2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Eyefinity3: 6950 2GB és 3840x1024

A cikk tárgya három kijelző és egy AMD Radeon 6950 2GB kapcsolata, mindennapi használatban.

[ ÚJ TESZT ]

Összefoglalás

6.: Összefoglalás

Amennyire nehéz volt a hardvert megtalálni, annyira egyszerű szoftveresen az Eyefinity. A kezelői felület kiforrott, a rendszer jól konfigurálható. Irodai feladatokra, produktivitásra szerintem remekül használható a többkijelzős rendszer. Amire ügyelni kell, az a helyigény és a megfelelő kábel használata, illetve erősebb GPUt használva a fogyasztás és a meleg.

Irodai felhasználásra és produktivitásra a több jobb elv érvényes. Nagyobb felület, több dolog a fókuszban, egyszerűbb váltás a dolgok között. Picit szokni kell és ki kell tapasztalni az optimális felhasználást, de ez már két monitorra váltásnál is megvolt. Nem minden feladatra optimális, de számomra az utóbbi két hét tapasztalatai alapján maximálisan meggyőző volt. Több minden lehet fókuszban, gyorsabb egyszerre több mindent átlátni. Virtuális gépek és programok szintén skálázódnak több monitoron, több helyet foglaló fejlesztői környezeteknél ez is egy jó dolog tud lenni. Emiatt is érdekes, az Eyefinity + extended desktop kombináció, meg lehet oldani, hogy egy nagyobb helyigényű program kapjon egy több kijelzőből álló ablakot, míg kisebb helyigényű programok mehetnek extendedre. A kulcsszó a felhasználói igény és a testreszabhatóság.

Játékok tekintetében végeredményben elmondható, hogy a 6950 sikeresen vette az akadályt, elbír három darab 19"es monitort (ezzel 720pt is) natívban legalább highon, modernebb játékoknál is. Metro2033nál és Dirt3 dx11 ultrán versenyben rezgett a léc, ugyanakkor említett esetekben valószínűleg egy erősebb processzor segíthetne. Némi CPUlimit lehet, de a Metro skálázódása érdekes, Dirt3nál pedig lehetőleg a háttérben nem szabad sok programot futni hagyni, mert bezavarhatja (négymagossal és 8 GB rammal is). Call of Pripiaty szintén határeset, ugyanakkor ez GPUlimites: Valószínűleg a shaderek tweakelése segítene, csak a shadernehéz sunshafts volt határeset, egyébként még elég volt. Amilyen szépen skálázódik, valószínűleg 3x720pn már szépen ment volna. Crysisre hasonlóak igazak, ultrán jelenleg több GPU kell még alá. FPSeknél a Deus Ex: Human Revolutiont játszva is próbálva, picit fura volt a szélesebb tér miatt, de meggyőző. Duke Nukem szintén jól játszható minden szempontból. Szimulátorozni illetve autóversenyezni nagyon jó, Shift 2 remek, Race07 variánsokra pedig bőven elég egy gyengébb kártya is. Régebbi játékoknál a támogatás problémás lehet, viszont softTH működik az AMD megoldásával, tehát 2007 előtti programokkal is van remény. Konkrétan Quake, Doom és Wolfeinstein 3d leírást widescreengamingen láttam már.

Összehasonlítva a korábbi, softTH alapú megoldásokkal a különbség hatalmas. Az Eyefinity működik, simán és egyszerűen, mindennemű kókányolás nélkül, 1280x1024 illetve 1920x1080as felbontás felett is. Régebbi játékoknál lehet, hogy szükség lesz így is utánnanézésnek, viszont újabbaknál (érdemes figyelembe venni, hogy négy éves játékokból is többön tökéletesen ment) az ember elindítja a programokat, és megy. Az egyszerűsége miatt szerintem megéri Eyefinityre alapozni a rendszert, számomra sokkal jobb megoldásnak tűnik, bár softTHt csak Shift és GTR Evolution esetében próbáltam. Mondjuk okkal, mindkettőre ráment pár órám, mire valamennyire hajlandóak voltak indulni. Ezzel szemben Eyefinitynél elindítottam a játékokat, és a Supreme Commander 2 kivételével mentek.

Arra, hogy mennyire éri meg egy ilyen rendszer, azt a felhasználónak kell eldöntenie. Három monitor és a speciális kábel, ennyiből kijön egy darab nagyobb monitor vagy egy sokkal nagyobb tv. Filmezni az utóbbi jobb, bizonyos játékokra és bizonyos feladatokra a középső, viszont ha alapvetően pixelre kell nagy felület, akkor jön jól ez a kiépítés. Amire viszont mindenképpen figyelni kell játéknál, hogy egyforma méretű és lehetőleg egyforma monitorokból (legalább panelszinten) álljon össze a rendszer, nálam is csak azért fogadható el a perspektivikus és színbeli torzulás, mert nem ez az elsődleges feladata. Produktivitási oldalról viszont kevésbé tartom indokoltnak a 913N cserélését, bármennyire is kilóg a sorból. Hosszú távon viszont megeshet, hogy ebből három egyforma LG lesz. Ha ez megtörténik, egy Eyefinity3: 6950 2gb és 5760x1080 cikk valószínűsíthetően lesz a tapasztalatokról.

Shift 2, látszik a vonalak törése az eltérő kijelzőméretek miatt

Az előző gondolatsort folytatva megállapítható, hogy lehet játékra eyefinity setupot építeni eltérő méretű és panelű monitorokból, csak kevéssé jó ötlet. A rendszer szoftveresen és hardveresen működik, de aki végignézi a képeket, az láthatja, hogy az eredmény távolról sem tökéletes. Képen ugyan valamennyivel rosszabb a helyzet, mint élőben, de úgy is néha éppen csak elfogadható az eredmény. Szemre össze lettek hangolva a kijelzők, de beállítások után is a világosabb kéknél megfigyelhető némi elcsúszás. Abban az esetben, ha csak játékra lett volna összerakva a rendszer, valószínűleg jött volna egy harmadik ips226v is. Illetve minimum tervbe lenne a megrendelése. Erre különösen akkor érdemes figyelni, ha valaki használt/éppen olcsón elérhető monitorokból akarja felépíteni a rendszerét. Sajnos az eredmény korántsem biztos, hogy kielégítő lesz egymástól eltérő monitorokkal. Használt, idősebb TN monitoroknál különösen vigyázni kell, néha hatalmasak a különbségek eltérő típusok között, és a kalibrálás se biztos, hogy segít.

Összességében nagyon meg vagyok vele elégedve pár heti használat után, az évekig használt kétmonitoros kiépítésekhez képest is előrelépés.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.