Hirdetés

2021. december 3., péntek

Gyorskeresés

Eyefinity3: 6950 2GB és 3840x1024

A cikk tárgya három kijelző és egy AMD Radeon 6950 2GB kapcsolata, mindennapi használatban.

[ ÚJ TESZT ]

Eyefinity felhasználói szemszögből

4.: Eyefinity felhasználói szemszögből

4.1.: Játék több monitoron: Előnyök és hátrányok
Az Eyefinityt az AMD alapvetően játékkal reklámozta. A caymannál (6950/6970) is visszatérő momentum volt teszteknél, hogy 2megapixelre (1080p) és fölé optimalizálták. Ez az érem egyik oldala. Aki viszont már valaha próbált két egyforma kijelzőn játszani, az tudja, hogy középre kerül a káva, és emiatt a felhasználói élmény csorbul. Ugyanakkor ott a kétmonitoros Eyefinity is, ami ilyen szempontból játékra (pl szimulátorokra, fpsre) közel alkalmatlan. Egyetlen kivétel a Supreme Commander 1-2, róla még lesz szó a következő bekezdésen belül. Ugyanígy, az egymás alá tett kijelzők kevésbé alkalmasak játékra, pedig ez is támogatva van. Viszont, ha a felhasználónak van három monitorja, akkor a káva már nem középen lesz, a perifériás mezőben viszont az már kevésbé zavaró.

Hirdetés

Páran már előtte is kísérleteztek, főleg szimulátorokkal: Régebben jelen sorok írója is kókányolt softTHval ál hárommonitoros setupot két monitoron még az Eyefinity előtt. A softTH, hosszabban software triplehead2go, a matrox fejlesztése volt három kijelző szimultán meghajtására. Lehetséges, hogy az AMDnél ez is az indokok között volt (de ez spekuláció). Illetve másik oldalról az is, hogy több kijelzős rendszerek már pár éve elterjedtek bizonyos felhasználási közegekben.

GTR Evolution softTHval, Eyefinityvel kombinálva

A számításigénytől eltekintve alapvetően két nagy probléma van játék alatt. Egyik a káva, ami valamennyit kitakar a térből, másik pedig a tény, hogy az extra széles felület nem mindig kívánatos, már csak a helyigény miatt sem. Harmadik a látószög, másképp a Field of View (röviden FoV) torzulása. Ez a tesztelt játékoknál nem fordult nagyon elő, viszont korábbi játékoknál ez problémák forrása lehet.

Kávát le lehet szedni (ez garancia miatt problémás), illetve bezel correction van beépítve a CCCbe. Szélesség változó: Van olyan játék, amiben ez áldás, van, ahol sokat nem számít és van, ahol átok. Ez a következő fejezetben lesz bővebben leírva és szemléltetve, szimulátorokon, fpseken és egy stratégiai játékon át.

A FoV amiatt tud bajos lenni, mert ha egy játékot eredetileg 4:3/5:4es képarányra optimalizáltak, akkor például 16:9en eléggé meg fog nyúlni a kép, 15:4en illetve 16:3on meg főleg. Túl kicsi értéknél a dolgok oldalirányba meg lesznek nyújtva, túl nagy értéknél a kép olyan lesz, mintha az ember halként tekintene rá. Például a Deus Ex: Human Revolution és a Duke Nukem Foreverben játékon belül is állítható ez az érték.

Ha csak játékra kell, akkor érdemes figyelembe venni az alternatívákat: Árban a három kijelző, a kábel és a videokártya alternatívájaként szóba jöhet egy darab, de az eyefinity setupnál nagyobb felbontású monitor egy hasonlóan erős kártyával, vagy egy sokkal nagyobb tv egy gyengébb kártyával. Játéktól függően a felhasználói élmény lehet még jobb is lesz.

4.2.: Tevékenykedés több monitoron
Az Eyefinity itt van elemében. A káva itt általában előny, a különböző ablakokat fizikailag is jobban el lehet különíteni. Felbontásban egy három 19"es 5:4es monitorból álló setup is akkora, mint egy 30"os, három 1080ps monitor pedig másfélszerese felbontásban egy harmincasnak. Tehát akinek pixelre kell nagy terület, annak a több monitor jobb. Ugyanígy, ha több dolgot kell egyszerre fókuszban tartani, a több monitor egyszerűbben felhasználható és jobb.

Grafikai munkára talán kevésbé ajánlható, egyrészt a kijelzők ára, másrészt a nagy területből adódó színbeli elcsúszás miatt. Viszont szövegszerkesztésre, programozásra és hasonló feladatokra remek, grafikára pedig jelen sorok írója nem tervezi használni a rendszerét. Eyefinity2.0ban állítólag be fogják vezetni az extra supportot konferenciabeszélgetésekre monitoronként dedikált hangsávval, ez még kiderül.

Alapvetően egy munkaállomásokra kitalált funkcióról van szó. Több monitor bizonyos esetekben nagyon hatékony megoldás, pl konferenciabeszélgetésre, vagy csak ha az ember egyszerre 4-6 dolgot akar fókuszban tartani. Például jelen setuppal 2 programkód, egy classdiagram, egy dokumentum dokumentálni és egy összevetni a specifikációval. Lehetne köztük ugrálni, de alapvetően sokkal gyorsabb az embernek a fejét fordítani.

Azt még érdemes figyelembe venni, hogy a produktivitás nem növelhető a végtelenségig, újabb eszközök hozzáadásával pedig nem lineárisan emelkedik. Az első monitorról a második hatalmas ugrás, a másodikról a harmadikra ez még mindig különbség, de kisebb. Nem minden helyzetben van szükség három kijelzőre, hogy minden elférjen. Alapvetően tehát beruházás előtt mindenképpen érdemes felmérni az igényeket és a felhasználást, hogy mégis hogyan használja a rendszert a felhasználó.

Tevékenykedésre arra még érdemes ügyelni, hogy TN paneleknél az oldalirányú színelcsúszás még talán elfogadható, de függőlegesen hatalmas a különbség. Pár centi különbségnél ez már látható, két egymás fölé tett monitorral pedig valószínűleg még egyforma panelekkel se lenne tökéletes az eredmény. Sőt. Szemre a cikkíró egy ismerőssel nekiállt bekalibrálni -szemre- a Samsungot a két LGhez, végül az ülőpozícióhoz kellett igazítani, mert pár centivel feljebb vagy lejjebb nézve használhatatlanul el voltak csúszva a színek, még ha egy magasságból kb stimmeltek is (ezzel valószínűleg nem mindenki ért egyet).

Amire még érdekes gondolni, hogy a felület hatalmas, tehát a gyors navigálás elősegítésére ajánlott olyan egeret választani, ami valamennyire pontos. Mivel elég gyakran kell többezer pixeleket mozogni, erre szükség van. Túlzásokba azért nem kell esni, tapasztalatok alapján egy Microsoft IE 3.0 már tökéletesen megfelel a célra. Valószínűleg egy gyengébb egér is megtenné, korábban két monitorral egy nyolc éves Microsoft Wheel Mouse Optical 1.1a is tökéletesen használható volt ilyen szempontból. Tehát egy rendes minőségű irodai egér megfelelő.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Hirdetés

Copyright © 2000-2021 PROHARDVER Informatikai Kft.