell csüggedniük: Léteznek miniDP -> D-SUB és DP -> DSUB átalakítók is, melyekkel szintén lehet három kijelzőt egyszerre hajtani.

Jelen konfigurációban egy XFX active miniDP to single link dvi adapter lett felhasználva (MA-AP01-ND1K), ez biztos jó 1080pig (/1200pig).

Extended desktop három képernyőn

2.3.: Monitorok
Monitorok tekintetében középen egy 19"es 5:4es Samsung 913Nt használok (1280x1024, TN), a két szélen pedig két LG IPS226v (21,5", 1080p, E-IPS+LED). Ez a setup ugyan eyefinityre és játékra nem tökéletes, de alapvetően jelen pillanatban nem is ez volt az elsődleges szempont vele: Kiterjesztett asztalon kb 5.3 millió pixel a felbontása, tehát tényleg hatalmas felületet kap az ember. A harmadik monitor is pont amiatt lett beszerezve, mert érzésre a nagyobb felület hasznosnak tűnt.

Magasságra nem pont egyformák, a pixelméret sem egyezik teljesen: Ez ugyan probléma, de játéknál kevésbé zavaró, mint elsőre az ember gondolná. Emellett picit fizikai elrendezéssel is lehet játszani. Fejlesztői környezeteknél ismételten nem zavaró. Színeknél némi eltérés van (a 913N TN, a 226Vk E-IPSek), de jelen sorok írójának ez még elfogadható. Aki látta a bejegyzés, első verzióját, annak valószínűleg feltűnt, hogy eléggé el voltak egymáshoz képest csúszva a színek, ez némi kalibrációval javítva lett. Viszont ajánlott egyforma kijelzőket használni és ajánlott IPS/PVA monitorokat használni. A három monitor 140-150centi széles, tehát a betekintési szög hatalmas lesz. Az eyefinity technológia 2-6 kijelzőt támogat, bővebben erről a szoftveres részen. Csak játékra különösen ajánlott egyforma kijelzőket használni, mind a színek, mint a vonalak és a perspektíva csúszása miatt.

Amire még nagyon kell ügyelni, hogy függőlegesen eltérő betekintési helyeknél a TN panelek színei nagyon elcsúsznak. Tehát ha valakinek egymás fölé helyezett megoldás kell, akkor valószínűleg még az egyforma panelekből összerakott TN többkijelzős setup is nagyon csúnya színeket eredményezne. E-IPS panelek ezen cikk írásakor már kezdenek elfogadható árban lenni, az LG IPS225 széria pl gyári kalibrálással is rendelkezik. Grafikusoknak valószínűleg egy, nagyobb kijelző az ideális.

Mivel a monitorok nem egyformák, a játék benchmarkok 3x 1280x1024 felbontásban, a két 16:9es monitoron eredeti képarányt megtartva lettek futtatva. Méretbeli különbség az eltérő pixelméretek miatt így is volt, ugyanakkor ez az eredményeket nem befolyásolva. Gyakorlati próbán a monitorok fizikailag is mozgatva lettek egymáshoz képest pár centit a jobb eredmény eléréséért.

Egyéb HW jellegű gondolatok és tesztkonfig
A három monitor együtt kb 140-150 centi széles, ez 3x21,5össel tippre olyan 170centi körül kéne, hogy legyen. Ez pedig a legkisebb fullHD monitor méret, szóval akinek nagyobb kell, az gondoljon rá, hogy tényleg hatalmas a helyigénye a setupnak. CRT monitorokkal szintén vigyázni kell, korábbi tapasztalatok alapján féloldalasan nézve nagyon zavaróan vibrálnak, a célra mindenképpen TFT monitor ajánlott.

A konfig socket775 alapú, egy Intel core2 quad q6600, 9x333on járatva (eredetileg 9x266). Memória 4x2gb 800cl5 ddr2. Alaplap egy Gigabyte p35-dsr rev2.1 (pciE x1.1, kártya az x16os slotban). Bootvinyó egy WD raptor 36, lapozó egy WD5000AAVS-98ZTBOn, hangkártya egy X-FI Falat1ty Pro Gamer. Operációs rendszer Windows 7 x64 sp1, driver 11.12.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2020 PROHARDVER Informatikai Kft.